XP - 98 Netwerk Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 786 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23434

Topicstarter
Ik heb de volgende configuratie:

pc1:

windows xp
2 netwerkkaarten:
1 voor kabel internet
1 voor lokaal netwerk, deze heeft het ip-adres 192.168.0.1 en 255.255.255.0
tcp/ip is uiteraard geinstalleerd, client voor netwerken ook en bestands en printer deling.

de xp-firewall staat uit.

pc2:

windows 98se
1 netwerkkaart
tcp/ip, bestands- printer deling en client voor netwerken geinstallt.
netwerkkaart: 192.168.0.2 en 255.255.255.0

Nu heb ik het volgende probleem:

pc1 kan wel pingen naar pc2, andersom gaat niet. ze kunnen wel allebei naar zichzelf pingen.

op pc1 zie ik wel de andere pc, maar als ik deze dan wil benaderen zegt hij dat ik geen toegang heb en dat het netwerkpad niet gevonden is.
op pc2 zie ik pc1 helemaal niet.

de werkgroepnaam is bij allebei: Thuis

wie weet wat ik hier nog aan moet doen.. zodat het wel gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:13

Predator

Suffers from split brain

pc1 kan wel pingen naar pc2, andersom gaat niet. ze kunnen wel allebei naar zichzelf pingen.
Begin eens met de firewall op pc1 uit te zetten (kijk ook naar de firewall van XP zelf)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 13:28

megaleo

Special member

Heb je wel je DNS aanstaan?
Zoekvolgorde: internet pc1; 192.168.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
Hallo Predator, hoe heb je het netwerk eigenlijk aangelegd ? Gewoon via de thuisnetwerk link in XP en dan met de diskette in 98 ? Kep zeg maar dezelfde configuratie als jou maar zo gauw ik de gemaakte netwerkdiskette in de win 98 computer stop en hij is opnieuw opgestart geeft hij de foutmelding :
cannot complete wizard : the wizzard cannot find your net workhardware.
Maar de netwerkkaart is gewoon goed geinstalleerd en in het configuratiescherm zijn geen problemen te zien ?? Iemand een ID ? :?

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verander eens de gebruikersnaam, dus als Windows 98 opstart moet die opstarten met bijvoorbeeld administrator zonder wachtwoord en dan moet bij Windows XP idem dito administrator zonder wachtwoord zijn.

Anders kijk naar de chipset van nic's want de realtek 8029 is een probleem chipset.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Predator schreef op 05 February 2003 @ 19:40:
[...]

Begin eens met de firewall op pc1 uit te zetten (kijk ook naar de firewall van XP zelf)
Deze staat dus uit zoals ik ook al gezegd heb in mijn omschrijving van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
megaleo schreef op 05 February 2003 @ 19:52:
Heb je wel je DNS aanstaan?
Zoekvolgorde: internet pc1; 192.168.0.1
ik hoef niet perse het internet te delen over het netwerk. ik wil gewoon op de schijf van de andere pc kunnen komen. ik heb deze optie wel geprobeerd, maar dat maakt nix uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schiksie schreef op 05 February 2003 @ 22:40:
Hallo Predator, hoe heb je het netwerk eigenlijk aangelegd ? Gewoon via de thuisnetwerk link in XP en dan met de diskette in 98 ? Kep zeg maar dezelfde configuratie als jou maar zo gauw ik de gemaakte netwerkdiskette in de win 98 computer stop en hij is opnieuw opgestart geeft hij de foutmelding :
cannot complete wizard : the wizzard cannot find your net workhardware.
Maar de netwerkkaart is gewoon goed geinstalleerd en in het configuratiescherm zijn geen problemen te zien ?? Iemand een ID ? :?
ik heb het met de hand geconfigureerd. mijn netwerkkaart werkt prima en in het configuratiescherm is er geen probleem te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
itsalex schreef op 05 February 2003 @ 22:46:
Verander eens de gebruikersnaam, dus als Windows 98 opstart moet die opstarten met bijvoorbeeld administrator zonder wachtwoord en dan moet bij Windows XP idem dito administrator zonder wachtwoord zijn.

Anders kijk naar de chipset van nic's want de realtek 8029 is een probleem chipset.
die gebruikersnaam zal ik morgen even aanpassen en de chipset van de netwerkkaart is 8139

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verder kan ik zeggen dat het netwerk prima heeft gewerkt toen er op beide pc's windows xp stond. Ook werkte het prima toen er op de ene win ME en op de andere win 98 geinstallt stond.

Wegens gebrek aan drivers voor de hp690C ben ik wel verplicht om win98 op pc1 geinstalleerd te hebben.

Hoe kan het dan dat ik nu niet eens kan pingen vanaf pc2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23547

Volgens mij moet je op de XP pc een gastgebruiker account activeren.
XP laat anders geen 'vreemde'pc toe.
heeft bij mij wel gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 02:00
Volgens mij heb ik ook zoiets gehad, toen ik met 2 win98se machines het internet wilde delen vanaf 1 daarvan. Kweet alleen niet meer hoe ik het heb opgelost |:(

Wel 1 tip -> haal de binding van je internetnetwerkaart, met het bestanden en printers delen even weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 23547 schreef op 06 February 2003 @ 08:43:
Volgens mij moet je op de XP pc een gastgebruiker account activeren.
XP laat anders geen 'vreemde'pc toe.
heeft bij mij wel gewerkt.
ik zal dit thuis proberen, maar hoe valt dan te verklaren dat ik pc2 wel zie in windows xp, maar hem niet kan benaderen? of klopt dit dan. ik zal het vanavond gelijk proberen en dan verslag uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb alle opties geprobeerd. iemand anders nog een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 13:28

megaleo

Special member

Begin eens helemaal opnieuw! Al je netwerkinstellingen weghalen en opnieuw invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb alles opnieuw geconfigureerd en mijn firewall (zonealarm) anders geconfigureerd. nu werkt het netwerk prima, alleen duurt het heel lang als ik een schijf wil benaderen vanaf pc1 op pc2. waar kan dit aan liggen. andersom werkt het wel gewoon snel. ook als ik de firewall helemaal uitschakel is dit het geval

thks voor alle hulp overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 12:33

Flame17

Captur EDC 130

Dat heb ik hier ook gemerkt met Win 98 (2x) en Win Xp pro (1x),dus ik ben bang dat het daar aan ligt,maar ook met alles op Win Xp duurde het soms wel ff voor ik alles kon benaderen.

Maar wat noem je heel lang?

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
1 a 2 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46607

ehm stomme vraag. heb je wel een map gedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gimpygibbon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-06 19:37
Hi!

Ik heb hetzelfde probleem!

Een win98-netwerk met gedeelde internetverbinding, waar een nieuwe XP-pc aan wordt gehangen...

De XP-pc komt wel het internet op, maar kan niet de gedeelde mappen van de win 98-pc's lezen. Win98 pc's kunnen de gedeelde mappen op de Win98-pc's ook niet lezen... (Server is trouwens Win98)

Weird.... :?

I try to make everydays life more surreal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 46607 schreef op 07 februari 2003 @ 11:02:
ehm stomme vraag. heb je wel een map gedeeld?
ja natuurlijk. ik heb zelfs de complete schijven gedeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 12:33

Flame17

Captur EDC 130

idd vreemd want ik heb alles onder controle....kan alles bekijken en zowel van XP naar Win 98 als van 98 naar Xp en 98...dus ik denk toch dat het aan je instellingen moet liggen.

Ook duurt het bij mij geen minuten voor ik alles kan zien....hooguit een seconde of 10,maar kan dan ook bij de 1 liggen aan het feit dat het een PII 350 is.

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mmm... aan de snelheid van de pc's zal het echt niet liggen.. maar wat kan het dan wel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77684

Heb je de cliënt voor microsoftnetwerken geïnstalleerd??? en bestand en printerdeling aanstaan onder win98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Installeer naast TCP/IP ook op beide PCs NetBEUI... Is voor bestands en printerdelen prima geschikt en vaak sneller dan TCP/IP. Wil je ook internet delen, zul je ook TCP/IP moeten hebben. NetBEUI zit niet standaard meer in WinXP, maar staat wel op je XP CD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 77684 schreef op 07 februari 2003 @ 13:42:
Heb je de cliënt voor microsoftnetwerken geïnstalleerd??? en bestand en printerdeling aanstaan onder win98
staat geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op 07 February 2003 @ 13:49:
Installeer naast TCP/IP ook op beide PCs NetBEUI... Is voor bestands en printerdelen prima geschikt en vaak sneller dan TCP/IP. Wil je ook internet delen, zul je ook TCP/IP moeten hebben. NetBEUI zit niet standaard meer in WinXP, maar staat wel op je XP CD...
mmm.. ik kan dit wel proberen, maar hoe komt het dan dat het maar van 1 richting langzaam is (pc1 --> pc2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 23:53

RammY

Dát!

[rml][ hoe] stel ik dit in?[/rml] Check mij eerste post hier... Waarschijnlijke oplossing.. komt veel voor.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RamShackle schreef op 07 February 2003 @ 14:15:
[rml][ hoe] stel ik dit in?[/rml] Check mij eerste post hier... Waarschijnlijke oplossing.. komt veel voor.
wat heeft dat dan te maken met die langzame aanmelding. ze zien elkaar nu al wel. het is alleen langzaam van pc1 naar pc2 andersom niet dus.

ik heb wel geprobeerd pc2 bij lokaal aanmelden toe te voegen, maar daar ziet hij hem niet in mijn werkgroep.

iemand anders nog een tip?
Pagina: 1