Toon posts:

Wifi beveiligen met ssl?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een (voor clients) makkelijke oplossing om verkeer naar een wireless access point te beveiligen. VPN is dus niet echt een optie omdat de clients niets moeten instellen.
Ik zat te denken om het web-verkeer via een http-proxy met ssl te versleutelen, maar nu wil ik ook een dergelijke oplossing voor pop3-mail. Is het ook mogelijk om een pop3-server te draaien met ssl waarvoor de clients niets hoeven in te stellen in hun mail-programma?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

WiFi ondersteunt al een andere encryptie (kan zo vlug even niet op de naam komen) maar het is hardwarematig, lijkt me een beter idee. of niet?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt zeker WEP. Dat is niet echt een optie omdat het niet veilig is.

Verwijderd

Soms heb je nog bedrijven die een extra encryptie voor hun product toevoegen. Zo heeft Cisco de optie om EAP te gebruiken, maar dat is dan weer niet uitwisselbaar met andere fabrikanten van WiFi hardware.

Ik denk dat je niet aan software op de clients ontkomt als je WiFi hardware geen afdoende encryptie biedt.

En standaard WEP is inderdaad onveilig.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 22:02 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Anders kan een encrypted SSH tunnel misschien uitkomst bieden?

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt een ssh tunnel naar een pop3-server?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Ja, poort mapping over een beveiligde SSH tunnel:
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.unc.edu/help/network/graphics/tunnel_port_mappings.gif

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
En is er geen configuratie nodig aan de client side voor zo'n ssh tunnel?
Het is namelijk belangrijk dat complete idioten veilig met hun laptop kunnen internetten en mailen, zonder dat ze iets hoeven in te stellen.

• Cybje
  • Laatst online: 17-08 10:22

Cybje

First Post!

Is PPTP geen oplossing? Dat werkt onder zowel Windows als Linux en ondersteunt dacht ik ook encryptie. Maar dan zul je sowieso iets moeten instellen client side :)

Wat ruist er door het struikgewas

• dawuss

dawuss

gadgeteer

SSL is ook zeker een optie, maar dan moeten je clients wel certificaten installeren. Daar heb ik verder geen ervaring mee.
Een SSH tunnel heeft geen echt ingewikkelde configuratie nodig. Er zijn diverse scripts voor, die alleen maar gerund hoeven te worden.

micheljansen.org

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Je zou kunnen kijken naar rotating key WEP met IEEE 802.1x met EAP-TTLS, maar dat is geen feest om aan je gebruikers uit te leggen :|
Gelukkig hebben de meeste mailservers de optie om secure POP3 te doen (standaard POP3, maar dan via SSL). In de meeste mailclients is dat een kwestie van een vinkje zetten. De eenvoudige manier om dit af te dwingen is op de mailserver unsecure POP3 uit te zetten.

Verwijderd

Ikzelf gebruik MAC beveiliging. Hiermee worden alleen bepaalde MAC adressen geacepteerd door het wireless netwerk en toegang verleent tot server e.d.

Meer een hardwarematige beveiliging en mocht een adaptor gestolen worden kun je het mac adres uit het bestand halen.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Dat is eigenlijk niet eens zo'n slecht ideee wivahe.
Nadeel is alleen dat de verzonden gegevens (wachtwoorden etc) nog onderschept kunnen worden, en dat is natuulijk ook niet de bedoeling hè ;)

micheljansen.org

Verwijderd

Was een beetje slaperig gisteren, niet goed gelezen... kan gebeuren :(

Dus dat wordt hier aanpassen naar een combinatie van beide, MAC en encryptie.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

* Koffie ziet niet wat het probleem is om geen VPN op te zetten.
Tuurliujk moet je dat configureren, maar ik neem aan dat je die laptops vantevoren toch even zelf afgconfigged ?
Of installeren ze zelf outlook met POP ondersteuning, een WiFi NICje enzo :?

Oftewel: ten tijde van afconfiggen ff de VPN client installeren en klaar ben je.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Het is een "open" wifi-netwerk, ik configureer de clients dus niet zelf.
Pagina: 1