Domein overnemen maar eigenaar onbekend

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er is een domein dat ik dolgraag hebben wil.
Op het domein is geen website aanwezig, maar het is wel geregistreerd door iemand.

Ik heb de WHOIS geraadpleegt en de eigenaar proberen te bereiken. Maar zowel op mail, telefoon als post wordt niet gereageerd/ opgenomen.

De betreffende provider waar het domein staat zegt me niet verder te kunnen helpen (ik vraag me af aan wie ze dan factureren :? )

Wat kan ik nog doen om de eigenaar te bereiken?
Moet ik gewoon een verhuizing aanvragen?
Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

welke tld?

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Ben bang dat je weinig kunt doen indien de ISP zelf geen contact met ze op wil nemen. Ze mogen in verband met de privacy wetgeving in elk geval geen adresgegevens aan derden verstrekken dus je kunt ze niet veel kwalijk nemen...

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:31
Inderdaad, hier kan je weinig aan doen, tenzij jij de "rechtmatige" eigenaar bent (bijvoorbeeld een bedrijf dat een merknaam als domein wil). Dan kan je het forceren, anders niet. En om te gaan kapen.. nee, dat zou ik niet doen.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Niet online
Is het niet zo dat een domein een bekende eigenaar moet hebben?

De box "postmaster@" en "info@" bestaan niet eens van dit domein (mail komt terug) en telefoon geeft "tuu-daa-duu"

Maak ik kans als ik bij een andere ISP gewoon een verhuizing aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26515

jellebelle schreef op 05 February 2003 @ 17:08:

De box "postmaster@" en "info@" bestaan niet eens van dit domein (mail komt terug) en telefoon geeft "tuu-daa-duu"

Maak ik kans als ik bij een andere ISP gewoon een verhuizing aanvraag?
Je hebt altijd hun handtekening nodig bij verhuizing. Als je het vervalst, ben je strafbaar. De ISP heeft daar ook niets over te zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 26515 op 05-02-2003 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibroni
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
Al geprobeerd via SIDN en dan bij de KVK de bedrijfseigenaar opgezocht????? Dat is het enige dat ik nog kan bedenken.

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je in Google al gezocht naar het betreffende domein? Misschien dat er nog iets in de cache staat.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30890

kalyndra schreef op 05 February 2003 @ 17:17:
Al geprobeerd via SIDN en dan bij de KVK de bedrijfseigenaar opgezocht????? Dat is het enige dat ik nog kan bedenken.
Dat is inderdaad wat je het beste kunt ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
[quote]jellebelle schreef op 05 februari 2003 @ 17:08:
[quote]

Niks moet..... alhoewel het met .nl wel eens anders kan zijn.... ik heb alleen maar .coms en een .org....Kijk maar es in de Whois van www.dutchusa.com - mijn domain ;)

Ik hou er niet zo van dat men op dergelijke wijze adresgegevens achterhaalt voor spam doeleinden en weet ik niet.... (kreeg op een gegeven moment 8 envelopen van registrars binnen omdat 3 van mijn domains binnen 3 maanden zouden verlopen (tegelijk geregged), en hoe goed het wel niet was om op HEN over te stappen!)

En dat ziet er dus ongeveer zo uit:

Registrant:
DutchUSA.com
Address information is private and
only available upon reasonable request.
City, California 12345
US

Domain Name: DUTCHUSA.COM

Administrative Contact:
Andriessen, Maarten whois@dutchusa.com
City, California 12345
US
555-555-5555

Technical Contact:
Andriessen, Maarten whois@dutchusa.com
City, California 12345
US
555-555-5555

Alleen de naam staat er in, en een e-mail box specifiek voor dat doel :)
En zelfs de naam kan ik verwijderen trouwens.... of een valse whois naam opgeven. In mijn geval heb ik alleen de "vage hint" dat ik ergens in California woon....

Onder al deze gegevens staat dit:

Registration Service Provider:
RegisterGo, support@registergo.com
http://www.registergo.com
This company may be contacted for domain login/passwords, DNS/Nameserver
changes, and general domain support questions.

En zij kunnen mij dan wel weer contacten. Ik ga dus geen prive adres gegevens op de het internet zetten.... en dat is meteen ook de reden waarom ik maar GEEN .nl ga zitten reggen.

[ Voor 3% gewijzigd door maartena op 05-02-2003 22:01 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40214

Wat is die .nl ?!?
Dan doe ik ff een poging.
Lukt meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _DPC_Scorpion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2024

_DPC_Scorpion

A.F.C.A

Anoniem: 40214 schreef op 06 February 2003 @ 00:28:
Wat is die .nl ?!?
Dan doe ik ff een poging.
Lukt meestal wel.
You serious? ik wil ook dolgraag ene domein op me naam zetten er staat niks op enzo net als 1st post

dus jij kan hem reggen voor me?

Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_DPC_Scorpion schreef op 06 februari 2003 @ 00:33:
[...]

You serious? ik wil ook dolgraag ene domein op me naam zetten er staat niks op enzo net als 1st post

dus jij kan hem reggen voor me?
Hij kan dat niet. Als hij dat doet komt hij in grote problemen, niet te vergeten dat als jij daar ook aan meedoet, jij in net zulke grote problemen komt. Het is namenlijk niet volgens het reglement. Stel je voor zeg dat ik microsoft.nl even buiten hun toestemming aan mezelf zou overdragen...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 30890 op 06-02-2003 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:51
Je kan een domein pas overdragen van houder als hij 24 uur in het bezit is van de nieuwe provider (ervan uitgaande dat de domeinnaam eerst verhuist moet worden natuurlijk). Ik denk dat zodra de vorige provider die verhuizing ziet, er direct actie ondernomen wordt dus het zal wel meevallen met dat overdragen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wannapuf schreef op 06 February 2003 @ 01:11:
Je kan een domein pas overdragen van houder als hij 24 uur in het bezit is van de nieuwe provider (ervan uitgaande dat de domeinnaam eerst verhuist moet worden natuurlijk). Ik denk dat zodra de vorige provider die verhuizing ziet, er direct actie ondernomen wordt dus het zal wel meevallen met dat overdragen hoor.
Dat klopt, maar ook daar kun je flink mee in de problemen komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3706

volgens mij stelt mack alleen voor om te proberen de eigenaar van het domein te achterhalen. Denk niet dat hij voorstelt om hem zomaar te verhuizen, maar _DPC_SCORPION interpreteert 't verkeerd

Trouwens, al onderneemt de provider pas na een week actie... De nieuwe provider moet die papieren kunnen laten zien met handtekening van de huidige houder en anders worden verhuizing en overdracht gewoon teruggedraaid.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 3706 op 06-02-2003 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jellebelle schreef op 05 February 2003 @ 16:47:
[...]
De betreffende provider waar het domein staat zegt me niet verder te kunnen helpen (ik vraag me af aan wie ze dan factureren :? )

Wat kan ik nog doen om de eigenaar te bereiken?
[...]
Tips?
Je zou de betreffende provider kunnen vragen of de gegevens bij hun bekend zijn (zou moeten). Indien ja, zou je ze kunnen verzoeken om een bericht van jou door te sturen (e-mail forwarden, ongeadresseerde maar wel gefrankeerde enveloppe in een buiten enveloppe met begeleidend schrijven etc.)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 13:46

Crazy D

I think we should take a look.

Als de huidige eigenaar nergens op reageert houdt het een beetje op.
Ik heb het zelf ook gehad, hosting provider reageerde wel met het bericht dat zij m'n mailtje zouden doorsturen, maar nooit reactie gehad van de eigenaar.
Je kunt hooguit geduld hebben en wachten tot de registratie periode over is, en hopen dat jij eerder bent dan dat de eigenaar het verlengt ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 31-10-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381 schreef op 06 februari 2003 @ 10:38:
volgens mij is het met de nederlandse wet zo dat je wel iets mag claimen (lees: domain) maar als je het dan vervolgens niet gebruikt, dan kan een ander het claimen! Ik heb dat zelf mee gemaakt, men wilde een domein dat in ons bezit was, ik heb er toen met hele grote spoed een website op moeten zetten. Ik weet niet of het ze uiteindelijk gelukt zou zijn, maar door het plaatsen van de website was het ineens over. Je kunt eens met een jurist hierover bellen natuurlijk.
Dat is niet helemaal waar, in de meeste gevallen niet. Het is natuurlijk wel zo als je bijvoorbeeld een domeinnaam regged welke bijvoorbeeld een bijvoegelijk naamwoord is, en er tevens een bedrijf is die die naam gebruikt, je natuurlijk niet de indruk moet afgeven dat je die naam geregged hebt om te kapen, maar omdat je er zelf iets mee wilt doen. En in dat geval sta je inderdaad wat minder sterk bij de rechter. Maar als ik $mijnbedrijfsnaam reg en vervolgens doe ik er 10 jaar niets mee, kan niemand die domeinnaam claimen (uitgaande dat mijn bedrijfsnaam geen geregistreerd handelsmerk is van iemand anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76725

om welk domein gaat het , ik heb zo achter haald wie eigenaar ist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

BCM

Anoniem: 57381 schreef op 06 februari 2003 @ 10:38:
volgens mij is het met de nederlandse wet zo dat je wel iets mag claimen (lees: domain) maar als je het dan vervolgens niet gebruikt, dan kan een ander het claimen! Ik heb dat zelf mee gemaakt, men wilde een domein dat in ons bezit was, ik heb er toen met hele grote spoed een website op moeten zetten. Ik weet niet of het ze uiteindelijk gelukt zou zijn, maar door het plaatsen van de website was het ineens over. Je kunt eens met een jurist hierover bellen natuurlijk.
Dit lijkt me inderdaad niet helemaal waar. Wij gebruiken nl. een domein alleen voor meel en hebben geen site. (Ook niet echt nodig, we hebben geen klanten) Toch is het domein echt van ons en absoluut niet kaap-baar.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76725

Verschillendocument houdersreglement
Verschil tussen het “Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen” geldig vanaf 29 januari 2003 en het “Reglement voor Registratie van Domeinnamen (NL)” geldig van 15 november 2000 tot 29 januari 2003

Inleiding
Vanaf 29 januari 2003 is het “Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen” in werking. In een aantal opzichten verschilt dit reglement van het “Reglement voor Registratie van Domeinnamen (NL)” dat gold van 15 november 2000 tot 29 januari 2003.

Achtergrond
In haar vergadering van 22 augustus 2002 heeft het SIDN-bestuur het nieuwe reglement voor registratie van .nl-domeinnamen vastgesteld. Voorts werden een nieuw deelnemersreglement, een arbitrageregeling en een WBP-regeling vastgesteld. In de nieuwe reglementen en regelingen zijn de aanbevelingen van het Domeinnaamdebat verwerkt. Tijdens het Domeinnaamdebat heeft de Nederlandse internet-gemeenschap in ruime mate gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot inspraak. Tevens heeft het bestuur rekening gehouden met de adviezen van de Raad van Deelnemers en de overheid.

Opbouw document
In het “Verschillendocument houdersreglement” wordt ingegaan op de verschillen tussen het “Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen” dat geldig is vanaf 29 januari 2003, hierna te noemen het nieuwe reglement, en het “Reglement voor Registratie van Domeinnamen (NL)” dat gold van 15 november 2000 tot 29 januari 2003, hierna te noemen het oude reglement.

Het meest in het oog springende verschil is dat vanaf 29 januari 2003 eenieder, particulier of bedrijf, waar ook ter wereld wonend of gevestigd een .nl-domeinnaam kan laten registreren. Maar er zijn meer verschillen. Deze komen in dit document aan bod. Allereerst wordt ingegaan op de uitgangspunten van het nieuwe reglement. Een van de belangrijkste uitgangspunten, het volgen van de levensloop van een .nl-domeinnaam, wordt uitgewerkt in hoofdstuk 2. Ook de rol van de houder, de deelnemer en SIDN komen aan de orde, evenals de geschillenregeling en de privacy-regeling.

Disclaimer
SIDN is niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade, of winstderving die de domeinnaamaanvrager, domeinnaamhouder of een deelnemer mogelijk kan lijden ten gevolge van of met betrekking tot het gebruik van een .nl-domeinnaam of een .nl-persoonsdomeinnaam of door het gebruik van de SIDN-website, of dit document.

1. Uitgangspunten nieuw reglement
Bij het opstellen van het nieuwe reglement was het eerste uitgangspunt dat de directe contractuele relatie die er bestaat tussen SIDN en de .nl(persoons)domeinnaamhouder beter tot uitdrukking moest komen. Een direct gevolg hiervan is dat de vrijwaringverklaring is vervangen door het SIDN-registratiecontract. Nieuw is dat een .nl-persoonsdomeinnaam-houder niet alleen verklaart door het gebruik van een persoonsdomeinnaam, maar ook door de registratie van de persoonsdomeinnaam geen inbreuk te maken op rechten van derden, middels het tekenen van dit registratiecontract.

Een ander uitgangspunt was dat de structuur van het reglement verbeterd zou kunnen worden. De levensloop van een .nl-domeinnaam is hierbij als uitgangspunt genomen. In iedere fase, vanaf eerste registratie tot opheffing zijn daarbij rechten en verplichtingen genoemd. De rechten en plichten van eenieder zijn duidelijk omschreven.

Het nieuwe reglement is eveneens een weerslag van de verbetering en aanpassing van operationele regels, en de rechtsontwikkeling rond domeinnamen.

Rol deelnemers
Uitgangspunt was ook dat de registratie via deelnemers is gehandhaafd. Dit heeft tot gevolg dat de rol van de deelnemers eveneens genoemd wordt in het reglement voor registratie van .nl-domeinnamen. In het deelnemersreglement wordt verder ingegaan op de algemene positie van de deelnemer.

2. Levensloop van een .nl-domeinnaam
Met het registreren van een .nl-domeinnaam gaat de .nl-domeinnaamhouder een contract voor onbepaalde tijd aan met SIDN. In de looptijd van het contract kan er veel gebeuren met de geregistreerde domeinnaam. In het nieuwe reglement wordt de levensloop van de .nl-domeinnaam gevolgd.

2.1 Aanvragen van een .nl-domeinnaam
Met het nieuwe registratiereglement is de liberalisering van .nl-domeinnamen een feit. Er zijn weinig beperkingen meer voor iemand om een .nl-domeinnaam aan te vragen. Eenieder, particulier of bedrijf, waar ook ter wereld woonachtig of gevestigd kan een .nl-domeinnaam aanvragen. Omdat nu ook particulieren een .nl-domeinnaam op het tweede niveau kunnen aanvragen, het niveau direct onder .nl (bijvoorbeeld “sidn” in “sidn.nl”), is de eis voor het opgeven van een Kamer van Koophandelnummer, of een ander door SIDN erkend register, komen te vervallen. Echter, de deelnemer dient de identiteit van de houder vast te stellen. Deze verplichting vloeit voort uit het deelnemersreglement. De consequentie hiervan is dat de houder zich nog steeds dient te identificeren.

Het systeem van persoonsdomeinnamen blijft bestaan. Dit betekent dat een privé-persoon een keus heeft tussen een .nl-domeinnaam op het tweede niveau of een persoonsdomeinnaam (bijvoorbeeld: janjansen.345.nl). Persoonsdomeinnamen kunnen slechts door particulieren aangevraagd worden, dus niet door bedrijven of organisaties. Een verandering ten opzichte van het oude reglement is dat een houder van een .nl-persoonsdomeinnaam meer dan één persoonsdomeinnaam mag aanvragen. Bovendien geldt ook voor persoonsdomeinnamen geen geografische beperking meer. Wel dient ook voor een persoonsdomeinnaam een registratiecontract getekend te worden waarbij de houder aangeeft door registratie en gebruik van de betreffende persoonsdomeinnaam geen inbreuk te maken op rechten van derden.

Indien een aanvrager van een .nl-domeinnaam niet in Nederland woonachtig of gevestigd is dan dient deze een adres in Nederland aan te wijzen waar schriftelijke stukken kunnen worden bezorgd: een verplichte domiciliekeuze. Dit moet een bezoekadres zijn en geen postbus, zodat hier officiële stukken, bijvoorbeeld in het geval van een geschil rondom een .nl-domeinnaam, aangetekend verstuurd of afgeleverd worden. Tevens dient de houder de toepasselijkheid van het Nederlandse recht te erkennen wanneer een derde een gerechtelijke of arbitrale procedure tegen hem aanhangig maakt.

2.2 Voldoen aan (technische) verplichtingen
In het nieuwe reglement is expliciet opgenomen dat de .nl-domeinnaamhouder gedurende de levensloop van de domeinnaam moet blijven voldoen aan de technische eisen. Eveneens is opgenomen dat de houder er voor dient te zorgen dat de houdergegevens up-to-date blijven.

2.2.1 Voldoen aan technische eisen
SIDN hecht veel waarde aan correct werkende nameservers, omdat anders een .nl-domeinnaam niet goed gebruikt kan worden: websites zullen onbereikbaar zijn en e-mail kan niet afgeleverd worden.

Bij niet correct werkende primaire en secondaire nameservers zal SIDN de aanvraag niet honoreren en de houder zeven dagen de tijd geven om alsnog voor correct werkende nameservers te zorgen.

Niet alleen op het moment van aanvragen maar ook tijdens de hele levensduur van een .nl-domeinnaam dient te worden voldaan aan de gestelde technische eisen. Indien dit niet het geval is kan SIDN de betreffende domeinnaam opheffen om technische redenen. SIDN zal op dit gebied een actief handhavingsbeleid gaan voeren.

2.2.2 Up-to-date houden houdergegevens
In het nieuwe reglement is voor de houder de verplichting opgenomen om de houdergegevens gedurende de hele levensloop van een .nl-domeinnaam up-to-date te houden. Het belangrijkste gegeven in de houdergegevens is het admin-c e-mailadres. De admin-c is het aanspreekpunt voor SIDN en anderen indien er zich niet-technische problemen met de betreffende .nl-domeinnaam voordoen. U kunt hierbij denken aan meldingen inzake een arbitrageprocedure of een melding van SIDN dat een domeinnaam om een bepaalde reden wordt opgeheven. Mededelingen die per e-mail gedaan worden aan het opgegeven admin-c e-mailadres worden geacht de domeinnaamhouder bereikt te hebben.

Daarnaast vertegenwoordigt het opgegeven admin-c contact de domeinnaamhouder. De admin-c is gerechtigd om wijzigingen ten aanzien van de betreffende domeinnaam door te voeren.

Wijzigingen in de houdergegevens geeft de .nl-domeinnaamhouder altijd aan SIDN door via de betrokken deelnemer.

2.3 Wijzigingen aan een .nl-domeinnaam
Wat in het oude reglement “naamswijziging (houdergegevens)” en “overdracht” heette, is in het nieuwe reglement samengevoegd en wordt “wijziging domeinnaamhouder” genoemd. Deze wijziging domeinnaamhouder heeft alleen betrekking op een wijziging in de naam van de domeinnaamhouder en niet op bijvoorbeeld een wijziging in adresgegevens.

Bij een verhuizing of een wijziging domeinnaamhouder wordt er door SIDN een mededeling gedaan aan de admin-c.

Wanneer er onder het nieuwe reglement wijzigingen aan een .nl-domeinnaam worden gedaan, zoals verhuizen en wijziging domeinnaamhouder, dan is een nieuw registratiecontract verplicht.

2.4 Opheffen van een .nl-domeinnaam
In het nieuwe reglement is de technische opheffing van een .nl-domeinnaam door de deelnemer expliciet opgenomen (artikel 13.4).

SIDN zal niet eerder meewerken aan een opheffing of een verhuizing dan nadat de domeinnaamhouder hierover is geïnformeerd en dat de deelnemer de aanvraag daartoe heeft bevestigd.

3. Rol van de houder, deelnemer en SIDN
Bij de registratie van een .nl-domeinnaam zijn drie partijen betrokken, namelijk de .nl-domeinnaamhouder/aanvrager, de betrokken deelnemer en SIDN. Elke partij speelt een rol in het proces met de bijbehorende verplichtingen ten opzichte van de ander.

3.1 De .nl-domeinnaamhouder
De .nl-domeinnaamhouder/aanvrager draagt er zorg voor om de juiste informatie omtrent de aan te vragen of geregistreerde .nl-domeinnaam via de betrokken deelnemer door te geven aan SIDN. Door het tekenen van het registratiecontract geeft de aanvrager aan dat hij geen inbreuk maakt op rechten van derden en onderwerpt hij zich aan het Nederlands recht en de domeinnaamarbitrageregeling.

Zoals reeds beschreven in 2.2 dient de domeinnaamhouder er zorg voor te dragen dat gedurende de levensloop van de domeinnaam aan de technische eisen wordt voldaan. Tevens is hij verplicht de houdergegevens up-to-date te houden en wijzigingen onverwijld aan SIDN door te geven via de deelnemer.

3.2 De deelnemer
De deelnemer is de schakel tussen de .nl-domeinnaamhouder en SIDN. De deelnemer kan verzoeken tot aanvraag en wijzigingen indienen bij SIDN. De deelnemer heeft geen rechtstreekse toegang tot de registratiedatabase.

De deelnemer wordt geacht de identiteit van de domeinnaamaanvrager te controleren. Ook dient de deelnemer het “Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen” ter hand te stellen. Tevens dient de deelnemer de betreffende documenten in zijn bezit te hebben gedurende de levensduur van de domeinnaam (en nog vijf jaar na beëindiging). Op verzoek van SIDN dient de deelnemer deze documenten aan SIDN te tonen.

3.3 SIDN
In het nieuwe reglement is opgenomen dat SIDN een .nl-domeinnaamhouder informeert bij wijzigingen, zoals aanvraag voor verhuizing, wijziging domeinnaamhouder en opheffing, in de domeinnaam. Daartoe wordt een e-mailbericht gestuurd naar de admin-c. Zo is de houder op de hoogte van de al dan niet terecht aangevraagde wijzigingen.

Tevens geeft het nieuwe reglement SIDN de mogelijkheid om een domeinnaamaanvrager te weigeren op basis van een “bad track record”.

4. Geschillenregelingen
In het nieuwe reglement zijn een aantal artikelen opgenomen die ingaan op geschillen en hoe dat geregeld is.

4.1 Klachtenprocedure CvKB verruimt
In het nieuwe reglement zijn aan de bevoegdheden van het CvKB twee beroepszaken toegevoegd. Daarnaast is de klachtenprocedure uitgebreid: de eis dat een klacht niet meer dan één jaar na registratie van een .nl-domeinnaam gestart moet zijn, is vervallen.

4.1.1 Door SIDN niet in behandeling genomen registratieaanvraag vanwege “bad track record”
Het “Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen” biedt SIDN de mogelijkheid om in bepaalde gevallen registratieaanvragen ten behoeve van een domeinnaamaanvrager niet verder in behandeling te nemen, onder meer wanneer de domeinnaamaanvrager zich in het verleden niet aan zijn verplichtingen jegens SIDN heeft gehouden. Wanneer de aanvrager het met de beslissing niet eens is, dat op basis van zijn “track record” een registratieaanvraag niet in behandeling is genomen, kan deze hiertegen bij het CvKB in beroep gaan. Het beroep dient te worden aangetekend door een met redenen omkleed beroepschrift in te dienen bij het CvKB.

4.1.2 Door SIDN afgewezen bezwaar tegen opname van gegevens
Het “Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen” geeft de domeinnaamhouder of aanvrager de mogelijkheid om een gemotiveerd verzoek in te dienen om gegevens van de domeinnaamhouder in het openbare deel van het registratieregister te doen vervangen door die van zijn deelnemer. SIDN kan dit verzoek toe- of afwijzen. Wanneer SIDN besluit tot afwijzing kan tegen deze beslissing in beroep worden gegaan bij het CvKB.

4.2 Arbitrageclausule opgenomen
De .nl-domeinnamen die na 29 januari 2003 zijn aangevraagd, verhuisd of een wijziging domeinnaamhouder hebben ondergaan, vallen onder de arbitrageregeling voor .nl-domeinnamen. Eveneens is arbitrage mogelijk wanneer voor “oudere” .nl-domeinnamen de houder zich vrijwillig onderwerpt aan arbitrage.

Eenieder die van mening is dat een houder van een bepaalde .nl-domeinnaam inbreuk maakt op zijn/haar Benelux merkrecht (inclusief rechten op Gemeenschapsmerken) en/of zijn/haar Nederlands handelsnaamrecht kan een arbitrageprocedure starten bij het arbitrage-instituut voor .nl-domeinnamen.

5. Privacy-regelingen
In de nieuwe reglementen is eveneens rekening gehouden met de nieuwe wetten en ontwikkelingen die er in Nederland zijn op het gebied van de privacy.

5.1 Opname van gegevens in de Whois
In het nieuwe reglement is de privacy van de houder beter gewaarborgd.

5.1.1 Opt-out verzoeken
In het nieuwe reglement is de mogelijkheid opgenomen voor domeinnaamhouders en aanvragers om te verzoeken bepaalde gegevens niet op te nemen in het openbare deel van het registratieregister (de Whois-functie). Deze gegevens worden in dat geval vervangen door de gegevens van de deelnemer van de houder of aanvrager. De gegevens blijven overigens wel opgenomen in het besloten deel van het registratieregister.

Er is een verschil tussen persoonsdomeinnamen en “gewone” .nl-domeinnamen. Houders of aanvragers van domeinnamen die geen persoonsdomeinnamen zijn, moeten, via hun deelnemer, een schriftelijk gemotiveerd verzoek bij SIDN indienen. In het verzoek moeten de bijzondere omstandigheden worden omschreven waarom de houder of aanvrager van mening is dat de gegevens niet in het openbare deel van het registratieregister moeten worden opgenomen. In dat geval maakt SIDN een belangenafweging. Indien SIDN een verzoek afwijst, kan tegen de beslissing van SIDN in beroep worden gegaan bij het College voor Klachten en Beroep.

Een verzoek van de houder of aanvrager van een persoonsdomeinnaam (ingediend via hun deelnemer) hoeft in tegenstelling tot de andere domeinnamen niet gemotiveerd te worden.

5.1.2 Restricties bij het raadplegen van gegevens in het registratieregister (Whois)
Vanuit de zorg dat de gegevens in het openbare deel van het registratieregister niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn, is in het nieuwe reglement een bepaling opgenomen die het raadplegen van de gegevens moet beperken. Het uitgangspunt bij deze regeling is dat zoveel mogelijk voorkomen moet worden dat van deze gegevens een zodanig gebruik wordt gemaakt dat onnodig inbreuk wordt gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het “leegmelken” van het openbare deel van het registratieregister door systematisch gegevens op te vragen.

Daarom is het vanaf 29 januari 2003 niet langer toegestaan meer dan 15 bevragingen vanuit één IP-adres per etmaal te doen van de Whois. Voor de uitoefening van de operationele werkzaamheden kunnen deelnemers hiervoor een ontheffing krijgen. Deze limitering geldt overigens niet voor de Is-functie.

5.2 WBP-regeling SIDN
Als uitwerking van de wettelijke bepalingen is ten behoeve van de betrokkenen, dit zijn personen over wie persoonsgegevens worden verwerkt in het registratieregister, de WBP-regeling SIDN vastgesteld. Deze regeling geeft, naast een concrete uitwerking van enkele wettelijke vereisten, nadere informatie over het registratieregister. De regeling heeft betrekking op alle gegevens in het register, dus ook op gegevens die niet zijn opgenomen in het openbare deel van het register (de raadpleging via de Whois-functionaliteit).

De regeling bevat informatie over:
de doeleinden waarvoor de gegevens in het registratieregister worden verwerkt;

de personen over wie gegevens zijn opgenomen, en welke gegevens zijn opgenomen, zoals de (persoons)domeinnnaamhouders, wettelijke vertegenwoordigers of de contactpersonen bij een domeinnaam;

de herkomst van de gegevens, die veelal verzameld zijn bij de aanvraag van de domeinnaam;

aan wie gegevens worden verstrekt en wie toegang hebben tot de gegevens;

de bewaartermijn, beveiliging en geheimhouding;

de voorwaarden voor bijvoorbeeld kennisneming- en correctieverzoeken, bijvoorbeeld indien dit door een advocaat of een andere namens de betrokkene wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jellebelle schreef op 05 februari 2003 @ 16:47:
Er is een domein dat ik dolgraag hebben wil.
En welk domein is dat nou.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32251

Anoniem: 40214 schreef op 06 February 2003 @ 23:22:
[...]

En welk domein is dat nou.....
Waarom zou het jou wel lukken en het bedrijf dat die domeinnaam host niet? Misschien lukt het jou wel, maar vraag je er vervolgens aan TS honderden euro's voor. Ik kan me voorstellen dat TS een beetje voorzichtig is hiermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ben gewoon een normale jongen, die met enkele gegevens veel kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:31
Das veel te vaag om fatsoenlijk te zijn...

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

paella schreef op 07 February 2003 @ 11:08:
Das veel te vaag om fatsoenlijk te zijn...
duh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en.. Jebbelle, hoe staat het ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 21:15

Geckoo

Good news, everyone!

graaf graaf :P
maar ik ben dus ook bezig geweest om kontact op te zoeken een eigenaar van een domain (ivm overkopen)
ik had alleen een fax nummer. ik ben toen op zoek gegaan naar dat nummer om achter het adres te komen. (via deze site) toen ik het adres had ben ik gaan zoeken op dat adres en ik kwam er achter dat ze nog meer nummers hadden. die ben ik gaan bellen en zo ben ik in contact gekomen met de eigenaar van dat domein.
maar ze wou em niet overdragen :'(
maar jebbelle jij zou dat ook kunnen proberen

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Niet online
Anoniem: 40214 schreef op 15 February 2003 @ 01:23:
en.. Jebbelle, hoe staat het ermee?
Na een email-wisseling met de betreffende provider is dit de laatste reply:
Beste,

Wij zullen ons best doen om je gegevens door te geven.
Overigens is het de verantwoording van de eigenaar om zijn gegevens up-to-date te houden en dit aan ons door te geven,
dus je kunt ons hier niet op aanspreken.
Ze hebben gelijk, maar ik ben niet veel verder dus...

Ik ben alle suggesties in dit topic nagegaan maar het leidt me niet naar de eigenaar. Ik overweeg toch om gewoon een verhuizing aan te vragen. Kijken of ie dan uit z'n "tent" komt...
Pagina: 1