i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0
De laatste keer dat ik zoiets meemaakte (fsck blijft fouten vinden) heb ik de hd vervangen. Daarna die ouwe nog eens onder fat geformatteerd, maar het bleef fouten regenen. Wat de invloed van de force flag is kan ik je niet vertellen (althans, niet meer dan wat je zelf in de man kan vinden). Mijn gok is (dus) dat je HD aan het overlijden is.
Dat fsck er ff over doet is trouwens bekend, maar een dag is (understatement) aan de lange kant, tenzij 'ie in een 486 draait (en dan is het *nog* aan de lange kant).
[ Voor 20% gewijzigd door Rataplan op 05-02-2003 18:17 ]
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Hmm zou best kunnen dat de HD aan het stuk gaan is (hoewel pas een paar maanden oud), want ik heb ook al een keer hetzelfde gehad, maar toen was het nog wel te repareren. Echter toen ik op de computer keek stonden er HDD faillures (geen idee wat de exacte melding was). Je kon iig niks meer. Na een reboot kon hij de HD niet vinden. Toen heb ik hem even uitgezet en daarna draaide het weer...
i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0
Meteen topic maar gefikst. Enne: ja, dit ziet er niet heel lekker uit. Verschijnen er toevallig in /var/log/messages ook meldingen a la: { hda: lost interrupt } of { hda: UnrecoverableDataError } of vergelijkbare enge meldingen?
* sebas heeft redelijk ervaring met dode disks.
f*ck die er niet tegenop kan is mogelijk het begin van het einde van je disk. Maak zo mogelijk asap backups.
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.
Nee dat niet maar hij is nog steeds aan het scannen... (niet meer onderbroken sinds gisteren). De nummers verschijnen steeds langzamer op het scherm; maar wat betekenen die nummers eigenlijk? Disk blocks ofzo?Wilke schreef op 05 February 2003 @ 19:48:
Verschijnen er toevallig in /var/log/messages ook meldingen a la: { hda: lost interrupt } of { hda: UnrecoverableDataError } of vergelijkbare enge meldingen?
The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail
Jammer maar helaas
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Verwijderd
(ext3 wordt ook gewoon gechecked na de mount-limit, na een crash echter hoeft hij niet de volledige fsck te draaien, maar alleen een korte recovery procedure)
Wat zie je dan eigenlijk pcies op je scherm, ik heb wel 'ns dat een inode een te grote size op geeft, en dan zegt hij dat ie eigenlijk zogroot is, en dan fixed ie dat... maar dat staat er toch vrij duidelijk, ik zou het niet omschrijven als nummertjes.
Ik heb het ding weer terug in de linux bak gezet en RH8 geherinstalleerd. Na de installatie weer de backup terug proberen te zetten maar daar crashte het ding weer op. Machine gereboot, niks aan de hand. Nu heeft het ding weer de hele dag aangestaan maar kan er ineens niet meer op. Ik kijken staat er het volgende op het scherm:
Mijn broer zegt dat het wel eens zou kunnen komen omdat ik geen UDMA (80 pens) kabel gebruikt heb, maar:
* Het is een DMA33 bord (Atrend ATC-5200)
* Hij heeft het een paar maanden foutloos gedaan
Is de harddisk nu stuk of niet? Ik kan moeilijk terug gaan met het ding, zonder dat ik zeker weet dat de HD kapot is (dan krijg ik em toch ongerepareerd retour). Ik zal in ieder geval zo'n 80pens kabel kopen, die kan ik toch wel weer gebruiken....
Iemand nog andere ideeen?
Maybee we are alone... After all.
Standaard troubleshooting dus ...
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.
http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...
check dit ff met hdparm
Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.
Ja, daar heeft ie nu lekker veel aan...theJKid schreef op 09 februari 2003 @ 21:01:
Je kan natuurlijk ook XFS nemen....
http://people.debian.org/~blade/XFS-Install/
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Btw: er is een appartement te huur boven een winkel in de kruisstraat in Eindhoven. Lekker dicht bij de Mycom, Computer-land, Trendtek. Misschien is dat iets Exirion?
Die heb ik inderdaad gezien bij Rotsvast of Direct Wonen, maar heb inmiddels praktisch besloten om te gaan kopen. Is een stuk goedkoper dan particulier huren. Over een maandje heb ik meer zekerheid over m'n plannen dus ik hou de ondertitel nog ffdumb_8 schreef op 10 February 2003 @ 13:58:
Btw: er is een appartement te huur boven een winkel in de kruisstraat in Eindhoven. Lekker dicht bij de Mycom, Computer-land, Trendtek. Misschien is dat iets Exirion?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein