Toon posts:

flippende subwoofer Peerless XLS-10

Pagina: 1
Acties:
  • 781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net 1e projectje afgerond, te weten zelfbouwsub met volgende specs:

- passief
- speaker Peerless XLS-10
- bas reflex-poort 7cm diameter, 100cm lang
- versterker koda kd-269 gebrugd, geschat 300 watt
- binnenmaat 30 x 30 x 40 cm = 36 l, ca 30 l netto
- 22 mm MDF, versterkt
- Aansturing vindt plaats middels LFE-uitgang van Asus A7n8x de luxe mobo, cut-off op 130 Hz

Bij zacht spelen klinkt het allemaal redelijk. Als ik hem iets harder zet dan gaat de speaker klapperen (tikken), alsof de maximale excursion wordt overschreden. Hij staat dan echt niet oorverdovend hard ofzo. Bovendien valt bij zacht spelen het geluid wat tegen, meer wat getril in je oren waar je misselijk van wordt. Kamer is 12 x 4 m bij de weg.

Is er iets mis met dit ontwerp ? Ik krijg die programmaatjes met grafiekjes niet aan de praat. Wat is trouwens een goed shareware-programma om een sub te ontwerpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

JWO

is die B-R poort niet wat lang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Werkt die brugging van de Koda wel helemaal goed, en hoe heb je dat gedaan als ik vragen mag?

JWO: ik neem aan dat hij 10cm bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat die cut-off niet helemaal oke werkt, zodat de woofer misschien te veel hoge tonen krijgt. Of andere hoogfrequente troep van je mobo. En probeer idd eens 1 kanaal van je KODA :). Volgens mij zit daar geen brug-modus op en dan zul je het anders moeten bruggen met apart circuittje.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De koda is gebrugd met een zelfgebouwde brugschakeling, die het inkomende signaal splitst in 2 identieke signalen. 1 signaal wordt vervolgens 180 graden geinverteerd. De sub wordt op de 2 + uitgangen aangesloten, en zweeft dus (niet geaard). Nadeel is wat meer cross-over distortion.

Achtergrond
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=48

De baspoort is wel 1 meter lang. Volgens de technische info op de site van peerless is dit nodig als je rond de 25-30 hz wil tunen.

http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls.htm

De cut-off werkt volgens mij goed. Ik kan hem softwarematig bijv. hoger instellen (tot 500 hz) en dan hoor je duidelijk het verschil.

Ik ga nog eens wat kloten met de lengte van de baspoort.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:03
Ik heb hier ook die peerless xls 10 draaien zoals je denk ik al wel weet ;)

ook een kast met binnenmaten van 32*32*32 en wanden van 44 mm mdf.

Ik heb geen last van klapperen van de woofer, wel getril in m'n oren op sommige volumes/nummers waar je inderdaad misselijk van word en hoofdpijn van krijgt.

mijn basspoort is +- 9 cm in diameter en +- 16 cm lang. dit was een goede maat volgens speakerland voor een behuizing met een netto 31 l inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch raar die lengte van de B-R poort. Ik heb deze lengte zoals ik al zei van de site van Peerless, maar ook die gast van Speakers&co zei dat 't rond de meter moet zitten. Ik ga ff de baspoort inkorten (is van PVC-buis met draaibare 90-graden koppelstukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat ingevoerd in LSPcad -lite. De curves die daar uitkomen (82db bij 25hz) lijken voor geen meter op de curves op de site van peerless (105 db bij 25 hz).

Ik weet het allemaal niet meer

Edit: foutje waarde van 82 db was bij 1 watt, waard evan 105 was bij 400 watt of zoiets

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:53

Skef

Ik scheer.me

Probeer het anders ook eens in een ander programma, WinISD oid...

Als die weer andere curves weergeeft, tja, dan klopt er helemaal nergens meer wat van, maar dat lijkt me niet...

Ook zou ik eens wat simulaties uitvoeren met een kortere poort, denk dat dat ook nog wel een bult kan schelen...

Of zou het misschien port-noise zijn, in wel heel extreme vorm?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

AH.. we hebben toch geen KODA gebrugged??
wel dus :Y)

De KODA kanniet gebrugged worden.. naja..kan wel..maar dan krijg je idd dit soort dingen..
de KODA kan het niet goed hebben, hij is hier niet op gebouwd.

dit zijn niet mijn woorden, ik praat de mensen na die em wel hebben .. :p 8)7

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41

JT

VETAK y0

Dus.....probeer hem is ongebrugd :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 05 February 2003 @ 23:19:
AH.. we hebben toch geen KODA gebrugged??
wel dus :Y)

De KODA kanniet gebrugged worden.. naja..kan wel..maar dan krijg je idd dit soort dingen..
de KODA kan het niet goed hebben, hij is hier niet op gebouwd.

dit zijn niet mijn woorden, ik praat de mensen na die em wel hebben .. :p 8)7
Toch lijkt het in principe wel te werken. Wellicht trekt ie in gebrugde toestand de impedantie van de speaker niet (uit mijn hoofd 8 ohm nom, 5 ohm min.). Wat zou de reden zijn dat de Koda dit niet aankan, volgens ander die hem hebben ?
Ik heb voor de brug wel een aardige schakeling gesoldeerd (met hulp van buurman, overigens niet gezegd dat het voor een subwoofer was).

Anyway, ik heb het net ff geprobeerd zonder brug, klinkt wel anders, maar de speaker blijft bij wat meer volume klakkende geluiden maken, alsof die te veel heen en weer gaat. Ik vind het dan nog niet echt hard gaan, maar misschien stelde ik me er wel te veel van voor.

Zou het helpen als ik de poort korter maak, dat dan de excursion bij hogere volumes binnen de perken blijft ? Gaat ie wel niet zo laag denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik kijk even de specs voor je na... en wat de bevindingen zijn.. brb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

dataman: Simuleer eerst eens je huidige kist, en daarna je kist met een kortere poort...

Ben wel benieuwd wat ie met een kortere poort doet, 1 meter vind ik zelf toch echt aan de lange kant...

En over die KODA: In theorie zou het moeten werken, zeker met het schema wat dataman gebruikt...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

even opgezocht..
hij schijnt et neit echt aan te kunnen.. ook al kan het in theorie.. ;)
het is wel wat zwaar dus, dus echt een goeie versterking krijg je niet (wat wil je voor 92 euro ;) )

specs heb ik verder niets uit kunnen opmaken.. toch presteerd de KODA voor zijn geld heel waar.. maar bruggen vind ie niet lekker

dit kan je evt terug vinden in het versterker gedeelte op hifi.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 05 februari 2003 @ 23:43:
even opgezocht..
het is wel wat zwaar dus, dus echt een goeie versterking krijg je niet (wat wil je voor 92 euro ;) )

specs heb ik verder niets uit kunnen opmaken.. toch presteerd de KODA voor zijn geld heel waar.. maar bruggen vind ie niet lekker

Ongebrugd is ie ook wat aan de magere kant (100 watt RMS per kanaal). Misschien is het toch een versterkerprobleem. Zou jammer zijn, want een Hypex hs 200 is me wat te prijzig, en al de opties heb ik niet nodig omdat ik alles via PC doe. Hoe klinkt het eigenlijk als je versterker het niet meer trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 23:50:
[...]

Ongebrugd is ie ook wat aan de magere kant (100 watt RMS per kanaal). Misschien is het toch een versterkerprobleem. Zou jammer zijn, want een Hypex hs 200 is me wat te prijzig, en al de opties heb ik niet nodig omdat ik alles via PC doe. Hoe klinkt het eigenlijk als je versterker het niet meer trekt?
ik heb een Akai op b&w staan

ik vind et wel 'ok' klinken.. details is er wel.. maar
hij gaat heel rommelig klinken met veel bas, hij verliest zijn soundstage (3d weergave) het hoog word scherp... (dat komt mede door mijn cd speler en speakerkabel)

en af en toe hoor je wat gekraak van de amp.. (ik moet nodig nieuwe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een Koda niet wat voor jou, Gitaarwerk? Lekker modden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Dit is wat WinISD me nu geeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Peerlessnu.jpg

Dat lijkt mij niet echt een ideale curve. Een baspijp van 100cm lijkt mij in ieder geval veel te veel van het goede. De resonantie van de baspijp is wel heel erg laag gekozen.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Peerlesssuggestie1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Peerlesssuggestie1a.jpg

Dit is al een beter plaatje. 17 liter en een veel kortere baspijp. Het hangbuikje blijft, maar is al behoorlijk ingedamd ten opzichte van een 31 liter kast met een verkorte baspijp in jouw situatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Peerlesssuggestie2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Peerlesssuggestie2a.jpg

Nog kleiner volume en kleinere baspijplengte, zodat de de curve nog vlakker getrokken wordt ten koste van laagbereik.

Als ik 't zo bekijk, is 30 liter niet de beste literinhoud voor deze speaker. Een kleiner kastje kost wat laagbereik maar komt ten goede van de lineariteit van de output. Een baspijp van 100 cm is in ieder geval wel heel bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Gitaarwerk schreef op 05 February 2003 @ 23:43:
even opgezocht..

ff een beetje offtopic: Gitaarwerk, welk topic op het hifi-forum bedoel je?

Ik kan er maar een vinden welke echt specifiek over de KD-269 gaat, en die's getiteld "DE KODA - IK HEB HEM!!!!!!!", maar daarin ben ik nog niks over bruggen tegengekomen (ja, dat het waarschijnlijk wel kan, maar niet dat het juist niet kan)...

Stuur me anders ff een mail

Weer on-topic: Is er geen enkele mogelijkheid om met de huidige kast een betere geluidsweergave te behalen Wekkel? Want een nieuwe kast bouwen van 44mm MDF is nou ook niet de goedkoopste bezigheid...

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de kast gesloten maakt met je curve? Je zult dan waarschijnlijk minder druk hebben, maar een strakker geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 06 February 2003 @ 01:30:
Als ik 't zo bekijk, is 30 liter niet de beste literinhoud voor deze speaker. Een kleiner kastje kost wat laagbereik maar komt ten goede van de lineariteit van de output. Een baspijp van 100 cm is in ieder geval wel heel bizar.
Dank Wekkel voor deze plaatjes.

Shit, had ik dan een kleinere kast moeten maken ?. Deze zit al behoorlijk stevig in mekaar. Aan de ander kant kan een grotere kast toch lager uitkomen. Ik ga dit weekend maar eens wat experimenteren met kleinere inhoud (piepschuim of zo er in proppen ?) en kortere pijp.

Het lijkt of het probleem steeds groter wordt:
- klote kast
- gefuckte B-R pport
- rot versterker

snik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 00:10:
Is een Koda niet wat voor jou, Gitaarwerk? Lekker modden :)
eeh.... 8)7 wie weet :P
ik denk dat mijn akai versterkertje et nog wel even volhoudt.. en ik heb een AVM op et oog ;)

tja.. verder Skef, is dat dat topic ja,.. ik weet niet of je veel wilt doorlezen.. maar het staat er in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 09:01:
[...]

Shit, had ik dan een kleinere kast moeten maken ?. Deze zit al behoorlijk stevig in mekaar. Aan de ander kant kan een grotere kast toch lager uitkomen. Ik ga dit weekend maar eens wat experimenteren met kleinere inhoud (piepschuim of zo er in proppen ?) en kortere pijp.

- klote kast
- gefuckte B-R pport
- rot versterker

snik
Met die versterker moet het wel lukken, ook met die brugschakeling, probeer eerst de kast beter te tunen dan ben je al wat resonanties kwijt gok ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 09:01:
[...]

- klote kast
- gefuckte B-R pport
- rot versterker

snik
Relax, je hebt toch nog niks gesloopt? Als het helemaal op niks uitdraait kun je altijd nog het beroemde XA 10 S systeem nabouwen (net als tbusquet) Dat gaat uit van een 31,5 liter inhoud en een passive radiator.

Dat brommerige kan ook heel goed aan je kamer liggen. Probeer hem desnoods in een andere kamer, keuken bijvoorbeeld.

De baspijp die jij hebt gebruikt lijkt me echt helemaal niks, 1 meter lang..en ook nog allerlei bochten, dat kan denk ik niet echt lekker werken. Probeer dus zoiezo een nieuwe baspijp, getuned voor jou behuizing (geen meter dus) ik zou zoiezo een maat kiezen waarbij je geen bocht hoef te maken.

Pas als dit allemaal niet werkt dan pas denken aan een nieuwe behuizing met een pass-radiator. Ik kom deze woofer alleen maar tegen in ontwerpen met een P-R, dat zal wel een reden hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 09:41:
[...]
Relax, je hebt toch nog niks gesloopt? Als het helemaal op niks uitdraait kun je altijd nog het beroemde XA 10 S systeem nabouwen (net als tbusquet) Dat gaat uit van een 31,5 liter inhoud en een passive radiator.

Dat brommerige kan ook heel goed aan je kamer liggen. Probeer hem desnoods in een andere kamer, keuken bijvoorbeeld.

De baspijp die jij hebt gebruikt lijkt me echt helemaal niks, 1 meter lang..en ook nog allerlei bochten, dat kan denk ik niet echt lekker werken. Probeer dus zoiezo een nieuwe baspijp, getuned voor jou behuizing (geen meter dus) ik zou zoiezo een maat kiezen waarbij je geen bocht hoef te maken.

Pas als dit allemaal niet werkt dan pas denken aan een nieuwe behuizing met een pass-radiator. Ik kom deze woofer alleen maar tegen in ontwerpen met een P-R, dat zal wel een reden hebben ;)
Kan een passieve radiator ook aan de zijkant van de kast komen ? En waar vind ik dat mooie XA 10-s ontwerp ? edit: al gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 09:46:
[...]

Kan een passieve radiator ook aan de zijkant van de kast komen ? En waar vind ik dat mooie XA 10-s ontwerp ?
ja, dat kan prima...

Ik heb zelf dit ontwerp ongeveer aangehouden:
http://translate.google.c...F8&prev=%2Flanguage_tools

alleen m'n PR komt ook pas later, werk nu met een BR poort en dat goed/redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 08:36

w00Dy

Make soap, not war

Voor 92€ heb je een leuke (degelijke) kast, inclus heatsinks, Ringkern. Wat wil je nog meer. :D Dan bouw je der toch gewoon een gaincloon in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Laatst online: 18:37
Een gaincloon om een sub mee aan te sturen? Mmm heftige gaincloon gaat dat worden denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 09:46:
[...]

Kan een passieve radiator ook aan de zijkant van de kast komen ? En waar vind ik dat mooie XA 10-s ontwerp ?
Dit is het XA-10 s ontwerp wat uitgaat van een 31,5 liter behuizing.

http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_xa10.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/xa10s.jpg

Ik denk alleen dat je beter kan gaan voor een eigen kist aangezien je geen ruimte nodig hebt voor een Hs-200 (wat de prestaties zeker wel zouden opkrikken ;) )

Ook heeft het ontwerp voorzien in een ruimte die je kunt vullen met zand. Ik heb daar de bouwtekeningen van liggen maar geen scanner. Ze komen uit de Intertechniek catalogus 2002, gratis te halen bij Speakerenco. Misschien is het zoiezo een goed idee om je eerst door hun te laten inlichten, zij hebben ervaring met de XA 10s. Sterker nog, ze verkopen hem zelf ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Je hoeft natuurlijk niet de woofer en deR boven elkaar te monteren, je kunt ook de een down-firing en de ander aan het front zetten, zie mijn subje... Of zoals tbusquet heeft, een up-firing en een aan het front...

Het maakt niet zo gek veel uit denk ik, er zijn ook XLS10 ontwerpen met de woofer en de PR recht tegenover elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 14-10 08:36

w00Dy

Make soap, not war

Tazzy schreef op 06 februari 2003 @ 16:20:
Een gaincloon om een sub mee aan te sturen? Mmm heftige gaincloon gaat dat worden denk ik?
Het was me niet om die sub te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 11:12
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 19:10:
Ik denk alleen dat je beter kan gaan voor een eigen kist aangezien je geen ruimte nodig hebt voor een Hs-200 (wat de prestaties zeker wel zouden opkrikken ;) )

Ook heeft het ontwerp voorzien in een ruimte die je kunt vullen met zand. Ik heb daar de bouwtekeningen van liggen maar geen scanner. Ze komen uit de Intertechniek catalogus 2002, gratis te halen bij Speakerenco. Misschien is het zoiezo een goed idee om je eerst door hun te laten inlichten, zij hebben ervaring met de XA 10s. Sterker nog, ze verkopen hem zelf ook!
En ik heb hem gebouwd...

Niet echt de voordeligste sub, maar voor dat geld zeker wel de bruutste die k ooit gehoord heb (of moet ik eigenlijk zeggen gevoeld heb). Volgens de specs kan ie tot 20Hz onvervormd... Ik heb nog niet kunnen meten of ie dat daadwerkelijk haalt... Als je de driver toch al hebt... Waarom koop je niet alleen het houtpakket??? Hoef je zelf niet te stoeien... Kun je altijd nog je eigen versterker eraan hangen... Moet je alleen nog wel de passieve radiator erbij kopen... Maar dan ben je vrijwel verzekerd van veeel beter geluid...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
Banzi schreef op 07 February 2003 @ 00:09:
[...]

En ik heb hem gebouwd...

Niet echt de voordeligste sub, maar voor dat geld zeker wel de bruutste die k ooit gehoord heb (of moet ik eigenlijk zeggen gevoeld heb). Volgens de specs kan ie tot 20Hz onvervormd... Ik heb nog niet kunnen meten of ie dat daadwerkelijk haalt... Als je de driver toch al hebt... Waarom koop je niet alleen het houtpakket??? Hoef je zelf niet te stoeien... Kun je altijd nog je eigen versterker eraan hangen... Moet je alleen nog wel de passieve radiator erbij kopen... Maar dan ben je vrijwel verzekerd van veeel beter geluid...
Heb je hier bouwtekeningen van online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 07 February 2003 @ 00:09:
[...]

En ik heb hem gebouwd...

Misschien koop ik wel een passieve radiator. Die kan ik dan in mijn bestaande kast zetten, die heeft ongeveer dezelfde inhoud. Dan zitten de units allen niet bovenelkaar, maar 1 aan de voorkant en 1 aan de zijkant ofzo. 't wordt zo wel een steeds duurder project, waar ik aan begonnen was omdat ik een rel quake te duur vond (499 aanbieding bij RAF) nu zit ik op:

speaker: 140
hout: 20
baspoorten en pijp: 20
lood: 25
pritex: 10
kabels & connects: 15
versterker koda: 120
electronica voor brug: 10
totaal = 360
passieve radiator 100
nieuw totaal = 460

Dus dan heb ik voor 460 euro een niet afgewerkte sub, zonder filters e.d. Maar ik neem aan dat dit beter zou moeten klinken dan die rel

overig 5

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 09:41:
[...]

De lengte van die paspijp is in overleg met speakers&co gekozen, tuning op 25 hz. Als ik zelf wat oetel met winisd, dan komt er voor deze tuning frequentie een lengte van 50 cm uit. Verschillen deze proggies dan zo erg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de xls 12 met een hypex-200 verst in een gesloten kist ,36x36x40 (h-b-l) de vesterker zit er niet in maar er achter in een losse kist ,wel aan elkaar natuurlijk maar dat klinkt zeker ook niet slecht . maar nu hoorde ik dat je er ook een passieve radiator bij kan zetten maar dan moet je wel een kist hebben van 49.5 liter,weet alleen niet of het veel scheelt ,maar ik denk dat ik toch maar liever de rell Q200 neem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de poort ingekort naar 50 cm en het klinkt een stuk strakker en natuurlijker. Niet meer van die misselijk makende trillingen e.d.
Blijft toch raar dat die site van peerless aanraad om ene pijp van 1 m erin te pleuren. Ik denk dat het flippen kwam omdat de speaker onder zijn resonantie frequentie bezig was.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehh... schroefjes iets strakker? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 20:51:
Ehh... schroefjes iets strakker? :D
Schroeve zaten strak man !!