GNOME 2.2.0 is uit! Post ervaringen en opmerkingen

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is eindelijk zo ver, GNOME 2.2 is uit :)

Informatie: http://www.gnome.org/start/2.2 (release notes, screenshots, enz.)

Ik draai het zelf al een tijdje (2.2rc1), bevalt me een stuk beter nog dan 2.0 (en dat beviel me al erg goed :))

Zijn er verder mensen die GNOME 2.2 al hebben draaien?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heerlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eindelijk GStreamer in Gnome. Eindelijk echte erkenning! :P. Nu KDE nog veroveren en dan is de wereld ge-take-over't. Muhahahahahha. >:). :P.

/me tot zichzelf *

Mjah, ik draai de beta (via Red Carpet) al een tijdje, werkt gewoon zeer goed. De video (thumbnail) feature van nautilus krijg ik niet aan de praat, mar dat schijnt dan weer aan mijn libpng te liggen... Anyway, ik kan niert wachten totdat Gnome-2.2 in RedCarpet zit of RedHat-8.1 uit is! :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:24

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik ben hem net aan het emergen met gentoo (wel nog rc2 maarja), veel irritante masks, maar ik kom er wel uit. Als de echte 2.2 te emergen is gaat ie er ook op natuurlijk :). Zal er mooi uitzien met Auqua theme en Xfree 4.2.99.4 (met de transparante cusor). Mis nu allen nog een schaduw achter de windows, of weet iemand hoe je dat voor elkaar krijgt?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was hem net al aan het ophalen, ik heb mijn zelfgemaakte bouw-scriptje al klaarstaan! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 22:38

Sjonny

Fratser

(warning .. dikke flame ahead :P)

ik vind het behoorlijk bloated geworden..
ik draai met debian/unstable, en daar zat laatst gnome-terminal 2.2 dus ook tussen ..
gewoon 20 tot 40 mb in je geheugen voor een freak'n terminal |:(
en welke malloot had eigenlijk ooit bedacht dat er maar 1 proces moet draaien voor alle gnome-terminals van een user |:(
en gnome-terminal 2.2 is nog es veeeel trager geworden met transparent background.. dus ik heb weer fijn 2.1 voor gnome-terminal draaien ...
voor de rest boeit dat hele gnome desktop gebeuren niet zo voor mij ... start menu achtige dingen vind ik niet handig, en icons op je desktop zijn al helemaal nutteloos omdat er windows overheen staan, veel te veel moeite al dat geklik .. (ik draai niet voor niets geen windows).
ik ben dus ook fijn bezig om E17 goed aan de praat te krijgen... :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
Ik draai ook al een tijdje de 2.2 versie uit debian sid, gnome-terminal is hier inderdaad baggertraag geworden, ik gebruik nu vnml. mgt.

Er zijn voor de rest ook nog wat dingen die ik niet echt snap:

- hoe theme ik nu nautilus? (andere icons enzo ...?)
- Hoe kan ik de muis zo instellen dat ik met alt+muisknoppen vensters kan schuiven en resizen? Of kan metacity dat gewoon niet?
- waarom duurt het zo lang om metacity op te starten? Hij doet er echt bijna een minuut over, terwijl fluxbox er binnen 3 seconden is
- het plaatsen van sommige dialogen in Xinerama mode gaat niet lekker, komen midden 'tussen' de schermen terecht

... more 2 come.

Voor de rest zit ik nog met wat niet installeerbare packages, maar dat is denk ik aan de gcc transition te wijten en niet direct aan gnome. gstreamer in zn geheel is niet bruikbaar, de allermeeste plugins zijn op dit moment niet te installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door sebas op 05-02-2003 22:42 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:31
Ik heb dit ding vorige week nog een hercompilatie gegeven op woody, draait perfect, alleen die terminal is idd wat trager geworden.

Hoop dat Kov binnenkort DEBs uitbrengt en binnenkort ook iemand die APT4RPM repositories opzet, kan dit ding er op school ook op, Gnome wordt steeds meer n00b vriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://gnome-nl.sourceforge.net/ <-- voor de mensen die het Nederlands prefereren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
sebas schreef op 05 februari 2003 @ 22:41:
- hoe theme ik nu nautilus? (andere icons enzo ...?)
- Hoe kan ik de muis zo instellen dat ik met alt+muisknoppen vensters kan schuiven en resizen? Of kan metacity dat gewoon niet?
- gnome-menu->toepassingen->bureaubladvoorkeuren->Desktop theme
Dan het thema wijzigen, en dara kan je ook het nautilus thema kiezen. Ik zou alleen niet weten waar je nieuwe thema's kunt krijgen. art.gnome.org?
- Dat doet Metacity bij mij al, ik kan alleen ook niet vinden waar ik dat kan instellen. Maar hij KAN het dus wel :Y)

En ik heb ook XFree 4.2.99, met extreem-coole doorzichtige muiscursor (zie apt-get.org voor Debian-bronnen).
Daar zit ook de RandR extentie in, en volgens de logs wordt die ook gestart. Die extentie zou het on-the-fly resizen van je scherm mogelijk moeten maken, maar weet iemand hoe je dat doet?
[update: de oplossing was makkelijker dan ik dacht: het tooltje 'xrandr' wordt gewoon meegeleverd! |:( Nu nog wachten tot er een grafisch tooltje voor komt....]

[ Voor 15% gewijzigd door ajvdvegt op 05-02-2003 23:36 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
ajvdvegt schreef op 05 February 2003 @ 23:26:
[...]
Dan het thema wijzigen, en dara kan je ook het nautilus thema kiezen. Ik zou alleen niet weten waar je nieuwe thema's kunt krijgen. art.gnome.org?
ah. dat scheelt al, helaas ziet het er nog wat magertjes uit met themes die ook _alle_ icons ondersteunen (Ik werk nu met bluecurve / lighthouseblue, maar dat is verre van compleet), en de standaardicons vind ik simpelweg lelijk.
- Dat doet Metacity bij mij al, ik kan alleen ook niet vinden waar ik dat kan instellen. Maar hij KAN het dus wel :Y)
Dat zou ik dus erg graag ook willen ...
Over het algemeen werkt metacity hier ook stukken sloppier dan andere windowmanagers, maar is helaas de enige die echt goed in gnome is geintegreerd, d.w.z. themes meeneemt, desktop icons, workspaces ziet ...

Ik vind het trouwens al wel redelijk werken, ik draai het al sinds het in sid zit, maar dat het 'af' is kan ik niet zeggen, trouwens ook niet dat het bugfree is, maar nogmaals, een heleboel gezeur met broken packages zal dus wel door die gcc transition komen. Kde 3.1 wil atm niet eens op sid installeren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een nederlands mirror (of evt. een andere snelle mirror)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:02
ik draai met debian/unstable, en daar zat laatst gnome-terminal 2.2 dus ook tussen ..
gewoon 20 tot 40 mb in je geheugen voor een freak'n terminal
gnome 2.2rc2 (met de nieuwste vte)> nog geen 10 mb

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
sebas schreef op 05 February 2003 @ 23:53:
[...]

ah. dat scheelt al, helaas ziet het er nog wat magertjes uit met themes die ook _alle_ icons ondersteunen (Ik werk nu met bluecurve / lighthouseblue, maar dat is verre van compleet), en de standaardicons vind ik simpelweg lelijk.
Hmm, tot mijn spijt werkt het bij mij niet zo (ik had eerst geen andere thema's om het te testen). Hoe het wel werkt is via de gconf-editor (desktop/gnome/interface/icon_theme wijzigen in een mapnaam van /usr/share/icons. Standaard staat er 'gnome'.), maar hopenlijk gaan ze daar snel aan werken.
[...]
Dat zou ik dus erg graag ook willen ...
Over het algemeen werkt metacity hier ook stukken sloppier dan andere windowmanagers, maar is helaas de enige die echt goed in gnome is geintegreerd, d.w.z. themes meeneemt, desktop icons, workspaces ziet ...
[...]
Dat 'sloppie' gebeuren is inderdaad een probleem van Metacity. Ze gaan er wat aan doen door de X-extentie Xsync te gebruiken, maar in Debian zit de extentie geloof ik nog weer niet.... ;(

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
ajvdvegt schreef op 06 February 2003 @ 00:53:
[...]
Dat 'sloppie' gebeuren is inderdaad een probleem van Metacity. Ze gaan er wat aan doen door de X-extentie Xsync te gebruiken, maar in Debian zit de extentie geloof ik nog weer niet.... ;(
Naja, gezien de ontwikkelingen de laatste tijd van sid gaat het er snel zonder al teveel te testen gewoon in (Ik vermoed dat dat een beetje sarkasme is, voortgekomen uit een paar maanden sid redelijk vaak te updaten en te zien dat er voor elke fix wel een nieuwe bug bijkomt.)

Ik heb ook even gekeken trouwens, en ook hier vreet gnome-terminal nog geen 10mb ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ajvdvegt schreef op 05 February 2003 @ 23:26:
[...]
yup. Aangezien dit alles net nieuw is kan het even duren voor er eceht leuke dingen bij staan, maar dat komt er allemaal aan ;)
Hier doet ie het ook :)
Als ik het me goed herinner was de toets veranderd. Ik weet niet naar welke alleen.
Het kan afaik ook wel veranderd worden, desnoods met gconf ;)

over de themes:
je bent waarschijnlijk de gnome-themes package vergeten. daar zitten alle icons en themes enzo in.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 06-02-2003 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op 06 februari 2003 @ 02:47:
Hier doet ie het ook :)
Als ik het me goed herinner was de toets veranderd. Ik weet niet naar welke alleen.
Het kan afaik ook wel veranderd worden, desnoods met gconf ;)
Bij Mandrake Cooker kan je dat aanpassen bij GNOME->Configuration->Windows. Ut config scherm wat dan start heet Window Preferences. Je kan kiezen tussen Control, Alt en Super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
themes: Hiervan heb ik wel een aantal, maar echt kompleet ... neuh

metacity: moven met alt+rechtermuisknop werkt wel, alleen dan resizen niet, dus het is altijd maar mikken totdat je net op die paar pixels zit in een venster waar je het kunt resizen, de hoeken en randen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
bkor schreef op 06 februari 2003 @ 03:08:
[...]

Bij Mandrake Cooker kan je dat aanpassen bij GNOME->Configuration->Windows. Ut config scherm wat dan start heet Window Preferences. Je kan kiezen tussen Control, Alt en Super.
Ah, ik ben dus toch niet gek :)
Die is hier namelijk verdwenen. Denk dat apt em ingepikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:24

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb het er nu net vers op staan. Erg cool en veel veranderingen en verbeteringen.

Vreemd! Mijn Gnome-Terminal gebruik "maar" 8,8 MByte geheugen i.p.v de 40 MByte die jullie beschrijven...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

blouweKip schreef op 06 February 2003 @ 00:50:
[...]

In Debian SID zit a.t.m. nog gnome 2.2 rc1.

Ik draai die versie, en moet zeggen dat het voor mijn gevoel lekker loopt dan gnome 2.0 (die al niet verkeerd was ;) ).

Nu nog Galeon en Evolution omzetten naar GTk2 (+) en ik ben helemaal tevreden

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebas schreef op 05 February 2003 @ 22:41:
gstreamer in zn geheel is niet bruikbaar, de allermeeste plugins zijn op dit moment niet te installeren.
Like, :?. GStreamer is zeer bruikbaar bij mij, of is dit Jeff Waugh's bekende "I don't care whether it works for you guys, it needs to work for the *users*"? :?. More info please, het is de bedoeling dat GStreamer nuttig is. :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajvdvegt schreef op 06 februari 2003 @ 00:53:
Ik neem aan dat jullie met 'sloppie' bedoelen dat het er een beetje vreemd uitziet wanneer je vensters resized? :?

Dit kan idd worden opgelost met een experimentele patch waarmee Gtk2 gebruik maakt van de Xsync extensie (Metacity heeft dit standaard al aan staan (en anders moet je even de --enable-xsync optie gebruiken voor het Metacity configure scriptje))

Deze patch kan je hier ophalen (met een uitgebreide beschrijving over hoe het werkt): http://lists.gnome.org/ar...02-December/msg00023.html

Denk eraan dat deze patch waarschijnlijk niet helemaal goed kan worden toegepast op de nieuwste versie(s) van Gtk2 dus je zal waarschijnlijk ook even met de hand moeten patchen.
(ik denk er over om zelf een paar (experimentele) patches up2date te gaan houden totdat ze eindelijk in de cvs zijn gegooid.. (ik gebruik deze patch zelf nl ook en ik wil Gnome2 niet meer zonder gebruiken :) en dat geldt trouwens ook voor de smooth scroll patch))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het trouwens een beetje vreemd dat KDE 3.1 breed wordt uitgemeten in een artikel op de frontpage en Gnome 2.2 niet..
(en dan wordt ook nog eens het lelijkste (Crux.. *shudder* ) screenshot erbij gezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 14:15:
[...]

Ik neem aan dat jullie met 'sloppie' bedoelen dat het er een beetje vreemd uitziet wanneer je vensters resized? :?
Ja, dat bedoel ik. Ook snel een venster heen en weer slepen gaat wat vreemd (zeker als er meerdere vensters achter liggen.)
Dit kan idd worden opgelost met een experimentele patch waarmee Gtk2 gebruik maakt van de Xsync extensie (Metacity heeft dit standaard al aan staan (en anders moet je even de --enable-xsync optie gebruiken voor het Metacity configure scriptje))
Dan zou ik Metacity dus zelf moeten hercompileren. Hmm, ik ben apt-get gewend, maar ik kan de pakketsource voor een keer wel binnen halen. Maar een groter probleem is dat die XSync extentie niet in het Debian pakket van XFree zit (althans er staat niets met een naam als '(lib)xsync' in /usr/X11R6/lib/modules, waar m'n andere extenties wel staan), dus dan moet ik waarschijnlijk ook 'even' XFree hercompileren. ;(

En creepy: Voor Galeon-voor-gnome2 in Debian SID moet je trouwens gewoon galeon-snapshot installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door ajvdvegt op 06-02-2003 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28
mmmm, ik ben nu hard aan het bedenken of ik overstap van KDE naar Gnome. Ik gebruik KDE al sinds 1.nogwat maar Gnome ziet er tegenwoordig wel errug lekker uit! Ik stop een shot in het [rml]screenshot toppic[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

ajvdvegt schreef op 06 February 2003 @ 15:01:
En creepy: Voor Galeon-voor-gnome2 in Debian SID moet je trouwens gewoon galeon-snapshot installeren.
I know.. maar daar wacht ik mee totdat Galeon 2.x echt af is i.p.v. een development snapshot te gebruiken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich, wie doet de frontpage artikelen? Ik wil wel een stukkie schrijven. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 14:43:
Ik vind het trouwens een beetje vreemd dat KDE 3.1 breed wordt uitgemeten in een artikel op de frontpage en Gnome 2.2 niet..
(en dan wordt ook nog eens het lelijkste (Crux.. *shudder* ) screenshot erbij gezet)
Idd. Was me al eerder opgevallen: OpenBSD 3.2 wel op frontpage. FreeBSD 5.0 enkel in meuktracker. Beide stable releases, en de FreeBSD release was zelfs een major release. Dat niet betekend dat de OpenBSD 3.2 stable release niet belangrijk was, integendeel.

Ik vind dat niet echt consequent. Ook een topic over geopend toen op TFF, is nooit een uitleg in gegeven. Ik gebruik zelf met name OpenBSD en KDE ipv. FreeBSD en GNOME, dus ben hier niet echt in het nadeel, maar ik vind wel dat je concurrenten moet proberen gelijkwaardig aandacht te geven. Dat GNOME en KDE concurrenten zijn, is goed voor beide desktop environments.

Beel: verhaaltje kun je in meuktracker achterlaten. Volgens mij werkt het zo. Misschien komt GNOME ook nog op de frontpage en wordt er wat te vroeg geklaagd :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 15:57 . Reden: Taai-po ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm heb fftjes geupadte naar 2.2rc2, zie nog niet echt veel nieuws, het lijkt ook alsof de upadte maar half is geweest, ik kan mn theme properties niet openen, die nu eindelijk eens compleet zou zijn, khad sowieso de laaste tijd al problemen, ik moest en de theme properties En theme-switch beide gebruiken, en veel engines vond ie niet, of ik ze nu copieerde naar de gtk2.2 dir of niet

verder segfault gnome-terminal

nog iets geks (herinner dat me ooit met 2.0 ook gehad te hebben): reusachtige fonts en cursors: verdana 8 is zelfs zo'n 40 pixels per letter, en de cursor is huge, was die met gnome2.0.3 nog niet, beide met XFree4.2.99, wel mooi hoor zo'n transparante AA cursor, maar 50 pixels is ietwat overdreven
dit zal wel iets vreemd in de X-instellingen zijn, wat door de gnome update veranderd is, eens kijken of daar nog meer mensen last van hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 10:32

deadinspace

The what goes where now?

blouweKip schreef op 06 February 2003 @ 00:50:
Ik zal ook even meeranten:

Je doet gewoon alsof 10 MB weinig is. Het is veel te veel voor een terminal. Hoe moet je zoiets op een machine met 64 MB of zelfs 128 MB draaien?
ajvdvegt schreef op 06 February 2003 @ 00:53:
Ze gaan er wat aan doen door de X-extentie Xsync te gebruiken, maar in Debian zit de extentie geloof ik nog weer niet.... ;(
XSync behoort gewoon tot het X core protocol hoor, niks extensie. Bovendien is dat helemaal niet hoe ze het resizen e.d. willen verhelpen, daarvoor willen ze een resize sync counter gebruiken, waarvoor je een (atm experimentele) gtk2 patch nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok ik zie dat de cursor en fonts pas reusachtig worden op het moment dat gnome aan het starten is, echt niemand die dit ook heeft?

verder over die term: hangt dat er niet vanaf als je AA en transparantie aanzet? en je kan natuurlijk altijd xterm oid gebruiken

ik vraag me af hoe ik nu mijn theme moet wijzigen, of moet ik daarvoor alsnog metatheme installeren als dat uberhaupt nu wel een keer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand nog een goede mirror?

en als je een zuinige term zoekt kijk dan is naar rxvt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik de muis zo instellen dat ik met alt+muisknoppen vensters kan schuiven en resizen? Of kan metacity dat gewoon niet?
(In de NL versie van GNOME):
Begin hier -> Bureaubladvoorkeuren -> Vensters -> Kies Alt

een beetje kijken zonder je ogen dicht mag best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:34

Valium

- rustig maar -

* Valium springt een gat in de lucht.
GNOME 2.2 is uit! Jippie!
GStreamer is zeer bruikbaar bij mij, of is dit Jeff Waugh's bekende "I don't care whether it works for you guys, it needs to work for the *users*"? . More info please, het is de bedoeling dat GStreamer nuttig is. .
Wat hij bedoelt is dat niet alle benodigde pakketten in debian van de goede versie zijn. Gevolg: Geen gstreamer voor debian sid op 't moment.

edit:

En ik vind 10MB voor een freakin' terminal ook echt veels te veel.
Ik gok dat de reden is dat het zo'n uitgebreide is, maar toch...

[ Voor 19% gewijzigd door Valium op 06-02-2003 18:35 . Reden: commentaar op terminal ]

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Valium schreef op 06 February 2003 @ 18:31:
* Valium springt een gat in de lucht.
GNOME 2.2 is uit! Jippie!

[...]
Wat hij bedoelt is dat niet alle benodigde pakketten in debian van de goede versie zijn. Gevolg: Geen gstreamer voor debian sid op 't moment.

edit:

http://packages.qa.debian.org/g/gstreamer/news/1.html

Zal morgen dus wel op de verscheidene debian mirrors staan, heb ze nog niet gevonden.

wat betreft die freakin terminal: konsole wel eens bekeken, praten we dan verder ;)
dcopservertje, konsole'tje van 16MB erbij... hoppa :P

[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 06-02-2003 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:02
Ik heb dan ook wel 4+ term open in tabs :P

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
  • Laatst online: 22-08 14:17
Gnome 2.2! :P

Bevalt goed tot nu toe, het aantal applicaties met de GTK2 widgetset neemt ook gestaag toe, ook al zijn het vaak nog de development versies. (Gnumeric, Abiword, Gaim, Dia, Gimp, Phoenix, Sodipodi) Al met al gaat het de kant op van een esthetisch prettige en uniform ogende desktop. ^^

Over terminals: Je kan in Gnome heerlijk je eigen voorkeur voor de default terminal instellen (geldt ook voor je browser). 1 instantie van Eterm (ook semi-transparant) doet het hier met nog geen 3mb aan mem.. :)

Hou art.gnome.org in de gaten voor interessante icon-themes e.d. Het aantal themes stijgt langzaam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valium schreef op 06 februari 2003 @ 18:31:
Ooooooooooooooooh, friggin' Debian. :P. Die loopt hopeloos achter. David Lehn zit momenteel de debian packages te maken, die moeten vandaag of morgen in unstable zitten. Probeer dan nog eens. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 10:32

deadinspace

The what goes where now?

blouweKip schreef op 06 februari 2003 @ 19:09:
Ik heb dan ook wel 4+ term open in tabs :P
Dat kan Gnome-terminal toch niet? Heb jij het niet over MGT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 MB is echt niet veel hoor.. is zelfs weinig (voordat het zoveel features heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
deadinspace schreef op 06 February 2003 @ 20:20:
[...]

Dat kan Gnome-terminal toch niet? Heb jij het niet over MGT?
Sinds Gnome2 kan de standaard gnome-terminal gewoon tabs opnen hoor... hier iig wel met mijn standaard gnome2 install. :)

Ik moet hem trouwens zo nog even emergen, ik zal later wel posten wat ik er van vind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op http://www.gnome.org/start/2.2/notes/rninstallation.html staat 't pakketje gnome-common genoemd......maar die staat niet op de ftp.....wat nu? gewoon doorgaan met de volgende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gnome-common is gnome-desktop, gnome-panel en gnome-session (geloof ik).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 20:03:
[...]
Ooooooooooooooooh, friggin' Debian. :P. Die loopt hopeloos achter. David Lehn zit momenteel de debian packages te maken, die moeten vandaag of morgen in unstable zitten. Probeer dan nog eens. :).
Ze zijn NU te apt-getten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gnome-common is gewoon een setje met devel tools voor zover ik weet, in Debian is ie iig al vrij oud. Je zou dus gnome-common van RC1 of RC2 kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonder gnome-common ben ik bij gtk+ aangekomen.....maar nu wil hij niet meer... :( iemand een idee?
../../gdk/.libs/libgdk-x11-2.0.so: undefined reference to `g_fprintf'
../../gdk/.libs/libgdk-x11-2.0.so: undefined reference to `g_get_application_name'
../../gtk/.libs/libgtk-x11-2.0.so: undefined reference to `g_sprintf'
collect2: ld returned 1 exit status
make[3]: *** [gtk-demo] Error 1
make[3]: Leaving directory `/home/compukid/pub/gnome2.2/gtk+-2.2.1/demos/gtk-demo'
make[2]: *** [all-recursive] Error 1
make[2]: Leaving directory `/home/compukid/pub/gnome2.2/gtk+-2.2.1/demos'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/home/compukid/pub/gnome2.2/gtk+-2.2.1'
make: *** [all-recursive-am] Error 2
update: ook een nieuwere gcc mocht niet baten (gcc-3.2 uit debian sarge)
ik heb alles als root gedaan en na de vorige packages heb ik ldconfig gedraait...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je mist denk ik glib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, glib heb ik, teminste ik heb dit gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
tar jxf glib-2.2.1.tar.bz2
cd glib-2.1.1
./configure
make
make install
ldconfig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
_JGC_ schreef op 06 February 2003 @ 23:15:
Gnome-common is gewoon een setje met devel tools voor zover ik weet.
Als dat zo is, kan het dan niet zo zijn dat compukid dat nu mist?
Ennem, moet je niet alles met dezelfde compiler compileren?

edit:
Ik heb even een klein stukje gegoogled, alles wat ik tegenkom heeft te maken met glib. Misschien moet je het toch in die richting zoeken?

[ Voor 22% gewijzigd door saviour op 07-02-2003 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 00:28:
nee, glib heb ik, teminste ik heb dit gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
tar jxf glib-2.2.1.tar.bz2
cd glib-2.1.1
./configure
make
make install
ldconfig
Moet die niet in $prefix=/usr staan? Dus "./configure --prefix=/usr".

(of neem Garnome :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
saviour schreef op 07 februari 2003 @ 00:35:
[...]
Als dat zo is, kan het dan niet zo zijn dat compukid dat nu mist?
Ennem, moet je niet alles met dezelfde compiler compileren?

edit:
Ik heb even een klein stukje gegoogled, alles wat ik tegenkom heeft te maken met glib. Misschien moet je het toch in die richting zoeken?
Compiler maakt geen flikker uit, kan je gewoon alles doorelkaar gebruiken: tis toch allemaal C code, daar zit geen verschil in tussen 2.95.4 en 3.2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28
_JGC_ schreef op 07 February 2003 @ 10:47:
[...]

Compiler maakt geen flikker uit, kan je gewoon alles doorelkaar gebruiken: tis toch allemaal C code, daar zit geen verschil in tussen 2.95.4 en 3.2.2
2.95 en 3.x zijn genereren binary incompatibel code. Tijdens de gentoo overstap van 2.x naar 3.x kwamen er een hoop problemen naar voren. Bijvoorbeeld de flash plugin voor mozilla, deze kan je niet draaien op je met gcc 3.x gecompileerde mozilla.
Het maakt dus wel uit welke compiler je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Kweetnie, maar volgens mij begin ik nu over een bekend probleem... ik heb er alleen nog niets over gezien verder :P

Bij alles wat ik aanklik met GNOME (bv: linksklik op desktop, rechtsklik ergens, toolbars, whatever) blijft m'n muis 1 of 2 sec hangen. Dat is enooooorm irritant!

Hebben meer mensen daar last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rb338 schreef op 07 February 2003 @ 11:20:
Bij alles wat ik aanklik met GNOME (bv: linksklik op desktop, rechtsklik ergens, toolbars, whatever) blijft m'n muis 1 of 2 sec hangen. Dat is enooooorm irritant!

Alleen de eerste keer of wanneer de data uit de cache is gevlogen duurt het 1 of 2 seconden omdat ie dan de data van de HD laadt.

Verder heb ik er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaXakA
  • Laatst online: 01-12-2021

AkaXakA

Just Kidding...

balk schreef op 07 February 2003 @ 11:02:
[...]

2.95 en 3.x zijn genereren binary incompatibel code. [..]
Het maakt dus wel uit welke compiler je gebruikt.
Klopt maar alleen voor c++ code, niet C code ! Lezen! B)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 07:59:
[...]

Moet die niet in $prefix=/usr staan? Dus "./configure --prefix=/usr".

(of neem Garnome :P).
volgensmij niet. en de INSTALL file is het met me eens....
ik heb 't ff geprobeerd maar het werkt ook niet, hij kan een aantal libs dan niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rb338 schreef op 07 februari 2003 @ 11:20:
Kweetnie, maar volgens mij begin ik nu over een bekend probleem... ik heb er alleen nog niets over gezien verder :P

Er is nog iemand met (volgens mij hetzelfde) probleem:
http://gnomesupport.org/forums/viewtopic.php?p=11851

Vraagje: Heb je toevallig de nieuwste NVIDIA (Linux Detonator) driver geinstalleerd?
(die zorgen er nl voor dat veel wat met het 2D gebeuren te maken heeft vreselijk traag wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de nieuwste nvidia en heb nergens last van? Zal wel kaart- of systeem-specifiek zijn (/me gebruikelijke VIA/AMD flame gereed * :P). Mijn laptop heeft er overigens wel last van, maar da's weer geen nvidia... :?.

edit:
Of misschien preempt? RH8 met preempt heeft er wel last van op mijn laptop, RH8 zonder preempt niet... Heel vreemd...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmz, ik kan de nieuwe gnome (emerge gnome na hem uit de package-mask gefl*kkerd te hebben) alleen zonder nvidia als driver starten? Loopt te zeuren dat deze versie van nvidia-kernel nog geen multi mode aankan, maar gentoo heeft nog geen nieuwere?!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 19:15:
Ik heb de nieuwste nvidia en heb nergens last van? Zal wel kaart- of systeem-specifiek zijn (/me gebruikelijke VIA/AMD flame gereed * :P). Mijn laptop heeft er overigens wel last van, maar da's weer geen nvidia... :?.
Heel veel mensen hebben last van extreme stront-door-een-trechter-snelheid met de nieuwste driver van NVIDIA, gecombineerd met Nautilus..

/me chipset heeft.. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

* Creepy draait op een NVIdia TNT2.. i.c.m. VIA...
en hier draait het als een trein ;)

Alleen jammer dat de oude GDM nog in Debian zit.. ik een mooite gdm greeter theme gedownload, maar nergens een optie in gdm-config om dat theme te installeren. M.b.v. gdmsetup kan dit wel, maar die mist dus in Debian..
dan maar handmatig de boel aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zijn er ook meer mensen die last hebben van een zwevende wine-systray als ze programma's als Kazaa onder Gnome 2.x draaien? Ik ben op dit moment bezig om te kijken hoe dat in de vorige gnome opgevangen werd, misschien dat ie in system-tray-applet te docken is (zou cool zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

docken werkt inderdaad slecht, het probleem is volgens mij dat Gnome wacht op een specificatie voor docking van freedesktop.org. Jammer dat het zo lang duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
system-tray-applet is volgens de FreeDesktop standaard en KDE 3.1 ondersteunt het ook inmiddels.
Ik heb ff de source van wine doorgekeken, en naar mijn idee ligt het puur aan wine: in systray wordt gezegd dat er een systray wordt gemaakt en dat x11drv/wnd.c er maar voor moet zorgen met een bepaalde functie dat ie gedocked wordt. Echter is deze wnd.c niet aanwezig en de docking functie is er alleen voor KDE 2 in een ander bestand. Bij Wine lopen ze dus gewoon hopeloos achter :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 05 February 2003 @ 21:53:
Ik ben hem net aan het emergen met gentoo (wel nog rc2 maarja), veel irritante masks, maar ik kom er wel uit. Als de echte 2.2 te emergen is gaat ie er ook op natuurlijk :). Zal er mooi uitzien met Auqua theme en Xfree 4.2.99.4 (met de transparante cusor). Mis nu allen nog een schaduw achter de windows, of weet iemand hoe je dat voor elkaar krijgt?
"Auqua theme", waar haal je die van daan? Ik zoek hem al heel lang, maar nooit kunnen vinden.

Je kunt me erg blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 15:56:
[...]

Idd. Was me al eerder opgevallen: OpenBSD 3.2 wel op frontpage. FreeBSD 5.0 enkel in meuktracker. Beide stable releases, en de FreeBSD release was zelfs een major release. Dat niet betekend dat de OpenBSD 3.2 stable release niet belangrijk was, integendeel.

Ik vind dat niet echt consequent. Ook een topic over geopend toen op TFF, is nooit een uitleg in gegeven. Ik gebruik zelf met name OpenBSD en KDE ipv. FreeBSD en GNOME, dus ben hier niet echt in het nadeel, maar ik vind wel dat je concurrenten moet proberen gelijkwaardig aandacht te geven. Dat GNOME en KDE concurrenten zijn, is goed voor beide desktop environments.

Beel: verhaaltje kun je in meuktracker achterlaten. Volgens mij werkt het zo. Misschien komt GNOME ook nog op de frontpage en wordt er wat te vroeg geklaagd :)
Heeft iemand nu al een verhaaltje in de meuktracker gegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 22:44:
op http://www.gnome.org/start/2.2/notes/rninstallation.html staat 't pakketje gnome-common genoemd......maar die staat niet op de ftp.....wat nu? gewoon doorgaan met de volgende?
hij staat nu ook niet meer op die website....is dus niet nodig...

btw. hij compiled nog steeds niet bij mij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het compilen viel bij mij ook tegen. Om de een of andere reden heeft Debian unstable geen libXau.so bestand. Alleen maar een statisch gelinkte libXau.a Helaas kon ik daardoor gdm niet linken ;( Dus ik werd Debian een beetje zat en ik heb Gentoo voor de grap eens geinstalleerd :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ja, ik draai idd de nieuwste NVIDIA drivers, maar die gewone nv driver doet 't niet :|
Overigens is m'n desktop met KDE 3.1 wel supersnel, dus aan die NVIDIA drivers ligt t niet..

En t is ook niet af en toe in GNOME dat ie ff hangt, maar gewoon altijd als ik ergens op klik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rb338 schreef op 10 February 2003 @ 09:34:
Ja, ik draai idd de nieuwste NVIDIA drivers, maar die gewone nv driver doet 't niet :|
Overigens is m'n desktop met KDE 3.1 wel supersnel, dus aan die NVIDIA drivers ligt t niet..

En t is ook niet af en toe in GNOME dat ie ff hangt, maar gewoon altijd als ik ergens op klik..
Ik ben er voor 99.99% zeker van dat het _wel_ aan die driver ligt.
Probeer het eens met 32.31 (oid)?

NVIDIA gebruikt sinds de laatste driver een nieuwe architectuur voor de acceleratie van 2D spul (tekenen van rechthoekjes, lijntjes, blitten, etc.) en door een of andere vage bug in dit nieuwe systeem wordt alles (naja, dat verschilt per systeem) vreselijk sloom wordt wanneer je Nautilus gebruikt.

De volgende driver zou dit moeten oplossen volgens NVIDIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 01:36:
[...]

"Auqua theme", waar haal je die van daan? Ik zoek hem al heel lang, maar nooit kunnen vinden.

Je kunt me erg blij maken.
emerge x11-themes/gtk-themes
Pagina: 1