Toon posts:

compaq deskpro 2000 en linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen hier ik zit hier met een probleem waar ik al een tijdje niet uitkom ik heb al veel hierover zitten zoeken ook op dit forum maar kon niks vinden wat helpt

ik heb een compaq deskpro 2000 en daar wilde ik clarkconnect op installeren
geinstalleerd en alles gedaan wilt da gekke ding niet booten krijg alleen grub> te zien en kan bijna geen een commando uitvoeren.
Na veel schijt blijkt dat ie mijn schijven niet ziet probeer ik dus in de bios te komen gaat dus niet vanalles geprobeerd ook wat ze hier allemaal zeiden maar kom er niet in diskettes enzo geprobeerd cmos jumper mee zitten kutten kom niks verder.
Toen dacht ik dan maar weer ff windows en kijken wat ik vanuit daar kan doen bij de installatie ziet ie gek genoeg wel mijn schijf en bij clarkconnect install ook wilt ie daarna gaan booten om windows verder te installeren wilt ie ook al niet meer doen.
dus nu is mijn vraag aan jullie wie heeft hier ervaring mee of weet een oplossing om clarkconnect draaiend te krijgen om een krompak

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uh, punctuatie is niet verboden, hoor :z

Enter drukken kan af en toe ook geen kwaad...

Maareh, on-topic- dit hoort meer in NOS thuis- moved :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Die deskpro's 2000 hebben toch het beruchte 'soft-bios' ? Dat betekent dan dat er een kleine parititie aan het begin van je schijf staat, waar alle instellingen opstaan (correct me if I'm wrong). Als je daar geen rekening mee hebt gehouden dan is die misschien gewist.

Verwijderd

Ik heb diezelfde Deskpro 2000 als router/server draaiende op Debian en ook hier is de softbios gewist.

Hetgeen waar je rekening mee moet houden is dat het ding naar je schijf kijkt in LBA modus. Ik had steeds corruptie of andere problemen met de 1.2GB schijf die erin zat tot ik dit als optie aan LILO meegaf.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die Deskpro's 2000 hebben een eigenzinnige IDE controller, zeker in combinatie met die BIOS-partitie. Het heeft me enige uren prutsen gekost, maar ik heb er nu een die kan booten vanaf flop en cd, en dual boot W98 en SuSe draait (lilo). Mijn softbios partitie is intact gebleven.
Als je echt niet verder komt wil ik hem vanavond wel even uit het stof trekken en de settings voor je overtypen.

offtopic:
kun je zo'n ding draaien zonder softbios partitie en toch nog BIOS-settings veranderen? HOE?

[ Voor 3% gewijzigd door AlterEgo op 06-02-2003 11:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
(alterego) als je dat zou willen doen voor me zou ik da wel heel relaxed vinden.
maar hoe moet ik die instellingen dan overnemen
ik ga dadelijk nog ff iets proberen met win98 hopende dat ik hem dan weer draaiend heb.
ben allang blij dat ik nu zeker weet dat ik op da ding linux kan zetten kan ik hem tenminste ergens nog voor gebruiekn.
maar zagato bij jou was ook die softbios gewist hoe heb jij die terug gekregen, met die compaq diskettes??
en weet je ook toevallig hoe je die optie bij grub mee geeft voor die harde schijf?
alvast bedankt voor jullie reacties..

Verwijderd

Met die diskettes kan je die softbios terugplaatsen, maar dat heb ik niet gedaan. Met SuSE 7 heb ik serieus wat newsgroups afgelopen naar info om dat ding stabiel te krijgen maar booten deed ie altijd wel. Wanneer ik er later Debian Woody op gezet had bleek dat zonder problemen te werken. Daar stond LBA als optie in LILO reeds ingesteld. Google eens op GRUB+LBA en je komt er wel!! Misschien toch maar Debian of iets dergelijks proberen. Clarkconnect ken ik niet zo goed, is die wel up to date? En is je grub configuratie wel goed verlopen? Juiste partitie ingesteld als root en boot?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 22:17
Hee Cannabis, het is hierboven door dion_b al opgemerkt, maar bij deze nog eens: een beetje meer punten, komma's en enters *op plaatsen waar dat hoort* in je berichten zouden wel behoorlijk helpen!

Lees ook nog even door wat je schrijft voor je post, haal de domme typfouten er nog even uit etc.

Dat maakt de kans dat mensen moeite doen om je te helpen een stuk groter (tenslotte ben jij degene met een probleem ;) ).

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik zal er proberen op te letten.
Komt omdat ik meestal zo snel mogelijk klaar wil zijn met typen.
Maar ik ga ff nog een aantal dingen proberen om dat schijt ding aan de gang te krijgen.
en nog bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het trouwens kunnen dat die Compaq gewoon geen Red Hat ondersteunt ofzo, maar wel andere zoals die Zagato al zei

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je in grub zit dan heb je dus wel een harde schijf tik eens in kerner /[tab]
dus tab met een beetje mazzl geeft hij dan een kernel file aan. Als je dit gedaan hebt daarna boot intikken en enter

Verwijderd

he mitchel, theo hier, zoek eens naar grub en lba zoals zagato al zei, ik heb ook ff zitten kijken, en op de Red Hat site staat ook veel over grub en lba modus.
En probeer ook ff da verhaal van trailblazer dat wil ook wel eens werken, maar ik denk dat ik dat al geprobeert had bij jouw toen.

En anders gewoon die KontPrak ad kant pleuren en die p 166 ad gang zien te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 15:15 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
zoals beloofd:
harddisk geometrie:
hda1 windows (fat32)
hda2 extended partitie
hda3 bios partitie
hda 5 /boot
hda6 linux swap
hda7 linux root

De bios partitie kun je na installatie van lilo alleen nog met een bootmanager (in dit geval lilo dus) bereiken, dus F10 doet het niet meer!
lilo.conf (ingekort):

linux:
image=/boot/vmlinuz
root=/dev/hda7

other=/dev/hda1
label=windows

other=/dev/hda3
label=BIOS-partitie

Fysiek:
Compaq IDE kabel (1 kanaal) vervangen door standaard 40-aderige connector, waarop de harddisk met jumper op cable select (een evt. CD speler ook op cable select)

In het BIOS: Primary disk 1:
EDMA mode en disable translation

En dit werkt. Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Thxs ik zal het proberen en hopen dat het werkt want ik krijg er helemaal de schijt van met compaqs.
Pagina: 1