Toon posts:

Verloopstukje tussen kabel en videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn videokaart zo'n tulpaansluiting als tv-out. Nou heb ik zo'n tvout kabel gekocht waar aan de ene kant een scart aansluiting zit en aan de andere kant audio/tvout. Die tvout is een stekkertje met 4 pinnetjes. Nou had ik hier vroeger zo'n klein verloopstukje voor maar die ben ik kwijtgeraakt. Weet iemand hoe zo'n kabeltje heet en waar het misschien te bestellen is?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:20

E-Vix

Nu met sneeuw!

Stap de eerste de beste computerwinkel die je tegenkomt binnen, en vraag of zij misschien nog zo'n kabeltje voor je over hebben. Af en toe blijven zulk soort kabeltjes nog wel eens bij ze liggen.
De kans is trouwens groot dat de winkel waar jij je kabel gehaald hebt, ook zo'n verloopkabeltje verkoopt. Ik weet dat Dynabyte ze vroeger had, maar of ze ze nu nog hebben weet ik niet.
Kabeltjes hebben volgens mij ook geen speciale naam. Gewoon een verloopkabeltje van SVHS naar tulp (als ik het goed heb).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:03
E-Vix schreef op 04 February 2003 @ 23:29:
SVHS naar tulp (als ik het goed heb).
SVHS naar Compsite moet je hebben ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
StaticZ schreef op 04 February 2003 @ 23:33:
[...]

Nee, s-video naar composite als je 't helemaal correct wilt zeggen ;)

SVHS = videorecorder standaard
SVIDEO = Beeldsignaal, bestaande uit Y (luminance+sync) en C (crominance) + bijbehorende aarde-signalen.

Composite is idd tulp, gewoon 2-aderig: video + ground

Op http://www.hut.fi/Misc/El...rcuits/svideo2cvideo.html staat hoe je dmv een enkele condensator zelf zo'n kabeltje kunt fabriceren.

Verwijderd

StaticZ schreef op 04 February 2003 @ 23:33:
[...]

Composiet en tulp zijn het zelfde :+

Verwijderd

• Composiet naar S-video
• Tulp naar Mini-Din

of nog completer:
• Composiet Cinch/Tulp/RCA (videokaart) naar S-video (Y/C) Mini-Din (tvout-kabel) :)

want:
  • S-video (Y/C) en Composiet zijn de video-signaalstandaarden
  • Mini-Din + Cinch/Tulp/RCA de aansluit-stekkerstandaarden
  • Tulp als stekker kan diverse signalen doorgeven (bijv. analoge audio op diverse voltage nivo's, composiet video, digitaal SPDIF, AB/IR signalen etc), en Composiet als signaal kan over verschillende stekkerverbindingen lopen (bijv. Tulp, BNC, Scart, Playstation AV etc)
  • Verschillende toepassingen (bijv. S-video naar Composiet tov Composiet naar S-video) diverse afwijkende aansluitschema's hebben (verschil in standaarden/conversie).
  • Verschillende kabels gebruikt worden afhankelijk van toepassing (audio/videosignalen, analoog/digitalesignalen, hoog/laagfrequent etc).
Dus een kabel kun je altijd beschrijven als de combinatie van zijn stekkerverbindingen, signalen én toepassing.

Vergeet niet dat we bij conversiekabels beschrijven uitgaan van input naar output (in dit geval videokaart: Composiet naar S-video

Staat ook in de TV-Out FAQ: De grote tv-out FAQ

Gebruik NIET de converter op http://www.hut.fi/Misc/El...rcuits/svideo2cvideo.html (zoals sommige onterecht in dit topic menen) want die is: 1) bedoelt als S-video naar Composiet adapter; 2) kan omgekeerd gebruikt worden maar geeft dan veel slechter beeld als een Composiet naar Composiet kabel tussen PC en TV. Staat ook op die pagina onderaan: "The downside of this is that the picture quality will be worse than if you were using the real composite vidoe input of your TV."

De goedkoopste Composiet kabel maak je zelf: 2 metalen Cinch/Tulp/RCA stekkers solderen aan een Coax kabel (bijv. TV/SAT 75ohm bij bouwhandel) voldoet uitstekend.
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 23:39:
[..]
Een aardappel en een mens bevatten beiden 80% water en zijn dan ook hetzelfde ? :+

SVHS = videoapparatuurstandaard, net zoals VCC/Video2000/VHS/Hi8 en niet een videosignaalstandaard. Wat de meeste mensen (onterecht) bedoelen is S-Video (Y/C) HoSinden. Dat de meeste SVHS apparatuur aangesloten worden met S-videokabels en deze aansluiting daardoor vaak SVHS genoemd wordt is imo net zo dom als iemand benoemen aan de hand van zijn schoenmaat of kleur sokken

[ Voor 169% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 09:06 ]

Verwijderd

S-video to composite video adapter
http://www.hut.fi/Misc/El...rcuits/svideo2cvideo.html

<edit>oeps, was al gegeven</edit>

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 08:12 ]

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 23:39:
[...]

nope... tulp is de stekker, en die vind je bij audio, composiet, voedingen

composiet is een beeld signaal... en zit o.a. meestal met een tulp plug, of verwerkt in een scartplug.

je kun een kabel niet algemeen naar zijn plug of signaal noemen... 't beste is om beide te noemen. bijv. composiet met tulp. :)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Pagina: 1