Athlon 850 ADFAR@40 graden overclockbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 11:55
Ik heb net mijn PIII geupgrade naar een Thunderbird 850.
Ik heb op de thunderbird een spire SkiveStream koelblok gezet met een ThermalTake M.I.T. fan (60mmx25mm 5000rpm) en voorlopig het standaard koelplakkertje (ik heb Arctic Silver III liggen).
Nu wordt de processor slechts 40 graden :), maar ik hoor bijna overal dat mijn core-stepping nauwelijks overclockbaar is (ADFAR core :(). Zou mijn processor ondanks de lage temperatuur echt niet te overclocken zijn? (het liefst zou ik de FSB willen verhogen naar 133Mhz (7x133 ofzo), omdat hij op een SiS735 mobo zit en het geheugen niet asynchroom kan lopen).

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 00:34

FlotterPower

Boxy Brown

je kan hem wel overclocken maar spectaculair word het niet
verder is het een beetje een faq vraag

I don't want no cake, I want me some pie!

Verwijderd

Try... ik heb mijn TB 850 @ 1150 gekregen.. en nog een redelijke temp. Wel een voltmod erop enz want dat is wel nodig.

Ik had em ook op SiS 735 moederbord zitten (ECS K7S5A) en dat ging echt super. Je zult de processor natuurlijk wel moeten unlocken als je de multiplier wil veranderen. Als je het ECS boardje hebt zit dat er standaard niet op. Je kunt dan alsnog de bruggen doorsnijden en anders verbinden waardoor de multiplier wordt aangepast.

Ook moet je eens zoeken naar het Cheepoman bios voor de ECS, die zorgt ervoor dat je veel opties hebt kwa fsb. Als je het op de luie manier wil doen kan je ook Speedfan gebruiken, daarmee kun je ook de fsb aanpassen.

• Gabriel-LG
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 20:07:
Try... ik heb mijn TB 850 @ 1150 gekregen.. en nog een redelijke temp. Wel een voltmod erop enz want dat is wel nodig.

Ik had em ook op SiS 735 moederbord zitten (ECS K7S5A) en dat ging echt super. Je zult de processor natuurlijk wel moeten unlocken als je de multiplier wil veranderen. Als je het ECS boardje hebt zit dat er standaard niet op. Je kunt dan alsnog de bruggen doorsnijden en anders verbinden waardoor de multiplier wordt aangepast.

Ook moet je eens zoeken naar het Cheepoman bios voor de ECS, die zorgt ervoor dat je veel opties hebt kwa fsb. Als je het op de luie manier wil doen kan je ook Speedfan gebruiken, daarmee kun je ook de fsb aanpassen.
Ik heb ook een ECS K7S5A, en was inderdaad van plan daar de cheepoman bios op te zetten :)
Maar met die bios kun je toch ook de multiplier regelen ofniet?

Verwijderd

Neej, het is op de K7S5A onmogelijk om de multiplier te regelen. Wel kun je (net als bij ieder ander AMD board) er multiplier jumpers op maken die dan de taak van de bruggen overnemen. Maar dat is nogal veel werk. Makkelijker is om gewoon de bruggen aan te passen. Is ongeveer net zoveel werk als unlocken wat je dan dus niet meer hoeft te doen.

Ook een vmod is aan te raden bij dit mobo. Ik had mijn cpu gevmod, mijn chipset en mijn geheugen.

• Gabriel-LG
Aha, je kunt een thunderbird ook gemakkelijk vmodden naar 1,85v door de laatste L7 connector in te kleuren (minder risico/werk dan solderen op het mobo).
Verder las ik net dat het moederbord te modden is zodat je met dipswitches de multiplier kunt regelen :)
Dat laatste lijkt mij best te doen alleen zie ik het niet zitten dat ik de socket open krijg zonder hem te beschadigen :( (om de FID pinnen eruit te trekken)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 00:17:
Neej, het is op de K7S5A onmogelijk om de multiplier te regelen. Wel kun je (net als bij ieder ander AMD board) er multiplier jumpers op maken die dan de taak van de bruggen overnemen. Maar dat is nogal veel werk. Makkelijker is om gewoon de bruggen aan te passen. Is ongeveer net zoveel werk als unlocken wat je dan dus niet meer hoeft te doen.

Ook een vmod is aan te raden bij dit mobo. Ik had mijn cpu gevmod, mijn chipset en mijn geheugen.
Je geheugen en chipset gemod om op 133 mhz te draaien :?

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Jah daar kun je makkelijk een dikke cooler op gooien en er maar heerlijk 2.2 volt door heen knallen :P zou i wel moeten kunnen hebben 0.18 micron. Alssen temp zal probnleem owrden. mijn TB 900 deed 1100 op 1.85 volt met een drogon orb II alleen de fan heb ik verandert die fan was namelijk door gebrand :P dus coolermaster fan van 6x6 er op gezet. maar nooit moeite genomen voor v-mod.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Gabriel-LG
Ik heb geprobeerd met de OC-bios om de FSB omhoog te zetten; op 110Mhz is hij perfect stabiel en op 112Mhz is hij erg instabiel, ook na ik het core voltage heb opgehoogd naar 1,85v (mbv de L7 bruggen).
Nu heb ik het gevoel dat mijn chipset het niet helemaal eens is met de 112Mhz FSB; speedfan vind namelijk dat de PCI snelheid bij 112Mhz 33Mhz is terwijl hj bij 110Mhz 36Mhz is.

affin, ik wil nu graag de multiplier ophogen naar 9 en kijken of hij (wel 9x110) kan en dan evt gewoon met multipliers doorklokken.
Dit kan ik doen door de L6 bruggen te veranderen, maar moet ik dan wel of niet mijn L1 bruggen verbinden? en hoe kun je het beste een door de fabriek gesloten verbinding openen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 13:13:
[...]

Je geheugen en chipset gemod om op 133 mhz te draaien :?
PC100 geheugen... TB850.... good ol' days....
Gabriel-LG schreef op 09 February 2003 @ 21:37:
Ik heb geprobeerd met de OC-bios om de FSB omhoog te zetten; op 110Mhz is hij perfect stabiel en op 112Mhz is hij erg instabiel, ook na ik het core voltage heb opgehoogd naar 1,85v (mbv de L7 bruggen).
Nu heb ik het gevoel dat mijn chipset het niet helemaal eens is met de 112Mhz FSB; speedfan vind namelijk dat de PCI snelheid bij 112Mhz 33Mhz is terwijl hj bij 110Mhz 36Mhz is.

affin, ik wil nu graag de multiplier ophogen naar 9 en kijken of hij (wel 9x110) kan en dan evt gewoon met multipliers doorklokken.
Dit kan ik doen door de L6 bruggen te veranderen, maar moet ik dan wel of niet mijn L1 bruggen verbinden? en hoe kun je het beste een door de fabriek gesloten verbinding openen?
Daarom heb ik een voltmod op het chipset gedaan, dat hielp nogal.

Je hoeft de L1 bruggen niet te verbinden (je past de default multiplier aan)

Op een oude Thunderbird werkte potlood prima (1x gedaan, heeft nog altijd gedraait) voor het verbinden van bruggen.

De truc om multiplier jumpers te krijgen op je mobo werkt bij ieder moederbord (behalve Intel's) maar tegenwoordig zit het er altijd wel in. En zo moeilijk is de truc niet hoor.

Socket openmaken gaat heel gemakkelijk en dan de kleine stukjes metaal wegbruigen of afbreken (ik wou ze buigen en toen braken ze af... boeiuh) gaat ook heel gemakkelijk en als je netjes soldeerd dan ziet het er nog prima uit en werkt het als een trein.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 01:37 ]

• Gabriel-LG
Ik merkte gisteravond dat de memory-termination optie in de Cheepoman bios essentieel is; ik merkte namelijk dat mijn fsb/mem ook niet op 100/133 wou lopen zonder de memory termination (dan kreeg hij exact dezelfde problemen als wanneer hij op 112/112 liep);
Waarschijnlijk moet hij met memory termination wel boven 112/112 willen, alleen staat de PC bij mijn ouders en daar kom ik aankomend weekend pas weer.
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 01:33:
Daarom heb ik een voltmod op het chipset gedaan, dat hielp nogal.

Je hoeft de L1 bruggen niet te verbinden (je past de default multiplier aan)

Op een oude Thunderbird werkte potlood prima (1x gedaan, heeft nog altijd gedraait) voor het verbinden van bruggen.

De truc om multiplier jumpers te krijgen op je mobo werkt bij ieder moederbord (behalve Intel's) maar tegenwoordig zit het er altijd wel in. En zo moeilijk is de truc niet hoor.

Socket openmaken gaat heel gemakkelijk en dan de kleine stukjes metaal wegbruigen of afbreken (ik wou ze buigen en toen braken ze af... boeiuh) gaat ook heel gemakkelijk en als je netjes soldeerd dan ziet het er nog prima uit en werkt het als een trein.
Bedankt :)

Ik heb al een voltmod gedaan door de laatste L7 brug te verbinden met een potlood (corevoltage is nu 1.850V :)) en ik ben niet van plan om op mijn moederbord te gaan solderen e.d.(ik heb geen geld om een nieuwe te kopen als het mocht mislukken).

Ik kijk volgend weekend wel weer hoe het dan gaat, dan kan ik ook weer resultaten posten (ik hoop dat ik hem op 7,5x133=1GHz kan krijgen en anders op 10x100)

• Gabriel-LG
Ik ben weer thuis :)
Het systeem loopt 100% stabiel op 112x8,5=952 maar 124x8,5=1054 pikt hij niet meer (loopt vast bij het opstarten van WinXP)
Is er een grote kans dat hij stabiel wil lopen op 10x100? (7,5x133 lukt denk ik niet).
Pagina: 1