Speakers opvullen voor een beter geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.683 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

  • Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ik heb laatst 2 Eltax Millenium Mini luidsprekers gekocht en ze klinken best lekker als rears. Nu heb ik ze even open gemaakt om naar het binnenwerk te kijken en kom tot de ontdekking dat er geen vulling inzit. (en dat er een crappy filter word gebruikt, maar dat terzijde)
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/box1.jpg

Is het bevorderlijk om deze ruimte op te vullen?

Verwijderd

Ik zou zeggen probeer het. Meeste speakers zijn in ieder geval op 1 manier gedempt, dus het zou goed kunnen dat het geluid erop vooruit gaat.

  • Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 14:09:
Ik zou zeggen probeer het. Meeste speakers zijn in ieder geval op 1 manier gedempt, dus het zou goed kunnen dat het geluid erop vooruit gaat.
En is het dan gewoon een kwestie van volproppen met dempingsmateriaal? :P

Verwijderd

bij de gamma of praxis dempings matten kopen en dan achterkant 1 zijkant en bovenkast bekleden en dan met dubbelzijdig plakband

  • Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Even het achterwandje dekken met noppenschuim doet al een hoop goed. Wellicht nog zelf een filtertje maken dat iets meer om het lijf heeft dan de standaard condensator voor de tweeter ;)

Verwijderd

waar heb je die speakers gekocht en heb je beter plaatje en specs?

Verwijderd

Wekkel schreef op 05 February 2003 @ 14:16:
Even het achterwandje dekken met noppenschuim doet al een hoop goed. Wellicht nog zelf een filtertje maken dat iets meer om het lijf heeft dan de standaard condensator voor de tweeter ;)
Dan zul je wel moeten weten waar de kantelfrequentie moet komen te liggen ;)

Je kan natuurlijk ook een ander materiaal gebruiken. Over het algemeen zijn dempingsmaterialen erg poreus en syntethisch.

  • Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Mad_Demon schreef op 05 February 2003 @ 14:12:
[...]


En is het dan gewoon een kwestie van volproppen met dempingsmateriaal? :P


Nee, dat kan alleen maar als het een gesloten box is. Als het een bass reflex systeem is, moet je wat voorzichtiger zijn. Zoiezo de poort niet vullen (duh), maar ook de toegang tot de poort niet blokkeren. Anders verminder je namelijk behoorlijk de output van de poort en dat krijg je een soort gesloten speaker met de nadelen van een bass reflex systeem, dat wil je niet :).
Hier kan je trouwens alle dempingsmaterialen kopen voor in speakers. Maar de bouwmarkt is uiteraard wel goedkoper (maar misschien ook wel minder, durf ik geen uitspraak over te doen).

  • Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waar dat dempingsmateriaal moet. Tegen de wanden? Ik zat zelf te denken aan dat witte spul. Dat ook wel gebruikt word om kleding en dekens te vullen.
Jag schreef op 05 februari 2003 @ 14:33:

[...]


Nee, dat kan alleen maar als het een gesloten box is. Als het een bass reflex systeem is, moet je wat voorzichtiger zijn. Zoiezo de poort niet vullen (duh), maar ook de toegang tot de poort niet blokkeren. Anders verminder je namelijk behoorlijk de output van de poort en dat krijg je een soort gesloten speaker met de nadelen van een bass reflex systeem, dat wil je niet :).
Hier kan je trouwens alle dempingsmaterialen kopen voor in speakers. Maar de bouwmarkt is uiteraard wel goedkoper (maar misschien ook wel minder, durf ik geen uitspraak over te doen).
Het is een gesloten boxje :)
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 14:18:
waar heb je die speakers gekocht en heb je beter plaatje en specs?
Ik heb ze bij Conrad gekocht. Hier staan foto's en specs :)

[ Voor 44% gewijzigd door Mad_Demon op 05-02-2003 14:38 ]


  • mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

 

als jeje behuizing vult met dempingsmateriaal dan krijg je hetzelfde resultaat als een grotere behuizing... vul je de hele boel losjes op dan is dat d8 ik zon 20% ..ik weet niet of het echt de bedoeling is dat je dat gaat doen , bij een gesloten behuizing zal het minder kwaad kunnen .. zal waarschijnlijk na dempen wat lager gaan

[ Voor 10% gewijzigd door mollie op 05-02-2003 14:44 ]


  • Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Voor gesloten speakers wordt van dat dempingswol gekocht. Er zijn ook nog wel ideeen over hoeveel gram per liter je dan moet gebruiken (zie site van speakerland). Maar dat komt niet zo nauw, gewoon vol stensen met dempingswol, het zal best een verbetering zijn trouwens gok ik.

Verwijderd

Dat witte spul dat ook in dekens zit, kan je idd gebruiken. Verder de aanwijzingen boven volgen en je komt er wel uit ;)

  • Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ik heb er net eentje bij wijze van proef gevuld met een lange wollen sjaal (je bent creatief of je bent het niet :P)
Hij klinkt nu een stuk "massiever", minder hol :) Het laag is ook iets verbeterd. Morgen maar eens gaan invsteren in goede demping :)

Bedankt mensen _/-\o_

Bij nader inzien, hij klinkt toch lekkerder zonder demping. Na eens goed zitten luisteren en er een toongenerator aan gehangen te hebben is hij zonder demping juist beter :{

[ Voor 27% gewijzigd door Mad_Demon op 05-02-2003 15:08 ]


  • Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 14:26:
[...]
Dan zul je wel moeten weten waar de kantelfrequentie moet komen te liggen ;)
Een beetje tweaker gaat uit van wat het condensatortje richting tweeter 'm vertelt B)

  • Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Mad_Demon schreef op 05 February 2003 @ 15:00:
Ik heb er net eentje bij wijze van proef gevuld met een lange wollen sjaal (je bent creatief of je bent het niet :P)
Hij klinkt nu een stuk "massiever", minder hol :) Het laag is ook iets verbeterd. Morgen maar eens gaan invsteren in goede demping :)

Bedankt mensen _/-\o_

Bij nader inzien, hij klinkt toch lekkerder zonder demping. Na eens goed zitten luisteren en er een toongenerator aan gehangen te hebben is hij zonder demping juist beter :{


Jij geeft ook snel op :P.

  • Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Jag schreef op 05 February 2003 @ 15:17:

[...]


Jij geeft ook snel op :P.
Dat laat ik me niet zomaar zeggen :+

Ik ben dus maar verder gaan experimenteren. Moeders was zo aardig een kussen ter beschikking te stellen voor de vulling van de boxen :P

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/michelinfo/box2.jpg
Tripod lijkt een beetje down :{

Ik heb de box helemaal vol gestouwd met die vulling (lekker zacht O+ ) en heb ze daarna uitgeprobeerd op de "echte" versterker die beneden staat (Sony MHD-690). Ze klinken nu juist een stuk beter :? :D
Hoewel het hoog soms bij felle stukjes een beetje schel is klinken ze over het algemeen een stukje lekkerder dan eerst. Minder hol. :) De bas is hier en daar iets voller, maar nog steeds een beetje afwezig. tja, wat wil je met een woofertje van 9cm :P

Wat maakt een versterker verschil zeg, ik zit hier boven met een stereo-setje uit het jaar 0 (Sony XO-D1). Ik ga binnenkort echt investeren in een Koda KD-233 en een KD-269 :9
Pagina: 1