Back-button in browser leegt ingevuld formulier

Pagina: 1
Acties:

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 09:52

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, en vandaar dat ik het even aan jullie voor wil leggen :)

Bij de meeste formuliertjes die ik bouw, geeft een PHP scriptje een melding als er iets niet of onvolledig is ingevuld, met een linkje (history.go(-1), vergelijkbaar met een druk op de back-button in je browser).
Mocht je iets verkeerd hebben ingevuld, dan klik je het linkje, en kom je terug bij je formulier waar alles wat je hebt ingevuld nog steeds ingevuld staat.

Dit gaat overal goed, behalve bij een (afgeschermd) stukje internet dat ik laatst heb opgeleverd. Daar wordt het formulier volledig geleegd na de back-actie en dat is dus behoorlijk irritant.

Het gekke is alleen dat het bij mij zelf (IE5.5, win2000) niet optreedt, maar bij m'n baas bijvoorbeeld wel (IE6, winxp). Dan zou je kunnen concluderen dat het aan iemands browser-settings ligt, maar ook dat is niet waar, aangezien dit probleem bij hem ook alleen maar op die netgenoemde website voorkomt.

Nu is mijn vraag: heeft iemand ook maar enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Ja, ligt wel aan de browser (versie), want Mozilla vult 't allemaal weer netjes in bijvoorbeeld, zelfs wanneer de source veranderd is.

IE heeft daar zijn eigen handje van, en ik heb daar al veel vaker last van gehad, en codeer de boel altijd zo, dat PHP 't zelf weer terug kan zetten in de velden. D'r is volgens mij verder niets aan te doen, dwz, ik heb er nooit een andere oplossing voor gevonden

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• D2k
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

[13:53] <D2kDotFoon> Pelle: los het gewoon slimmer op
[13:53] <D2kDotFoon> post het form naar zichzelf
[13:53] <D2kDotFoon> problem solved
;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Maar waarom heeft IE het probleem dan alleen op die ene website? En op geen van alle andere sites die volgens hetzelfde principe de form-afhandeling doen?

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
D2k schreef op 05 februari 2003 @ 13:54:
[nohtml]
[/nohtml] ;)

Ik vroeg niet naar een oplossing, want die kon ik zelf ook nog wel verzinnen :)
Het gaat hier echter om bij elkaar een stuk of 20 verschillende formulieren, en die moeten dan straks allemaal omgebouwd gaan worden, en neem maar van mij aan dat dit echt een ()*@#-werk is.
Ik ben benieuwd waar het aan ligt, in de hoop er iets aan te kunnen doen zodat ik niet straks 20 forms mag aan gaan passen :/

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Geen idee, zoals ik al zeg, ik heb er nooit een (andere) oplossing voor kunnen vinden, en weet dus ook de oorzaak niet.

't Heeft ongetwijfeld iets met caching o.i.d. te maken, maar waar 't 'm precies in zit weet ik niet. Mijn verbazing groeide toen ik zag dat Mozilla er ook weer op een hele andere manier mee omgaat (die cached formpjes altijd, voor 't geval je de back-button gebruikt), en daarmee concludeerde ik: "'t zal wel weer aan IE liggen".

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• D2k
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Hmmz je geeft een probleem maar wil geen oplossing? >:)
goed, um zit er een verschil in versies van software tussen de test en de productie server?

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Nee, draait allemaal op dezelfde server, met dezelfde Apache en PHP versie. Kan geen serverside probleem zijn, omdat ik er zelf dus geen last van heb. Kan ook geen clientside probleem zijn, omdat het alleen op die website optreedt en op andere sites niet.

* Pelle = confused

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wellicht dat IE6 er anders mee omgaat... Zag net wel ff in een KB bij MS dat:
SYMPTOMS
If you fill out a form on a Web page, submit the form, and then click Back in Internet Explorer, the form may not be repopulated with the data you just entered.

CAUSE
The form is repopulated only if the following items are true:
  • The Web page is not an HTTPS (or secure) Web page.
  • The page is cached to disk.
  • The page has not changed since you filled out the form.
Daarbij las ik net in je post:
Dit gaat overal goed, behalve bij een (afgeschermd) stukje internet dat ik laatst heb opgeleverd.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Het is geen HTTPS, het zijn gewoon pagina's die alleen te bereiken zijn door ingelogd te zijn (server side check op een session var). Bij andere projecten die dezelfde technieken gebruiken (ook inloggen en checks op sessionvars) komt het probleem weer niet voor.

Had het er net ook al met oh,when? over via ICQ, en het lijkt dus iets te zijn dat volkomen willekeurig optreedt bij een bepaalde website.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Pelle heeft het ook dan niet iets te maken met de manier waarop de ene versie van PHP ermee omgaat o.i.d., want hetgeen BTM909 zegt klink naar mijn idee toch wel aanlokkelijk. Met andere woorden: het kan naar mijn idee een plausibele verklaring zijn...

Overigens heb ik hier ook weleens mee te maken gehad en naar mijn weten was dat dus ook een secure omgeving welke ik had beveiligd middels PHP sessies...

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

D2k schreef op 05 februari 2003 @ 13:54:

;)
:) soms zo simpel. dan hou je t iig serverside bij en niet client side zodat t op elke browser weer anders geintrepeteerd (goed?) word. :)

en zoveel werk is dat toch nie :? (tenzij je echt 1234234 formulieren hebt, maar zelfs dan is t nog niet eens eigenlijk :{) :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Ik schat dat dit een dag werk gaat betekenen, en dan kun je dat wel gaan bagataliseren maar als je niet weet hoe die formulieren-afhandeling nu verloopt dan lijkt het me verstandig om er niks over te zeggen :/

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 10:37

El Martino

Zo niet, dan toch.

Check de temporary internet files setting eens. Wellicht heeft die andere persoon het zo ingesteld dat bij elk bezoek de pagina gecontroleerd wordt, terwijl het bij jou ingevuld is op "automatisch" o.i.d.?

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
* zucht *

Het is geen instelling zoals je kunt lezen, gezien het feit dat het bij de ene site blijkbaar wel voorkomt en bij de andere niet.

Verwijderd

Naar aanleiding van BtM909; "The page is cached to disk"

Misschien ff een no-cache toevoegen in php?, Je kunt dat soort dingen wel eens over het hoofd zien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 18:07:
Naar aanleiding van BtM909; "The page is cached to disk"

Misschien ff een no-cache toevoegen in php?, Je kunt dat soort dingen wel eens over het hoofd zien.
The form is repopulated only if the following items are true...

Dus ik denk niet dat je dan met een no-cache statement het gewenste resultaat bereikt...

Ik heb dit probleem zelf ook al een aantal keren gehad, was wel benieuwd waar het nou aan lag... Na een zoektocht bleek het echt een verschil tussen de browsers/OS'es te zijn... Dus ik ben bang dat er nix aan te doen is :'(

Ik kwam er ook achter dat als je pas na een tijdje op back klikt dat het formulier dan ook leeg is, er zit dus ook nog een soort time-out op :(

Zoals hierboven al werd gezegd is de beste oplossing nog steeds om het formulier naar zichzelf te posten. Wat natuurlijk ook kan is alle fields in een hidden form zetten, en dan opnieuw posten door een back button te maken die het form submit...

Anywayz.. er is helaas geen goede oplossing voor... Weer zo'n fijne feature van MS Progz... Suc6 in ieder geval ;)

Verwijderd

Heb je al 's met NetMon of Ethereal gekeken of er op HTTP niveau verschillen te zien zijn, of waardoor je een hint zou kunnen krijgen?

En misschien moet je even bij de V_CARD attribuut kijken. Niet dat het er veel mee te maken heeft, maar het zou je een hint kunnen geven.. Suc6 elkgeval.

Verwijderd

Ik weet niet of je de session functies van PHP zelf gebruikt, want dan kan het er namelijk aan liggen dat in een header "no-cache" wordt meegegeven. Als dat het geval is, leegt MSIE het formulier automatisch zodra je op de back-button klikt (afhankelijk van de versie). Dit kun je voorkomen door:

PHP:
1
2
3
4
<?php
session_cache_limiter('public');
session_start();
?>

Maybe... :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 19:03 ]

Pagina: 1