Toon posts:

Niet genoeg koeling ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een heel vreemd probleem.

Op verschillende tijden als ik bezig ben op mijn PC dan start de computer soms opnieuw op.
Dit doet ie zonder waarschuwing en op verschillende tijdpunten.
Ik draai met een Intel Pentium 4 2.53Ghz met de standaard koeler erbij die geleverd wordt met de cpu in een box.

Ik heb als extra een koeler in het systeem draaien.

Zou dit probleem te maken hebben met het feit dat de processor misschien te warm wordt dat deze daarom opnieuw opstart ?
Zou ik misschien in de bios iets kunnen veranderen ?

Ik heb wel de nieuwste versie van de bios geinstall.

Gegevens:

Intel Pentium 4 2.53Ghz
DFI PE21-EC/A P4X400 Moederbord
512 DDR PC3200 geheugen
MSI Geforce3 Ti200
WD 180GB HD

Verwijderd

Ik denk gelijk aan een onstabiele voeding :)
Temp is het zeer waarschijnlijk niet, omdat een PIV zichzelf terugclockt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kast is net vervangen dus ook met een nieuwe voeding. Probleem is hierbij ook.

Computer is ook niet overgeklokt op geen enkel punt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 20:32 ]

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 20:31:
Kast is net vervangen dus ook met een nieuwe voeding. Probleem is hierbij ook.
Wat voor voeding is dat? De combinatie GF3/P4/PC3200 zuipt aardig vermogen zeg maar...

Verwijderd

Topicstarter
een 350W voeding

Verwijderd

Een brakke 350 watt? Ik heb ook een 350 watter in me kast die er standaard bijzat maar dat ding is zo brak als de pest :(

• rvanlooijen
Een fatsoenlijke 350W voeding moet voldoende zijn, maar toch vraag ik even door naar het merk ervan. Als de geleverde voltages op wat hogere load niet stabiel zijn/te laag zijn/gaan overvolten kan je ook dergelijke problemen krijgen.

350W zegt dus niet alles, dat systeem kan nml ook makkelijk draaien op een 300W voeding van een beetje kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Er staat op een Codegen 350W ATX 2.03 (P4) voeding

Verwijderd

Owja die codegen heb ik ook. Dat is nou bepaald een voeding om opgewonden van te raken. Bij full load wil de 3.3 v bv wel onder de 3 v zakken enz. De 5 v is ook niet stabiel, maar bij mij loopt m'n systeem er heerlijk stabiel op :) Alleen trekt hij het niet als ik ga OC'en.

Verwijderd

Topicstarter
Dus in principe komt het neer op een andere voeding ?
Hoe weet ik nu welke voeding dan wel geschikt is voor dit systeem ?

• rvanlooijen
Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 20:41:
Owja die codegen heb ik ook. Dat is nou bepaald een voeding om opgewonden van te raken. Bij full load wil de 3.3 v bv wel onder de 3 v zakken enz. De 5 v is ook niet stabiel, maar bij mij loopt m'n systeem er heerlijk stabiel op :) Alleen trekt hij het niet als ik ga OC'en.
Nou wil ik niks zeggen hoor, maar Codegen is nou juist een van de weinige erg cheape merken die daadwerkelijk redelijk stabiel weet te blijven onder wat load, voor hun geld Zeker niets op aan te merken ;) (al heb je altijd een stukje exemplarische kwaliteit).

Om wat voorbeelden te noemen is bijvoorbeeld Enermax altijd wel in orde (wat prijziger), en een leuke prijs/kwaliteits verhouding bieden bijvoorbeeld de Q-TEC's.

Verwijderd

Download anders ff MBM 5

kan je de voltages ff tjekken. alles binnen de 7%. 10% afwijking wil ook nog wel eens werken, maar is niet aan te raden.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik precies die voltages bekijken in het programma ?

Verwijderd

Gewoon op het dashboard?

Verwijderd

Kan het niet zijn dat het aan je windows xp ligt want dat was bij mij ook. Dan krijgt hij een fatale error (meestal iets met driver en het geheugen) en dan start hij opnieuw op. Om dat te controleren moet je even instellen dat ie niet gelijkt op nieuwe opstart maar eerst even een foutmelding laat zien. (dit kun je doen via rechtermuisklik op 'deze computer' dan 'eigenschappen' dan naar tabblad 'geadvanceerd' dan even klikken op de knop 'instellingen' bij 'opstart- herstelinstellingen' daar kun je dat uitvinken.

ik d8 eerst ook dta het mijn voeding was.

suc6

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 21:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zie namelijk allemaal opties staan aan de linker kant in het programma

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 21:11:
ik zie namelijk allemaal opties staan aan de linker kant in het programma
Je moet gewoon op het dashboard kijken en niet in de settings enzo (die moet je btw wel eerst goed hebben ingesteld)

Verwijderd

Topicstarter
ok heb het uitgevinkt ben benieuwd zodra het weer gebeurd wat voor foutmelding deze aangeeft bedankt alvast !

Verwijderd

heb je btw windows xp?

Verwijderd

ok dan

Verwijderd

Topicstarter
Sorry hoor maar dan begrijp ik nog niet wat er met dashboard bedoelt wordt.
Ik heb wel de nieuwste versie 5.2.2.8 draaien misschien zit daar het verschil in ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik draai met een legale versie van Windows XP Home Edition

Verwijderd

Je hebt het toch over MBM 5??? ZO ja, klik met je rechtermuis knop op het chippie in je taskbar en kies dashboard :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok Dashboard nu voor me alleen zie ik nergens de voltages staan in % de voltages staan er wel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 21:20:
Ok Dashboard nu voor me alleen zie ik nergens de voltages staan in % de voltages staan er wel
Die % moet je zelf uitrekenen :)

Verwijderd

Topicstarter
En als ik nog vragen mag ik reken ik dat uit ?

Verwijderd

(nieuw-oud) / oud *100%

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar wacht tot dat deze weer opnieuw wilt opstarten en kijken wat voor foutmelding deze geeft. In iedergeval heel erg bedankt voor je hulp !!
Pagina: 1