Toon posts:

Windows naast Linux installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn PC draai ik Linux (RedHat 8), maar nu wil ik daarnaast ook Windows installeren (noodzakelijk voor sommige kleine klusjes). Echter, ik heb geen enkel idee hoe ik hierbij te werk moet gaan. De harde schijf is geheel als ext3 geformatteerd.

Hoe moet ik te werk gaan als ik hiernaast Windows (2k) wil installeren zonder m'n Linux installatie verloren te laten gaan?

Links naar tutorials zouden ook gewaardeerd worden. Ik heb lang gezocht, en niks relevants gevonden. Wel een heleboel dingen over installatie van Linux naast Windows, maar niets over het omgekeerde.
(dit topic hoort strikt gesproken waarschijnlijk in de windows-sectie thuis, maar aangezien het ook met linux te maken heeft vrees ik dat ik daar minder kans loop op een oplossing)

Bij voorbaat dank!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Kijk eens naar GNU Parted, dat kan ext3 filesystems verkleinen zonder dataverlies.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 18:47
1) maak een backup
2) fdisk je partities zo dat er aan het begin van de schijf ongepartitioneerde ruimte is
3) installeer windows
4) zet linux terug
5) zet lilo/grub/whatever goed

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Gewoon vmware gebruiken :)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
In combinatie met photoshop enzo is dat nogal zwaar, helaas. (coole sig trouwens :) )

Verwijderd

XTerm schreef op 05 februari 2003 @ 15:44:
Kijk eens naar GNU Parted, dat kan ext3 filesystems verkleinen zonder dataverlies.
Laatste keer dat ik parted uitprobeerde was mijn laptop dood. Gebruik geen parted!

Overigens heb ik het wonderwel kunnen repareren, maar da's weer een ander verhaal (search! :P).

Verwijderd

het is mij gelukt in mandrake door gewoon een andere partitie te formatteren in ntfs en daar winxp op te pleuren

werkt(e) prima (tot ik er genoeg van had en weer windows ben gaan gebruiken)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 16:27:
werkt(e) prima (tot ik er genoeg van had en weer windows ben gaan gebruiken)
Dat moet '....en weer linux ben gaan gebruiken' zijn, neem ik aan? :)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Volgens mij kan dit een lastig klusje worden, omdat Windows (95 en 98 in elk geval) de gehele eerste partitie van de primaire vaste schijf in beslag wil nemen. Ook legt de Windows-installer beslag op de MBR, waar LILO zich normaal gesproken nestelt.
Ik zou dus eerst eens een reservekopie van je GNU/Linux-zeut maken.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Why on earth... :+

Moet overigns niet zo'n probleem zijn allemaal, als je na het installen van Windows maar netjes weer lilo draait (of grubbie) :)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
In combinatie met photoshop enzo is dat nogal zwaar, helaas.
Onzin, ik heb redelijk wat mem en ps 7 draait op xp nog best redelijk in vmware (helemaal als je 98 gebruikt)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1