Superblock dood, maar wil toch data redden

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:40

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Na een heleboel problemen met mijn ide chipset kreeg ik dus het probleem dat ik een beschadigd superblock had.... ik heb mijn hd eruit gehaald en in andere linuxbak gestopt om iig de files te backuppen voordat het echt fout gaat.
Ik heb al vanalles geprobeerd om het superblock te fixen, maar dat wil niet lukken.
Mijn vraag is nu:
hoe kan ik alle data van die schijf backuppen op een andere?

Verwijderd

Kan norton ghost daar geen bit voor bit copy van maken?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
dat kan dd ook, maar wat heb je daar dan aan?

ik kan zo niets bedenken, mischien dat google uikomst biedt?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
ik ben nu bezig met downloaden van partition magic... misschien dat ik dan via mijn windowsbak die superblock kan fixen.
het maakt met niet uit wat er met die disk gebeurd, voor mijn part stop ik hem in mijn kont, als ik die data maar eraf krijg!!!!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

deadinspace

The what goes where now?

ext2 (en 3) slaan het superblock vaker op in het filesystem, je kunt bij het mounten opgeven welk superblock hij moet gebruiken (zie manpage voor details). Dit lijkt me een ongevaarlijke optie (zeker als je ook read-only mount) en dus de moeite van het proberen waard.

Met mke2fs (maakt filesystem aan) kun je ook opgeven om van de data volledig af te blijven, en alleen een superblock aan te maken. Als je dit op je partitie doet, dan heb je weer een min-of-meer geldig superblock (vooropgesteld dat je nog op dat deel kunt schrijven). Als je dan een e2fsck op die partitie loslaat, dan heb je een kans dat hij redelijk wat kan redden en in lost+found pleurt (zo heb ik ooit mijn /home gered). Deze methode is uiteraard niet zonder risico's, en vantevoren een 1-op-1 kopie maken is dan aan te raden.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
ja misschien kan ik dan makkelijk met ghost een image maken op mijn hd van mijn windowsbak. Die schijf die ik wil redden is 6 gig groot, maar er was maar 1 gig ofzo van in gebruik, maar wel erg belangrijke data!!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Usage: fsck.ext2 [-panyrcdfvstFSV] [-b superblock] [-B blocksize]
[-I inode_buffer_blocks] [-P process_inode_size]
[-l|-L bad_blocks_file] [-C fd] [-j ext-journal] device

Emergency help:

-p Automatic repair (no questions)
-n Make no changes to the filesystem
-y Assume "yes" to all questions
-c Check for bad blocks
-f Force checking even if filesystem is marked clean
-v Be verbose
[blink] -b superblock Use alternative superblock[/blink]
-B blocksize Force blocksize when looking for superblock
-j external-journal Set location of the external journal
-l bad_blocks_file Add to badblocks list
-L bad_blocks_file Set badblocks list
-E version Extended attribute version (1-2)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
damn heb net die schijf in mijn windows bak gehangen, wil ik met ghost een backup maken naar c:\serverbackup.gho krijg ik in ghost (na opnieuw opstarten) een read sector failure...
en dat allemaal door die stomme ide controller die dma steeds eraf gooit waardoor ie de ide weer moet resetten en dan krijg ik steeds een lost interupt error!!!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Trax_Digitizer schreef op 05 February 2003 @ 01:25:
damn heb net die schijf in mijn windows bak gehangen, wil ik met ghost een backup maken naar c:\serverbackup.gho krijg ik in ghost (na opnieuw opstarten) een read sector failure...
Misschien met dd in GNU/Linux? Die heeft er een optie voor dat hij bij read errors gewoon doorleest.
en dat allemaal door die stomme ide controller die dma steeds eraf gooit waardoor ie de ide weer moet resetten en dan krijg ik steeds een lost interupt error!!!
Hmm, read sector failure duidt erop dat de HD zelf beschadigd is, en het lijkt me sterk dat de IDE controller daar verantwoordelijk is.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
geloof me die error komt van langdurige reeksen van ide channel resets die naar een DriveSeekError bij mij altijd resulteren in een lost interrupt.... rebooten is dan enige mogelijkheid en hopen dat ie het dan doet.......
Ik heb alle files kunnen backuppen met behulp van partition magic 8. Het enige wat werkte was een browse-functie waarmee ik alle files die ik wilde bewaren kon backuppen. Gelukkig waren die stukjes harddisk niet beschadigd.
Ander vraagje: waarmee test ik mijn harddisk uit of dat ie goed is of niet........ voor je geheugen en cpu heb ik memtest86 maar wat gebruik ik voor mijn harddisk?

Verwijderd

Zie man badblocks.

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
misschien www.knoppix.com daar kun je een iso linux downen, die brand je op cd. Je boot van cd en de linux distro wordt volledig in ram gelaad. Je kunt de schijf wel benaderen, maar er wordt niks van geboot. Misschien kun je zo data eraf halen

signature

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:44
hmm, worden er geen backups van die superblocks gemaakt....? ik heb ook wel eens een beschadigde superblock gehad (kwam door w2k die dacht dat het een fat-partitie was en er chkdsk op losliet :/ ) en toen ik e2fsck handmatig runde zocht ie vanzelf de backups op...

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
even voor de duidelijkheid: ik heb mijn data al kunnen backuppen.... het enige wat ik dus nog wil is het checken van de harddisk op fouten. Het liefst wil ik dit repareren, maar dat zal wel niet gaan.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
ucchnan: dat werkte dus niet.... ik heb vanalles geprobeerd met e2fsck en fsck, maar niks werkt..

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ucchan schreef op 05 February 2003 @ 12:50:
hmm, worden er geen backups van die superblocks gemaakt....? ik heb ook wel eens een beschadigde superblock gehad (kwam door w2k die dacht dat het een fat-partitie was en er chkdsk op losliet :/ ) en toen ik e2fsck handmatig runde zocht ie vanzelf de backups op...

Mja, hij zoekt een beetje fout als ie verzuimd naar de blockgrootte te kijken geloof ik :)
Tegenwoordig is die vaak 4096 ipv 1024 en daardoor zit de eerste superblock-backup niet meer op 8192 maar op 32768.
Als je e2fsck -B 4096 opgeeft zou het ook nog moeten kunnen werken, anders dus e2fsck -b 32768, tenzij je zeker bent natuurlijk dat het een andere blocksize had :)

Het is overigens niet gegarandeerd dat je al je data terug krijgt, wel een groot deel. Bij mij leverde het aardig wat data terug, maar sommige files waren ineens directories geworden en vice versa :/

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
6GB disk zei je? toevallig een Maxtor 5400RPM 2MB cache ATA66 diskje?
Heb hier precies hetzelfde als jij, heb er al een paar XFS volumes, paar reiserfs volumes en een ext2 volume mee naar de kloten geholpen. In de eerste plaats: je disk is het probleem.

Ik heb deze disk nu al aan mn tweede mobo met hetzelfde probleem: ide0: reset, in sommige gevallen hda: lost interrupt, waarna je partities weg zijn.

Je hebt 2 opties:
- UDMA uitzetten in BIOS, heb hem nog niet weer ernstig plat gehad
- DMA compleet uitzetten met hdparm

persoonlijk doe ik liever het eerste. Als ie wel hangt, hangt ie de IDE bus op, doet ie een reset en draaft ie vrolijk verder.

Deze meneer gaat het om:
code:
1
2
jan@debian:~$ dmesg | grep -i max
hda: Maxtor 90650U2, ATA DISK drive

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 05-02-2003 14:16 ]

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik heb dma al eens uit gehad, maar dan kreeg ik ook lost interupt...... weet niet precies wat voor schijf het is. Zal vanavond/morgen eens kijken en even posten.....
Het is natuurlijk ook zo, mocht het aan die disk liggen, dat alle andere discs er ook op vastlopen omdat die ene het ide kanaal ver*eukt.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Trax_Digitizer schreef op 05 februari 2003 @ 12:51:
even voor de duidelijkheid: ik heb mijn data al kunnen backuppen.... het enige wat ik dus nog wil is het checken van de harddisk op fouten. Het liefst wil ik dit repareren, maar dat zal wel niet gaan.
Nouja, met badblocks kun je wat proberen. Vaak levert de fabrikant van zo'n HD een DOS-progje specifiek voor hun serie harddisks dat wat geavanceerdere dingen kan, dat is ook de moeite van het proberen waard.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
_JGC_: Ik heb een quantum fireball EL 5.1 GB

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Trax_Digitizer schreef op 05 February 2003 @ 07:23:
[...]voor je geheugen en cpu heb ik memtest86 maar wat gebruik ik voor mijn harddisk?
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
The Powermax utility is designed to perform diagnostic read/write verifications on Maxtor/Quantum hard drives. These tests will determine hard drive integrity. The Powermax utility is effective on all ATA (IDE) hard drives with a capacity greater than or equal to 500 MB. Maxtor recommends the use of this utility for troubleshooting potential hard drive problems. These problems include, but are not limited to the following:

- Potential hard drive surface problems (e.g., bad clusters, bad sectors, partitioning/formatting problems, etc.).

- Drive recognition problems (e.g. hard drive that is not recognized by the operating system).

- Software removal.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Ik heb ook 'ns een bad-superblock gehad, maar ik zag nog gewoon alle gegevens op de schijf.. dus hij gebruikte blijkbaar al een backup. na een (handmatige) fsck was alles weer ok, de automatische deed echter niet veel fixen.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
ik had gisteren een bad sector op die schijf nadat ik hem helemaal had gecheck met die maxtor tool....... die sector is toen "gemaakt" en daarna heb ik een low level format toegepast en nog een keer gechecked op fouten... toen werd die foute sector niet meer gevonden. Wat ik me nu afvraag. Is die sector nu echt "gemaakt" of gemarkeerd als "niet meer gebruiken"?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Trax_Digitizer schreef op 07 February 2003 @ 10:22:
ik had gisteren een bad sector op die schijf nadat ik hem helemaal had gecheck met die maxtor tool....... die sector is toen "gemaakt" en daarna heb ik een low level format toegepast en nog een keer gechecked op fouten... toen werd die foute sector niet meer gevonden. Wat ik me nu afvraag. Is die sector nu echt "gemaakt" of gemarkeerd als "niet meer gebruiken"?
Die sector is gewoon in het verdomhoekje gestopt, in plaats van die bad sector wordt er nu een reservesector aangesproken.
Pagina: 1