TB 900 verminderd in Mhz

Pagina: 1
Acties:

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
hai,

een vriend van me heeft een probleempje, hij heeft een Athlon Thunderbird 900mhz op een Abit KT7 mobo. Dit heeft altijd prima gewerkt maar sinds kort is het raar gaan doen.

hij kreeg een crash, pc viel gewoon uit, toen wou ie niet meer booten, toen heeft hij de kloksnelheid van 900 naar 800 gezet en werkte het een maand. Nu issie weer gecrashed, maar na de kloksnelheid op 700 gezet te hebben draait de pc nu weer.
dit is natuurlijk niet de bedoeling want de pc wordt steeds trager!

waar kan dit aan liggen? de precieze config waarop dit gebeurde is:
(dit was om te testen of het aan de voeding lag, maar hij gaat net zo hard op zn bek als met volle kast, dus meer hd's en cd-rom spelers enzo)
TB 900mhz
Abit KT7
256mb 1 reep
PCI videokaart Viper V330 (normaal een GF4 ti4200)
1 hd
300 watt voeding

[ Voor 10% gewijzigd door Boeie op 04-02-2003 20:12 ]

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe is zijn koeling :?

Verwijderd

En hoe crasht ie dan ? Valt ie gewoon uit of blue screens, freezed het scherm ?

• Boeie
tscherm freezed, en de koeling is verder prima want het ding heeft eerst goed gewerkt.

globalwin cpu koeler (weet niet precies welke, draait 4000rpm) en de cpu wordt 48 graden... het ligt namelijk ook niet aan de warmte...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik zie vage 'symptomen' (crashed) maar niet wat jij/hij zélf al geprobeerd heeft? Zie ook de troubleshooter.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Boeie
ja die zullen we ook ff doorlopen... maar waren al tot de conclusie gekomen dat het niet de voeding was omdat deze het eerst wel goed deed, en de voltages stabiel zijn...

kan het een lek in het mobo zijn of is het gewoon de cpu zelf oid?

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
kan je niet handmatig in het bios de multiplier vastetten? dat verklaart de oorzaak niet, maar kan het wel oplossen.

edit: een beetje fout gelezen, sorry. Misschien toch maar je voltage licht omhoog?

Je zou toch moeten elimineren, ander mobo proberen, andere proc, andere voeding..

[ Voor 43% gewijzigd door thettes op 04-02-2003 20:23 ]

Verwijderd

friend here :D

Normale setup:

Abit KT7
Aopen 300W voeding
2* 256MB PC133 mem
GF4 TI4200
2* 7200RPM IBM HD 1* Maxtor 7200 RPM
1* Toshiba DVDromspeler
1* Plextor cdromdrive
1* Yamaha Writer
Tekram U2W SCSI kaart
SB Live player 5.1
Realtek NIC

Met mijn oude videokaart (Geforce 1 DDR) had ik af en toe wat crashes... Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de fan van de videokaart overleden was. Fan kapot, ding te warm --> Crash...

Leek mij een logische verklaring, ik wilde al langer een nieuwe videokaart dus toen maar een GF4 Ti4200 gekocht... Nog steeds hetzelfde probleem wel is waar in mindere mate maar nog steeds onverklaarbare crashes...

MBM 4 geinstalleerd en de temp bekeken die was tussen de 45 en 50 graden Celsius.

Alle hardware eruit behalve CPU Mobo 1* 256MB ram en een PCI videokaart (viper V330), het broodnodige dus. Hiermee had ik nog steeds problemen, het ligt dus niet aan de voeding lijkt mij.

Toen maar eens wat in de bios gaan kloten met failsafe defaults voltages etc. en na wat testen de cpu op 8*100MHz gezet op het standaard voltage.

Het was over tot 1 week geleden, ook op 800 MHz crashed ie nu..

End of life van de CPU?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Heb je je mobo al eens goed bekeken? Er is een hele serie Abit's (KA7 of KT7) met nogal brakke elco's geweest, misschien dat dat het probleem is? Dat je cpu het probleem is lijkt me eerlijk gezegd een beetje sterk, met name omdat na een kloksnelheids verlaging het tijdelijk goed gaat, hij zou dan op elke kloksnelheid toch gelijk vreemd moeten doen me dunkt. Oh, en als je PSU brak is zal het uitkleden van je bak niet per definitie helpen; de PSU kan nog steeds ergens tekort schieten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

maar waarom werkt ie wel op 800 MHz dan? wel is waar maar een maandje ofzo maar hij heeft goed gewerkt...

Hoe kan ik zien of mijn mobo ook van die serie is?? :) niet zeker...

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 20:46:
maar waarom werkt ie wel op 800 MHz dan? wel is waar maar een maandje ofzo maar hij heeft goed gewerkt...

Hoe kan ik zien of mijn mobo ook van die serie is?? :) niet zeker...
Die elco's zitten er op om de spanningspieken e.d. weg te filteren zodat je een zo constant mogelijk voltage over je CPU krijgt.
Als er een weg valt krijg je meer schommelingen waardoor de CPU instabiel wordt. Zoals je weet is een CPU om stabiel te blijven op een bepaalde clocksnelheid een bepaald voltage nodig. Als je hem dus gaat onderclocken wordt die spanning lager, waardoor er meer ruimte is voor wisselingen in het voltage.

Tevens is het zo dat als er 1 elco er meer gaan volgen, dit kan verklaren waarom je nu op 700 mhz zit

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
ik denk dat er een stukje van zijn core weg is, was met mijn wijlen TB1200 ook. trug geklokt naar 1000 deed ie ut tijdje. Daarna stierf ie, slap ding :/

dikzak

Verwijderd

memendo schreef op 04 February 2003 @ 20:58:
[...]

Die elco's zitten er op om de spanningspieken e.d. weg te filteren zodat je een zo constant mogelijk voltage over je CPU krijgt.
Als er een weg valt krijg je meer schommelingen waardoor de CPU instabiel wordt. Zoals je weet is een CPU om stabiel te blijven op een bepaalde clocksnelheid een bepaald voltage nodig. Als je hem dus gaat onderclocken wordt die spanning lager, waardoor er meer ruimte is voor wisselingen in het voltage.

Tevens is het zo dat als er 1 elco er meer gaan volgen, dit kan verklaren waarom je nu op 700 mhz zit
hmm dat zou idd kunnen ja..

is er een manier om dat te checken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 20:24:
friend here :D

Normale setup:

Abit KT7
Aopen 300W voeding
2* 256MB PC133 mem
GF4 TI4200
2* 7200RPM IBM HD 1* Maxtor 7200 RPM
1* Toshiba DVDromspeler
1* Plextor cdromdrive
1* Yamaha Writer
Tekram U2W SCSI kaart
SB Live player 5.1
Realtek NIC

Met mijn oude videokaart (Geforce 1 DDR) had ik af en toe wat crashes... Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de fan van de videokaart overleden was. Fan kapot, ding te warm --> Crash...

Leek mij een logische verklaring, ik wilde al langer een nieuwe videokaart dus toen maar een GF4 Ti4200 gekocht... Nog steeds hetzelfde probleem wel is waar in mindere mate maar nog steeds onverklaarbare crashes...

MBM 4 geinstalleerd en de temp bekeken die was tussen de 45 en 50 graden Celsius.

Alle hardware eruit behalve CPU Mobo 1* 256MB ram en een PCI videokaart (viper V330), het broodnodige dus. Hiermee had ik nog steeds problemen, het ligt dus niet aan de voeding lijkt mij.

Toen maar eens wat in de bios gaan kloten met failsafe defaults voltages etc. en na wat testen de cpu op 8*100MHz gezet op het standaard voltage.

Het was over tot 1 week geleden, ook op 800 MHz crashed ie nu..

End of life van de CPU?
De combi Abit KT7(a) en een GF4 Ti zal veel problemen geven zonder biosupdate....
Dus voordat je verder gaat kijken, update je bios eerst even...

Verwijderd

En toch,
klinkt het precies als een instortende voeding. ;)
Soms gaan die dingen gewoon na een tijdje goed werken door de knieen.

Wat is de waarde van de 5 volt lijn in de bios?
Lager dan 4,85 in de bios is niet echt goed, en lager dan 4,75 geeft al snel dikke boot problemen.

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:17
wat chello2000 had heb ik ook gehad....... als er een stukkie van de core af is dan gaat het bij teveel computer activiteit mis, de proc wordt te warm en omdattie dus kapot is gaat het mis.
als jum terug klokt wordtie dus minder warm en gaat het weer een tijdje goed, maar ja, de core blijft brak, dus op een gegeven moment gaat het weer mis....
zoiets als dit heb ik 2 maanden volgehouden en toen was het echt over (voor mij dan, de proc wilde nog wel ff een paar minuten werken) ;-)

maar aan de andere kant... jij krijgt freezes, ik kreeg de hele tijd blauwe schermen.....
dus een instabiel mobo zou ik niet uitsluiten.
Een verrotte voeding wel volgens mij, want daarvan krijg je volgens mij geen freezes hoor, eerder blauwe schermen of verrote hardware evt.

ps ik had een tb 1000 O-)

Verwijderd

Mijn tb900 komt nooit boven 30 graden stressed!
Check de cooler!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 21:17:
hmm dat zou idd kunnen ja..

is er een manier om dat te checken?
Trek de kast open en bekijk de condensatoren op de mobo :z

Op Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan de Technische PMG FAQ staat een stukje over oude Abit plankjes en condensatoren :)

Verwijderd

Hooi: +5v is volgens de bios 5,05V
goser: Idle is het ding 36 graden Celsius (bioswaarde)
BalusC: Op dit moment is de enige manier waarop ik een kapotte condensator van een niet kapotte kan onderscheiden door te kijken of het ding ontploft is =)

Ff de FAQ lezen maar thnx 4 all the advice

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 20:27

Sjaak_Afhaak

Bleh!

misschien een ideetje: Ik heb zelf een duron 600 gehad die ik met potloodstreepjes heb ge-unlocked.. vervolgens heeft dat beestje een jaar lang op 900 mhz gedraaid, totdat ik vage crashes begon te krijgen, en ik de processor terug moest klokken (ook op een abit KT7). Toen ik dacht toe te zijn aan een betere koeler ofzo en de koeler van m'n processor afhaalde, kon ik zien dat m'n potloodstreepjes vervaagd waren. voorzichtig weggummen en opnieuw strepen was voor mij de oplossing..

het kan natuurlijk nooit kwaad om je streepjes te controleren...

succes met je probleem

Hier staat tekst

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 15:24

The.Force

*Bauer Addict

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 11:27:
BalusC: Op dit moment is de enige manier waarop ik een kapotte condensator van een niet kapotte kan onderscheiden door te kijken of het ding ontploft is =)
voorbeeldje...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/p-sleiffer/icons/Afbeelding%20007.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door The.Force op 05-02-2003 11:45 . Reden: effie resizen :o ]

System Specs!

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 01:37:
Mijn tb900 komt nooit boven 30 graden stressed!
Check de cooler!
Ook niet in de zomer :? Lijkt me wel he :P
Mijn TB heeft maanden op 60-65 graden stressed gezeten, maakt niks uit.

Verwijderd

je kan kijken of de elco's wat bol staan, dit kan erop wijzen dat ze kapot aan het gaan zijn.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voorbeeld van kapotte elco's:
Op deze foto is er 1 kapot(lek) en 1 bijna(staat al bol)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/elco.jpg

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Niet de temp, niet de voeding....

Blijven het moederbord=gaaren de streepjes-ouderdom over.

Sjaak-Afhaak heeft volledig gelijk, ik was dat geprut met de streepjes al weer helemaal vergeten.
(Ze zeggen toch ook dat je alles verdringt wat onplezierig is.. :9 )

Typische verschijnselen van aftakelende unlock streepjes :

- niet starten met het indrukken van de power knop, je krijgt een zwart scherm. Als je de PC even laat staan zo en na 5 minuten oid. de reset indrukt loopt de boel weer. Komt vooral met koude PC voor.

- Schijnbaar kan de CPU steeds minder overgeklokt worden, precies eigenlijk wat je beschrijft.

- Volstrekt onbegrijpelijke vastlopers en BSOD's.

- Soms nog gekkere dingen als 7,5x multiplier werkt niet en 8x werkt wel.

Ik ga dus ook voor de streepjes... ;)

Verwijderd

MadMarky schreef op 05 February 2003 @ 23:56:
[afbeelding]
offtopic : :P

volgens mij wordt je gek als je dit bij je eigen mobo ziet :o

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:53
MadMarky schreef op 05 February 2003 @ 23:56:
[afbeelding]
Misschien off-topic en misschien wel levensgevaarlijk(ook voor de rest van de apparatuur) maar vroeger kon je bij een transitor radio die elcos lostrekken en vervolgens die beide metaaltjes aan elkaar maken, dus in principe twee metaaldraatjes aan elkaar vastmaken. Mischien kan je het proberen nu je mobo toch al stuk is? of nu de rest ook de geest geeft is JOU verantwoordelijkheid en niet de mijne, succes.

no comment

Verwijderd

Martinus schreef op 06 February 2003 @ 10:30:
[...]

Misschien off-topic en misschien wel levensgevaarlijk(ook voor de rest van de apparatuur) maar vroeger kon je bij een transitor radio die elcos lostrekken en vervolgens die beide metaaltjes aan elkaar maken, dus in principe twee metaaldraatjes aan elkaar vastmaken. Mischien kan je het proberen nu je mobo toch al stuk is? of nu de rest ook de geest geeft is JOU verantwoordelijkheid en niet de mijne, succes.
WHOOHAAAAA Inderdaad!!!!!

Als je dat precies zo doet, heb je dus kortsluiting!!

Ik denk (hoop) dat je bedoelt dat je op die draadjes een nieuw exemplaar kunt solderen of zo..... ;) :Y) :X

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 11:10:
[...]

WHOOHAAAAA Inderdaad!!!!!

Als je dat precies zo doet, heb je dus kortsluiting!!

Ik denk (hoop) dat je bedoelt dat je op die draadjes een nieuw exemplaar kunt solderen of zo..... ;) :Y) :X
Je hebt dan geen kortsluiting, maar een elco minder, wat weer minder spanningsverschillen toelaat, wat weer meer instabiliteit tot gevolg kan hebben ..
Niet iets wat je wil dus. Wat je idd wel kan doen is de elco er aftrekken en aan de pootjes een nieuwe (vergelijkbare :P) elco solderen.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

welke streepjes?? er staan geen streepjes :P het is een originele 900MHz TB... Heb het moederbord ff gecontroleerd en ik heb geen geplofte elco's of bol staande elco's

De verschijnselen die je hierboven beschrijft heb ik geen van alle behalve de vastlopers natuurlijk...

Koud of warm maakt niet uit, hij gaat altijd aan maar crasht bij het booten van Win XP of heel af en toe in winXP zelf, maar dat komt bijna niet voor. Wanneer je dus eenmaal in winxp bent blijft ie het meestal wel doen.

Tis vaag :) ik ben maar een nieuw mobo + cpu + mem aan het uitzoeken :)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 11:00
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 13:19:
welke streepjes?? er staan geen streepjes :P het is een originele 900MHz TB... Heb het moederbord ff gecontroleerd en ik heb geen geplofte elco's of bol staande elco's

De verschijnselen die je hierboven beschrijft heb ik geen van alle behalve de vastlopers natuurlijk...

Koud of warm maakt niet uit, hij gaat altijd aan maar crasht bij het booten van Win XP of heel af en toe in winXP zelf, maar dat komt bijna niet voor. Wanneer je dus eenmaal in winxp bent blijft ie het meestal wel doen.

Tis vaag :) ik ben maar een nieuw mobo + cpu + mem aan het uitzoeken :)
Dat klinkt als een spanningsprobleem. Probeer het systeems eens met minder randapparaatuur. Een echte Tweaker geeft niet zo snel op...

Verwijderd

Ik heb het al geprobeerd met alleen een PCI vidkaart, 1 memoryding 1 HD en CPU...

zelfde geneuzel :)

Verwijderd

en na het mobo er ff uitgeklust te hebben

zie ik dat ik een beetje bolle en gewoon rechte elco's heb...

byebye mobo :)

Verwijderd

Chemist schreef op 06 February 2003 @ 12:27:
[...]

Je hebt dan geen kortsluiting,
Ehh, dit haddie geschreven ja :
elcos lostrekken en vervolgens die beide metaaltjes aan elkaar maken,
"Klinkt als : "
koertsluitung!!
Niet doen dus :P

Ondertussen
Kapitein_Ortega gefeliciteerd met een succesvolle diagnose, en gecondoleerd met het heengaan van de patient.
8)

• Boeie
geef je em een eervol afscheid? thx lui voor de hulp :)

• BovenHond
Ortega,

Je zou er natuurlijk ook even nieuwe Elco's op kunnen solderen. Leuk werk al zeg ik het zelf. Maar goed Elco's zijn ook niet goedkoop en het bord is niet zo veel meer waard natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door BovenHond op 07-02-2003 14:12 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar haal je je elco's dan vandaan :?

Bij de lokale elektroboer kan ik een 1500µF 16V elco halen voor minder dan een euro :z

Verwijderd

Matsu_matsu schreef op 07 February 2003 @ 14:12:
Ortega,

Je zou er natuurlijk ook even nieuwe Elco's op kunnen solderen. Leuk werk al zeg ik het zelf. Maar goed Elco's zijn ook niet goedkoop en het bord is niet zo veel meer waard natuurlijk.
dat is te EZ :P en ik was al langer op zoek naar iets anders. Dit is een mooie gelegenheid om de knoop door te hakken.. :)

• BovenHond
Ortega,

Als je het bord echt weg doet heb ik er nog wel wat verzendkosten voor over...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 01:18:
En toch,
klinkt het precies als een instortende voeding. ;)
Soms gaan die dingen gewoon na een tijdje goed werken door de knieen.

Wat is de waarde van de 5 volt lijn in de bios?
Lager dan 4,85 in de bios is niet echt goed, en lager dan 4,75 geeft al snel dikke boot problemen.
mijn 5 volt heeft een tijdje op 4.6 gezeten :X :X
werkte prima hoor ;) Rockstable systeem :D

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Martinus schreef op 06 February 2003 @ 10:30:
[...]

Heb ik destijds ook een topic over geopend.
- Het lijkt erop dat die condensators met het voltage van de cpu te maken hebben, beetje leip om mee te gaan klooien.
- Loshalen en aan elkaar solderen lijkt me sowieso geen goed plan, dan heb je nl. kortsluiting :p
- Er zijn 2 condensators stuk, wanneer volgt de rest? Misschien is er nog wel meer stuk dan alleen 2 elco's.
- Je kunt er misschien een nieuwe voor in de plaats solderen, maar dat is priegelwerk(al helemaal op een 4-laags mobo).
- Ik heb al een nieuw mobo, als je het ding als server gebruikt wil je hem snel weer up hebben ;)

Enne liefhebbers kunnen hem hier gratis ophalen...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Abit heeft beloofd dat klanten de moederborden die door slechte condesators defect zijn geraakt kunnen omruilen.
wahahah :D

maandag maar eens ff een mail mailen... nu nog kansloos stappen have a nice evening :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 00:07 . Reden: te vroeg op send gerammeld :) ]

Pagina: 1