fout bij opstarten van winxp na nieuw mobo

Pagina: 1
Acties:

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ik heb laatst, zoals velen in /7 niet ontgaan zal zijn, een nieuw moederbord gekocht met een nieuwe processor. Afijn, eindelijk na veel pijn en moeite aan de praat gekregen, behalve dit nieuwe probleem |:(

Als ik Windows XP Prof voor de eerste keer na een installatie opstart, doet hij het prima. Wanneer ik hem later nog eens opstart, volgt de volgende foutmelding:
Er is een probleem gevonden, windows is afgesloten om schade te voorkomen.

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als u dit scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer of er voldoende schijfruimte beschikbaar is. Schakel het stuurprogramma uit, wanneer dit in het stopbericht is opgegeven, of raadpleeg de fabrikant voor een bijgewerkte versie. Vervang zonodig de beeldschermadapter.

Raadpleeg de hardwareleverancier voor een eventuele BIOS-update. Schakel BIOS-geheugenopties zoals caching of shadowing uit. Als u de veilige modus wilt gebruiken om onderdelen te verwijderen of uit te schakelen, start de computer opnieuw op. Druk vervolgens op F8 om geavanceerde startopties te kiezen en selecteer de veilige modus.

Technische informatie (mogelijk engels):
***STOP 0x00000007E(0xC0000047, 0X8050A3AC, OXFC8FFa00, 0xFC8FFA50)
reboot
al gedaan, haalt niets uit

schijfruimte
is zeker weten genoeg (10Gb schijf voor alleen winxp)

beeldschermadapter
is dat een videokaart? zo ja, dan werkt die wel gezien ik deze foutmelding te zien krijg :? wat me nu wel ineens te binnenschiet, is dat ik de nvidia refreshrate fix heb gebruikt voordat hij doodliep.

Caching/shadowing uit
gedaan, hielp niet

Heeft iemand dit ook ooit gehad? Of is dit misschien een compabiliteitsprobleem tussen mijn moederbord (ecs k7s5a) en mijn schijf (fujitsu 10 gb) :? De configuratie was op mijn vorige mobo nl. perfect goed...

* Thijsmans ziet die hele pc even niet meer zitten :'(

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Had dit probleem ook op dat ECS bordje met win2k. Moet je ACPI eens uitzetten in de bios. Nu draait er winXP op, en dat gaat in principe goed. Probeer het voor de zekerheid eens.
lijkt me iig niets met de hdd.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
ACPI als in power manament :? heb ik nl. net geprobeerd (ACPI Aware OS -> op NO gezet), maar dan doet hij het nog niet :/

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM > PMG :)

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

hier zijn een aantal mensen met hetzelfde probleem. Je zou de daar aangedragen oplossingen eens na kunnen lopen. Bij die topicstarter lag het uiteindelijk aan een defect moederbord.

Localhost is where the heart is

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Sorry mij is het wel ontgaan, zoals misschien velen hier. Als je wat meer specs post zou ook handig zijn? Je bent van bord gewisseld? Ben je ook van Chipset merk gewisseld? Dan moet je namelijk altijd je Windows opnieuw installen (wat ik aanneem dat je hebt gedaan offcourse)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

Stinger666 schreef op 06 February 2003 @ 07:55:
Sorry mij is het wel ontgaan, zoals misschien velen hier. Als je wat meer specs post zou ook handig zijn? Je bent van bord gewisseld? Ben je ook van Chipset merk gewisseld? Dan moet je namelijk altijd je Windows opnieuw installen (wat ik aanneem dat je hebt gedaan offcourse)
idd bij het vervangen van een onderdeel als een moederbord is het altijd aangeraden om je os te herinstaleren ;)
en wat ook mschien wil helpen je systeem syspreppen
daar kan je meer info over vinden op de winhoos xp cd ;)
wat dit doet is alle hardware settings en drivers deinstaleren en dan heb je eik een totaal schone windows ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

en ff de drivers van je chipset installeren, had laatst een kennis ook niet gedaan. Heb me toen kleurenblind gezocht :(

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Meer specs? tsja, ECS k7S5A mobo, AMD Athlon XP 2000+, 128 mb ram (omdat dat het enige blokje is dat werkt met dat pauperbord |:( ). En natuurlijk heb ik ook windows opnieuw geinstalleerd na de mobo-swap, hoewel het even duurde voordat ik wist dat dat nodig was :P

Op de site die SilentStorm geeft, blijkt dat het vaak lag aan de floppy-drive. Ik ga die dan zo maar eens disconnecten, en kijken of dat helpt :?

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Hmm, mijn floppydrive eraf halen maakte niet uit, hij bleef die melding geven. Maar nu ik mijn geluidskaart, TerraTec 128i PCI (Soundblaster /Pro compatible) eruit heb gehaald, werkt alles weer gewoon :?

r4444444444444444444444444444rrrrrrrrrrrrrrr!

Op een eerder genoemde link naar microsoft, misschien wel op dat forum wat SilentStorm noemde, stond hier iets over, ik zal het even opzoeken...

/edit:
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;q321637

SYMPTOMS
When you start your computer, you may receive the following error message:

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your system.
0x0000007E, 0xC0000005, 0xFC5CCAF3, 0xFC90F8C0, 0xFC90F5C0
CAUSE
This behavior may occur if a corrupted device driver for the SoundBlaster Live Value audio card (from Creative Labs) is installed on your system. This can also occur if the Ctljystk.sys, version 5.1.2501.0, joystick driver is corrupted.
Hmm, het gaat dus niet specifiek om mijn kaart, gezien dat geen Creative-product is :\ Misschien ook voor andere kaarten? Ik zet mijn pc nu even een kwartiertje/half uurtje uit, als het dan nog werkt zal ik het melden :)

[ Voor 51% gewijzigd door Thijsmans op 06-02-2003 18:01 ]

Verwijderd

Had ik vandeweek ook, nadat ik mijn onboard soundcard ff had geprobeerd.
Ik was niet tevreden met de geluidskwaliteit ervan en heb snel mijn DMX XFire1024 teruggezet.
Toen kreeg ik dezelfde foutmelding.
Ik heb toen de drivers van die DMX opnieuw geïnstalleerd (en ook die van mijn GFX (nvidia)) en weg is het probleem.
Pagina: 1