is gigabit netwerk zinvol icm. raid?

Pagina: 1
Acties:

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
zit te twijfellen tussen hier of opsalgmedia& IO...

ben van plan om fileservertje te maken van een IDE raid-configuratie met gigabit NIC voor server & workstation en gigabit switch. Of wordt gigabit netwerk pas echt benut in scsi raid configuratie(UW160)? [ik denk zelf aan UW-320 SCSI raid. Het is duur, maar wel investering voor komende jaren]

wat info:
werkstations zijn dual proc. machines. Er wordt gewerkt met zware progs. (cad/max/photoshop/Quark/maya/premiere) met grote bestanden van ca. 5-10 MB kleinste tot ca.150 MB grootste.

server is pure fileserver. Dus al de data worden hier opgeslagen en dagelijks ge-backed-up.
Geen internet server/ router, webserver noch ftp server.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik had laats ook zo'n soort vraagje, en femme had wat benchies gedaan over een gigabit lijntje, en sommige dingen lieten wel te wensen over, maar wil je ubersnelheid of wil je opslag?

specs

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 16:01
Ik zou zowiezo voor de RAID configuratie gaan, en niet voor IDE. SCSI is altijd sneller, veel betrouwbaarder en makkelijker uitbreidbaar in vergelijking met IDE.

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
gladiool schreef op 05 February 2003 @ 23:04:
ik had laats ook zo'n soort vraagje, en femme had wat benchies gedaan over een gigabit lijntje, en sommige dingen lieten wel te wensen over, maar wil je ubersnelheid of wil je opslag?
ha....kan je nog herineren de postnummer of van welk jaar/ maand? Ga ik dan effe kieken.

well...stabiliteit en veiligheid gaat boven alles, daarna opslag en als het mooi meegenomen is : ubersnelheid. Maar af en toe wordt ik ook beetje moe van al die grote bestanden die die heen en weer geopend-bewerkt-gesaved over 100Mb/s lijn die intensief is gebruikt . Dan denk je van: kan het niet sneller...?? :|

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
je zal allicht snelheidswinst hebben t.o.v. 100Mbit, ook met een single 7200 rpm ide schijf. tegenwoordig haal je daarmee toch wel minstens 50 MB/s, en aangezien 100 Mbit maximaal 11 MB/s trekt met goed kaarten, zit je nog lang niet op de limiet van je schijven. Je zult alleen de theoretische bandbreedte van je 1 Gbit netwerk niet volledig kunnen benutten. Zeg dat dat 110 MB/s is, er is zelfs nog geen scsi schijf die dat haalt.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon uit met twee 1Gbit kaartjes, peer to peer. kun je experimenteren zonder een dure switch te hoeven kopen. die kaartjes kosten ook niet de hele wereld meer.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 22:51

RammY

Dát!

Of je moet 2 a 3 nic's in een pc douwen en hm dan laten load balancen of trunking.
Maar dat trekt ook weer het nodige en je zit met kabels/switch e.d.

[ Voor 12% gewijzigd door RammY op 06-02-2003 13:35 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 13:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

smvs schreef op 05 February 2003 @ 23:20:
je zal allicht snelheidswinst hebben t.o.v. 100Mbit, ook met een single 7200 rpm ide schijf. tegenwoordig haal je daarmee toch wel minstens 50 MB/s en aangezien 100 Mbit maximaal 11 MB/s trekt met goed kaarten, zit je nog lang niet op de limiet van je schijven. Je zult alleen de theoretische bandbreedte van je 1 Gbit netwerk niet volledig kunnen benutten. Zeg dat dat 110 MB/s is, er is zelfs nog geen scsi schijf die dat haalt.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon uit met twee 1Gbit kaartjes, peer to peer. kun je experimenteren zonder een dure switch te hoeven kopen. die kaartjes kosten ook niet de hele wereld meer.
roflol die vergeet dus maar :)
ik heb zelf een ide lan ftp servertje
5 7200 rpm schijven (Waaronder 2 nog levende 45gb 75XGP'rs :))

een ide schijf kan als ie :
A perfect gefragmenteerd is
B maar 1 gebruiker heeft
C die gebruiker ook nog es 1 groot file trekt
D die file mooi op de buitenste randen trekt

dan haal je nog maar iets van 17MB/s

ga je echter in een raid opstelling zitten
waar meerdere mensen verschillende files op trekken
dan moet je gaan rekenen op iets van 5 MB/s per schijf.
hoe meer mensen hoe lager dat getal word :(

of gigabit nut heeft ?
nou met een raid opstelling van meerdere schijven kun je idd over die 11mb/s heen gaan
Ik zelf gebruik 3 gekoppelde nics, omdat gigabit op lans nog te zeldzaam is.
of gigabit in de werkstations nuttig is betwijfel ik.
voor de server ligt het aan het financiele plaatje :)

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 06-02-2003 09:53 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1