Toon posts:

zelf 'n CPU koeler maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit eraan te denken om zelf een CPU koeler te maken en ik weet niet of dat mogelijk is en of het veilig genoeg is aangezien ik alleen mn eigen pc heb om te testen...
T is de eerste keer dat ik zelf n topic aanmaak, dus ik hoop dat alles goed gaat zoals n plaatje invoegen:

Afbeeldingslocatie: http://paling15.netfirms.com/Tweak/CPU2.jpg

Ik hoop dat het te zien is, dit moet mijn ontwerpje voorstellen van mn CPU koeler...

De kleine koperen plaatjes vallen dus tussen de groten en die wil ik vast zetten met schroeven, op de zelfde manier als bij de Zalman CNPS6000ALCU:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/october/6000alcub-2.gif

Als iemand tips heeft of mij wil waarschuwen, doe dat dan want ik wil echt zo'n ding zelf maken :)

Greetz Kees

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:30
ik denk dat dit wel gaat werken, maar je zult wel tussen alle plaatjes een dun laagje pasta moeten smeren, veel kracht gebruiken om ze strak bij elkaar te krijgen, dikke eindplaten moeten gebruiken en daarna goed polijsten. De vraag is alleen, waar krijg je zoveel gelijke plaatjes koper?

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
:| wow, Kopen is makkeljiker hoor, en zo veel zou het nu ook weer neit schelen in de prijs, en 1 geheel blok koelt altijd beter dn losse delen.... Dus kopen is beter :P
maar als je het toch gaat doen, SUC6 >:) (lijkt me een k*t klus)

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
volgens mij is dit weer iemand die het wiel opnieuw wil uitvinden
alleen zijn er al zoveel voorgegaan.

Verwijderd

1 geheel blok koelt altijd beter dn losse delen
1 geheel blok heeft een kleiner oppervlak dan de losse delen van de vinnen, dus een geheel blok (zeg maar dobbelsteen) op je CPU koelt voor geen meter....

Als je doelt op de Zalman: die bestaat uit losse delen, kijk maar op dat plaatje, dan zie je overduidelijk de bouten zitten waarmee het voetdeel bijeen wordt gehouden.

Tip voor de topicstarter: maak elk plaatje ruw van oppervlak, dit vergroot de koelcapaciteiten. Maak een U of V profiel van je plaatjes zodat je plaatjes niet doorzakken/vervormen.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 23:32 ]

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 23:29:
[...]

1 geheel blok heeft een kleiner oppervlak dan de losse delen van de vinnen, dus een geheel blok (zeg maar dobbelsteen) op je CPU koelt voor geen meter....

Als je doelt op de Zalman: die bestaat uit losse delen, kijk maar op dat plaatje, dan zie je overduidelijk de bouten zitten waarmee het voetdeel bijeen wordt gehouden.

Tip voor de topicstarter: maak elk plaatje ruw van oppervlak, dit vergroot de koelcapaciteiten. Maak een U of V profiel van je plaatjes zodat je plaatjes niet doorzakken/vervormen.
dat is ook niet wat ie bedoelt 8)7

hij doelt op de base plaat, deze bestaat dan ook meteen uit losse plaatjes en het is nu eenmaal een betere oplossing om bijv. een groot blok koper te nemen en daar veel gleuven in zagen zodat je dit vinnen ook krijgt. dan is je base plaat één geheel en zal dan beter koelen.

maar voor een gewone lucht koeler zou ik idd gewoon eentje kopen en niet zelf in elkaar knutselen, man wat een werk. :7

Still King

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Volgens mij is het makkelijker zelf een waterkoelingsset in elkaar te zetten dan zelf een goeie luchtkoeler te maken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook maar een ontwerp, als t te duur wordt of te veel kut werk gaat worden gaat t ni door, of doorzoeken naar een makkelijkere manier...ik wou namelijk alles zelf 'zagen' met de dremel...
Ik zet er zo snel mogelijk nieuwe pics op van mn nieuwe ontwerpjes :)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jaja, leve de search: Doe-het-zelf koperen heatsink

1 ding: weet je ZEKER dat je dit wil? :+ Echt superveel werk, tijd en geld voor iets wat je gewoon beter kantenklaar kan kopen (imho)
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 08:51:
Het is ook maar een ontwerp, als t te duur wordt of te veel kut werk gaat worden gaat t ni door, of doorzoeken naar een makkelijkere manier...ik wou namelijk alles zelf 'zagen' met de dremel...
Ik zet er zo snel mogelijk nieuwe pics op van mn nieuwe ontwerpjes :)
Het wordt zeker duurder dan een kantenklare heatsink (denk alleen al aan de slijpschijfjes voor je dremel :X ) en er is zekere een makkelijkere manier (waterkoeling). Ojah, en je moet minstens het geduld en doorzettingsvermogen van een dikke US-marine hebben :7

[ Voor 82% gewijzigd door snars op 06-02-2003 17:25 ]

I reject your reality, and substitute my own.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 18:19
Wat voor CPU heb je eigenlijk? Met een AMD is dit een gevaarlijk zaakje imo :7.

tvw

• snars
  • Niet online
ShotGun schreef op 06 februari 2003 @ 17:46:
Wat voor CPU heb je eigenlijk? Met een AMD is dit een gevaarlijk zaakje imo :7.
Ga weg, hoeveel mensen schroeven wel niet een zelfgemaakt waterblok op hun cpu... (ik onder andere :X). Gewoon een kwestie van gezond verstand.

[ Voor 7% gewijzigd door snars op 06-02-2003 17:48 ]

I reject your reality, and substitute my own.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat het best wel te doen is om een eigen luchtkoelblok te maken maar dit is lastiger als bij een waterkoelblok want je moet met een heleboel verschillende dingen rekening houden zoals de flow door de ribben heen. Dit is veel belangrijker als bij een waterkoelblok. Dit is allemaal uitgerekend bij een gekocht koelblok en bij een eigen koelblok moet je dit allemaal nog zelf doen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Vold
  • Laatst online: 12-02 06:21
Lijkt me echt monnikenwerk :) Jij liver dan ik ;) Als je klaar bent wil ik wel graag het resultaat zien ! Lijkt me wel geinig...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik denk dat dat ontwerp op zich best te doen is..

(en zeker de tweakers-instelling :))

Alleen denk ik dat je met een ding heel goed rekening moet houden.. De onderkant van een koelblok moet eigenlijk spiegelglad zijn.. Dat lijkt me met alle losse plaatjes best lastig..
't kan wel, maar kost wel veel schuur/slijp/polijst werk..
Doe je dat niet dan werkt de koeler gewoon niet goed :)

Overigens is er ook een andere leuke manier om zelf een luchtkoeler te maken: Waterblok/luchtkoeler ontwerp.
(jammergenoeg werken daar de plaatjes niet meer, maar 't principe daarachter is dat het een heatpipe koeler is :))
Pagina: 1