[EXT3] fsck draait al een dag

Pagina: 1
Acties:

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02-2025
Ik heb een ext3 partitie die vandaag gecrashed was (RH8 computer liep vast, heb hem uit moeten zetten).

Ik heb de partitie (60+GB) unmount en fschk -f /dev/hda6 gestart en die is nou al de hele dag nummertjes op het scherm aan het zetten (waarschijnlijk clusternummers of hoe dat ook heet onder linux). Zonder de force flag is hij in een seconde of 3 klaar (zonder problemen). Er zit echter nog steeds een fout op de partitie, er stond een directory op met 40G aan data en die is ineens een file geworden.

Zou het nut hebben om de fschk nog te laten draaien of ben ik nu compleet nutteloos bezig?

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik hoop dat er geen fschk bestaat, en dat je in je pc ook gewoon fsck draait, zoals je bedoelt. Tenminste, ik hoop dat je dat bedoelt. In dat geval:

De laatste keer dat ik zoiets meemaakte (fsck blijft fouten vinden) heb ik de hd vervangen. Daarna die ouwe nog eens onder fat geformatteerd, maar het bleef fouten regenen. Wat de invloed van de force flag is kan ik je niet vertellen (althans, niet meer dan wat je zelf in de man kan vinden). Mijn gok is (dus) dat je HD aan het overlijden is.

Dat fsck er ff over doet is trouwens bekend, maar een dag is (understatement) aan de lange kant, tenzij 'ie in een 486 draait (en dan is het *nog* aan de lange kant).

[ Voor 20% gewijzigd door Rataplan op 05-02-2003 18:17 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• dumb_8
fchk :P

Hmm zou best kunnen dat de HD aan het stuk gaan is (hoewel pas een paar maanden oud), want ik heb ook al een keer hetzelfde gehad, maar toen was het nog wel te repareren. Echter toen ik op de computer keek stonden er HDD faillures (geen idee wat de exacte melding was). Je kon iig niks meer. Na een reboot kon hij de HD niet vinden. Toen heb ik hem even uitgezet en daarna draaide het weer...

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Nee, ook niet fchk, maar: fsck (File System ChecK :) ).

Meteen topic maar gefikst. Enne: ja, dit ziet er niet heel lekker uit. Verschijnen er toevallig in /var/log/messages ook meldingen a la: { hda: lost interrupt } of { hda: UnrecoverableDataError } of vergelijkbare enge meldingen?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
I/O errors ...

* sebas heeft redelijk ervaring met dode disks.
f*ck die er niet tegenop kan is mogelijk het begin van het einde van je disk. Maak zo mogelijk asap backups.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• dumb_8
Wilke schreef op 05 February 2003 @ 19:48:
Verschijnen er toevallig in /var/log/messages ook meldingen a la: { hda: lost interrupt } of { hda: UnrecoverableDataError } of vergelijkbare enge meldingen?
Nee dat niet maar hij is nog steeds aan het scannen... (niet meer onderbroken sinds gisteren). De nummers verschijnen steeds langzamer op het scherm; maar wat betekenen die nummers eigenlijk? Disk blocks ofzo?

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb niet zoveel ervaring (lees: geen) met ext3, maar ext3 is een journaling fs, dus een fsck zou volgens mij nooit lang mogen duren, dat gebeurt normaal gesproken alleen op normale fs'n zoals ext2..

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Staat dat ding nou nog steeds te checken :P De nummers geven aan waar hij welke fouten vindt, en als 'ie na 48 uur nog steeds niet klaar is, heb je *echt* een nieuwe disk nodig.

Jammer maar helaas :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• dumb_8
Kan ik op een of andere manier nog proberen die file (die directory was) weer om te zetten naar een directory?

Verwijderd

Ik heb zelfs ook ext3, maar het duurt maar een half-uur om te checken.. minder zelfs geloof ik

(ext3 wordt ook gewoon gechecked na de mount-limit, na een crash echter hoeft hij niet de volledige fsck te draaien, maar alleen een korte recovery procedure)

Wat zie je dan eigenlijk pcies op je scherm, ik heb wel 'ns dat een inode een te grote size op geeft, en dan zegt hij dat ie eigenlijk zogroot is, en dan fixed ie dat... maar dat staat er toch vrij duidelijk, ik zou het niet omschrijven als nummertjes.

• dumb_8
Dit zegt weer genoeg denkik:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=55066

[ Voor 48% gewijzigd door dumb_8 op 07-02-2003 12:30 ]

• dumb_8
Voor de liefhebbers: dit is wat fsck op het scherm dumpt:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=55093

(maar ik heb het nu afgebroken, HD gaat terug)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
naja één dag FSck voor een 386 is wel aardig snel :P

• dumb_8
Ik heb de HD ondertussen uit de linux bak gehaald (nadat ik hem "gerepareerd" had met powermax) en gepartitioneerd + geformateerd onder windows (XP). Hierna heb ik de HD volgezet met dezelfde AVI van 700MB en de rest opgevuld met mijn /etc directory om zo tot 0 KB free te komen. Hierna sector test uitgevoerd met Norton Diskdoctor. Geen fouten gevonden.

Ik heb het ding weer terug in de linux bak gezet en RH8 geherinstalleerd. Na de installatie weer de backup terug proberen te zetten maar daar crashte het ding weer op. Machine gereboot, niks aan de hand. Nu heeft het ding weer de hele dag aangestaan maar kan er ineens niet meer op. Ik kijken staat er het volgende op het scherm:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=56115

Mijn broer zegt dat het wel eens zou kunnen komen omdat ik geen UDMA (80 pens) kabel gebruikt heb, maar:
* Het is een DMA33 bord (Atrend ATC-5200)
* Hij heeft het een paar maanden foutloos gedaan

Is de harddisk nu stuk of niet? Ik kan moeilijk terug gaan met het ding, zonder dat ik zeker weet dat de HD kapot is (dan krijg ik em toch ongerepareerd retour). Ik zal in ieder geval zo'n 80pens kabel kopen, die kan ik toch wel weer gebruiken....

Iemand nog andere ideeen?

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

controller fubar? probeer anders eens een andere schijf...

Maybee we are alone... After all.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Om er redelijk zeker van te kunnen zijn zul je de disk in een andere pc kunnen stoppen, (met andere bekabeling dan ook uiteraard :P) en testen maar.

Standaard troubleshooting dus ...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Je kan natuurlijk ook XFS nemen.... :X

http://people.debian.org/~blade/XFS-Install/

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
AddrMarkNotFound? Mhh... Als je een schijf niet goed instel en hem vol gooi... wil het wel eens zo zijn dat ie zichzelf "overschrijft" en daardoor corrupte data krijg. Weet je zeker dat linux hem goed vind kwa sectors heads prezone lba?

check dit ff met hdparm

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Ja, daar heeft ie nu lekker veel aan...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dumb_8
Ok vandaag deed ie alleen nog maar klonk-klonk-klonk nar het opspinnen en kon er nu helemaal niks mee. Heb em nu aangeboden ter "repair"....

Btw: er is een appartement te huur boven een winkel in de kruisstraat in Eindhoven. Lekker dicht bij de Mycom, Computer-land, Trendtek. Misschien is dat iets Exirion?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03

Exirion

Gadgetfetisjist

dumb_8 schreef op 10 February 2003 @ 13:58:
Btw: er is een appartement te huur boven een winkel in de kruisstraat in Eindhoven. Lekker dicht bij de Mycom, Computer-land, Trendtek. Misschien is dat iets Exirion?
Die heb ik inderdaad gezien bij Rotsvast of Direct Wonen, maar heb inmiddels praktisch besloten om te gaan kopen. Is een stuk goedkoper dan particulier huren. Over een maandje heb ik meer zekerheid over m'n plannen dus ik hou de ondertitel nog ff ;) Thanks iig!

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1