Toon posts:

[Cubase] Verlies/vertraagde MIDI noten

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste MIDI-tweakers,

Ik heb sinds kort mijn MIDI hobby weer opgepakt en ben weer begonnen alles te installeren: Wave bewerkings software, MIDI software (Cubase), up to date soundcard drivers voor m'n SB Live! 1024.

Nu heb ik de volgende simpele setup: Computer (PIII-850) en een JV-1010 soundmodule.
Als ik nu een simpel melodietje maak in cubase en die op loop zet, dan gaat alles meestal goed. Maar als ik die part nu een paar keer achter elkaar kopieer, dan slaat hij bij het afspelen telkens de eerste noot van elke part over. En als ik de gekopieerde parts aan elkaar plak met het lijm-icoontje dan is het probleem in een keer weg, maar dan komt het wel steeds terug bij elke nieuwe part die afgespeeld wordt.
Wie weet hoe dit komt???

- Mijn computer is snel genoeg en ik gebruik geen audio-kanalen.
- Het kan niet zijn dat een part met te veel MIDI-data begint, want er staan in zo'n part alleen maar noten en geen controllers e.d.
- Ik heb mijn computer al opnieuw geinstalleerd en verschillende versies van Cubase geprobeerd.
- Ik heb heel veel opties die eventueel voor een teveel aan MIDI data kunnen zorgen uitgezet (maar misschien heb ik wat over het hoofd gezien).
- Vroeger met mijn Pentium 1 en Soundlaster AWE64 had ik dit probleem niet of nauwelijks. Maar volgens mij kan het toch niet aan de hardware liggen?

Hilfe!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niet allemaal tegelijk :P

Verwijderd

Topicstarter
Mazzel ik zoek het zelf wel uit

Verwijderd

Lees eerst eens de regels van dit board voor je begint te blaten...2x kicken in 24 uur...zucht

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
denk dat die SB Live de kar niet trekt, had zelf ook gezeik met m'n SB Live 1024 (en ik gebruik een AMD TB 1Ghz). Gemiddelde vertraging 100 ms

Na het aanschaffen van een Terratec DMX 6Fire 24/96 ging dit naar 4 a 5 ms *D mede dankzij ASIO support

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Ener-G schreef op 05 February 2003 @ 17:27:
denk dat die SB Live de kar niet trekt, had zelf ook gezeik met m'n SB Live 1024 (en ik gebruik een AMD TB 1Ghz). Gemiddelde vertraging 100 ms

Na het aanschaffen van een Terratec DMX 6Fire 24/96 ging dit naar 4 a 5 ms *D mede dankzij ASIO support
Maar ik doe helemaal niks ingewikkelds ofzo want ik gebruik in principe alleen midi en geen audio. Vroeger op mijn Pentium 1 MIDI muziek maken ging ook prima en nu zeg je dus dat een SBLive op een Pentium 3 te veel latency heeft :?

Verwijderd

Topicstarter
Op synthforum zeiden ze dat het misschien iets ermee te maken heeft dat ik met elke part een program-change mee kopieer en het afspelen van een instrument-keuze verstoort de midi-noten. Ik laat het wel weten als dit de oplossing is.
Maar ik vind het nog wel vreemd want ik had hier vroeger nooit last van.

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ener-G schreef op 05 February 2003 @ 17:27:

Je SBLive moet je JV-1010 makkelijk kunnen trekken, ik heb ook meer dan een jaar met een JV-1010 en een SBLive gewerkt (zelfs een P1-166 kan nog dit nog met gemak!). En ASIO drivers hebben hier al helemaal niks mee te maken, aangezien ASIO helemaal niet van toepassing is op midi, en we hebben het hier dus over hardware midi-aansturing, en niet over softsynths!

Het zit hem waarschijnlijk echt in de progamchanges in de JV-1010. Ik heb hetzelfde (ter info: ik gebruik Cakewalk 9 Pro Audio): als ik op de eerste tel van een maat noten heb staan, en ik begin vanaf hetzelfde punt met afspelen, dan vallen sommige eerste noten weg, of worden vertraagd. Laat ik Cakewalk een halve of hele maat voor de eerste noten beginnen met afspelen, dan gaat alles gewoon goed. Het gaat zelfs nog goed als je maar een halve tel van te voren begint. Maar ik heb er de gewoonte van gemaakt om 4 maten leeg te laten aan het begin (ik heb gekozen voor 4 maten om het overzicht nog te kunnen behouden), en ik begin meestal 1 of een halve maat voor de eerste noten, eigenlijk een soort van offset dus. Ik gebruik ook vaak een van die extra maten vooraf om bepaalde sysex/effect data door te sturen naar m'n synths.

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Btw, ik zie dat je ook op DSF deze vraag hebt geplaatst, ik zal daar verder meediscussieren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Ripsaw! Ik ga ook verder of Synthforum, want daar zit wat meer expertise op dit gebied zo te zien.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

cubase is vaak ook wel rottig met midi timing.... een programchange hoeft helemaal niet zoveel timingloss te veroorzaken imo... een pitchbend heeft al heel wat meer data aan boord dan een progchange.... dus als dat het is.. het zou kunnen maar misscien is dan gewoon of je midi interface of je cubase brak..

Verwijderd

Topicstarter
djazete schreef op 06 February 2003 @ 10:42:
cubase is vaak ook wel rottig met midi timing.... een programchange hoeft helemaal niet zoveel timingloss te veroorzaken imo... een pitchbend heeft al heel wat meer data aan boord dan een progchange.... dus als dat het is.. het zou kunnen maar misscien is dan gewoon of je midi interface of je cubase brak..
Een programchange is idd niet zoveel MIDI data, maar je synthesizer-module doet er intern wel even over om van instrument te wisselen, terwijl hij wel direct op pitch-bend reageert.

Ik ga als ik thuis kom nog even aan de slag. Als ik het antwoord heb, dan post ik het.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

mja dan zou het dus aan je jv liggen....
dat zou kunnen maar dan kan je denk ik weinig veranderen aan de kant van je sequencer...
ik zou ookg een programchanges meesturen als het niet nodig is. dwz, alleen als je echt van instr. veranderd... maar ik weet niet hoe je dat aanpakt nu.

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Nou komen we hier weer terug, want er zit een slotje op mijn topic op synthforum omdat "ik maar aan steinberg moet vragen naar de oplossing". MAW ik wordt dus beschuldigd van piraterij daar :? Ze hebben geen enkele aanwijzing om dat te bewijzen, dus moeten ze gewoon hun kop houden. Misschien heb ik wel de demo-versie toch? Zullen we hier ook maar meteen iedereen z'n windows-key checken voordat we gaan antwoorden op vragen 8)7

[ontopic]
Het is een beetje duidelijk geworden dat een JV-1010 een beetje van z'n apropos raakt bij een program-change. Vlak voor het eind van een loop hoor je dat ook, omdat er dan ook noten worden onderbroken. Wel een beetje een teleurstelling van dit apparaat, want bij mijn Groovebox had ik hier nooit last van. Nu moet ik allemaal capriolen gaan uithalen om dit te omzeilen :(
[/ontopic]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50
kicken binnen 24 uur=slotje

hotdenio: drammen is niet gewenst op dit forum, lees de faq even door om erachter te komen wat de gedragsregels zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.