Linksys-g of Linksys-b

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

nightwatcher_b

When the wolves are crying

Topicstarter
Bij ons in het dorp komt verlopig en waarschijnlijk nooit breedband internet. Nu ligt in het dorpje naast ons adsl. Een vriend van mij woont daar en vond het goed op zijn internet te delen. Hij woont op ongeveer 1 km afstand, achter een bos.
We willen daar een mast neerzetten ongeveer 15 meter hoog (hoger heb je een vergunning nodig) en dan een wireless netwerk aanleggen.
Nu heb ik de laatste weken veel op gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat ik het gewoon ga proberen te maken, lukt het niet, dan met tussenstations bij andere mensen uit ons dorp.

Nu wil ik deze staal antenne maken:
http://trevormarshall.com/biquad.htm

Met daarbij een accespoint.

Nu wilde ik eerst 2 wap11 accespoints neerzetten, deze wilde ik in amerika gaan bestellen bij www.buy.com omdat dit zo'n 50 euro pet Ap scheelt met nederland.

Nu kwam ik gisteren de nieuwe ap. van linksys tegen, de 54mbit versie

Mijn vraag is nu, wat zijn de Nadelen van deze versie.
Het gaat hier specifiek om:

WRT54G

WAP54G

En het nadeel van de WRT54G ten opzichte van de WAP54G, buiten om dat de WRT54G ook router is.

Als er geen echte nadelen aan de Linksys-g versie zitten, wil ik deze ook in amerika bestellen. Misschien zijn er nog meer mensen die dat willen?
Maar wacht natuurlijk wel de posts af. :)

Verwijderd

Heb die antenne ook nagebouwd, zonder schotel wel es waar, voor 260 meter, gaat prima (B versie overigens)
LET op! de amrikaanse APnts zijn 20 dB sterker dan in nederland toegestaan (wel handig...wel verboden)

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
De output power van de accespoint is 15 dB, wat is dan toegestaan in Nederland?
Verder heb ik wel ergens gelezen dat je de apparatuur wel mag hebben, maar niet gebruiken, klopt dat?
Overigens heb ik wel een sterk signaal nodig, moet door een aantal boomtoppen heen.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:24

[ash]

Cookies :9

Zelf heb ik met 2 access points van LinkSys (WAP11) een wireless bridge aangelegd over zo'n 1200 meter. Ik heb gebruik gemaakt van simpele zelfgemaakte 'bi-quad' antennes, deze staan op +/- 10 meter aan de ene kant en +/- 15 meter hoogte aan de andere kant.

Let goed op de frequentie van de AP die je wilt aanschaffen, op dit moment is alleen 2,4 GHz toegestaan.

Ik ben nog druk bezig om van alles een mooi verhaaltje te maken, zodta deze af is zal hem posten.

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Misschien heb je nog wat aan de onderstaande tips / links:

Op linksys.nl staan ook leuke straalantenne's om een afstand van +/- 1km te overbruggen. Op linksys.com staat sinds kort ook een linksys wireless accespoint versterker...

Het prijsverschil tussen US en NL zou je wel eens kunnen tegenvallen. Regelmatig komt er 19% BTW bij en je moet een nederlandse (lees 220v) voeding kopen / maken...voor EUR 50 (EUR 100 per twee) zou ik die ellende niet willen. Mijn advies: koop in nederland.

Verder zou ik de g-variant nemen....maar da's puur gebaseerd op de snelheid, niet op bereik !

Succes en als je het werkend hebt post eens wat leuke details over je connectie

[ Voor 28% gewijzigd door Harmen1975 op 05-02-2003 09:22 ]

If you don't succeed at first, redefine succes.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
De frequentie van die access points is ook 2.4 GHz. Ze kunnen ook samenwerken met wap11.
Een versterker wil ik niet nemen, mede omdat deze verboden is.
Heb net iets gelezen dat de nieuwe access points nog gekeurd moeten worden of ze in Nederland gebruikt mogen worden, ze zijn dus nog niet specifiek verboden.

Weet iemand trouwens ook iets van invoerrechten. Heb ook gelezen dat mensen ze in kado verpakking laten opsturen om zo de invoerrechten te ontwijken. Heb namelijk nog een collega in cannada wonen.

Ik ga in iedergeval voor de router versie, want volgens mij zitten er geen nadelen aan, alleen voordelen zover ik het weet.

Kon trouwens niets vinden van die spanning, kan iemand dat nog bevestigen?

[ Voor 18% gewijzigd door nightwatcher_b op 05-02-2003 16:21 ]

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
In principe moet je over elk pakket dat van buiten de E.U. komt 19% BTW betalen. Van mijn 8 bestellingen heb ik er drie zonder BTW ontvangen....waarschijnlijk gewoon geluk.
Je kan proberen of de versturende partij er "REPAIRED" op wil zetten...het lijkt dan of de BTW al betaald is

Wat bedoel je met je vraag over de spanning ?? In America gebruiken ze 110v en andere stekkers dan in Europa....je zal dus zelf voor de juiste adapters moeten zorgen. Dit kan soms goedkoop...maar soms ook erg tegenvallen. Bij mijn eerste router (een D-Link Residental Gateway) was geen vervangende voeding te krijgen. Dit heb ik opgelost door een trafo 110v te laten geven en daar de originele voeding aan te knopen.

Kijk maar eens op de website van linksys.nl; Er staat in de FAQ dat ze door de grote hoeveelheid grijze import geen losse voedingen leveren !

If you don't succeed at first, redefine succes.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik weet niet hoe goet die 54mbit versie is maar hij is wel in nederland te krijgen zag ik gisteren.

En is net zo duur als de 11 mbit versie.

Als je geld over heb zou ik er een gewone antenne bijkopen maar ja das iedervoorzich.

Let wel op als je dat ding buitenhang moet er ook bliksemafleiding op !!

www.routershop.nl voor antennes.
www.actiecom.nl voor de AP`s heb zelf geen ervaring met actiecom maar m`n wap 11 komt bij routershop vandaan en was binnen 24 uur binnen.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Bij actiecom zijn ze niet op voorraad, de vraag is eigenlijk waarom niet, zo'n nieuw product. Volgens mij kunnen ze deze nog niet leveren. Heb ook ergens gelezen dat er nog geen europese versie zijn....
Tevens zijn ze daar toch 55 euro duurder. Maar bedankt voor de tip.

Een andere stekker is geen probleem, alleen moet ik dan andere adapters hebben.
Maar dat valt wel aan te komen.

Ze leveren bij www.buy.com ook in Nederland, maar dan moet je voor 500 dollar bestellen.
dat haal ik niet met 2*54mbit routers.
Misschien zijn er nog meer mensen die interesse hebben in een van deze producten.

Ik ga nog even kijken of er nog andere leveranciers zijn waarbij je voor minder kunt bestellen.

Ik heb trouwens nog steeds geen nadelen over de 54mbit versies gehoord, dus ik aan dat het gewoon goede producten zijn.

• stevenkoolen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2023
Er zijn wel degelijk nadelen. Ik zal ff een paar belangrijke geven.
Ten eerste zijn dit draft producten de echte standaard moet nog uitgewerkt worden door IEEE. Het zou dus kunnen dat je straks met een product zit wat niet helemaal conform de norm is en dus niet werkt met de uiteindelijke producten. Daarnaast bleek uit een test dat het connecten van een 11B kaart aan je 11G netwerk de andere 11G kaarten bijna killed, maar als je het toch met twee 11Gs gebruikt kun je het net zo goed op 11G only zetten, je hebt dan alleen een beetje interference van 11B kaarten. Maar er wordt van uitgegaan dat dat op te lossen is met een firmware upgrade.

Op dit moment heeft de G versie ook nog andere kinderziekten, hoewel deze bij de laatste firmware upgrade deels gefixed zijn.

Aan de andere kant is het wel potentieel een stuk sneller en zelfs als blijkt dat je uiteindelijke 54g niet met de standaard overeenkomt dan heb je altijd nog een veredelde 11B over (omdat 11G backwards compatible is met 11B).

Over het verschil tussen de WAP54G en WRT54G denk ik dat er weinig verschil bestaat het gaat feitelijk om min of meer het zelfde kastje. Bij de wrt54g zit er gewoon een router in. Intern is echter de wireless chip het zelfde (bij beide van broadcom). Dus ik neem aan dat het vrijwel het zelfde is en voor die paar euro meer zou ik in principe altijd voor de router gaan. Overigens las ik ergens dat er voor de wrt54g de laatste tijd sneller firmwares uitkomen, als dat waar is is het helemaal aan te raden om de WRT54G te nemen.

Ik zelf zit nu ook te overwegen om de 54g te kopen vandaar dat ik er zoveel over te melden heb, persoonlijk zit ik nog te twijfelen of ik voor de G zal gaan. Als je een goed test raport wil lezen raad ik http://www.timhiggins.com/Sections-article42-page1.php aan.

Overigens is het al leverbaar in NL, zie pricewatch: Linksys WRT54G (4x 100Mbps, 54Mbps)

ik hoop dat je er wat aan hebt

Groeten Steven
Pagina: 1