Toon posts:

[Probleem] Nieuwe Cooler werkt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een nieuwe heatsink+cooler besteld omdat ik mijn proc verder wou overclocken. Ik had een "standaard" Coolermaster fan+heatsink op mij 1.2GHz Athlon en ik kon het op 1350MHz krijgen (135*10). Hij werkte stabiel en was stressed net 56 graden. Ik d8 nu, ik neem wel Spire SocketA falcon Rock II 2.8XP (http://www.spire.nl/asp/fcc.asp?ProdID=86) . Ik heb ook nog 2 case fans besteld omdat ik die noch niet had :+ . Gister alles ontvangen (incl Radeon 9500PRO >:) ) en meteen geinstalleerd. Een van de fans bleek te klein, ik had een 6cm nodig en ik had een 5cm in mijn handen. Dus ik d8, ik gebruik wel de fan van de oude heatsink. Oke, alles gezet en werkt perfect. Nou ja, Eerste wat ik opmerkte was dat mijn CPU al vanaf het begin ongeveer 50graden was. Niet zo'n drama want dat kan wel gebeuren. Na een beetje benchen bleek dat ie op 57 graden bleef. Niet zoo slecht, maar wel een beetje aan de hoge kant. (oh ja dit met de proc op normaal 133*9). Ik reboot en verander wat in de bios (9.5*140). Alles boot en werkt perfect. Na ff benchen blijkt dat ie op 60graden was gekomen, en dat was al na een paar minuten ;( !! Nou ik d8 lame weer de heatsink eraf halen en kijken wat er aan de hand is. Ik verwijderde de "white grease" en maakte de proc dus helemaal schoon. Ook de heatsink had een beetje te veel naar mijn mening dus ik verwijderde ook wat daarvan. Alles weer terug gezet. Pc boot, 57graden!!! bij idle!
Das veels te hoog! Wat moet ik doen? Ligt het misschien aan het feit dat de fan van de heatsink maar 2300 RPM draait? Of dat de fan die naar buiten blaast op 4300RPM blaast en er daardoor een soort vacuum of zo ontstaat die dus de fan op de processor stoort?

sorry voor het lange verhaal.. maar ik wil zeker zijn ;)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Als ik het zo lees heb je geen koelpasta aangebracht, klopt dit?

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Das veels te hoog! Wat moet ik doen? Ligt het misschien aan het feit dat de fan van de heatsink maar 2300 RPM draait? Of dat de fan die naar buiten blaast op 4300RPM blaast en er daardoor een soort vacuum of zo ontstaat die dus de fan op de processor stoort?
Nee hoor, dat is onzin. Ik denk dat je heatsink op de een of andere manier niet goed op de proc zit, kijk daar iig nog even goed naar. En als dat niet het geval is, dan is je tempsensor waarschijnlijk brak. Loopt je pc tijdens stressen trouwens stabiel?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Er zit vast zon dikke plakaat onder die cooler. Net als bij de meeste spires. Haal die eerst eens weg en smeer er ff arctic silver onder. Dat helpt een boel.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Jupiler schreef op 04 February 2003 @ 22:44:
Als ik het zo lees heb je geen koelpasta aangebracht, klopt dit?
Ik heb de "White grease pre-applied " ding gebruikt.

[quote] Nee hoor, dat is onzin. Ik denk dat je heatsink op de een of andere manier niet goed op de proc zit, kijk daar iig nog even goed naar. En als dat niet het geval is, dan is je tempsensor waarschijnlijk brak. Loopt je pc tijdens stressen trouwens stabiel? [quote]

pc loopt best stabiel. op de "normale" stand, 1.2Ghz is dat zo. oc'ed kan ie soms vast lopen. maar niet oc'ed loopt ie perfect

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Wrijf je core dan effe schoon, haal een busje Arctic Silver III, spuit een rijstkorreltje pasta op de core en smeer het uit.. Koeler erop drukken en het zou een stuk beter moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
nou oke. waar kan ik dat halen? lokale computerboer? heb nl geen zin om online te bestellen............

• Steve

Steve

Krokodil \o/

De zichzelf respecterende computerzaak heeft dat wel in huis :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt. btw: de temp in mijn case is 28graden.. best groot verschil met de cpu .. te groot naar mijn mening. of is het meestal zo extreem?

Verwijderd

Als er zo'n stuk kauwgom onderop zat, wat dus waarschijnlijk zo is. Gebruik dat NOOIT 2 keer. Geen koelpasta is al helemaal niet slim, maar vaak niet meteen dodelijk. Een beetje AS3 ertussen zal wel een grijns op je gezicht toveren denk ik ;) (edit: eerst schoonmaken dus he! Maar dat snap je wel denk ik)

Dit is eigenlijk een heel basic vraagje en met wat research en gespit kom je er wel uit. Aangezien je openings post wel goed en duidelijk is blijft het topic toch open. Een lang en duidelijk verhaal als 1e post is nog altijd beter dan het volgende:

"Help! M'n proc is veels te warm wat moet ik doen !?!?!?" Of iets wat daarop lijkt.

Die gaan dus meteen dicht ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 23:02 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een chipset verstookt misschien 10W, je CPU verstookt zo'n 60-70W. Dus dat is zeker niet abnormaal.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Case temp. van 28 is niet zo raar, dat is heel acceptabel imho :)

Je hebt de heatsink toch niet verkeerd om geplaatst? Misschien overbodige opmerking maar er zijn genoeg mensen die het toch doen :)
Je kan het zien doordat er aan de onderkant van de heatsink een soort uitsparing zit, een verlaging, die past precies aan 1 kant van de processor socket.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
nou ja ok.

@Fewture: je hebt gelijk. dis eigenlijk overbodig. maar had direct advies nodig.
kan nu dicht.......................

oh ja: @dreeke : nee hij is niet verkeerd geplaatst :+

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 23:04 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Als hij verkeerd geplaatst was zou hij waarschijnlijk niet op GoT kunnen nu ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 23:03:
nou ja ok.

@Fewture: je hebt gelijk. dis eigenlijk overbodig. maar had direct advies nodig.
kan nu dicht.......................

oh ja: @dreeke : nee hij is niet verkeerd geplaatst :+

Ja, ik snap wel dat je direct wat wil weten (heb ik ook wel eens) maar das geen reden ;)

Dicht? Ok :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.