[alg] front-end voor (mysql) database bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik zou m'n programmeerkennis graag wat uitbreiden en dan gelijk op een nuttige manier.
Ik wil in de toekomst graag front-ends gaan bouwen voor mysql databases die platform onafhankelijk zijn (iig voor linux en windows). Mijn huidige kennis beperkt zich alleen tot PHP (en heb heeeeeeeel vroeger wel eens met gwbasic zitten klooien :-)
Kunnen jullie mij misschien een taal en eventueel een boek / tutorial sites aanraden?

Verwijderd

Hoe definieer jij een 'front-end' ? Zoiets als jMySQL (= java, dus platform-onafhankelijk) ?

Of iets specifiek voor een applicatie? Gebruik dan C/C++/Java oid...

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-08 21:20

ripexx

bibs

Er zijn al verschillende frontends die platform onafhankelijk zijn, zoals PHPMyAdmin, MyCC enz. Daarnaast is er een connector/J, connector/C++ en een connector/ODBC.

Tevens is MyCC te gebruiken op zowel linux als windows platformen :)

buit is binnen sukkel

• marty
sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn.

met frontend bedoel ik dat er gebruikers mee kunnen werken die alleen maar data hoeven in te voeren en dingen aan te klikken en dus niet dat ze de database zelf zien of queries moeten gaan verzinnen. Een gebruikersvriendelijke interface dus, waar iedere typegeit mee kan werken

Ik bouw die nu browser-based, maar dat heeft behoorlijk wat beperkingen en daar wil ik graag van af.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Je zou dit met python kunnen realiseren, python is een platformonafhankelijke, sterk object oriented taal en heeft zowel interfaces voor MySQL als een goede binding voor wxwindows. Er zijn natuurlijk ook andere GUI libraries, maar als je voor platformonafhankelijkheid gaat is denk ik wxwindows een goede keuze. Plus, en dat is gewoon mijn persoonlijke ervaring: Het programmeert erg lekker en logisch. Zeker als je al wat programmeerervaring hebt zou het leren hiervan niet veel tijd en moeite moeten kosten. Ook als eerste taal is het erg bruikbaar.

Een aantal links voor verder onderzoek:

http://www.python.org
http://www.wxpython.org/
http://www.zope.org/Members/adustman/Products/MySQLdb

De volgende is een erg leuk artikel over python zelf, hoe je ermee kunt coden en wat vergelijkingen met perl:

Why Python?

/edit
boeken kan ik je uiteraard ook aanraden:

1. Mark Lutz, David Ascher, Learning python O'Reilly
Dit boek is een goede basis, al vond ik het op sommige punten zonder voorkennis nog wat moeilijk. Maar ik kan dit boek eigenlijk steeds meer waarderen. Redelijk theoretisch opgezet.

2. Chris Fehily, Python Visual Quickstart Guide, Peachpit Press
Hierin vind je vooral wat codevoorbeelden plus uitleg, het is wat praktijkgerichter dan de O'Reilly. Je kan snel aan de slag en het is duidelijk geschreven. Echter staat hier niet veel meer dan de basisfuncties in, maar dat is denk ik ook de bedoeling

3. Alex Martelli, David Ascher Python Cookbook O'Reilly
Hierin vind je vooral oplossingen voor wat complexere praktijkproblemen. Ik heb het zelf (nog?) niet gelezen, wel wat in gebladert. Er worden erg interessante onderwerpen besproken, van netwerktoepassingen (rfc calls bijvoorbeeld) tot threading, forking en verschillende database issues. Ook op wxPython wordt ingegaan. Waarschijnlijk een van mijn volgende boeken.

[ Voor 42% gewijzigd door sebas op 06-02-2003 04:14 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 21:02

Super_ik

haklust!

lijkt me een beetje zinloosn eerlijk gezecht.
als een typegeit ermee overweg moet kunne, en alleen data in moet geven, maar geen queries verzinne, kun je beter een custom build programma maken.
en cross-platform is ook nie echt nodig, want de meeste typegeiten hebben nie eens t benul dat er iets anders is dan windows

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Je *kan* ook met PHP-GTK gaan werken. :)

Rustacean

• marty
Super_ik schreef op 06 February 2003 @ 07:01:
lijkt me een beetje zinloosn eerlijk gezecht.
als een typegeit ermee overweg moet kunne, en alleen data in moet geven, maar geen queries verzinne, kun je beter een custom build programma maken.
ehh....dat is ook precies wat ik wil doen...

• marty
Dat klinkt alsof het meer een mogelijkheid is dan een goeie oplossing??

• marty
sebas thnx voor alle info. Dat stukje 'Why Python' was ook leuk om te lezen. Het klinkt inderdaad als een mooie oplossing voor wat ik wil. Zal eens naar dat boek van o'reiley gaan kijken

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:50
Bedoel je niet gewoon dat je een CMS wilt maken waar de 'domme' gebruikers op een begrijpelijke manier met de data kunnen werken?

Verwijderd

la maar

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 19:15 ]

Verwijderd

djluc schreef op 07 February 2003 @ 13:37:
Bedoel je niet gewoon dat je een CMS wilt maken waar de 'domme' gebruikers op een begrijpelijke manier met de data kunnen werken?
phpmyadmin dus?

• marty
Zoals ik al eerder schreef het is niet de bedoeling dat gebruikers zelf queries moeten gaan typen.

Ik wil dus gewoon GUIs maken voor specifieke databases. Klantenbestanden en dat soort dingen. En dan dus op zo'n manier dat het zowel onder linux als windows kan draaien en gebruikt maakt van een mysql database.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:23

Tomatoman

Fulltime prutser

Een ideale mogelijkheid die hiervoor nog niet genoemd is, is Borland Delphi/Kylix. Delphi is de Windowsvariant, Kylix de Linuxvariant. Je kunt in een van beide ontwikkelomgevingen een database frontend bouwen, dat je vervolgens zonder aanpassingen kunt hercompileren in de andere ontwikkelomgevingen.

Delphi en Kylix gebruiken de programmeertaal Object Pascal. Een van de sterkste punten van Delphi/Kylix zijn de zeer uitgebreide, objectgeoriënteerde mogelijkheden om databaseprogramma's te maken zonder dat je hier veel code voor hoeft te schrijven. Feit: Delphi is een van de meestgebruikte ontwikkelomgevingen om database-applicaties te bouwen.

[ Voor 1% gewijzigd door Tomatoman op 07-02-2003 20:53 . Reden: foute link ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:39
Ben met een of andere Indiër/Amerikaan hiermee bezig: http://sourceforge.net/projects/dbformcreator
Kruipt nog wel ff wat werk in, maar hier kan je makkelijk alle forms maken om een tabel in een DB te bewerken, ZONDER queries te hoeven typen... (is nog wel niet alpha, pas 3 dagen geleden begonnen :))

PS: Dit is GEEN spam, enkel een hulpje aan de topicstarter

• marty
tomatoman: kewl. dat kylix zal ik ook eens wat verder bekijken. dat is alleen zeker wel een stukje ingewikkelder dan python?

maartenba: ik wil juist van het Web Environment af om dat ik gestoord wordt van alle beperkingen die een browser biedt.
Pagina: 1