Toon posts:

[xp2600] defect ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen , alvorens mijn probleem te omschrijven moet me toch nog even van het hart, dat ik al op google heb gezocht en de omega search hier op deze site.

het probeem: ik heb onlangs een xp2600 processor aangeschaft en nu wil het zo zijn dat als ik hem in de bios op 2.075Ghz zet (lees zoals een 2600 behoort te staan) dat als ik aan het gamen ben of gewoon aan het surfen ik via windows xp fouten krijg zoals u was bezig met een bewerking en er is een fout opgetreden kies verzenden naar microsoft of niet verzenden je kent het wel. nu komt dat regelmatig voor, maar nu als ik de frequentie op 1.6 zet dan heb ik nergens geen problemen mee nu is dit onaanvaardbaar naar mijn mening, mijn specs:
een asus a7v8x , 512MB geheugen 300 , 1 x 20 gieg maxtor , 2 x 80 gieg maxtor , 1 x 80 gieg wd, promise ide controller kaart , 300 wats voeding , creative audigy ,
leadtek gegorce 4 4400, en dan nog een dvd speler en brander.

kan het een voeding probleem zijn ?
of zou er een bios update voornodig kunnen zijn ?

bij voorbaat dank

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 07:44 . Reden: h2.075Ghz bedoelde ik ]

Verwijderd

Heb je de 166(333) of 133(266) MHz versie?

Geen van beide hoort namelijk op 2.2 GHz

2600(133) = 2.130Ghz
2600(166) = 2.075Ghz

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 00:04 ]

Verwijderd

Hoogst waarschijnlijk ligt het aan je voeding. Die is veel te zwak voor jou specificaties. Let daarbij vooral op de 12V lijn. Deze moet voor zo'n systeem met zoveel hardeschijven minstens 20A kunnen leveren. Kan hij dit niet probeer dan zeker eens een goede degelijke voeding (Enermax).

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

wat zijn je voedings waardes laten we daar eens mee beginnen ;)
en idd je proc hoort niet @ 2.2 ghz te lopen zie post van nioxx
mare ik verwacht dat het gewoon de voeding is die veel te zwak is
zon zware proc met zon zware vidkaart en dan ook nog eens 3 hdds :/
@ een 300 W voeding zelfs enermax 300 W dingen pikken dat niet (zelf ervaren :P )

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 18:54
Ik heb sinds kort ook een XP2600+ (333) op een Asus A7N8X en die draait super totdat ik het geheugen op 166Mhz ga zetten... (draait nu op 133Mhz)
Dit komt hoogstwaarschijnlijk door de combinatie geheugen/mobo... en zijn meer mensen met geheugenproblemen met dit mobo, vooral met Samsung geheugen wat ik dus ook heb.

Overigens heb ik een 300W voeding en die trekt het makkelijk... en ik heb m'n kast best vol zitten: zie specs in sig...

Wat voor geheugen heb jij? En inderdaad hoort je cpu niet op 2.2 te staan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 00:21:
Hoogst waarschijnlijk ligt het aan je voeding. Die is veel te zwak voor jou specificaties. Let daarbij vooral op de 12V lijn. Deze moet voor zo'n systeem met zoveel hardeschijven minstens 20A kunnen leveren. Kan hij dit niet probeer dan zeker eens een goede degelijke voeding (Enermax).
Shunt schreef op 06 februari 2003 @ 00:25:
wat zijn je voedings waardes laten we daar eens mee beginnen ;)
en idd je proc hoort niet @ 2.2 ghz te lopen zie post van nioxx
mare ik verwacht dat het gewoon de voeding is die veel te zwak is
zon zware proc met zon zware vidkaart en dan ook nog eens 3 hdds :/
@ een 300 W voeding zelfs enermax 300 W dingen pikken dat niet (zelf ervaren :P )
[offtopic]
Dit vind ik wel opmerkelijk. Jullie hebben het allebei over de voeding. Ik heb een vergelijkbaar systeem (A7N8X, XP2600, 256MB, WD 120G, 3*IBM 40G, Radeon 9500, DVD-Rom en DVD-Burner, TV-kaart, IDE-controller, Casefan, Modem) en een simpel 300 Watt no-name voedinkje. En het loopt uitstekend! >:)
[back ontopic]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 00:32 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 00:30:
[...]

[...]

[offtopic]
Dit vind ik wel opmerkelijk. Jullie hebben het allebei over de voeding. Ik heb een vergelijkbaar systeem (A7N8X, XP2600, 256MB, WD 120G, 3*IBM 40G, Radeon 9500, DVD-Rom en DVD-Burner, TV-kaart, IDE-controller, Casefan) en een simpel 300 Watt no-name voedinkje. En het loopt uitstekend! >:)
[back ontopic]
:> dan heb je geluk maar dan geef ik je voeding niet echt lang :P
bij mij liep het met een noname voeding allemaal goe tot een jaar en toen fikte hij er uit ;)
dat heet langdurige overbelasting.
mare als je toevallig een heel cheap ass noname voeding heb dan kan het goe zijn dat de voedingwaardes zo laag zijn of instabiel dat het tog voor probleemen zorgt :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Voeding is bullshit, je krijgt geen ongeldige bewerkingen in Windows van een te zwakke voeding.

Sukkels...

Hoor jezelf nou eens..

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 06-02-2003 08:00 ]

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 00:59:
Voeding is bullshit, je krijgt geen ongeldige bewerkingen in Windows van een te zwakke voeding.

Sukkels...
Ja ja zoo issie wel weer genoeg geweest !!! 8)
Maar ik draai hier ook een xp1800 met 512mb en 4 hdd's 80 gb en een dvd +fikker en een gf4 4400 +sound en netwerk kaart en dan ook nog eens 3x ccfl en 2x 60 case fan en nog 2x een 120 fan ook op een 300w noname !!!! al meer dan un jaar !!

dus het hoefd niet aan de voeding te ligge , maar het kan best hoor als die gewoon echt brak is. als ik bijv cpu burn aan zet dan stort mn 5 volt lijn lekker in hoor !! gewoon net niet genoeg om zich op te hangen !! :*) :*) :*)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zowieso moet ie eerst de CPU op default waardes draaien, anders valt hiet weinig zinnigs over te zeggen. zoals gezegd is 2200 echte mhz niet de standaard waarde voor een 2600+. Dit duidt dus op een overclocked systeem met verhoogde PCI en AGP bussen. Waarschijnlijk -gezien zijn windows-errors , is tenminste 1 van zijn apparaten hier niet blij mee.

Draai dus eerst eens je systeem op default, met normale bios-settings en als het dan nog niet stabiel draait is er meer aan de hand.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 00:59:

Sukkels...
Sorry, maar dat kan dus wel. Als je systeem niet van de juiste spanningen wordt voorzien dan kunnen de apparaten die bepaalde bewerkingen moeten doen steekjes laten vallen omdat ze die spanning niet hebben! Ik weet 100% zeker dat het hier aan kan liggen!

Een collega van me had het laatst met zijn P4 3,06 (Overigens met ook 4 HDD's, Ti4600, DVD-Brander, CD-Fikker, CCFL's e.d.) Hij had hierin een 350Watt Enermax en die trok het gewoon niet! 460Watt Enermax erin en alle problemen en foutmeldingen waren verdwenen.

Nu jij weer Tweakguy! Sukkel :9

BTW die kerel heeft 4 HD's en niet 3. (Goed lezen) Heb je al een schone Windows installatie geprobeerd? Dat wil ook wel een helpen!

Verwijderd

Topicstarter
bericht editted 2.075Ghz was het

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Negeer die Tweakguy maar.. Mijnheer is tot zover zovaak gewaarschuwd voor flamen dat hij zijn allerlaatste OW en een 2-weekse ban heeft mogen ontvangen.

En nu weer ontopic verder :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 07:45:
bericht editted 2.075Ghz was het
Je hebt dus wel 12.5 x 166 MHz?
En je geheugen op 333?

Install eens MBM5 en bench/burn je systeem en kijk wat er met je voltages gebeurt.

en check je mail

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 08:08 ]

• Canard
wat voor geheugen heb je? en op welke instellingen loopt die ? cas/mhz?

Verwijderd

A7V8X heeft 1 probleempje wat dit vaak wil veroorzaken. De Dram timing. Die staat standard op 4. Zet hem eens op auto. Durf bijna met zekerheid te zeggen dat het dan weg is.

succes

Even ter info:

Wat betreft over het voedings verhaal. Een voeding kan de oorzaak zijn van de meest waazige problemen. Heb het vaak genoeg meegemaakt dat een voeding ervoor zorgde dat een systeem niet stabiel te krijgen was. Andere voeding erin en klaar.
Maar dat met die vermogens enzo, dat is een beetje ver gegrepen. ik durf te wedden dat een 230 watt dit nog zou kunnen trekken. Want het maximale vermogen wat een voeding gebruikt word gewoon niet gebruikt. Mijn athlon systeem verbruikt 137 watjes.
Waar het wel om gaat is het maximaal te levereren vermogen van de 3.3 en de 5 volt bij elkaar. Bij no-name voedingen zit dit vaak zo tegen de 140 watt aan te hokken. Tis bij een AMD aan te raden daar een minimaal vermogen van 155-160 watt te hebben. Daar gaan dus ook de meeste systeem door de mist in. 300 Watt voeding dus zou genoeg moeten zijn, en dan krijgt de 3.3V het bevoorbeeld niet getrokken. Komt vaak genoeg voor.

• wagenveld
  • Niet online
heb je alle cpu en geheugen instellingen wel gewoon op auto staan? Misschien heb je wel helemaal geen xp2600 maar een 2400 ofzow. :) je businstellingen zal je ook op 1:1 moeten zetten, zodat het 166/166 is en geen 133/166 of 166/200(?). Anders ligt het idd aan je voeding.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 22:51:
mijn specs:
een asus a7v8x , 512MB geheugen 300 , 1 x 20 gieg maxtor , 2 x 80 gieg maxtor , 1 x 80 gieg wd, promise ide controller kaart , 300 wats voeding , creative audigy ,
leadtek gegorce 4 4400, en dan nog een dvd speler en brander.
Je hebt dus DDR300 geheugen? Grote kans dat dit het is, zet de timings wat losser, haal de geheugenbussnelheid eens omlaag. Wanneer je geheugen 1:1 met de CPU laat draaien, dan draait je geheugen op DDR333.

• wagenveld
  • Niet online
ddr300 bestaat toch niet?..., hij bedoelt vast ddr333. en als alle timings op auto staan dan moet dat toch geen probz geven.

owja, maar dat heet dan geen ddr300 toch?

[ Voor 89% gewijzigd door wagenveld op 06-02-2003 09:21 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DDR300 bestaat degelijk wel, zij het dan onofficieel..
Bijvoorbeeld Corsair XMS2400 is er zo eentje :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 08:49:
Even ter info:

Wat betreft over het voedings verhaal. Een voeding kan de oorzaak zijn van de meest waazige problemen. Heb het vaak genoeg meegemaakt dat een voeding ervoor zorgde dat een systeem niet stabiel te krijgen was. Andere voeding erin en klaar.
Maar dat met die vermogens enzo, dat is een beetje ver gegrepen. ik durf te wedden dat een 230 watt dit nog zou kunnen trekken. Want het maximale vermogen wat een voeding gebruikt word gewoon niet gebruikt. Mijn athlon systeem verbruikt 137 watjes.
Waar het wel om gaat is het maximaal te levereren vermogen van de 3.3 en de 5 volt bij elkaar. Bij no-name voedingen zit dit vaak zo tegen de 140 watt aan te hokken. Tis bij een AMD aan te raden daar een minimaal vermogen van 155-160 watt te hebben. Daar gaan dus ook de meeste systeem door de mist in. 300 Watt voeding dus zou genoeg moeten zijn, en dan krijgt de 3.3V het bevoorbeeld niet getrokken. Komt vaak genoeg voor.
Ik weet niet of je je dit nieuws bericht nog kunt herinerren: nieuws: Hoe de juiste voeding uit te zoeken? Daarin werd door FireSquad heel duidelijk uitgelegd dat je processor ook teerd op de 12V lijn. AleXtc heeft daar een mooi excel sheetje bij gemaakt waarin je precies kunt zien wat hoeveel stroom gebruikt en op welke voltlijn (http://home.quicknet.nl/q...ned/Wattageberekening.xls) Ik hoop dat je hier mee verder kunt. IMHO is de 12 Volt dus het meest belangrijk, want deze zit het snelst tegen zijn max Amperage aan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 08:07:
[...]

Je hebt dus wel 12.5 x 166 MHz?
En je geheugen op 333?

Install eens MBM5 en bench/burn je systeem en kijk wat er met je voltages gebeurt.

en check je mail
ja dat alles draait op 166 mhz en geheugen op 333 ddr ik vergiste me in de juiste benamingen , als je iets hebt gemaild gaarne nog een keer versturen aangezien me email foutief in me profile stond

• Canard
Zoals ik al eerder zei, zijn er best veel mensen met geheugenproblemen met dit mobo, voornamelijk met PC2700 Samsung geheugen... bij mij op 133Mhz gaat het goed, maar op 166Mhz is m'n pc vreselijk onstabiel!

Ik vermoed dat jij dit ook hebt.

Verwijderd

Topicstarter
ok het volgende staat op de planning ik schaf een 420 wats voeding aan en een reepje 526 geheugen aan op 400 mhz daarmee zou het verholpen moeten zijn ?

Verwijderd

Welk merk voeding? Chieftec (Aopen) en Enlight (Aopen) hebben leuke 420 watt voedingen, maar wat je ook kunt doen is de Q-tec 550 watt kopen (€45) die levert op alle rails genoeg, minder dan je verwacht van 550 maar toch meer dan die 420 watt voedingen. Als je echt een goede wil koop dan Enermax EG365AX-VE(FMA) (€76) Die levert 26A op 12V en ook genoeg op de 3.3 en 5V lijntjes, maar is ook weer wat duurder. Wat betreft het geheugen, dat los je niet op door hoger gequalificeerd geheugen te kopen. Probeer eerst een nieuwe voeding. Grote kans dat dat je geheugen probs ook oplost (die lusten namelijk ook aardig wat stroom)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je je geheugen al een getest met memtest? Kan je hier downloaden. Succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 18:53:
ok het volgende staat op de planning ik schaf een 420 wats voeding aan en een reepje 526 geheugen aan op 400 mhz daarmee zou het verholpen moeten zijn ?
Dat is waarschijnlijk DE oplossing als je geld over heb.
Mischien kan je nog proberen om de vcore iets te verhogen.
En post je voltages van je 5 en 12 V lijnen als die goed is is het ook onnodig om een nieuwe voeding te kopen.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Canard schreef op 06 February 2003 @ 00:27:
<knip>
Dit komt hoogstwaarschijnlijk door de combinatie geheugen/mobo... en zijn meer mensen met geheugenproblemen met dit mobo, vooral met Samsung geheugen wat ik dus ook heb.
<knip>
Samsung is juist bekend door de grote compatibliteit met moederborden,
kheb hier zelf 3 reepjes Samsung liggen (1x PC2700 en 2X PC3200) en deze werken toch echt allemaal prima op 166fsb (en hoger :P).
Geen last van instabiliteit. Misschien staan je geheugentimings wat te agressief ;)

Owja zelfde mobo | A7V8X, maar komt A7N8X aan :D

[ Voor 6% gewijzigd door Black_Adder op 06-02-2003 23:33 ]

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 18:53:
Let wel op watvoor voeding je koopt;
Als je een goedkope 400W koopt kun je netzogoed een goeie 300W kopen;
hij moet minstends 250W kunnen leveren op de +3.3V en +5V samen (ik ben ze tegen gekomen van 400W en 14A en 25A resp. op +3.3 en +5V :r).

Als de nieuwe voeding nauwelijks meer amperes kan leveren op de +3.3V en +5V dan je huidige voeding, blijft je systeem net zo instabiel...

• Canard
Black_Adder schreef op 06 February 2003 @ 23:25:
[...]

Samsung is juist bekend door de grote compatibliteit met moederborden,
kheb hier zelf 3 reepjes Samsung liggen (1x PC2700 en 2X PC3200) en deze werken toch echt allemaal prima op 166fsb (en hoger :P).
Geen last van instabiliteit. Misschien staan je geheugentimings wat te agressief ;)

Owja zelfde mobo | A7V8X, maar komt A7N8X aan :D
ja, ik ben zelf heel tevreden over Samsung, behalve een bepaalde serie met dit mobo: op het nforcershq forum zijn er meer mensen met het Samsung K4H560838D-TCB3 geheugen en een A7N8X en dat gaat ook niet lekker op 166Mhz en mijn geheugentimings had ik getest op 7-3-3-3... dat is toch niet echt agressief... cas3 terwijl cas2.5 moet kunnen met dit geheugen. Nu op cas2 op 133 Mhz gaat het perfect.
Ik ga toch ander geheugen proberen, ik denk toch dat dat de oplossing is.
Ook had het Asus mobo problemen met Infineon geheugen... zegt toch wel iets over het mobo... alhoewel ik er toch heeeel tevreden mee ben.

Verwijderd

Topicstarter
voor de mensen die nog willen weten hoe het is afgelopen vandaag dus nieuw geheugen gekocht en geen probs meer, draait als een zonnetje .
Pagina: 1