[bass amps] met 400W speaker terug of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-06 15:32
Ik heb sinds een maand een bassetje gekocht: een Hartke vx410 speaker (400W, 8 Ohm) en een Hartke 3500 top (240W @ 8 Ohm), zie voor specs 3500 en vx410. Daar heb ik gewoon een Ibanez ATK 100 basje aan hangen. Maar ik ben absoluut niet tevreden met het geluid. Als we met de band oefenen (2 gitaristen en een drummer en ik dus) schroef ik de master tot op de helft open en dan begint ie al te vervormen (overstuurd geluid), met compressie op 3/10 ofzo en pre-amps op een kwart.
Verder zit er nog een rare resonantie in de buurt v/d tweeter, soort meetrillend ringetje lijkt het wel maar echt irritant (het ligt niet aan de kabels). Daar moet ie sowieso voor terug.

Mijn vraag is: moet ik tevreden zijn met dit setje, als je let op een prijs van 900 € hiervoor, en zou die 400W die de speaker zou moeten geven altijd genoeg moeten zijn om een band mee weg te blazen? Ik voel me namelijk flink in de zeik gezet met deze prestaties.. :(

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Verwijderd

Hmm..

Het ziet er wel uit als een flink beuksetje, nou ben ik niet geheel bekend met dit soort speakers, maar ik heb zelf een thuisstudio en ik weet dat samson (waar hartke onderdeel van is) kwaliteitsspul is.

Ik zou even bv een cdspeler aan die set hangen met wat kwaliteits spul zodat je zeker weet dat er geen rare 5 hz spullen in de audio zitten enzo, en dan even kijken hoe hard dat ding kan.

Het kan natuurlijk zijn dat er bij jullie optreden rare gelijkstroom en laag frequente rommel meekomt, en dat vinden speakers niet fijn kwa performance.

Als je met je bandje wil testen, probeer dan even om alles beneden de 20hz weg te filteren, vaak zit hier een knop op op mixer/versterker.

Voor die resonantie moet je idd even terug, waarschijnlijk is de ophanging/bevestiging van die hoorntweeter niet helemaal lekker.

• whitey-d
jaja ok, misschien eens een andere versterker erop proberen..
Hoe kun je het rendement van een speaker eigenlijk checken als het nergens in de specs te vinden is, want dat schijnt nogal wat uit te maken.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Verwijderd

euhm, 1 watt aan power ernaartoe sturen en dan op 1 meter afstand kijken hoeveel db hij haalt als ik het goed heb.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-08 12:33
Lijkt me dat de versterker niet zwaar genoeg is. Weet je wat voor een voeding erin zit? Ik denk namelijk dat hij een beetje te licht is voor die speaker, omdat ie behoorlijk snel gaat clippen, wat af te leiden is aan het vervormen van het geluid.
Ik denk dat een zwaardere versterker wel genoeg zal zijn om die speaker goed aan te kunnen sturen, je moet niet naar het wattage gaan kijken, maar wel naar de voeding die erin zit, als die heel zwaar is heeft ie iig genoeg power om niet te gaan clippen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

whitey-d schreef op 05 februari 2003 @ 12:16:
Ik heb sinds een maand een bassetje gekocht: een Hartke vx410 speaker (400W, 8 Ohm) en een Hartke 3500 top (240W @ 8 Ohm), zie voor specs 3500 en vx410. Daar heb ik gewoon een Ibanez ATK 100 basje aan hangen. Maar ik ben absoluut niet tevreden met het geluid. Als we met de band oefenen (2 gitaristen en een drummer en ik dus) schroef ik de master tot op de helft open en dan begint ie al te vervormen (overstuurd geluid), met compressie op 3/10 ofzo en pre-amps op een kwart.
Verder zit er nog een rare resonantie in de buurt v/d tweeter, soort meetrillend ringetje lijkt het wel maar echt irritant (het ligt niet aan de kabels). Daar moet ie sowieso voor terug.

Mijn vraag is: moet ik tevreden zijn met dit setje, als je let op een prijs van 900 € hiervoor, en zou die 400W die de speaker zou moeten geven altijd genoeg moeten zijn om een band mee weg te blazen? Ik voel me namelijk flink in de zeik gezet met deze prestaties.. :(

Ik weet niet hoe goed de relatie met je dealer is, maar ik zou ermee terug gaan, zeggen dat je niet tevreden bent en vragen om je de set mag inruilen voor een andere.
Je kan ook ff een andere gitaar proberen.

Erg slechte produkt info trouwens op die site van Samson.
fisherman schreef op 05 februari 2003 @ 13:31:
Lijkt me dat de versterker niet zwaar genoeg is. Weet je wat voor een voeding erin zit? Ik denk namelijk dat hij een beetje te licht is voor die speaker, omdat ie behoorlijk snel gaat clippen, wat af te leiden is aan het vervormen van het geluid.
Ik denk dat een zwaardere versterker wel genoeg zal zijn om die speaker goed aan te kunnen sturen, je moet niet naar het wattage gaan kijken, maar wel naar de voeding die erin zit, als die heel zwaar is heeft ie iig genoeg power om niet te gaan clippen.
Dit is het altijd weer terugkerende verhaal als het woord "clippen" valt. Geen zin om weer een heel verhaal te typen, maar het komt er op neer dat clippen een spannings-iets is. Elke versterker kan clippen, een Krell amp die tot een 0.5 Ohm stabiel is ook! Elke amp heeft namelijk gewoon een maximum spanning die hij kan leveren en daarboven clipt ie. Daar heeft de impedantie die je eraan hangt en hoeveel vermogen de voeding kan leveren weinig mee te maken. Waar jij het over hebt is wat er gebeurt als je een versterker kortsluit, maar dat lijkt me hier helemaal niet van toepassing.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

240 Watt Bassamp is normaal gesproken meer dan zat voor je oefenruimte en kleine podia zoals kroegen, helemaal van een gerenommeerd merk als Hartke! Het feit dat je preamp op 1/3 staat en je master op de helft en dat ie dan al vervormd geeft aan dat er iets mis is. Dat compressie verhaal weet ik niet precies wat dat op jouw amp doet, maar ik zou dat sowieso eens uitzetten. Ook die eq even bypassen/uitschakelen. Verder: is die Ibanez een actieve bas? Zo ja, probeer dan eens een passieve bas te gebruiken. Kun je zien (bij Trace Elliott aangeven met LED's) of de voorversterker al vervormd? Zo ja, dan moet je je bas in de andere input steken of de input gain terugschroeven.

Als je dit alles geprobeerd hebt en je je bevindingen hier meldt, kunnen we je wel vertellen of hij stuk is of niet denk ik.

• whitey-d
de compressie heb ik inmiddels uit staan, en equalizer is al regelmatig uit geweest, en het verschilt niet echt. Maar wat me nu opvalt is dat ik steeds minder rendement lijk te krijgen uit dat ding.. Eerst stond ie op master volume 2 en pre-amp hooguit op half, en dat was al te hard voor mijn kamer, maar nu kan ik em al op 4 zetten voor een beetje geluid. N.B. het zou aan mijn snaren kunnen liggen, dat ga ik volgende week donderdag even testen, en ook met een andere versterker. Maar het kan me niet voorstellen dat dat zoveel uitmaakt.
De ibanez is passief, en gaat in de passieve ingang (anders is het signaal te zwak).

• TheLemon

TheLemon

Ok dat schept al meer duidelijkheid, snaren kunnen niet uitmaken voor de output van je gitaar. Nogmaals, kun je zien of de voorversterker al vervormd of dat het de eindversterker is? Dat er iets kapot is, is vrij zeker. Echt, de vorige amp van onze bassist was een 250 of 300 Watt Peavey met één 15" speaker ik denk minder kwaliteit dan dat Hartke setje van jou. Die ging al echt hard, kon makkelijk zonder PA in een grote kroeg zonder enige vervorming.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-08 16:57
De hartke is zeker wel een goede versterker! De bassist van mijn band heeft hem laatst gekocht en ik ben zelf meegeweest naar de winkel. Het was de beste keus die in de winkel te krijgen was voor deze prijs!

De cabinet is wat minder helaas, het geluid van een type hoger is een stuk beter! (hoewel voor die prijs is het nog niet eens zo slecht)

Als je nu vind dat het allemaal wat te zacht gaat kun je het volgende doen:
1). Zet de equalizer aan, het geluid is dan harder!
2). Laat de compressor uit, het geluid is dan ook harder!
3). De laagste tonen op de equalizer niet helemaal open draaien. Je kunt die toch bijna niet horen en de speaker / versterker moeten er wel hard aan trekken om de boel een beetje te laten klinken.

Wat je ook niet moet vergeten is het volume van de hele band in een oefenruimte. Lijkt me niet dat je tekort kan komen met deze versterker. De bassist in mijn band speelt met een snaar extra en de gitarist ook, spelen we ook nog eens metal en bij ons werkt het spul prima!(Mocht je misschien tijdens het oefenen wel eens wat last van je oren krijgen, zet de boel dan eens wat zachter.)

Het is ook zo dat je maar 240W gebruikt en dat de amp meer kan leveren. Het enige wat je dan moet doen is nog een cabinet erbij aanschaffen. het volledige vermogen van de hartke wordt dan wel benut.

Mocht je ooit op een groot podium gaan spelen dan kom je met deze combinatie wel wat tekort. 400W of 500W (versterker) is dan wel verreist! Maar deze set is voldoende voor de oefenruimte!

mcb1

• whitey-d
ok, het is allemaal wat duidelijker, nu vraag ik mij eigenlijk alleen nog af, hoe het zit met de prestaties, omdat ze steeds minder lijken te worden, en het echte laag eruit is voor mijn gevoel (ook bij lage volumes). Is het mogelijk dat ik met mijn versterker van 240W een speaker van 400W "opblaas"? Of kan dit gewoonweg niet.

• mcb1
Als de speaker kapot is dan merk je dat gelijk! (bij een bas rammelt het gelijk aan alle kanten)

Probeer de amp eens op een andere cabinet (Als dit mogelijk is dan weet je gelijk wat wel of niet goed is)

Het is mogelijk dat een te zware cabinet een amp kapot maakt. In dit geval is dat niet het geval, de combinatie is op zich goed.

Wat volgens mij wel kan is dat de amp op de 1 of ander manier vermogen verliest, hoe het precies zit weet ik (nog) niet.

Je kunt natuurlijk ook nog even terug gaan naar de winkel (of probeer gewoon een andere hartke + cabinet in de winkel)

mcb1

• TheLemon

TheLemon

Als het echt niet aan je bas ligt (zeker weten niet actief met een batterij die bijna leeg is??), dan kan het zijn dat bijv. een elco van de voeding van die amp aan het doodgaan is, in dat geval zeker mee terug gaan. Al is het geen garantie meer, dan is dat niet erg duur. Speaker stuk is zeker niet aan de orde, dan hoor je namelijk een enorme reutel en dan zal hij niet steeds zachter gaan en laag verliezen.

• mcb1
Zwakke batterij in een actieve bas, stom effe vergeten!

Pas had de bassist in mijn eigen band dat ook. Ding ging ook steeds zachter. (op het eind ging ie zelfs kraken)

Check dus of je een actieve bas hebt, aan de achterkant van je bas zit dan een klein plaatje o.i.d. ter grote van een 9 v baterrij ongeveer.(tenminste bij de bas die ik heb gezien wel)

mcb1

• mcb1
Hoe is het nou afgelopen met je probleem?
Wil het wel eens weten, mocht het mijn bassist ook overkomen!

mcb1

• whitey-d
excusez moi voor deze achterlijk late reply, ik zag ineens mijn oud topic weer :) Hoe het is afgelopen, nou ja, ik ben erachter gekomen dat de apparatuur op zich gewoon goed is, maar wel budget geimplementeerd, en we wilden sowieso te hard blazen met de band. Een tweede speaker (dikke 4x12" ofzo) zorgde ervoor dat volume op 2/10 al te hard was voor de oefenzaal.
Dus ik gooi het persoonlijk niet op een technisch mankement maar gewoon de configuratie van 1 budgetkast op een goeie versterker.

• mcb1
Dus als ik het goed begrijp voldoet een 4x12"?

mcb1

• whitey-d
Ja zo'n 4x12 erbij is sowieso een enorme verbetering. Maar ik ben alsnog tevreden nu ik hem voor optredens met een PA erbij gebruik, dan fungeert ie perfect als 'monitor'. Ik heb mijn verwachtingspatroon uiteindelijk wat naar beneden bijgesteld. Ik zou zeggen, als je echt wil blazen moet je die speaker niet kopen maar het is een mooi dingetje als je wat meer wil dan alleen oefenen.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:59
Hartke heeft toch ook'n complete stack met de 3500? Top+4x10 (mijns inziens veel leuker dan 4x12) en een 1x15 kist. Daar heb ik mee opgetreden en dat blies echt wel hard genoeg om eigenlijk de PA uit te kunnen zetten (was niet zo'n heel groot zaaltje) Toch maar aan laten staan ivm gitaar, drums en keyboards die't ook wel leuk vonden om hoorbaar te zijn :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1