Toon posts:

advies over 3d engine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo een klant van ons wil zijn stucadoorsbedrijf uitbreiden met advies en aanneemwerkzaamheden. Hij wil met zijn laptop naar klanten in het hoger segment toe en deze adviseren over hoe zij hun huis mbt de muren/plafonds en vloeren kunnen inrichten.

Hij wil een programma hebben dat hem hierin kan helpen want hij heeft geen verstand van 3d programma's. Hij wil dus zeer snel (enkele minuten) waar de klant bij zit de kamer waar het omgaat in een 3d model kunnen zetten. Dan wil hij een aantal opties komt er bv sierplijster, spack, lambrizering, schoon metselwerk op de wanden, komen er sierlijsten in het rond, welke kleuren moet er worden gebruikt etc kunnen selecteren om zo een indruk te krijgen hoe e.e.a er uiteindelijk uit gaat zien.

(ik denk dat met name belangrijk is om snel een draadmodel te kunnen maken, als je dan uit een library textures - de textures zou je kunnen uitbesteden of zelf maken als je niet bij de klant bent - kunt selecteren zou dat volgens mij perfect zijn)

Zijn er bestaande programma's die dit kunnen?

Je kunt contact met me opnemen op spam@spam.com (ook via msn)

/edit @ Pelle
We doen hier niet aan personeelswerving en als je reacties wilt zien dan kom je maar terug hier naar /13 in plaats van met je luie hol op een mailtje te gaan zitten wachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Pelle op 05-02-2003 22:11 ]

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:49
Volgens mij is de invalshoek verkeerd en te ingewikkeld. Bij een klant 'ff' een 3d model maken is overbodig en kost veel tijd.

Het is beter naar mijn idee om gewoon goede foto's van materialen in een database te zetten om die dan vervolgens gestructureerd aan de klant te kunnen laten zien. Een 3d model maken en daar zomaar textures opplakken is geen optie. Belichting is namelijk van enorm belang, en dat zet je niet voor een willekeurige ruimte zomaar in elkaar.

Ook willen mensen materialen kunnen voelen (ja echt waar...). Dus samples meenemen is ook geen gek idee, maar natuurlijk ook niet echt verniewend.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt contact met me opnemen op spam@spam.com (ook via msn)

/edit @ Pelle
We doen hier niet aan personeelswerving en als je reacties wilt zien dan kom je maar terug hier naar /13 in plaats van met je luie hol op een mailtje te gaan zitten wachten.
sorry pelle ik was me van geen kwaads bewust en zoals je ziet ben ik van mijn luie reet gekomen ;)

Verwijderd

Topicstarter
mercarra schreef op 05 February 2003 @ 22:35:
Volgens mij is de invalshoek verkeerd en te ingewikkeld. Bij een klant 'ff' een 3d model maken is overbodig en kost veel tijd.

Het is beter naar mijn idee om gewoon goede foto's van materialen in een database te zetten om die dan vervolgens gestructureerd aan de klant te kunnen laten zien. Een 3d model maken en daar zomaar textures opplakken is geen optie. Belichting is namelijk van enorm belang, en dat zet je niet voor een willekeurige ruimte zomaar in elkaar.

Ook willen mensen materialen kunnen voelen (ja echt waar...). Dus samples meenemen is ook geen gek idee, maar natuurlijk ook niet echt verniewend.
Mercarra, samples laten zien gebeurt dus wel al in die branche alleen het probleem is dat je dan eigenlijk niet kunt zien hoe het er daadwerkelijk uit gaat zien. Een 3d model zou dan uitkomst kunnen bieden dus dat moet ik nog verder onderzoeken.
Nog bedankt voor die tip over die fotodatabase je kunt natuurlijk wel foto's maken van soortgelijke kamers en die laten zien om zo een indruk te geven, als je dan ook nog samples meeneemt moet het helemaal goedkomen.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Iets interessants wat je misschien zou kunnen overwegen is een soort "testkamer" waarvan je een foto maakt die steeds vanuit hetzelfde gezichtspunt genomen is. Met Flash kun je vervolgens dan een stel stijlelementen laten kiezen (met radiobuttons o.i.d.) die je dan simpelweg overelkaar legt, nadat je ze natuurlijk eerst hebt "uitgeknipt" in Photoshop. Denk aan een soort "identikit", maar dan voor je inrichting. Dit is interessant voor de klant (omdat hij dan gelijk kan ziet wat hij wil), en een leuk stukje speelgoed dat de site interactief en interessant maakt. Het is ook niet eens zo supermoeilijk om te maken.

Granted, het is niet "bewegend 3d", maar dat ziet er in Flash over het algemeen toch al niet al te realistisch uit. Ook heb je er een beetje 3d-kaart voor nodig, en kantoren vinden dat nog steeds niet echt een noodzaak :).

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

IKEA heeft iets soortgelijks.... maar dan voor de keuken in te richten.... je kan het downloaden op hun homepage...

Verwijderd

Ik was eens op een beurs en daar had een bedrijf een apparaat wat eigenlijk een soort camera was die draaide. Daar zat een grote verlichting op die meer of minder licht gaf waar nodig, en een camera dat iets van 10 foto's maakte in een rondje. Hier deed dat ding een minuut of iets meer over en je mocht dan niet bewegen....

Vervolgens deed een computer programma de gegevens verwerken en kun je in 3d kijken, je kon niet door de ruimte heen lopen, maar je had wel een zeer goed 3d zicht.

Wat ik trouwens nog even wil toevoegen is dat de camera ook diepte liet zien, zover ik begreep deed hij dat doordat de camera bij elke foto eigenlijk 3 foto;s waren door 3x een andere lens te gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 00:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips mensen. Die van Ikea is idd leuk, op www.comfotrend.nl zie je ook al iets dergelijks maar dan webbased en in flash zoals Yoozer ook al aangaf.
Ik denk dat een .exe versie zoals Ikea dat heeft beter is.
Pagina: 1