AFIO vs. tapestreamer optimalisatie?

Pagina: 1
Acties:

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57
Op mijn werk werd tot voor kort iedere nacht een backup naar een Onstream 30 GB tapestreamer gemaakt met het volgende commando:

tar -czv -b 64 --totals -f $BACKUP_TO $BACKUP_FROM

Nu we echter ge-upgrade zijn naar een Onstream 60 GB (ide) wilde ik ook de methode van backups maken een beetje gaan herzien. Ik hoor namelijk aan alle kanten dat een backup m.b.v. TAR niet zo betrouwbaar is omdat bij een error van de tape je waarschijnlijk de hele backup vanaf dat punt kwijt bent.

Ik wilde dus met AFIO gaan werken:

find ${BACKUP_FROM} | afio -o -Z -b 64k -c 100 -z -L /tmp/tape.log -@ <email> ${BACKUP_TO}

Let hierbij even op de command-line opties -b en -c.
-b 64k had ik gezet zodat je blocks van een beetje redelijke grootte krijgt. -c 100 had ik gezet omdat ik (uit de manpage) begrepen heb dat hij dan een heel stel backup blocks buffert zodat hij die zonder onderbreking aan de tapestreamer kan voeren zodat deze geen underruns krijgt en steeds terug moet spoelen.

Nou heb ik het idee dat dit toch gebeurt. Bij de vorige TAR methode kan het systeem het over het algemeen wel bijbenen en blijft de tapestreamer netjes schrijven.

Maar met mijn AFIO commando gaat het lampje van de tapedrive constant uit eh hoor ik dat ie terug gaat spoelen, omdaarna weer op gang te komen. Dit lijkt me niet echt optimaal, omdat hij nu meer bezig is met underruns afhandelen dan met de backup.

Voordat ik zelf verder ga rotzooien aan de commandline: Welke commandline gebruiken de andere tweakers die met AFIO werken? Als er iemand is die ook een 60 GB ide model van onstream heeft zou dat helemaal mooi zijn.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik kwam daarnet een progje tegen: kbackup (op debian) dit werkt met aifo en kun je in textmenu's (dialog) helemaal configgen. Ik vraag mij af met wat voor blockgrootte je tapedrive werkt. 1 block is voor tar 512 bytes. Een ide 30 onstream tapedrive werkt met 32kb blocks dus -b 64 is juist. Maar ik weet niet of dat ook voor deze drive geldt.

-c 100 betekent dat hij 100x512 bytes buffert. Dit is veel te weinig. (50 kb) De drive schrijft megabytes per seconde weg, dus wil je een veel groter buffer. Gooi er eens een paar 000 achter. Lees man apio hoe je ook met kb en mb kan werken. ( zie optie -b)

kbackup:

Afbeeldingslocatie: http://kbackup.sourceforge.net/images/kbackup1.gif

Ik lees net iets aardigs: je kunt via kbackup een buitengewoon eenvoudig soort client-server systeem opzetten. Dus X servers -> 1 backupserver.

Punt over kbackup: archieven over meerdere tapes kunnen ALLEEN met kbackup teruggehaald worden omdat er van een speciaal progsel gebruik wordt gemaakt icm afio. Indien backup op 1 tape blijft, dan zou het geen probleem zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Q op 05-02-2003 16:11 ]

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 23:19

Surfer

~

Ik weet niet of je ook openstaat voor andere backup oplossingen, maar ik heb op mijn RH8.0 Server Arkeia Backup geinstalleerd (is wel met een X frontend, maar je kunt hem ook command line besturen geloof ik). Ik ben er errug tevreden over.
En, de linux versie is Freeware :)

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57
Bedankt voor jullie reacties!

Ik gebruik de tapestreamer icm. de ide-scsi + st modules. De ST module logt wel dit:

st0: Block limits 32768 - 32768 bytes

64b of 32k zou dus idd. goed moeten zijn voor mij. Die C waarde zal ik vervolgens eens flink ophogen.

Uit de manpage kan ik echter niet opmaken in wat voor eenheden die -c waarde telt. Tenminste, er wordt over 'blocks' gesproken, maar zijn dat 512 byte blokken, of blokken van een grootte die je met -b opgeeft?

Het 60 GB model van onstream zou ongeveer 2700 kbps moeten halen dus dat is dan wel te berekenen.

Verder sta ik op zich wel open voor andere oplossingen, maar het mag niet met een X-frontend werken. Op onze servers draaien we namelijk geen X. Verder moet het vanuit de CRON aan te roepen zijn.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

xbackup gebruikt at. Is wel onafhankelijk van cron naar ik meen. Verder volledig commandline.

Ik zou voor -c 10000 nemen of hoger . Het betreft zeer waarschijnlijk blocks van 0.5 kb.
Probeer het eens. 10000 x 0.5 kb = 5 mb buffer. Misschien moet je dat opkrikken naar 200000 vanwege de hoge doorvoerheid. (5mb is zo leeg)

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 06-02-2003 17:13 ]