Toon posts:

[DEBIAN] Automatish rebooten na vast hangen van kernel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me nu al 'tijden' af vraag en nergens terug kan vinden is het volgende:

Een kernel compilen kan nog wel eens fout gaan, en als je server dan ergens staat waar je niet zo 1/2/3 bij kunt(lees op een afstand van 200/300 km) dan kan het wel eens klote zijn als je kernel besluit 'vast te lopen' tijdens de reboot.

Mocht er een probleem zijn met een NIC die zijn module/driver mist kan dat opgelost worden(daar heb je immers at/cron voor).

Maar wat nou als hij tijdens het mounten van schijven is, of tijdens iets anders. Zijn er dan mogelijkheden om je server zich eigen naar een bepaalde tijd te laten rebooten zodat hij weer terug valt op de oude(werkende) kernel>

is het zo duidelijk genoeg?

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Wat je kan proberen is het installeren van de kernel watchdog, of een software watchdog. Dit is niet meer dan een timer die afloopt. Als de kernel werkt, geeft deze eens in de <instelbaar># minuten de timer een schop, zodat deze opnieuw begint met aftellen. Als er iets mis gaat met het mounten van schijven en de kernel hangt, kan deze de timer niet meer schoppen, loopt deze af en doet hij een reboot. Vergelijk het maar met een kookwekker die je iedere keer opnieuw op vijf minuten zet.

Er zijn hier ook hardware oplossingen voor, maar bovenstaande oplossing is in software en gratis.

Maar of jou probleem hierdoor wordt opgelost is nog maar de vraag. Als er nl. geen werkende kernel is, kun je Lilo niet updaten door de oude werkende kernel als standaard in te stellen.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

In de manpage "bootparam" zoeken op "panic", dat kan misschien ook nuttig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
de bootparam 'panic' was mij al bekend, ik ben eigenlijk alleen opzoek naar een manier hoe ik lilo de 'oude' kernel kan laten selecteren als er iets bij de 'nieuwe' kernel fout gaat.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, dat is lastig ja...

Op de kernel hoef je daarvoor niet te rekenen, aangezien die in het ergste geval daar niet toe in staat is (omdat hij niet bij de HD kan bv). Dan komt het dus neer op de bootloader, maar volgensmij kunnen zowel GRUB als LILO dat niet.

Misschien dat je met een kleine DOS partitie, daarop een batch file en dan loadlin.exe wat kunt, maar dat is wel een beetje een kludge...