Toon posts:

Voordelen eigen server??

Pagina: 1
Acties:
  • 455 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PII 350 64mb 10 gig enz, staan en ik wilde die gaan inrichten als alles-server; file's, mail, web, waarschijnlijk ftp. Dit onder Redhat, omdat ik dat heb liggen en het me wel geschikt lijkt. Waarom weet ik ook niet, maar het is leuk om te proberen.
Nu kreeg ik alleen het aanbod van 250 euro op die pc inc 17" en toetsenbord. Dat is best veel geld en ik vroeg me dus af of het allemaal zo'n groot voordeel heeft zelf een website te hosten ipv je ISP en je mail ook daardoor te laten doen, zoals het nu ook is?
Wat hebben jullie allemaal en wat vinden jullie voordelen tegenover het je ISP laten doen?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17

Super_ik

haklust!

k vindt dat er nie echt voordelen zijn, het is meer voor de fun.
wel heel zware bak voor wat ie moet gaan doen.
t grote nadeel is dat je ISP je upload zwaar limiteerd

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Tordek
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-11-2023
Tja voordelen? Ik vind het gewoon makelijk dat je de hele server onder eigen beheer valt zodat je dus ook alles zelf kan instellen en instaleren, bovendien is het goedkoop ed...

Het grootste nadeel is toch wel de upstream van een gemiddelde kabel of adsl verbinding... Maar een simpel website'je zonder al te veel grote plaatjes en andere meuk moet makelijk te runnen zijn...

Ik gebruik mijn eigen server als file, web, ftp en irc server... Zit ook nog een mail server te denken maar omdat dat kk @home poort 25 blokkeert schiet het niet echt op...

Mijn server hardware:
Celly 400
256mb RAM
20gig hdd

Internet verbinding = Essent@HOME...

OS is btw: Windows 2000 Server...

[ Voor 4% gewijzigd door Tordek op 04-02-2003 21:42 ]

Verwijderd

hoe kun je checken welke poorten er allemaal openstaan van je isp... want ik zit bij quicknet en volgens mij kan ik geen web/ftp services draaien

Verwijderd

Ik denk zelf aan een WebDAV server. Alle je bestanden overal beschikbaar. (zolang je een internet verbinding hebt natuurlijk) En onder windows gewoon te benaderen als een (langzame ) webfolder.

Ga me er binnen kort eens uitgebreid in verdiepen, vast wel iets over te vinden bij apache.

Mischien een idee om in plaats van een FTP server te installeren?

Het voordeel ten opzichte van hosten bij de provider is dan natuurlijk diskspace :). Het nadeel de snelheid :(

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
voordelen:
je kan ook eigen nl domein naar je eigen server configueren :)

en je hebt geneog vrijheden om naar je eigen wens willen te configueren.

www.tiedragon.nl

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

edwtie schreef op 04 February 2003 @ 21:54:
voordelen:
je kan ook eigen nl domein naar je eigen server configueren :)

en je hebt geneog vrijheden om naar je eigen wens willen te configueren.
Dat heb ik dus ook. Wel zo makkelijk. Je kan dus gewoon alles wat je wil, bijv. irc of mail alles op dat domein naar jouw pc toe sturen. :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

allemaal voordelen. 1 nadeel, je moet em zelf onderhouden.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Allochtoon schreef op 04 februari 2003 @ 22:07:
1 nadeel, je moet em zelf onderhouden.
Voor veel mensen hier is dat net een voordeel ;) of in iedergeval een plezierige bezigheid :)

Ik gebruik m voor ftp, www, files, en gewoon wat om te prutsen..

De primaire bezigheid van mn servertje is eigenlijk MP3 en DIVx over het thuis netwerk serveren, er is dan ook geen bak bij mij thuis die een grotere HD dan 40 gig heeft (ex de server natuurlijk).

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

250 euro vindt ik niet al te veel zeker gezien het feit dat er een 17" bij zit. Ik raad je gewoon aan om een servertje er van te maken alleen dan wel met een [flamebait]fatsoenlijke[flamebait] distro ipv Redhat

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

ExcaliburDexter schreef op 04 februari 2003 @ 22:18:
[...]

Voor veel mensen hier is dat net een voordeel ;) of in iedergeval een plezierige bezigheid :)

Ik gebruik m voor ftp, www, files, en gewoon wat om te prutsen..

De primaire bezigheid van mn servertje is eigenlijk MP3 en DIVx over het thuis netwerk serveren, er is dan ook geen bak bij mij thuis die een grotere HD dan 40 gig heeft (ex de server natuurlijk).
hehe, ik vind het ook wel leuk hoor.

Ik zie niet wat er mis is met Redhat, je doet wel heel stoer erover dat het een ruk-distro is, maar volgens mij kan jij mee niet wijsmaken dat je er niet evenveel mee kan als bijv. Gentoo. But hey, jij bent de expert hier.

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 20:51
Quicknet blockt afaik alle poorten onder 1024, maar je kunt services wel op hogere ports runnen, ookal is dat niet erg netjes :P Moet je de hele tijd http://ip:10080 aanvragen oid. Maar ik geloof wel dat over een tijdje de ports opengaan, binnen een (paar) maand(en) geloof ik zelfs... XS4all blokt gelukkig (voor mij) niks :P

Verwijderd

aha

nou dan maar ffies wachten tot de poortjes open zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een basic ADSL abbo dus een upload van 16kb/s (toch?). Dat is ongeveer 13 kb/s in praktijk. Ik verwacht niet te veel bezoekers dus dat kan wel aardig. Het is bijvoorbeeld wel handig om vrienden toegang tot ftp te geven zodat ze "data" van mij kunnen downloaden, ik weet alleen niet of ze zin hebben in 13 kb/s, alhoewel dat voor een mp3'tje nog wel te doen is.
Maar wat is volgens jullie die comp inc 17" waard? Zit verder een Matrox G200 met VooDoo 2 in en een SB 128.
En merk je het als je over het netwerk divx en mp3 draait?? Want dan kan ik alles wel daar naar toe overhevelen. :)

edit: en is het mogelijk Redhat automatisch om bv. 8 uur 's ochtens aan te laten gaan en weer af te sluiten om 12 uur 's nachts ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 22:40 . Reden: vraagje toegevoegd :) ]

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 22:37:
edit: en is het mogelijk Redhat automatisch om bv. 8 uur 's ochtens aan te laten gaan en weer af te sluiten om 12 uur 's nachts ofzo?
Dat afsluiten is geen probleem, dan kun je met een cronjob regelen... maar het opstarten? :|

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 20:51
Met ATX powersupplies kunt je een computer automatisch uit laten gaan, ook in linux, dat kan dus gewoon. Aan laten gaan wordt wat lastiger, daarvoor moet je een tijdschakelaar voor gebruiken ofzo :P . Die kun je tevens gebruiken om de computer uit te laten gaan met een AT power supply, gewoon zorgen dat de computer wel alles netjes afsluit als de tijdschakelaar em uitdoet :P, dan moet het te doen zijn.
Verder kan ik thuis gewoon divx en mp3 over het netwerk streamen, alhoewel ik wel maximaal maar 5 MB/sec haal met schrijven, waar dit precies aan ligt weet ik niet, maar ja, tis genoeg (een divx is maximaal ongeveer 200 KB/sec, dan heb je al goeie kwaliteit. Een DVD is ongeveer een MB per seconde, 5 MBit/sec dus).

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Bl4cKH4T schreef op 04 February 2003 @ 22:47:
[...]

Dat afsluiten is geen probleem, dan kun je met een cronjob regelen... maar het opstarten? :|
Of een AT kastje met Tijdklok (en een cronjob 10 min voor het afsluiten)

Ik heb hier een brakke p100 (zonder CPU cooler :) ) met 4 GB HD en 16 MB Geheugen met SuSE 7.0 (shell-only) Apache-PHP-MySQL nieuwste versies en Samba voor de bestandjes.

Werkt perfect, fluister stil en kost helemaal nix...

Je kan het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk

edit:

NoobX was eerder met AT idee :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sn3akz op 04-02-2003 22:52 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 22:37:
Ik heb een basic ADSL abbo dus een upload van 16kb/s (toch?). Dat is ongeveer 13 kb/s in praktijk. Ik verwacht niet te veel bezoekers dus dat kan wel aardig. Het is bijvoorbeeld wel handig om vrienden toegang tot ftp te geven zodat ze "data" van mij kunnen downloaden, ik weet alleen niet of ze zin hebben in 13 kb/s, alhoewel dat voor een mp3'tje nog wel te doen is.
mja, het kan wel, maar vergeet niet dat jij zelf dan niet normaal kan internetten ;)
Maar wat is volgens jullie die comp inc 17" waard? Zit verder een Matrox G200 met VooDoo 2 in en een SB 128.
zoek eens op bijvoorbeeld vraag en aanbod wat het waard is, dit hier vragen is niet echt de bedoeling :)
En merk je het als je over het netwerk divx en mp3 draait?? Want dan kan ik alles wel daar naar toe overhevelen. :)
mp3 is absoluut geen probleem, divx kan ook wel zeker met 100mbit, doe ik zelf ook
alles is mogelijk, maar eeh je wilt zelf hosten enzo, maar als je zelf een mailserver hebt is het niet echt verstanding om hem uit te zetten, want je bent dan niet bereikbaar ;)
Ok, een backupmailserver, maargoed ;)

Verwijderd

verkopen en op een beurs een oudere pc kopen. Winst dus. Een P100 voldoet zelfs nog wel.
Hier een P100/80MB/NT4, 13GB FTP voor privegebruik (16KB/s upload sharen met de rest van de wereld is niet fijn voor jezelf)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Veel pc's hebben in de bios een optie om de pc op een gezette tijd (dagelijks) aan te laten gaan. Misschien toevallig net niet in deze, maar je kan ff kijken natuurlijk. Valt onder de power options.

• Novah
  • Laatst online: 16-08 13:47
Van dat geld kan je makkelijk een 200mhz pctje op de kop tikken. Ik heb zelf een 166mhz bakje gehaalt voor 7 euro excl geheugen en harddisk.

Als je goed zoekt bij vraag en aanbod...

Ik zou hem gelijk verkopen dus! Je kan bij sommige (computer)bedrijven (waar ik onder andere ook aan bakkie van heb) gewoon gratis oude bakken meenemen. Ik kan me nog herinneren dat er bij vraag en aanbod zoiets stond. Dat waren 100mhz bakken excl geheugen en harddisk weer maar als je al zelf iets hebt...

250 euro is echt een hele goede prijs voor die bak, kan je veel leuke dingen van doen.

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

het grootste voordeel van een eigen server vind ik dat je iig genoeg webspace hebt :)

en toch voor weinig een leuke site kan hosten op die manier .....

ik gebruik 'm voor http en ftp .. k wil ook graag mail doen .. maarja .. @home he .... :(

pc | server | laptop | pda

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 13:17
Ik draai op mijn servers http, ftp, mail, psybnc (always-on irc, zodat ik mn workstation toch kan uitzetten, en geen last heb van de herrie (servers staan in garage)), en nog wat andere leuke dingetjes..

vinnet vooral leuk om mee te prullen, en mail serveren voor 8 .nl domeinnamen roeleert ook wel :)

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

lol !!

ik heb hier 2 domeinen draaien voor het www :)

*mail server heb ik nog niet aan de praat gekregen ... :(

pc | server | laptop | pda

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
ik heb een linux debian op een p133 draaien met 80GB >:). Samba om over het netwerk films en zooi te delen. Heb mn eigen domein geregistreerd en draai dus apache met verschillende websites, DNS, mail server, FTP maar het downloaden vanaf het internet gaat niet super snel. Lokale printerserver en nog om wat te klooien.....

Wanneer je zelf een beetje geinstresseerd bent en het leuk vindt om zo'n server op te zetten en te onderhouden is het zeker een aanrader, maar ga je voor gemak (alles moet in 1 dag werken enz) dan moet je voor je ISP gaan. Daar zijn (bijna) nooit storingen of dergelijke dingen.

Dus de keuze is aan jouw

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik die comp verkoop en voor weinig een andere koop, dat is wel een goed idee :) 250 euro kan ik nl wel wat dingetjes van kopen :) Dat automatisch aangaan in BIOS werkt niet. Het zit er niet eens op :(
En als er geupload wordt vanaf mijn server kan ik zelf toch nog wel internetten?? Die upload is daar toch niet zo belangrijk voor?? En voor bv. CS gaat dan m'n ping naar astronomische waarden?

edit: ik wil alleen wel m'n data veilig houden dus goede backups hebben. Raid 1 vindt ik alleen zo zonde van die schijf waar je dan niks op op kunt slaan. Iemand goede (redelijk betaalbare) ideeën daarvoor?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 14:40 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 14:38:
Ik denk dat ik die comp verkoop en voor weinig een andere koop, dat is wel een goed idee :) 250 euro kan ik nl wel wat dingetjes van kopen :) Dat automatisch aangaan in BIOS werkt niet. Het zit er niet eens op :(
En als er geupload wordt vanaf mijn server kan ik zelf toch nog wel internetten?? Die upload is daar toch niet zo belangrijk voor?? En voor bv. CS gaat dan m'n ping naar astronomische waarden?
eeh, als iemand dus vanaf jouw server download, dus de data die via jouw uploadpijp, dan heb je dus praktisch geen upload nodig, en die heb je nu eenmaal nodig, en zeker voor een game heb je die nodig ;)

Verwijderd

Ik vind 250 euro voor zo'n bak best een hoop geld waar jij hem voor wil gaan gebruiken. Jij wilt een servertje die wat eenvoudige dingetjes moet doen. Dat kan een p133 ook makkelijk.
Installeer gewoon debian op dat ding. Ideaal met installeren en update/upgraden van proggies enzow. Enne dan wel alleen shell. Dan heb je echt aan een p133 genoeg.
duz
Gebruik samba voor file-sharing
Apache/PHP/MYSQL voor web server
Postfix/Exim/Sendmail voor mail server. Postfix is heel easy te configgen
Proftp als ftp server
voordelen ten opzichte van ISP. in principe onbeperkte ruimte voor web enzow. Eindeloos veel mail adressen aan kunnen maken met een inbox van max je hd ruimte. Makkelijk bestanden delen met ftp.
Zorg wel dat het goed geinstalld is en let op de security

Voordeel ISP eigenlijk nooit down. Snelle verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 14:59:
Ik vind 250 euro voor zo'n bak best een hoop geld waar jij hem voor wil gaan gebruiken. Jij wilt een servertje die wat eenvoudige dingetjes moet doen. Dat kan een p133 ook makkelijk.
Installeer gewoon debian op dat ding. Ideaal met installeren en update/upgraden van proggies enzow. Enne dan wel alleen shell. Dan heb je echt aan een p133 genoeg.
Ik ben echt een Linux noob, dus alleen de shell :? IK wilde Redhat gewoon gebruiken om het te proberen en een beetje ervan te leren enzo, dus ik wil niet meteen supermoeilijke configuraties. Als je bv alleen de shell doet is het dan niet grafisch ofzo?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kortom: het enige nadeel is de snelheid eigenlijk, en zelf onderhouden (maar dat vinden de meeste absoluut geen probleem).
Als je het goed doet is je server altijd up en kan je vanaf overal bij je bestanden, wel handig met school/werk misschien.

Kheb hier een Duron800 als FTP/HTTP/Proxy/Fileserver draaien (overkill? nee joh :P) en tis erg leuk om beetje mee te klooien en je krijg wat ervaring ermee :)
Pagina: 1