"vastloper" na nieuw geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 13:18

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
Ik heb op mijn vaders computer 512mb SDRAM 133 erop gezet, ipv van zijn oude 2x 64mb SDRAM 100. Eerst herkende hij het niet en hield stug vol dat hij nog steeds 128mb had. Toen heb ik in de BIOS de FSB op 133 gezet en met SiSoft Sandra gechecked hoeveel ik nu echt had. Buiten het feit dat die bak nu van 400 is versneld naar 533 zag ik dat nu op 1 van de bankjes 512mb geheugen aanwezig was, mooi! Even voor de zekerheid opnieuw opgestart maar in mn bootscherm zag ik vrolijk 128mb RAM staan :/ Daarna een dikke witregel dat ik de CAS-latency op "2" moest zetten (althans daar ga ik van uit). Ik terug naar mn BIOS, CAS-latency stond op 3, nu op 2 gezet. Opnieuw opstarten en een tweetal lange hele lage beeps. Ok beetje aan het simmetje geprutst, leek gewoon goed te zitten, nog een keer, weer die beeps en geen beeld!! Oude geheugen er maar weer ingezet. Nou start ie wel op maar geen beeld :/

Kan het te maken hebben met die CAS-latency? Is het verstandig om PC100 geheugen op een 133 FSB te zetten? Wat doe ik fout? Ik heb niet het idee dat hij windows opstart want daar is hij te stil voor...

Connaisseur des femmes

Verwijderd

Denk gewoon dat die oude bak die 512 mb dimmetjes niet vreet.
Is vrij normaal bij wat oudere borden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar is de rest van de specs :? Met name het moederbord/chipset is belangrijk :)

Kijk ook eens in de Technische PMG FAQ hoeveel/welk geheugen je maximaal op je mobo kan prikken B)

Verwijderd

Om te antwoorden op je vraag of het verstandig is om je pc100 op 133 te draaien: nou nee. Of je moet wel heel erg goed geheugen hebben wil hij dat trekken.

Nee ik denk dat de beste oplossing is om gewoon op een fsb te draaien van 100 maar je geheugen op 133 te laten lopen (ik weet niet hoe oud je mobo is en wat voor processor het precies is.. misschien wat meer info? ;))

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
tja die mobospecs zou ik echt niet weten, tis een Packard Hell :( (Gelukkig hoef ik er zelf niet meer mee te werken :P) Maar hou het op een bord van +/- 2 jaar oud. Pentium II 400MHz. Ik kan ook niet meer kijken wat voor specs SiSoft aangeeft want ik kom mn windows niet meer in B)

Connaisseur des femmes

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Packard Bell bedoel je?

Welnu, daar er een PII erin zit, is er gerede kans dat het plankje is voorzien van de befaamde 440BX chipset of van de i810 chipset. Welnu, ga mijn laatste linkje na en zoek op hoeveel geheugen je eigenlijk maximaal icm de genoemde chipsets kan gebruiken :)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 05-02-2003 13:14 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Reset je BIOS eerst eens, dan heb je wel de veilige settings te pakken. Met Sisoft kun je vervolgens wel uitlezen wat voor chipset je hebt (je kan de doos natuurlijk ook gewoon open trekken ;) ). Ik gok dat je een single-sided 512MB DIMM hebt, die dingen worden maar als 128MB herkend op een wat oudere chipset als de BX (of de i810).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Packard Bell met een P2-400...

Rip eens die kast open- Packard Bell gebruikt gewone mobo's hoor :Z

Daarnaast levert PB bij alle nieuwe systemen een lijst van gebruikte hardware (als je die kwijt bent is het wel erg goedkoop om PB de schuld te geven :/ ), kun je op de support site zoeken onder het modelnr en kun je als dat allemaal niet lukt nog de PB support line bellen- adhv je serienr vertellen ze je graag wat voor mobo erin zit :z

Hoogstwaarschijnlijk is dit een van de volgende:

Intel SE440BX (PB naam: PB870/'Seattle')
MSI 6119 (PB naam: 'Tacoma')
MSI 6168 rev 2 (PB naam: 'Bora Pro')

De eerste twee gebruiken de i440BX chipset, de laatste afhankelijk van versie een i440BX of i440ZX.

Die 512MB reep zal idd waarschijnlijk niet lukken, aan jou om uit te zoeken waarom (dit is net zo makkelijk te achterhalen als de specs van je PC). Voortaan je huiswerk zelf doen voordat je je PC bakker gaat lopen flamen :X

Oslik blyat! Oslik!

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
Ik kan nu niet kijken wat voor bord erin zit (en PB flame ik alleen omdat ik altijd problemen met ze heb, niet hierom)

Abbadon, ik heb geen beeld, totaal niet, dus hoe kan ik mijn BIOS resetten? Ik neem aan dat dat alleen via setup kan en niet met een schakelaartje (sorry van mobo's weet ik niet veel).

Ik kan dus gewoon niets met die computer nu :/

Connaisseur des femmes

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Kan wel met een "schakelaartje", er zit gewoon ergens een jumpertje wat je ff moet verplaatsen. Als je m dan weer terug zet en je zet je pc aan, is je bios weer naar default.

Waar dat jumpertje zit? Kijk in t boekje van je mobo :)
Boekje weg? Kijk op internet, er zijn vast wel pdf's van t boekje...

[ Voor 15% gewijzigd door rb338 op 05-02-2003 15:48 ]

Verwijderd

Je kan ook nog proberen om je bios batterij er 20 sec uit te halen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso zul je de kap eraf moeten trekken om de CMOS te clearen, dus ga ik er ff vanuit dat je ook het mobo kunt zien.

Welke jumper je moet hebben hangt af van de mobo.

Is het een microATX mobo met onboard Voodoo3 VGA, dan is het de Bora Pro (oftwel MSI 6168- een getal dat je tussen de PCI sloten kunt zien als het goed is). De jumper heet 'BAT1' en zit naast de batterij.

Is het een full-ATX mobo, dan zijn er twee mogelijkheden:
- PCB groen en 2 ISA sloten: Seattle (oftewel Intel SE440BX)- jumper J8A1
- PCB bruin en 3 ISA sloten: Tacoma (oftewel MSI 6119)- jumper JBAT1

Oslik blyat! Oslik!

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
Ok perfect tnx! Ik heb het oude geheugen er weer ingeprikt en de bewuste jumper gevonden. De hele zooi werkt weer naar behoren en omdat mijn paps zo opgelucht was dat ik het weer gemaakt heb mag ik die 512mb voor weinig hebben :P Ik koop voor hem wel 2 reepjes 256 die doen het zeker weten!
Nogmaals tnx!

Connaisseur des femmes

Pagina: 1