Toon posts:

[wsh] variabele variabelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
voor mn stage ben ik bezig met een wsh script. In een bepaalde functie in dat scipt lees ik vanuit een textfile 1 regel uit.
Die regel bestaat uit een 7-tal segementen die ik naar 7 verschillende variabelen moet schrijven. Deze variabelen heten field[1t/m7]. Vervolgens gaat hij door naar de volgende regel.
Nu is het zo dat het stukken handiger is als ik variabele variabelen kan toepassen zodat ik het hele gebeuren in een for statement kan zetten.

for i=1 to 7
field[1]=blabla
blablabla
Next

Echter, dit pikt wsh niet. Online kan ik hier niks over vinden en het boek dat ik gebruik is al helemaal een ramp. Dus vroeg ik me af of jullie dit weten.
Is dit uberhaupt mogelijk in wsh?

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
'variabele variabele'? Dat bestaat niet (is wel iets waar de helft van alle beginnende programmeurs van dromen natuurlijk). Maar je geeft het zelf al aan: je wilt het in een array zetten.
wsh is in principe vba.
Dus je moet je array declareren en daarna dimensioneren.
Dat doe je met
Dim field[] as Array
redim field[7]

daarna kun je doen wat je al had (het for loopje)

succes!

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Waarschijnlijk helpt google je wat beter als je zoekt op vbscript... wsh is namelijk geen taal, maar een enviroment.

Om je alvast verder te helpen: http://www.chilisoft.com/...script_array_function.htm

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik schaam me.....Ik heb 3 jaar lang voor mn school geprogrammeerd. Echter sinds kort geswitched naar de netwerk richting. Daar met scriptjes gewerkt die zich voornamelijk toespitste op de objecten van windows.
En nu ben ik dus totaal vergeten dat er zoiets als arrays bestaan...:(
het wordt weer eens tijd dat ik een opfris curses programmeren doe.

anyway...bedankt dat jullie me op deze pijnlijke fout hebben gewezen

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
Toch nog een tipje/vraagje, hopend dat ik niet belerend klink want misschien wist je dat allang (maar het is iets wat ik zelf lang 'fout' deed): is er een speciale reden dat je wsh gebruikt? Meestal, zeker als je zoals je zelf zegt aan de netwerk kant scriptjes schrijft, kun je beter csh gebruiken. Ze kunnen hetzelfde maar het verschil is dat wsh interactie popupjes enzo kan maken ('windows' shell vs. commandline shell). Als je dus geen popupjes met knoppen nodig hebt (bijvoorbeeld voor scripts die gewoon moeten runnen zonder interactie) is csh beter om een heel simpele reden: als een error of niet direct oplosbare conditie optreedt tijdens het runnen van het script dan komt er bij wsh een popup naar boven die modal is (dus hij wacht tot er op geklikt is voor hij verder gaat). csh daarentegen geeft gewoon een foutmelding en gaat door. In netwerk situaties runnen die scriptjes natuurlijk vaak unattended dus dan wil je niet dat het script stopt terwijl er niemand is om op ok te klikken. Just a thought :-)

Verwijderd

Topicstarter
wsh is het model, en ik run het met cscript ipv wscript. En idd dan draait het vanuit cmd. Of bedoel je iets anders?
Pagina: 1