Woofer opgeblazen

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 07:57
ik heb in mijn kamer een HiFi staan en nu ging ik een subwoofer test doen en op eens deed mijn linker box (de woofer daarvan) heel vaag, d'r kwam veel gekraak uit.

nu is dit de 2e x al dat me zo iets gebeurt en bij de vorige x was het zo dat wanneer ik de conus ietjes in deuwde, dan deed hij het weer, maar nog niet perfect. en deze *truc* werkte ook deze keer :|

weet iemand wat er precies aan de hand is en of ik het ook kan fixen.
is een nieuwe woofer kopen een optie (ik weet helemaal niet wat voor'n boxen het zijn alleen dat het sanyo boxen zijn met 3speakers (tweeter, middrange en woofer)).

www.debrasserie.nl

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sjah, kan je de kap er niet vanaf trekken?
Dan kan je nl. zien of de rubbers etc nog intact zijn.

Whatever.

• esvier
meendering schreef op 05 februari 2003 @ 17:37:
Sjah, kan je de kap er niet vanaf trekken?
Dan kan je nl. zien of de rubbers etc nog intact zijn.
heb ik gedaan en alles ziet er nog goed uit.
alleen dan wanneer ik de conus indruk dan hoor ik 2 dingen over elkaar heen wrijven :?
ik heb zo het idee dat de conus tever naar buiten staat :?

www.debrasserie.nl

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Spreekspoel dus verbrand ;) , misschien kun je de speaker vervangen door een exemplaar met dezelfde specs.

Ohja , om er zeker van te zijn dat het je speaker is kun je ze even omdraaien (dus links ff op rechts aansluiten en rechts op je linker speaker terminal)

Als het nog steeds opdezelfde kraakt is het vrijwel zeker dat je bass speaker kapot is.

[ Voor 54% gewijzigd door JeroenT op 05-02-2003 18:14 ]

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
het truukje wat je eerst deed heeft niks met de spoel te maken maar met de draden die naar de spoel toelopen. als die draden veel hebben geleden van het uitslaan dan breken ze intern en als je ze dan lichtjes aanduwdt werken ze weer( ff ). Schroef je speaker eens open en zetten er wat muziek op. Dan zachtjes tegen de draad duwen mischien heb je kans dat ze het nog doen. Als je hebt gevonden waar de breuk zit moet je er een keer met een soldeerbout over gaan met weinig tin. dan gaan ze weer ff mee

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• esvier
Wat nu als ik de woofer vervang...
op het forum lees ik dat ik dan pricies de zelfde nodig heb, alleen ik zou niet weten welke d'r in zit.
maar als ik nu op allebeide speakers de woofer vervang, dus dan heb ik weer 2 gelijke. lukt dan dan wel?

www.debrasserie.nl

Verwijderd

De klank van je speaker wordt bepaald door de inhoud van de kast, baspijp, interne versteviging en voornamelijk je woofer. Als jij er lukraak een woofer in plaatst is de kans groot dat je een totaal en zeker niet optimaal geuidslbeeld krijgt. Woofers die los worden gekocht zijn er in principe om een kast omheen te bouwen, niet om lukraak in een kast te proppen. Via het typenummer kan je misschien de fabrikant vragen om een nieuwe woofer?Het typenummer staat vaak wel op de achterkant op de magneet.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08 17:12
Tja toch beetje eigen schuld he, kleine speakertjes zijn niet echt geschikt om een subwoofer test op te doen, of je moet hele goede kleine speakers hebben, maar dan nog. Denk er aan dat woofers en met name de spoel heel warm kan worden wanneer deze veel werk voor de kiezen krijgen, zeker wanneer dit langere tijd aanhoudt, worden ze heel warm, en daar kunnen ze niet altijd even goed tegen, maar daar was je zelf ook al achter gekomen.

• esvier
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 18:53:
De klank van je speaker wordt bepaald door de inhoud van de kast, baspijp, interne versteviging en voornamelijk je woofer. Als jij er lukraak een woofer in plaatst is de kans groot dat je een totaal en zeker niet optimaal geuidslbeeld krijgt. Woofers die los worden gekocht zijn er in principe om een kast omheen te bouwen, niet om lukraak in een kast te proppen. Via het typenummer kan je misschien de fabrikant vragen om een nieuwe woofer?Het typenummer staat vaak wel op de achterkant op de magneet.
hmmzz... okwe :D...
alleen de kast die er omheen zit is niks meer dan een kast |:(, gewoon 6 stukjes houd die een rechthoek vormen :P... geen baspijp of what so ever...
hxbxd
50*30*20 is de kast zo'n beetje, dus hij is niet echt klein :P

op het forum zag ik een paar keer zo'n programma'tje voorbijkomen die je kon helpen met het maken van speakers.... zou ik met dat programmatje nu uitkunnen rekenen wat voor een woofer ik dan nodig heb?...

www.debrasserie.nl

Verwijderd

esvier schreef op 06 februari 2003 @ 23:48:
[...]

hmmzz... okwe :D...
alleen de kast die er omheen zit is niks meer dan een kast |:(, gewoon 6 stukjes houd die een rechthoek vormen :P... geen baspijp of what so ever...
hxbxd
50*30*20 is de kast zo'n beetje, dus hij is niet echt klein :P

op het forum zag ik een paar keer zo'n programma'tje voorbijkomen die je kon helpen met het maken van speakers.... zou ik met dat programmatje nu uitkunnen rekenen wat voor een woofer ik dan nodig heb?...
Ha, reverse enginering :)
Dan ben je wel een tijdje zoet om alle woofers te bekijken om dan te kunnen zeggen: die past het beste in een gesloten kast van 30L.
En dan nog zit je met je andere drivers en dus het filter. Deze is (als het goed is) precies afgestemd op de gebruikte units en hun frekwentie-bereiken.
Veel makkelijker is toch om op de magneet te kijken van de woofer en een zelfde ergens te bestellen (misschien zelfs 2 om klankkleurverschillen tussen oude en nieuwe drivers uit te sluiten).
Pagina: 1