[xp] hoe maak ik van nieuwe hd c:\

Pagina: 1
Acties:

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 12:57

TiMMieJ

PSN: Orixez

Topicstarter
Hey. Ik had een 40 gb HD, met win xp erop en veel mp3s movies programs etc.
Heb gister een nieuwe 80 gb HD gekocht. Deze staat nu op master, en die 40gb is de slave. Zo worden ze ook herkend in het bios.
Nu wil ik, op die nieuwe HD, xp installeren, en wanneer dit is voltooid wil ik alle belangrijke data overhevelen naar de nieuwe HD en de oude formatteren.
Nu heb ik Win XP op de nieuwe gezet, en deze staat ook als boot in de bios.
Maar deze schijf is de F: schijf, en mn ouwe slave HD staat nog steeds C:\.
Met mycomputer/manage/ en dan drive letters veranderen lukt niet, want als ik de c letter weghaal en dan F in c wil veranderen, geeft ie n melding dat de boot volume niet kan worden gewijzigd.
Welke handelingen moet ik verrichten, om de nieuwe HD als C: te laten showen en de 40 gb oude HD als D ofzo ?

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
CD erin doen

Laten booten, setup starten, etc. Dan in de partitie-setup: de XP partities (allebei) wegvegen en dan XP opnieuw op de 80 GB installeren.

[ Voor 29% gewijzigd door Sn3akz op 05-02-2003 13:48 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:13

St@m

@ Your Service

dus als ik het goed begrijp staat alles in het BIOS wel goed, maar onder XP is je nieuwe schijf nog steeds slave?

edit, heb je nu op beide schijven XP staan?

[ Voor 18% gewijzigd door St@m op 05-02-2003 13:50 ]

Leuke spullen: https://cjcollectibles.nl

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 14:13
Sneaks; ik wil juist even de data van die 40 gig bewaren.
Stam; op alle 2 de schijven staat win xp. op de nieuwe heb ik net geinstalled, die moet c worden maar is f.

Kan ik die oude schijf er tijdelijk uithalen, partities etc wegvegen en dan xp op de nieuwe installen ?
kijken of die c is en dan die ouwe er weer in proppen?

edit: vriend van me had dit ff gepost want kon zelf niet posten ? :S kreeg 404 hele tijd :/

[ Voor 13% gewijzigd door Thunk op 05-02-2003 13:55 ]

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:17
Ik had een vergelijkbare situatie toen ik een 8 GB schijf wilde vervangen door een 20 GB schijf waarbij ik alle data van de oude naar de 'nieuwe' schijf wilde halen.

Had de 20 GB als master ingesteld, de 8 GB als slave, WinXP schoon op de 20 GB geinstalleerd, en wat zag ik nadat ik WinXP binnen gekomen was? De partitie met WinXP op de 20 GB schijf was D: geworden en de oude schijf met de oude WinXP had nog steeds de C: partitie. Ook nadat ik de data van de 8 GB naar de 20 GB gekopieerd had, en de 8 GB fysiek verwijderd had BLEEF de eerste partitie D: ! Geen C: partitie meer!

Kreeg ook dezelfde melding van Windows toen ik de drive-letter wilde vervangen, dat dat niet ging.

Vervolgens Partition Magic 7 geinstalleerd en daarmee opdracht gegeven om de driveletter van D: naar C: te wijzigen, wat hij gedurende de boot doet en zo dus omzeilt waar Windows niet omheen kan.

Alleen heb je de optie bij het wijzigen van de driveletter met PMagic om ook te zoeken naar referenties (shortcuts bv, en verwijzingen in de registry) en die te laten wijzigen. Dat moet je NIET doen, want dan gaat het fout (had ik dus :(). De bat-file (?) waarin hij dat aanroept kon tijdens de boot vervolgens zijn eigen wizard niet meer vinden (zocht waarschijnlijk naar die wizard op D: wat nu inmiddels C: was geworden) en daardoor kwam ik Windows niet meer in!

Uiteindelijk heb ik het kunnen oplossen door een Repair-install van WinXP uit te voeren, maar het heeft me wel wat moeite gekost! Maar nu is het dan helemaal goed!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 20:06

megaleo

Special member

0px schreef op 05 februari 2003 @ 13:55:
Sneaks; ik wil juist even de data van die 40 gig bewaren.
Stam; op alle 2 de schijven staat win xp. op de nieuwe heb ik net geinstalled, die moet c worden maar is f.

Kan ik die oude schijf er tijdelijk uithalen, partities etc wegvegen en dan xp op de nieuwe installen ?
kijken of die c is en dan die ouwe er weer in proppen?

edit: vriend van me had dit ff gepost want kon zelf niet posten ? :S kreeg 404 hele tijd :/
Ja dat kan. 8)
Simpel antwoord. Heb je toch ff een bevestiging! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door megaleo op 05-02-2003 14:02 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Ok, heb je de schijven gepartitioneerd?
Zo ja ff een overzichtje alsjeblieft :)
als dit het geval is dan lijkt het me makkelijkst om eerst de boel die je wilt bewaren te kopieren naar een partitie op je 80 gig.
hierna de boel formateren op je 40 gig (ook partities verwijderen ed)
dan de 40 gig eruit halen
opnieuw windows xp installeren (wel eerst formateren) op je partitie van je 80 gig
dan opstarten met je 80 gig alleen (kijken of alles nu goed staat op je 80 gig)
hierna de 40 gig er weer inhangen
kijken of het goed blijft staan
dan desgewenst partities aanmaken op de 40 gig.

als dit niet werkt dan weet ik het ook niet meer, maar misschien dat iemand een makkelijkere oplossing heeft, want dit is wel veel werk.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Gewoon je ouwe schijf afkoppelen, op de nieuwe XP installeren, en dan de ouwe er weer aan.
Da's de snelste manier, ik kan er van meespreken.
Ik had hetzelfde probleem, hier op GoT gezocht naar een oplossing, er is een niet-gesupporteerde manier om het via de registry te doen.
NIET doen dus, ik ben gewoon helemaal opnieuw mogen beginnen! :(

• Thunk
hm lol stam

je zegt, gooi de boel van je 40 op je tachtig, haal de 40 eruit en format de 80..
zo ben ik nog alles kwijt ;)

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:17
0px schreef op 05 februari 2003 @ 14:08:
hm lol stam

je zegt, gooi de boel van je 40 op je tachtig, haal de 40 eruit en format de 80..
zo ben ik nog alles kwijt ;)
Nee, hij zegt dat je de PARTITIE op je 80 GB waar je XP op wilt installeren moet formatteren. Dat is niet hetzelfde als je hele 80 GB formatteren!

• Fire69
  • Nu online
Haay schreef op 05 February 2003 @ 14:11:
[...]

Nee, hij zegt dat je de PARTITIE op je 80 GB waar je XP op wilt installeren moet formatteren. Dat is niet hetzelfde als je hele 80 GB formatteren!
Waarom zou hij eerst sowieso zijn data kopieren op die 80?
Als hij de 40 eraf haalt, XP op de 80 zet, 40 erbij, heeft hij toch ook alles voor mekaar zoals het hoort?

• Sn3akz
Fire69 schreef op 05 februari 2003 @ 14:14:
[...]

Als hij de 40 eraf haalt, XP op de 80 zet, 40 erbij, heeft hij toch ook alles voor mekaar zoals het hoort?
Ja
Lijkt mij ook de beste oplossing

Mijn eerste post was dus fout, omdat ik er van uit was gegaan dat ie zo bijdehand was geweest om z'n OS op een andere partitie te zetten dan z'n data.. Niet dus..

• St@m

St@m

@ Your Service

Fire69 schreef op 05 February 2003 @ 14:14:
[...]

dat wil hij toch ook?
TuRk schreef op 05 February 2003 @ 13:42:
Nu wil ik, op die nieuwe HD, xp installeren, en wanneer dit is voltooid wil ik alle belangrijke data overhevelen naar de nieuwe HD en de oude formatteren.
En hij heeft windows toch ook al op zn nieuwe schijf gezet?
TuRk schreef op 05 February 2003 @ 13:42:

Nu heb ik Win XP op de nieuwe gezet, en deze staat ook als boot in de bios.
maar heb je nu partities gemaakt of niet?

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 05-02-2003 14:32 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 12:20

nIghtorius

Poef!

doe toch niet zo moeilijk allemaal..

probeer aan 'ghost 7' te komen en dump je gegevens van je 40Gig HDD naar je 80Gig HDD met behulp van een disk -> disk dump.

boot device op je 80Gig zetten en gaan met die hap.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Fire69
  • Nu online
nIghtorius schreef op 05 February 2003 @ 14:42:
doe toch niet zo moeilijk allemaal..

probeer aan 'ghost 7' te komen en dump je gegevens van je 40Gig HDD naar je 80Gig HDD met behulp van een disk -> disk dump.

boot device op je 80Gig zetten en gaan met die hap.
Misschien heeft hij helemaal het geld niet om zich dat aan te schaffen. ;)

• XorArch
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-03 12:55
Snelste procedure:
Koppel 40GB los
Start systeem met WinXP cd.
Delete alle partities vanuit setup.
Maak nieuwe C: (system) partitie aan.
Installeer hierop.
Maak vanuit windows nieuwe partities aan.
Sluit 40GB weer aan
Copieer data van 40GB naar de juiste partities op 80GB.
Formateer 40GB
Klaar.

• Fire69
  • Nu online
Xor'Arch schreef op 05 February 2003 @ 14:49:
Snelste procedure:
Koppel 40GB los
Start systeem met WinXP cd.
Delete alle partities vanuit setup.
Maak nieuwe C: (system) partitie aan.
Installeer hierop.
Maak vanuit windows nieuwe partities aan.
Sluit 40GB weer aan
Copieer data van 40GB naar de juiste partities op 80GB.
Formateer 40GB
Klaar.
Heel goed van je, maar volgens mij hadden we dat al gezegd. :)

• Thunk
Fire69 schreef op 05 February 2003 @ 14:14:
[...]

dat ben ik nu aan het doen..

by the way, heb n 80 gig schijf, en hij gaf net maar 76 gig aan. Is dat normaal? 4 gig.. 1 a 2 gig kan ik me nog wle indenken, maar 4?

Had by the way ook lopen kloten in fdisk, en partities verwijderd.
Format: stond al wat op die 80 gig, en toen zij die kan niet snel formatten, en ging die onvoorwaardelijk formatteren ofzo, en stond maar iets van 1,2 gig aangegeven die die ging formatten. Is dat verloren ruimte? Kan ik dat nog terugkrijgen?

Of is 76,12 ofzo gewoon in orde ..

• Thunk
Ben nu bezig met NTFS format voor 80 gig schijf. Maak btw maar 1 grote partitie van 80 gig. Of raden jullie me aan om meerdere te maken :P weet niet wat t prettigst werkt..

En daarna gooi ik alles van de 40 over naar de 80.

• Fire69
  • Nu online
0px schreef op 05 februari 2003 @ 14:59:
[...]

dat ben ik nu aan het doen..

by the way, heb n 80 gig schijf, en hij gaf net maar 76 gig aan. Is dat normaal? 4 gig.. 1 a 2 gig kan ik me nog wle indenken, maar 4?

Had by the way ook lopen kloten in fdisk, en partities verwijderd.
Format: stond al wat op die 80 gig, en toen zij die kan niet snel formatten, en ging die onvoorwaardelijk formatteren ofzo, en stond maar iets van 1,2 gig aangegeven die die ging formatten. Is dat verloren ruimte? Kan ik dat nog terugkrijgen?

Of is 76,12 ofzo gewoon in orde ..
Da's normaal, reken maar eens uit hoeveel 80 miljoen bytes zijn, dan kom je er wel. ;)

Maw, 80gig is gewoon marketing-talk. :)
0px schreef op 05 February 2003 @ 15:00:
Ben nu bezig met NTFS format voor 80 gig schijf. Maak btw maar 1 grote partitie van 80 gig. Of raden jullie me aan om meerdere te maken :P weet niet wat t prettigst werkt..

En daarna gooi ik alles van de 40 over naar de 80.
Da's zoals je het zelf wil, heeft geen nadelen bij NTFS om met grote partities te werken (voor zover ik weet).
2 partities is misschien handig om je data apart te zetten, met het oog op toekomstige formats van je HD. (Je werkt nog altijd met een MS OS. ;) )

[ Voor 29% gewijzigd door Fire69 op 05-02-2003 15:06 ]

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-07 10:50
Zo werk ik:
80Gig:
C:\ = 20GB NTFS
D:\ = 60GB NTFS
Best je data niet op je systeempartitie zetten.

Edit: En eventueel ipv 60 GB, 55GB en 5GB FAT om uw Ghost van je C:\ te zetten. dat kan veel tijd uitsparen.

[ Voor 40% gewijzigd door Destn op 05-02-2003 15:22 ]

• YouKnow
  • Niet online
heel simpel: 80 Gb slave, alles overzetten, dan op de 80 Gb XP (not-clean) installeren

Verwijderd

K wou ook een nieuwe hd aanschaffen 120gb en 20gb diek nu heb als slave gebruiken en de 6.4gb wegdoen. K had gedacht om het volgende te doen:
-data van 6.4 naar 20 e station
-20 c station formateren
-120 erin als master en 20 als slave zetten
-partities maken op 120
-clean install doen op 120.
Maar k zou wel graag willen dat de stations van de 120 eerst komen en dan de stations van de 20.
Zou het zo lukken?

Verwijderd

Sn3akz schreef op 05 February 2003 @ 13:46:
CD erin doen

Laten booten, setup starten, etc. Dan in de partitie-setup: de XP partities (allebei) wegvegen en dan XP opnieuw op de 80 GB installeren.
***. lamaar was al te laat met het goede antwoord, daaag koelkast

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 20:34 . Reden: te laat ]

Verwijderd

oude eruit trekken. nieuwe instal op de nieuwe hd doen, en kijk daar eens ????]
en c:\ schijf op de nieuwe hd.
oude zut overzetten en klaar om te doen met de oude hd wat je ermee wil doen
simpel toch !!!!

• Sn3akz
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 20:54:
oude eruit trekken. nieuwe instal op de nieuwe hd doen, en kijk daar eens ????]