Toon posts:

slackware rtl8139 probleem (laptop)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb slackware op me laptop draaien welke een realtek rtl8193too (module) kaart heeft. Bij installatie geeft ie juiste module aan alles lijkt goed te zijn. Ik wil em op DHCP hebben maar krijg een timeout bij DHCP look up. Ik kan hem een statisch ip geven doet ie wel maar vervolgens doet hij er verder nix mee.

Ik heb een andere pc ook op slack draaien en deze doet wel perfect onder DHCP. Ik heb de nieuwste kernel gecompiled op me laptop en kaartje bij ingebakken maar gewoon weer zelfde probleem.

Heeft iemand misschien een oplossing??

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Als je hem een statisch (intern) ip geeft, kan je dan andere pc's pingen in je lokale netwerk?

Als dat niet kan is er iets mis met je kabel/netwerkkaart zelf.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-05 01:27

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Welke module gebruik je?
rtl8193too ??
Is het nu rtl8193 of 8193too?
De laatste is een goeie, de eerste zou wat probs moeten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste 8139too.

Als ik em een statisch ip geef kan ik niet pingen en ook niet gepingt worden logisch maar goed.
Dus hij doet er nix mee.

Ik heb eff gentoo op me lap geprobeert en daar deed ie perfect op. Geen enkel probleem

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Doet me denken aan mijn probleem de laatste paar dagen: mn Intel e100 vertikte het om een DHCP lease te vinden. Uiteindelijk bij statisch instellen ook geen connectie. Bleek nou: ik heb een paar dagen terug een kernel gecompileerd met I/O APIC support voor single CPUs, dat moet je niet proberen met een SiS chipset (voor VIA kan het vaak broodnodig zijn wil je IRQ routing warnings niet zien)

Kan zijn dat je slackware kerneltje ook iets soortgelijks heeft.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 23:42:
Ik heb eff gentoo op me lap geprobeert en daar deed ie perfect op. Geen enkel probleem
Welke driver gebruikte je in Gentoo?
Probeer ook de rtl8139 module eens.
Welke kernelversie draai je? Of heb je die driver zelf gecompiled?

Verwijderd

Voer eens een lspci nadat je modprobe 8139too gedaan hebt, staat ie er tussen.
Verder heb je de voor, zover ik weet, de pcmcia-cs package nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerst standaard kernel geprobeert is: 2.4.18
Daarna nieuwe kernel 2.4.20 nog steeds zelfde probleem.

In gentoo heb ik gewoon modprobe rtl8139too gedaan daarna dhcpcd eth0 en deed ie pefect.

Ik draai nu weer op me oude kernel omdat nieuwe ook niet deed, ik wil eerst proberen em onder oude kernel aan de praat te krijgen daarna compile ik de nieuwe kernel weer.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Misschien is het probleem de driver van je PCMCIA bus. Gebruik je de module 'i82365'? Probeer dan eens de module 'yenta_socket' inplaats van die ander, dat hielp bij mij (met een Dynalink kaartje).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 12:23:
In gentoo heb ik gewoon modprobe rtl8139too gedaan daarna dhcpcd eth0 en deed ie pefect.
Die module bestaat dus niet he... Het is of rtl8139 (2.2 only) of 8139too, of 8139cp (2.4 only).

Verwijderd

Topicstarter
Okeej,

Dan heb ik dus modprobe 8139too gedaan.
En hoe dan ook toen deed ie wel.

Anywa daar gaat het dus niet om dat was om aan te tonen dat kaartje iig wel onder linux fungeert heb er in RH ook problemen mee. Maar goed ik draai slack en probeer een oplossing te vinden. Ben eff alles aan het proberen wat er gezegd is hier :) Hoop dat er nog meer tips komen.

Ik kan wel gewoon ifconfig eth0 doen maar dan dus geen ip maar krijg ook geen error.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 18:33 . Reden: Verduidelijking ]

Verwijderd

Topicstarter
Er is blijkbaar geen oplossing voor jammer genoeg. Ik heb APIC uitgezet en dergelijk met compilen. alles los en vast gecompiled maar nix helpt.

Jammerz, andere distro dan maar.

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Volgens mij is de linux kernel universeel dus als het op distro 1 niet werkt, zal het ook op distro 2 niet werken. Als het op de ene distro wel werkt is die blijkbaar beter (anders?) geconfigureerd en in mijn ogen is het dan ook mogelijk in de andere...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Dus, als je de 8139too module laadt, en eth0 met ifconfig handmatig een IP geeft, dan kun je geen andere computers op je netwerk pingen? En voor de 8139cp module idem?
Branden de leds op de netwerkkaart en de hub die aangeven dat er link-beat is wel?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ik kan geen enkele pc pingen. Ik kan module unloaden zeg maar dan kan ik geen andere loaden, alleen 8139too. In gentoo werkt ie wel met modprobe 8139too. Maar daar list ie ook meer modues dan bij slackware.
Pagina: 1