Probleem met 2 poorts ISDN wandcontact doos

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 15:09
Ik verwacht binnenkort de oplevering van mijn Demon DSL Express verbinding (over ISDN) en heb de ADSL-splitter en modem reeds ontvangen. Mijn NT1 had ik voorheen gewoon aan de aansluiting in mijn woonkamer (welke direct van het ISRA-punt af komt) aangesloten. Aan de twee poorten zaten mijn ISDN telefoon en mijn ISDN modem aangesloten.

Met de komst van de nieuwe apparatuur heb ik besloten om het nu eens netjes aan te sluiten. Ik heb een ISDN wandcontactdoos bij de primafoon gehaald en een aansluitdoosje en heb alles netjes in mijn meterkast aan de muur gehangen.
De verbinding vanuit mijn ISRA-punt heb ik losgemaakt en van het ISRA-punt heb ik een nieuwe kabel getrokken naar het aansluitdoosje (alleen rode en blauwe kabel), vanuit hier loopt een kabel naar mijn ADSL-splitter en vanuit de splitter loopt weer een kabel naar mijn NT1. De "Line OK" brandt op de NT1 dus dat is iig in orde. Ik heb de oude kabel die vanaf mijn ISRA liep gebruikt om aan de NT1 aan te sluiten. Ik heb hiervoor de interne connectoren gebruikt, dus niet de 2 RJ45 connectoren. Ik heb de kleur-volgorde gebruikt zoals die in het ISDN DHZ pakket staan aangegeven. Aan de andere kant van de kabel heb ik de oude wandcontactdoos verwijderd en heb ik de ISDN contactdoos gemonteerd. Ook hier heb ik de kleuren gebruikt die op de verpakking stonden (volgorde was anders dat bij de NT1.

Voor de duidelijkheid alles in een schema:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Oude situatie:

+------+        +-------------+   +-----+     +----------+
 | ISRA +--| |---+ wandcontact +---+ NT1 +-----+ telefoon |
 +------+        +-------------+   +--+--+     +----------+
                                      |
                               +------+-----+
                               | ISDN modem |
                               +------------+

Nieuwe situatie:

+------+    +--------------+   +---------------+    +------------+
 | ISRA +----+ aansl.kastje +---+ ADSL splitter +----+ ADSL modem |
 +------+    +--------------+   +-------+-------+    +------------+
                                        |
         +-----------------+         +--+--+
         | ISDN contactds. +---| |---+ NT1 |
         +--+----------+---+         +-----+
            |          |
         +--+--+  +----+---+
         |modem|  |telefoon|
         +-----+  +--------+

(De --| |-- staan voor de overbrugging van de meterkast naar de woonkamer)

Alles zit dus netjes vast, maar als ik mijn ISDN telefoon en ISDN modem op de contactdoos vastklik werkt het niet. Als ik mijn ISDN telefoon direct op de NT1 aansluit werkt het prima. Ik vermoed zelf dat het met de termination te maken heeft. Volgens de handleiding moet elke lijn in de bus (heb er maar een) afgesloten worden met een terminator. Maar volgens de Primafoon medewerker kan ik ook een apparaat op de laatste (tweede) outlet aansluiten, deze werkt dat ook als terminator (?). Of moet ik de Jumpers in de NT1 aanpassen aan de nieuwe configuratie? Op dit moment staan alle jumpers op "ON" en in de oude situatie werkt dit prima. Aangezien de terminators waren uitverkocht kan ik deze niet proberen. Of heb ik deze terminator echt nodig?

Bij voorbaad dank voor alle hulp!

(Ik heb al een search gedaan maar kon niets vonden over mijn probleem)

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 19:44
wat krijg je te horen als je telefoon insteekt in wandcontactdoos: bezettoon, eerst niks en dan bezettoon, helemaal niks?
Ik zou haast zeggen dat het wel aan de bekabeling moet liggen van de nt1 naar wandcontact.
Probeer eens een andere kabel en kijk of ie het dan wel doet.

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 10:11

ArCadE

No banana available

Hm zou inderdaad eerst maar eens naar de bekabeling kijken. Het ISDN contactdoos is niet meer dan een verlengstuk.... Misschien een draadje niet goed aangesloten. Zeker omdat de telefoon rechtstreeks op de NT1 wel werkt.

• Steenvoorde
Het heeft dus niets met de termination te maken volgens jullie? Ik krijg helemaal niets te horen en het display op de telefoon geeft ook helemaal niks. Met de bekabeling zelf zal het niets te maken hebben, deze heeft voorheen ook goed gewerkt. Ik zal vanavond alle aansluitingen nog eens opnieuw nakijken/ aansluiten en zal eens kijken of het met een andere kabel wel lukt.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

bij afstanden groter dan 20 meter kan je wel eens een terminator nodig hebben, probeer dat eens, anders de bekabeling even nalopen.

Meh ...

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
(volgorde was anders dat bij de NT1.
1. Dat lijkt me niet goed. In principe moet het aan beide kanten hetzelfde zijn.
2. En is deze kabel wel over het hele traject 4-aderig?
3. Je zou ook last van echo kunnen hebben. Hoe lang is die kabel?

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Steenvoorde
Oké, zal ik in mijn lunchpauze nog even langs de primafoon gaan voor een terminator. Maar als ik een terminator in de tweede port heb, hoe moet ik dan mijn modem aansluiten? En waar dienen die andere 4 aansluitingen voor (tweede setje a1 b1 a2 b2) dan voor?

• Steenvoorde
VlasBaard schreef op 05 February 2003 @ 11:40:
[...]

1. Dat lijkt me niet goed. In principe moet het aan beide kanten hetzelfde zijn.
2. En is deze kabel wel over het hele traject 4-aderig?
3. Je zou ook last van echo kunnen hebben. Hoe lang is die kabel?
1. Ik ben van de nummering uitgegaan die op de NT1 en contactdoos. Bij de een was die a1-b1-a2-b2 en bij de ander a1-a2-b1-b2 (uit mijn hoofd). Maar ik heb ook geprobeerd om de kleuren in dezelfde volgorde aan te sluiten, met hetzelfde resultaat.
2. Yep, vanaf de NT1 gebruik ik alle 4 aders.
3. Hemelsbreed een meter of tien, maar dat zal daadwerkelijk een meter of 15 a 20 zijn.

Verwijderd

Wat voor type nt1 kastje gebruik je?

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Anders maak je zelf ff en terminator.. Tis volgensmij niks anders dan een paar draadje s een een weerstandje.

Deze advertentieplaats is te huur!

• Steenvoorde
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 11:50:
Wat voor type nt1 kastje gebruik je?
Het gaat om een het type S4 (denk ik, er staat S42024 op het kastje).
Anders maak je zelf ff en terminator.. Tis volgensmij niks anders dan een paar draadje s een een weerstandje.
Dacht ik ook aan, maar dan moet ik ook naar de winkel om twee weerstandjes te kopen (100 ohm tussen elk paar toch?)

[ Voor 38% gewijzigd door Steenvoorde op 05-02-2003 12:02 ]

• Steenvoorde
Ik bedenk me zojuist dat de 220v van de NT1 niet aangesloten is. Kan dat er iets mee te maken hebben?

• schwarzenegger
Steenvoorde schreef op 05 February 2003 @ 11:34:
Het heeft dus niets met de termination te maken volgens jullie? Ik krijg helemaal niets te horen en het display op de telefoon geeft ook helemaal niks. Met de bekabeling zelf zal het niets te maken hebben, deze heeft voorheen ook goed gewerkt. Ik zal vanavond alle aansluitingen nog eens opnieuw nakijken/ aansluiten en zal eens kijken of het met een andere kabel wel lukt.
als display niks weergeeft dan krijgt telefoon dus geen voeding, dan ligt het bijna voor 100% zeker aan de bekabeling. Die is dan of niet goed aangesloten of toch op de een of andere manier defect geraakt.

• Steenvoorde
larsemenneke schreef op 05 februari 2003 @ 12:08:
[...]

als display niks weergeeft dan krijgt telefoon dus geen voeding, dan ligt het bijna voor 100% zeker aan de bekabeling. Die is dan of niet goed aangesloten of toch op de een of andere manier defect geraakt.
Ja, klikt logisch inderdaad. Maar is het niet dat die telefoon ook helemaal niet werkt als hij echo's op de lijn heeft ofzow? Maarja, ga het toch allemaal nog eens nakijken..

Verwijderd

termination is idd de oplossing volgens mij

Een NT1 heeft 2 uitgangen, eerder had je op poort 1 = telefoon poort 2 = ISDN modem.

Nu heb je op 1 poort EN je modem EN je telefoon, dan moet je wel terminaten naar wat mij verteld is!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Steenvoorde schreef op 05 februari 2003 @ 12:06:
Ik bedenk me zojuist dat de 220v van de NT1 niet aangesloten is. Kan dat er iets mee te maken hebben?
Dat lijkt me niet, aangezien je zegt dat als je het toestel direct op de NT1 zet wel alles werkt.

Als ik je verhaal zo bekijk heb ik toch gewoon het idee dat je een draadje verkeerd heb aangesloten of verkeerd heb geknepen. Ik zou als ik jou was kijken of je een kabeltester op de kop kan tikken en daarmee checken of er geen breuk in de kabel zit of dat je het wel allemaal goed heb aangesloten.

• Steenvoorde
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 12:28:
termination is idd de oplossing volgens mij

Een NT1 heeft 2 uitgangen, eerder had je op poort 1 = telefoon poort 2 = ISDN modem.

Nu heb je op 1 poort EN je modem EN je telefoon, dan moet je wel terminaten naar wat mij verteld is!
Oké, ik hoor twee oorzaken; verkeerd aangesloten of gebrek aan termination. Ik hoop dat het de termination is, want die is makkelijk op te lossen.
[Airwolf] schreef op 05 February 2003 @ 12:31:
[...]

Dat lijkt me niet, aangezien je zegt dat als je het toestel direct op de NT1 zet wel alles werkt.

Als ik je verhaal zo bekijk heb ik toch gewoon het idee dat je een draadje verkeerd heb aangesloten of verkeerd heb geknepen. Ik zou als ik jou was kijken of je een kabeltester op de kop kan tikken en daarmee checken of er geen breuk in de kabel zit of dat je het wel allemaal goed heb aangesloten.
vanaf de NT1 is niets geknepen, omdat ik de kleurvolgorde voor in de RJ45 stekker niet precies wist. De kabel is direct in de NT1 aangesloten. Een draadbreuk lijkt me sterk, ik heb niets met die kabel gedaan. Ik heb de draadjes vanuit het ISRA-punt gewoon in de NT1 geklemt (m.u.v. blanke draad), zonder te knippen of strippen.

Maarre, is gewoon telefoondraad (15 a 20 meter) wel geschikt voor ISDN signaal?

• Steenvoorde
Ben net bij de primafoon geweest om de terminator op te halen. Heb aan hun ook gelijk maar advies gevraagd (you'll never know). Ze wist precies waar het probleem zat (zonder door te vragen): nl. in de bekabeling. Volgens haar moest ik ISDN bekabeling trekken, de oude bekabeling was niet goed. Kan opzich wat inzitten, maar toen ze met een rol van 10 meter aankwam (met RJ45 stekkers er al aan) kon ik haar niet serieus meer nemen. Volgens haar moest ik de kabel, met stekkers en al door dat PVC pijpje heen trekken. De ene kant moest in de NT1 (fair enough), maar de kabel moest ik niet in wand-contactdoos connecten maar de RJ45 moest ik, eerst doortrekken, daarna wandcontactdoor weer aan de muur schroeven en vervolgens de RJ45 in de eerste poort doen! |:( Jaja, en de terminator in de tweede poort en dan heb ik precies 0 poorten over voor mijn telefoon. Om dit op te lossen moest ik natuurlijk een 4-poorts kopen. Waarom ze dan uberhaupt 2 poorts kastjes verkochten kon ze me ook niet vertellen. Ze is waarschijnlijk niet op IQ aangenomen (maar op cup-maat ofzow ;) ) Ik heb het maar bij de terminator gehouden.

Heb bij collega's ook nog even rondgevraagd en daar kwamen ongeveer de zelfde zaken uit als wat jullie schreven. Zal dus een van de volgende dingen zijn:
  • Ik denk nu zelf dat het 'm in de termination (of het ontbreken daarvan) zit, of in de jumpersettings van de NT1. Dus als eerste zal ik de RJ45 terminator proberen. En anders met de jumpers of connectoren van de NT1 spelen. Voorheen connecte ik nl. aan de twee RJ45 outlets op de NT1 en nu alleen aan de interne aansluiting. Dus misschien moet er iets veranderen aan de jumper configuration. Ik kan er alleen niets over vinden in de ISDN DHZ manual, maar die gaan er ook vanuit dat je alles extern connect. Anders zal ik alsnog een RJ45 stekkertje aan mijn kabel knijpen en 'm extern connecten.
  • Het kan natuurlijk ook aan de kabel zelf liggen. Een draadbreuk of verkeerd aangesloten. Draadbreuk zal ik ff na moeten meten, da's zo gebeurd. Als het hier fout zit trek ik meteen maar CAT5 door die pijp heen, dat moet zowieso werken. Een verkeerde aansluiting is lastiger. Heb alle (logische) combinaties nl. al geprobeerd. Dan nog maar eens proberen, je weet maar nooit.
  • Het is natuurlijk ook mogenlijk dat de interne connector van de NT1 of ISDN wandcontactdoos gaar is. Maar daar ga ik nu niet vanuit.
Maar kan iemand mij vertellen hoe ik deze kabel in een RJ45 moet connecten? Ik denk zelf dat ik de middelste 4 pinnen moet hebben en dan (vanaf de onderkant, waar de pinnetjes zitten, gezien) in de volgende volgorde: Rood-blauw-oranje-wit (op pin 3-4-5-6). Klopt dit?

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Termination denk ik niet dat het probleem is. Ik zelf zet in op de aansluiting gemaakt in de wandcontactdoos. Hoe is deze doos aangesloten? Welke poorten op de wandcontactdoos functioneren? Maw doet telefoon het zowel in poort 1 als 2? En het modem? Voorzover ik me herinner van mijn eigen aanleg moet je in de doos zowel een kabel voor poort 1 als 2 aansluiten.

Het is natuurlijk maar een suggestie. Suc6!

Sjeng

• Steenvoorde
Sjeng schreef op 05 February 2003 @ 15:11:
Termination denk ik niet dat het probleem is. Ik zelf zet in op de aansluiting gemaakt in de wandcontactdoos. Hoe is deze doos aangesloten? Welke poorten op de wandcontactdoos functioneren? Maw doet telefoon het zowel in poort 1 als 2? En het modem? Voorzover ik me herinner van mijn eigen aanleg moet je in de doos zowel een kabel voor poort 1 als 2 aansluiten.
Ik heb alleen met mijn (ISDN) telefoon getest. In beide poorten doet 'ie hetzelfde, niets! :P

In de wandcontactdoos heb je 2 x 4 aansluitingen. Aangezien ik maar 4 adertjes heb in mijn kabel heb ik de eerste gebruikt. In de NT1 staat voor elke ader een code (a1, b1, a2, b2). In de wandcontactdoos staan deze codes ook, maar in een iets andere volgorde (a1, a2, b1, b2). Ik heb ze zo aangesloten zodat bij elke code dezelfde kleur ader gebruikt wordt. Omdat de code volgorde in de Wand-outlet anders is, is de kleur volgorde dus ook anders. Maar ik heb het ook getest zodat de kleuren wel in dezelfde volgorde staan, maar dit geeft hetzelfde resultaat.

Maar jij zegt dat je voor elke poort een aparte aansluiting moet maken? Dat betekend dat jij totaal 8 aders gebruikt? (elke poort 4 dus) of gebruik je dan 2 aders per poort? En welke type wandcontactdoos heb jij precies? (2 of 4 poorts, met of zonder ingebouwde termination)
Ik heb trouwens het idee dat die tweede set van 4 connectoren voor eventueel doorlussen is..

Maarre, bedankt voor je reactie!

• schwarzenegger
Steenvoorde schreef op 05 februari 2003 @ 14:58:
[...]
Waarom ze dan uberhaupt 2 poorts kastjes verkochten kon ze me ook niet vertellen. Ze is waarschijnlijk niet op IQ aangenomen (maar op cup-maat ofzow ;) ) Ik heb het maar bij de terminator gehouden.
deze opmerkingen zijn een beetje overbodig, die vrouw probeert je te helpen met de middelen die ze heeft en dan hoef je ze niet zo te beledigen.
Trouwens die 2-poorts kastjes zijn kastjes die je gebruikt om weer verder mee te lussen. Dus als je een s-bus bouwt en veel apparaten wilt inpluggen dan zijn die kastjes handig.
[...]Maar kan iemand mij vertellen hoe ik deze kabel in een RJ45 moet connecten? Ik denk zelf dat ik de middelste 4 pinnen moet hebben en dan (vanaf de onderkant, waar de pinnetjes zitten, gezien) in de volgende volgorde: Rood-blauw-oranje-wit (op pin 3-4-5-6). Klopt dit?
3 oranje
4 blauw
5 wit-blauw
6 wit-oranje

[ Voor 59% gewijzigd door schwarzenegger op 05-02-2003 16:37 ]

• Steenvoorde
larsemenneke schreef op 05 February 2003 @ 16:34:
[...]

deze opmerkingen zijn een beetje overbodig, die vrouw probeert je te helpen met de middelen die ze heeft en dan hoef je ze niet zo te beledigen.
Trouwens die 2-poorts kastjes zijn kastjes die je gebruikt om weer verder mee te lussen. Dus als je een s-bus bouwt en veel apparaten wilt inpluggen dan zijn die kastjes handig.
Tja, ik had haar niet hoeven beledigen, da's waar. Maar geef je niet gelijk in het feit dat ze me probeerde te helpen. Ze wilde het liefs weer zo snel mogenlijk terug naar haar kletsende collega's, want er was geen hond in de zaak. En gezien het feit dat haar collega de dag ervoor een heel ander verhaal vertelde frustreerde mij dat. Maar het was idd niet relevant aan het topic.
[...]

3 oranje
4 blauw
5 wit-blauw
6 wit-oranje
Thanks! Hiermee kan ik aan de slag vanavond!

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Steenvoorde schreef op 05 February 2003 @ 15:31:
[...]

Ik heb alleen met mijn (ISDN) telefoon getest. In beide poorten doet 'ie hetzelfde, niets! :P

In de wandcontactdoos heb je 2 x 4 aansluitingen. Aangezien ik maar 4 adertjes heb in mijn kabel heb ik de eerste gebruikt. In de NT1 staat voor elke ader een code (a1, b1, a2, b2). In de wandcontactdoos staan deze codes ook, maar in een iets andere volgorde (a1, a2, b1, b2). Ik heb ze zo aangesloten zodat bij elke code dezelfde kleur ader gebruikt wordt. Omdat de code volgorde in de Wand-outlet anders is, is de kleur volgorde dus ook anders. Maar ik heb het ook getest zodat de kleuren wel in dezelfde volgorde staan, maar dit geeft hetzelfde resultaat.

Maar jij zegt dat je voor elke poort een aparte aansluiting moet maken? Dat betekend dat jij totaal 8 aders gebruikt? (elke poort 4 dus) of gebruik je dan 2 aders per poort? En welke type wandcontactdoos heb jij precies? (2 of 4 poorts, met of zonder ingebouwde termination)
Ik heb trouwens het idee dat die tweede set van 4 connectoren voor eventueel doorlussen is..

Maarre, bedankt voor je reactie!
Ik gebruik een 2 poort wandcontact doos zonder afsluitweerstand.
(Ik gebruik overigens uberhaupt geen afsluitweerstanden in de hele setup omdat er geen open eindes zijn en overal een apparaat aan hangt).

En ja er zijn dus 8 aders aangesloten in de wandcontact doos omdat de doos eigenlijk niet meer was dan 2 connectoren in een fancy doosje. Je kan waarschijnlijk eenvoudig checken of je ook een 'el cheapo' doosje op de kop hebt getikt door te kijken of er sporen zijn die connector 1 met 2 verbinden.

Als dat zo is dan vraag ik me meteen af waarom er dan 8 mogelijke aansluitpunten zijn? Doorlussen van een wand contactdoos lijkt mij namelijk vrij onzinnig. Het lijkt me toch dat hier uit te komen is...
Ik bedoel het zijn maar 4 kabeltjes. Hoeveel mogelijk opties heb je nu werkelijk? 16 toch? Moet binnen een 5 minuten gedaan zijn. ;)

Suc6

Verwijderd

a1 = rood b1 = blauw
a2 = oranje b2 wit

dus in de nt1 wordt het dan rood blauw oranje wit en in de wancontactdoos
uit het hoofd oranje rood blaue wit ;) dus 2a 1a 1 b 2b

zo zou het goed moeten zijn en het kan gewoon met het 4 aderige kabeltje hoor.
Is de afstand groter dan 10 meter, dan kan je in de wcd op het 2e aansluitblokje ( normaal kan je hier een kabeltje op doorlussen naar de volgende wcd om zo een SO bus te maken ) 2 100 ohm weesrtandjes plaatsen over de paren a1 b1 en a2 b2.

--
Geen open einden wil niet zeggen dat de bus niet afgeloten hoeft te worden, dit moet namelijk altijd om problemen te voorkomen.
Heb je alleen ISDN telefoons op de bus dan zal je er weinig van merken, maar zodra er pc aanhangen levert het 9 van de 10 keer problemen op.
Dit is goed te zijn met ISDN testapparatuur zoals een IBT5 of 10, je ziet dan heel veel bitfouten.....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 20:21 ]

• Steenvoorde
Nou het werkt hoor! :)

Het enige wat ik eigenlijk gedaan heb is aan de kabel (die eerst direct de NT1 in ging) een RJ45 stekkertje geknepen. Daarna in de wandcontactdoos de kleuren in de zelfde volgorde aangesloten. (oranje, blauw, rood wit) Dus niet zoals de codes aangeven, vreemd genoeg. Toen ging opeens de telefoon over. :) Mijn ISDN modem werkt nu ook (zonder terminator dus).

Waar het nu aan lag weet ik niet. Misschien waren de interne connectoren van de NT1 gaar of maakte hij geen goed contact in de wandcontactdoos. Maarja, zal wel weer mijn eigen fout geweest zijn |:( ;)

Mag ik jullie allemaal bij deze har-te-lijk bedanken voor jullie geduld en hulp? Ik ben nu ook helemaal thuis in de wereld van ISDN. :)

Verwijderd

De interne aansluiting zijn, als ik mij nog kan herineren niet doorgesoldeerd.
ISDNkabel mag elk 4-parige kabel zijn, dus ook een gewone 'analoge' kabel.

• Steenvoorde
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 00:37:
De interne aansluiting zijn, als ik mij nog kan herineren niet doorgesoldeerd.
ISDNkabel mag elk 4-parige kabel zijn, dus ook een gewone 'analoge' kabel.
Dat meen je niet? Ik heb ergens (volgens mij in het ISDN DHZ boekje) een beschrijving gezien hoe de aders intern aan te sluiten. Vaag... :|

En die kabel is inderdaad prima. Ik stond gisteren op het punt om UTP te gaan trekken, maar goed dat ik het stekkertje eerst maar probeerde. Sterker nog, voorheen had ik mijn telefoon op de 1e poort van de NT1 en de modem op de 2e. Toen kreeg ik soms nog rare ingesprek-tonen of duurde het lang voor ik een kiestoon kreeg. Dat is nu ook verholpen (en dat al na 4 jaar ISDN in huis te hebben |:( ;) )

Verwijderd

Je kan de interne aansluiting gewoon gebruiken ze zitten er niet voor niets in ( meestal wel want worden zelden gebruikt ;) )
Alleen zoals ik eerde melde is de volgorde anders......

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04-2025
Hoi,

Binnenkort heb ik ADSL. Op dit moment heb ik vanuit de meterkast een telefoonlijn naar de wandcontactdoos in mijn kamer. Ik heb reeds de ADSL splitter geinstalleerd in de meterkast. Na activering van mijn ADSL binnenkort zal ik deze wandcontactdoos dus niet meer kunnen gebruiken voor de telefoon. Ik vraag mij af of er geen inbouw wandcontactdoos bestaat met 2 aansluitingen, 1 voor telefoon en 1 voor ADSL....ik zou dan de bestaande telefoon kunnen blijven gebruiken, de ADSL modem in de meterkast kunnen plaatsen van waaruit een UTP kabel gaat richting dezelfde wandcontactdoos...dus 2 aparte kabels door dezelfde buis/slang. Bestaat er zoiets???...ik heb analoge telefoonlijn. Ik heb een soortgelijke inbouw wandcontactdoos gezien bij Gamma/Praxis voor ISDN met 2 aansluitingen voor 2 acht-aders plugjes. Iemand ervaringen hiermee? Alvast bedankt.

• bemeall
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:08

bemeall

Down Under!

LaptopRookie schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 20:31:
Hoi,

Binnenkort heb ik ADSL. Op dit moment heb ik vanuit de meterkast een telefoonlijn naar de wandcontactdoos in mijn kamer. Ik heb reeds de ADSL splitter geinstalleerd in de meterkast. Na activering van mijn ADSL binnenkort zal ik deze wandcontactdoos dus niet meer kunnen gebruiken voor de telefoon. Ik vraag mij af of er geen inbouw wandcontactdoos bestaat met 2 aansluitingen, 1 voor telefoon en 1 voor ADSL....ik zou dan de bestaande telefoon kunnen blijven gebruiken, de ADSL modem in de meterkast kunnen plaatsen van waaruit een UTP kabel gaat richting dezelfde wandcontactdoos...dus 2 aparte kabels door dezelfde buis/slang. Bestaat er zoiets???...ik heb analoge telefoonlijn. Ik heb een soortgelijke inbouw wandcontactdoos gezien bij Gamma/Praxis voor ISDN met 2 aansluitingen voor 2 acht-aders plugjes. Iemand ervaringen hiermee? Alvast bedankt.
Er zijn contactdozen met 1x 4polig (RJ-11 = analoge telefoon) en 1x 8polig (RJ-45 = je ADSL). Deze zijn echter vaak wat moeilijker te verkrijgen.
Leuke oplossing is hierop een dubbele 8polige doos (dus 2x RJ-45) te nemen, in bijna alle gevallen past hier gewoon een RJ-11 stekkertje (van je analoge telefoon) in. Moet je alleen er even voor zorgen dat je ze contactdoos op de goede manier aansluit en goed markeerd welke telefoon is en welke je ADSL lijn, zodat je ze er niet een op de verkeerde aansluiting inplugt.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04-2025
bemeall schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:04:
[...]
Er zijn contactdozen met 1x 4polig (RJ-11 = analoge telefoon) en 1x 8polig (RJ-45 = je ADSL). Deze zijn echter vaak wat moeilijker te verkrijgen.
Leuke oplossing is hierop een dubbele 8polige doos (dus 2x RJ-45) te nemen, in bijna alle gevallen past hier gewoon een RJ-11 stekkertje (van je analoge telefoon) in. Moet je alleen er even voor zorgen dat je ze contactdoos op de goede manier aansluit en goed markeerd welke telefoon is en welke je ADSL lijn, zodat je ze er niet een op de verkeerde aansluiting inplugt.
Dank je voor de snelle reactie. Hmmm...waar kan ik zo'n contactdoos vinden?...heb gezocht op internet maar nergens te vinden. Die ISDN contactdoos van Praxis/Gamma zou alleen voor 1 type kabel kunnen werken...bij een 2e kabel dient het als doorlus of zo las ik...dit zou betekenen dat het met 2 verschillende kabels (UTP/telefonie) vanuit de meterkast niet het gewenste resultaat zou geven denk ik(?).

In de meterkast heb ik na de ADSL splitter nog andere lijnen naar andere telefoons op andere verdiepingen...dus een ADSL splitter verloopstekker had niet gewerkt. Alle telefoons delen hetzelfde netnummer.

Mijn planning was mijn ADSL modem en wireless router in de meterkast te plaatsen om alsnog mijn bestaande telefoonlijn in de kamer te behouden...maar volgens mij zal het bereik erg zwak zijn voor wireless...heb dit reeds met mijn laptopje op dezelfde afstand uitgeprobeerd...totaal geen ontvangst. :'( . Indien deze situatie zich voor doet...denk ik dat ik dan naast de bestaande telefoon kabel [1] (op PHONE van ADSL-splitter), een extra telefoon kabel [2] (op ADSL van ADSL-splitter) trek naar de bestaande contactdoos. Dus 2 identieke telefoonkabels met elk 4 aders. Aangezien er maar 2 aders van belang zijn voor telefonie en ADSL (of zie ik dat verkeerd?)...zou ik van kabel [1] de rood+blauw draden op de 2 standaard polen voor telefonie van de contactdoos aansluiten en van kabel [2] ook de rood+blauwe draden op de resterende 2 polen van de contactdoos kunnen aansluiten.
Op de contactdoos plaats ik dan een verloopstekker met aan de onderkant van de verloopstekker een plugje voor ADSL waarin alleen de polen die verbonden zijn met de ADSL kabel worden doorgelust naar het plugje richting mijn ADSL modem. Ik moet echter wel het plugje dat ik in de ADSL modem prik de gebruikte draden vanaf de verloopstekker weer in de middelste 2 posities stoppen (twisted).
De telefoonstekker die ik op de verloopstekker plaats, daarvan verbind ik de uitgaande lijn richting telefoon alleen met de polen die op de verloopstekker verbonden zijn met de telefoonkabel richting meterkast....Zou dit kunnen werken????...of zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1