Toon posts:

Intern modem problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van mijn vriendin de vraag gekregen om een intern modem in een 486 te plaatsen. Ik heb dus windows 95 OSR2, (windows 98 trekt de pc niet :( ) geinstalleerd en het modem in een vrij pci slot gezet en de drivers via driverguide gedownload en het modem geinstalleerd. Nu kan windows echter niet met het modem communiceren. Wat doe ik fout?
Het gaat om een Rockwell RLVDL56DPF/SPR6785-61 modem.

Volgens mij zijn er 2 manieren om het te installeren, allebei werkten bij mij niet.
1. Ik heb in de BIOS COM2 gedisabled en IRQ3 vrijgehouden. In windows zie ik echter nog steeds COM2 staan dus die heb ik ook weggegooid en dan zegt ie dat ie de poort niet kan openen. Als ik COM2 laat staan zegt ie ook dat ie de poort niet kan openen.
2. Ik enable COM2 in de BIOS en wijs IRQ 3 aan COM2 toe. Vervolgens zie ik in Windows geen problemen en begin met inbellen waarna Windows zegt dat het modem waarschijnlijk uitstaat. Als het een intern modem betreft check dan de Interrupt, maar die staat op 3!!!

Samengevat denkt windows dus dat als er geen COM2 is dat het modem geen vrije poort heeft en als er wel een COM2 is dat er geen verbinding is tussen modem en poort. Voor 1 snap ik het niet want het modem staat met jumpers ingesteld op COM2 en voor 2 snap ik het ook niet want het is een intern modem en dan is er dus sowieso geen connectie tussen COM2 en modem, toch? Wie kan mij helpen?

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Zal waarschijnlijk een winmodem zijn en dan denk ik dat dat systeem daar toch net niet zwaar genoeg voor is.

Pas nog een discussie met iemand van Dynalink gehad: ik wil een 1456PM in een P200MMX met 32Mb plaatsen. Zodra je iets wilt doen met het modem krijg je gelijk een lekkere BSOD over je scherm...

Volgens Dynalink omdat het systeem te licht is.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De modem die je noemt is geen Rockwell (dat is de naam van de chip erop, meer niet). Maar meer dan dat- het is een HCF oftewel software modem.

Zo'n software modem gebruikt dus CPU kracht ipv een eigen controller chip om het signaal aan te sturen. En daarvoor heb je een sterkere CPU dan een 486 nodig. Het verbaast me eerlijk gezegd dat het zodner fouten wilde installeren op een 486- de HCF software wil normaal MMX-instructies om te werken.

Maar goed, mijn advies zou zijn om een ISA 56k6 modem of een PCI 56k6 modem die zeker een hardware controller heeft te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stormtrooper schreef op 05 February 2003 @ 13:37:
Zal waarschijnlijk een winmodem zijn en dan denk ik dat dat systeem daar toch net niet zwaar genoeg voor is.

Pas nog een discussie met iemand van Dynalink gehad: ik wil een 1456PM in een P200MMX met 32Mb plaatsen. Zodra je iets wilt doen met het modem krijg je gelijk een lekkere BSOD over je scherm...

Volgens Dynalink omdat het systeem te licht is.

Da's ook raar- een P200MMX is in principe in staat een Winmodem te ondersteunen (dat is lang ook de enige 'nuttige' toepassing van de MMX instructies geweest). BSOD klinkt meer als een driver probleem of evt een IRQ conflict.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
quote:
Maar goed, mijn advies zou zijn om een ISA 56k6 modem of een PCI 56k6 modem die zeker een hardware controller heeft te vinden

Thnx voor de antwoorden en advies.
Misschien een domme vraag, maar hoe herken ik of een modem een software modem is of een hardwarecontroller heeft?

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

In principe kun je ervanuit gaan dat alle PCI modem zogenaamde winmodems zijn. Mooiste zou zijn als je een extern modempje kunt vinden....

Overigens was ik met mijn melding dat het bij mijn 200MMX niet werkt niet helemaal correct: er zit een zogenaamde Evergreen CPU in. Was toendertijd een goedkope manier om 200Mhz MMX comlaint te stoppen op een mainboard die dat normaal niet aan zou kunnen. Loopt lekker maar zal niet 100% compatible zijn.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik denk dat Stormtrooper gelijk heeft; op een 486 is een externe modem misschien geen slecht idee. Of een interne ISA hardware modem, al zullen die tegenwoordig heel moeilijk te vinden zijn. PCI hardware modems bestaan wel (USR/3Com heeft er eentje), maar zijn meestal duur, en zul je speciaal moeten bestellen, daar niet veel bedrijven die op voorraad zullen hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door Device Manager op 05-02-2003 14:17 . Reden: spel foutje zo vroeg in de morgen (7 uur hier) ]

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stormtrooper schreef op 05 februari 2003 @ 13:53:
In principe kun je ervanuit gaan dat alle PCI modem zogenaamde winmodems zijn. Mooiste zou zijn als je een extern modempje kunt vinden....
Da's wel erg kort door de bocht. Ik heb zelf twee PCI hardware modems liggen (waarvan eentje minder dan een jaar oud) en ze zijn nog zeker te krijgen.

Er zijn twee manieren om het onderscheid te maken:

- google op de naam van de chip. Als er iets van 'Winmodem', 'HCF' of 'HSF' opduikt heb je pech. Zo niet zou het hardware kunnnen zijn
- kijken naar minimale systeem specs op de verpakking: 486DX2-66 of Pentium 90 betekent een hardware modem, Pentium 166MMX of hoger betekent een software modem :z

Wat GEEN goede manier is om onderscheid te maken:

Merk van de chip. Vrijwel iedere fabrikant heeft beide types. Wel zijn Rockwell/Connexant en PCTel dingen vrijwel altijd software en Ambient/Lucent gevallen meestal hardware, maar ga hier NIET vanuit.
Overigens was ik met mijn melding dat het bij mijn 200MMX niet werkt niet helemaal correct: er zit een zogenaamde Evergreen CPU in. Was toendertijd een goedkope manier om 200Mhz MMX comlaint te stoppen op een mainboard die dat normaal niet aan zou kunnen. Loopt lekker maar zal niet 100% compatible zijn.

Lijkt me niet zo relevant, tenzij je mobo zo oud is dat het PCI 2.0 niet fatsoenlijk ondersteunt. Probeer die modem eens in een andere PCI slot.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Heb op mijn werk een ISA modem met zelfde chip (da's ook raar :? ) weten te regelen, er zitten ook ISA sloten in de 486, ben benieuwd of dat gaat lukken. Voor de goede orde. De procedure is toch:
1. ISA modem plaatsen
2. In BIOS COM2 en IRQ3 disablen
3. In Windows add hardware
4. Externe toegang, nieuwe verbinding en verbinden

En als dit niet werkt dan doet ie het echt niet? Of is er toch iets fout in de procedure die ik volg?

Verwijderd

Topicstarter
$%##^&$$&^!!!! &%%#!!! :( :(
Klote windows. Het lukt me niet. Heb er inmiddels zelfs een Pentium moederbord ingezet en win98 geinstalleerd en nu dus een ISA modem en nog lukt het me niet. Wat moet ik doen om dat interne modem aan de praat te krijgen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 15:02:
Heb op mijn werk een ISA modem met zelfde chip (da's ook raar :? ) weten te regelen, er zitten ook ISA sloten in de 486, ben benieuwd of dat gaat lukken.
is niet raar. tot voor een paar jaar geleden was het heel normaal om met iedere chip voor oa netwerk, modem, parrallele poort controllers, geluid, etc.. zowel een isa als pci versie te maken. is begonnen met een bepaalde 10 mbit chip van 3com dacht ik.
Voor de goede orde. De procedure is toch:
1. ISA modem plaatsen
2. In BIOS COM2 en IRQ3 disablen
3. In Windows add hardware
4. Externe toegang, nieuwe verbinding en verbinden

En als dit niet werkt dan doet ie het echt niet? Of is er toch iets fout in de procedure die ik volg?
is goed ja

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 22:37:
$%##^&$$&^!!!! &%%#!!! :( :(
Klote windows. Het lukt me niet. Heb er inmiddels zelfs een Pentium moederbord ingezet en win98 geinstalleerd en nu dus een ISA modem en nog lukt het me niet. Wat moet ik doen om dat interne modem aan de praat te krijgen?
je weet zeker dat dat modem in orde is?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 07:31:
[...]

je weet zeker dat dat modem in orde is?
Ik begin er nu aan te twijfelen....
In ieder geval bedankt voor je oordeel over de procedure. Die is dus wel goed :)

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Kijk het volgende even na:

COM1 en COM3 zijn niet gelijktijdig te gebruiken.
COM2 en COM4 zijn niet gelijktijdig te gebruiken.
COM4 wil nog wel eens de nodige problemen geven met videokaarten.

Voor het mooie: als je uberhaupt nog een seriele muis hebt: op COM1, modem dan op COM2, eventuele onboard COM2 dan disablen.....

Pagina: 1