[Audigy] Mengpaneel aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Topicstarter
Ok, dit wordt een beetje een lang verhaal, hopelijk houden jullie het vol.

Zoals de meesten hier wel weten hou ik me al een tijd lang met muziek produceren bezig, ik wil echter na een kleine aanpassing aan m'n setup nu verder uit gaan breiden. Ik wel een mengpaneeltje aanschaffen omdat ik met aux return effecten wil werken, maar een beetje op een aparte manier.

Eerst even wat uitleg.

Huidige situatie: Op dit moment heb ik een aantal hardware synths die hun output naar de gescheiden analoge inputs op de Audigy gooien (Line in, line in 2, aux, aux2), d.m.v. de software van de Audigy kan ik nu effecten over de aparte signalen gooien, deze effecten moet ik dus per lijn doseren binnen de Audigy software.

Mijn wens: De output van de synths naar een mengpaneel en 4 aux (effect) sends van het mengpaneel naar de analoge inputs van de Audigy. Nu kan ik dus iig de effect sends doseren vanaf mijn mengpaneel. De output van de Audigy (Waar ik de effecten dan per analoge input op 100% heb staan, bijvoorbeeld line-in 100% delay, aux 100% reverb etc) is in principe 1 stereo kanaal, de Audigy output zal dus maar op 1 aux effect return op het mengpaneel binnenkomen. Maar aangezien je effect returns over het totale signaal mengt zal dit geen probleem opleveren, behalve dan dat ik per effect de effect return op het mengpaneel niet kan beinvloeden, enkel de effect send en de effect return 1. Maar dit moet in mijn ogen voldoende zijn.

Snappen jullie het nog? Mooi, zie ik hier nog iets over het hoofd?

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik niet direct antwoord op je vraag heb, wel zou ik je adviseren bij een audiospeciaalzaak naar binnen te stappen en daar je vraag voor te leggen. Je kunt gelijk de mengpanelen zien, vergelijken en testen.
Als het prijsverschil met een online shop te groot is naar je idee, kan je altijd daar het spul wat je aanstond kopen.

succes ermee

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Het hangt er helemaal vanaf wat je nog meer met je mixer wil kunnen, wat voor geluidskwaliteit je wilt, of het draagbaar moet zijn, wat je budget is, etc.
Als je alleen een mixertje nodig hebt met 4 aux sends en minimaal één stereo return (kan natuurlijk ook met 2 mono kanalen), dan zou je eens kunnen kijken naar de kleinste spririt mixertjes. Maar je kan inderdaad de totale onderlinge mix van alle effecten op die manier regelen met de aux sends. Wel geinig bedacht die setup vind ik.

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
Mijn oog is inmiddels gevallen op een Soundcraft Spirit Live. 8 kanaals mixer met 4 aux sends en 4 stereo effect returns.. Voor slechts €200,- (2e hands) Kom er alleen net achter dat Jackplug kabels voor studiogebruik (Heb er al een paar voor m'n gitaar, maar die zijn kennelijk simpeler) enorm duur zijn.. €15,- p/s auwauwauw.. en ik heb er nog 12 nodig ook.. Eens kijken of conrad uitkomst kan bieden :P

Maar in principe wordt het mengpaneel dus de eindtrap van de mix, het signaal van de mengtafel gaat als laatste in zijn geheel weer de Audigy in zodat ik de boel kan masteren. (Opnemen van een specifieke analoge ingang zonder effecten daarop).

Waarschijnlijk hang ik om kabels (en kanalen) te sparen ook een aantal synth bakken als mono aan de tafel, maar minimaal 2 wil ik er stereo houden, maar met dit mengtafeltje kan het prima.

Zaterdag haal ik hem op, zal mijn bevindingen hier wel neer plempen.

Even tussen haakjes: Het mooie van dit principe is dat je de Audigy als modulaire effectprocessor kan gebruiken.. Hij kan echt enorm veel.. Door het groot aantal analoge ingangen is hij in principe meerdere effectprocessors tegelijk en de geluidskwaliteit is gewoon top. De reden dat ik een mengtafel wil is bedieningsgemak en correcte aansluiting van de synths.

[ Voor 17% gewijzigd door dominic op 05-02-2003 22:32 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

djees..tis dat je het zelf zegt..
anders had ik geeroepen :
Spritit LX Live 24/32 :9

15 euro per connector?? welke zijn dat dan?? ben wel benieuwd.. want ik ken geen speciale studio connectoren..

ik gebruik meestal neutrik pluggen..

verder ken ik wel van die aparte gitaarkabels, maar dat vind ik onzin eigenlijk..ik gebruik liever digitale overdracht ervoor omdat de gitaar een hele lage output heeft.. en al snel veel ruist.. zo onderdruk je dat een beetje, of een actief element.. maar zo dwaal ik weer af..
ben wel benieuwd naar je spul :)

gelijk foto's maken en in studio topic weer zetten.. ik moet ook weer eens wat nieuwe foto's maken van men gear :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
zoek anders eens op DAP audiokabels, perfect en goedkoop

ja tis reclame maar je moet zelf maar ff zoeken waar je ze kan halen

• TheLemon

TheLemon

Ja de prijs voor die kabels vind ik erg hoog. Kijk maar eens op www.musicstore.com voor wat de prijzen kunnen zijn. Gitaarkabels zijn btw gewone instrumentkabels die je ook voor line-level signalen kan gebruiken, geen mindere kwaliteit ofzo.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

TheLemon schreef op 05 February 2003 @ 23:53:
Ja de prijs voor die kabels vind ik erg hoog. Kijk maar eens op www.musicstore.com voor wat de prijzen kunnen zijn. Gitaarkabels zijn btw gewone instrumentkabels die je ook voor line-level signalen kan gebruiken, geen mindere kwaliteit ofzo.
kan..hoeft niet.. daar kan je ook lang over discussieren, en dat doe ik leiver niet.

mijn ene gitaar heb ik verbouwd met XLR... en zelf de pluggen gemodificeerd.. ik heb geen cam anders kon ik ff schieten..

ik heb een soort anti trekontlasting en ophanging gemaakt.. de volgende gitaar wil ik een actieve versterkingsmodule in hebben..maar ik ga nu weer teveel offtopic :9

verder kan je altijd nog solderen : preferer kabel en neutrik pluggen.. altijd handig :) kost een "krats"

• TheLemon

TheLemon

Heb je dan ook een balanceer-circuit ingebouwd of gerbruik je alleen de trekontlasting van de xlr-connectors?

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
Dit is de setup zoals ik hem straks voor ogen heb.. (Heb hem ff uitgetekend zodat ik precies weet hoeveel kabels etc. ik moet hebben..

Ik moet alleen nog even kijken welke effecten ik pre-fade en post-fade ga gebruiken, aangezien het mengpaneel 4 aux sends heeft waarvan er 2 post-fade zijn (prima) en 2 pre-fade (minder, maar gewoon wat meer draaien ;) )

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=55036

[ Voor 35% gewijzigd door dominic op 07-02-2003 10:36 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43
Hele mooie image! Complimenten!

Ik heb het thuis ook ongeveer zo gedaan, maar dan met twee geluidskaarten en een DAT-recorder als externe DA/AD omzetter (en een Behringer mixer die toch iets simpeler is en een CS1 i.p.v. de CS2)

Ik zou voor de verbindingen gewoon patch-kabeltjes gebruiken. Zijn kwalitatief echt goed genoeg en echt niet zo duur. Daar kun je ook zonder spijt de schaar in zetten en een tulp-plug aan solderen. Dat doe je bij kabels waar je net tientallen euro's voor haakse neutrik-pluggen met trekontlasting hebt betaald niet zo snel.

En als je wat langere kabels nodig hebt zijn kabels van Klotz of Boston ook niet heel duur en echt goed genoeg. Op een podium zou ik voor steviger materiaal gaan, maar thuis ga je niet met je computer rondlopen en over de kabels dansen (en er microfoonstandaards op zetten, er bier overheen gooien en wat er allemaal meer op een podium gebeurt)

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 07-02-2003 10:44 ]

Punctuality is the politeness of kings

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
dreamscape schreef op 07 februari 2003 @ 10:42:
Hele mooie image! Complimenten!

Ik heb het thuis ook ongeveer zo gedaan, maar dan met twee geluidskaarten en een DAT-recorder als externe DA/AD omzetter (en een Behringer mixer die toch iets simpeler is en een CS1 i.p.v. de CS2)

Ik zou voor de verbindingen gewoon patch-kabeltjes gebruiken. Zijn kwalitatief echt goed genoeg en echt niet zo duur. Daar kun je ook zonder spijt de schaar in zetten en een tulp-plug aan solderen. Dat doe je bij kabels waar je net tientallen euro's voor haakse neutrik-pluggen met trekontlasting hebt betaald niet zo snel.

En als je wat langere kabels nodig hebt zijn kabels van Klotz of Boston ook niet heel duur en echt goed genoeg. Op een podium zou ik voor steviger materiaal gaan, maar thuis ga je niet met je computer rondlopen en over de kabels dansen (en er microfoonstandaards op zetten, er bier overheen gooien en wat er allemaal meer op een podium gebeurt)
De patch kabeltjes die ik hier gezien heb bij de lokale electroboer waren 20cm lang, beetje kort dus, ik heb een aantal 'intrumentkabels' besteld bij Conrad, die waren €7,95 p/s dus viel nog redelijk mee..

Op het podium zie ik voorlopig nog niet gebeuren dus kabels daarvoor komt later wel denk ik.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43
dominic schreef op 07 February 2003 @ 11:06:
Op het podium zie ik voorlopig nog niet gebeuren dus kabels daarvoor komt later wel denk ik.
En dan nog heeft dat alleen zin als je gaat rondlopen met je spullen. Voor gitaren geldt dat dus. Ik neem niet aan dat jij - als je op een podium zou staan - met je synth gaat rennen... :)

Punctuality is the politeness of kings

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
dreamscape schreef op 07 februari 2003 @ 11:09:
[...]

En dan nog heeft dat alleen zin als je gaat rondlopen met je spullen. Voor gitaren geldt dat dus. Ik neem niet aan dat jij - als je op een podium zou staan - met je synth gaat rennen... :)
Jaah die moet ik nog hebben, zo'n synth met gitaarband eraan ;)

Mocht ik ook op een podium staan (Speel ook gitaar) dan zorg ik wel dat ik draadloos ga, is wel zo makkelijk denk ik..

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

TheLemon schreef op 06 februari 2003 @ 18:25:
Heb je dan ook een balanceer-circuit ingebouwd of gerbruik je alleen de trekontlasting van de xlr-connectors?
gebalanceerd dus :Y) sterker nog, ik laat zelfs 48V erdoorheen lopen ;) maar wil eigenlijk aparte daarvoor..de merendeels steekpluggen die ik gebruik (line level) zijn ook allen gebalanceerd.. scheelt wel wat :) zeker met wat langere afstanden :)

tja..die PRE-FADE gebruik ik niet.. op dit moment hangt er zowieso weinig aan.. :{ ik wacht nog steeds, naja..nu niet meer, want ze komen niet :'(
de ophang systemen voor de spirit SX :)

[ Voor 22% gewijzigd door gitaarwerk op 07-02-2003 16:05 ]

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
Ok hij staat er.. Het idee werkt PERFECT. Helemaal geen noise meer en effect returns werken prima! Heb nog niet alle kabels dus heb nu alleen maar de Cs2x en Reason eraan hangen via wat tijdelijke kabeltjes..

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=55954
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=55955

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mooie bak ...die live :)
het is een oudje, maar zeker geen slechte.. :Y)

Pagina: 1