Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude harde schijf -> heads laten bewegen?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 21:30

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Hey!

Ik heb een oude harde schijf van mijn buurman gekregen, die was stuk en hij heeft hem opengesloopt. Wat moet je er anders mee? >:)

Nu lijkt het mij wel een leuk idee om dat ding met mijn HDD LED te verbinden, om de platters te laten spinnen of de heads te laten bewegen als mijn echte hdd bezig is!

Nou dacht mijn buurman dus dat er een gevoelige stappenmotor in zit die je niet zo maar 5V kan geven zodat hij gaat bewegen. :+ Weet iemand hoe en waar ik wat moet aansluiten / solderen / modden om er een beetje beweging in te krijgen?

Het is trouwens een 170MB CONNER CP30174E.
Wat moeten jullie verder nog weten? Ik kan fotos maken en de labels van de chips op gaan schrijven...

offtopic:
En als het niet werkt, dan gebruik ik hem wel als spiegel :o

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Verwijderd

JayVee schreef op 04 February 2003 @ 19:55:
....

Het is trouwens een 170MB CONNER CP30174E.
Wat moeten jullie verder nog weten? Ik kan fotos maken en de labels van de chips op gaan schrijven...

offtopic:
En als het niet werkt, dan gebruik ik hem wel als spiegel :o
Heej die ken ik nog wel :) Zo'n zwart schijfje waarbij 't bovendeksel ronde hoeken geeft. Met iig wat 'groen' in de sticker. Die heb ik ook wel eens opengehaald om te kijken hoe de data werd opgeslagen :) .

Maar daar zit geen stappenmotor in (Die zat nog wel in een héél oude 10MB HD), maar een 'Voice Coil Actuator'.

Die kan je wel aansturen met een paar torren en een optocoupler op de HD-led.

Kijk anders ook effe op de site van Afrotech mods. Die gast had een paar HDs als speaker gebruikt.

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Uhm, ik ben geen ELer... kan je ff uitleggen wat een tor is en een optocoupler?

Afrotech ken ik ja, zal nog eens kijken. Alleen geeftie niet echt goede uitleg...

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 22:27

Guldan

Thee-Nerd

Ja, ergens was toch ook een artikel ofzow.. of was dat op overclockers.com.. btw excuses dat ik de link niet opzoek geen tijd..

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

JayVee schreef op 04 February 2003 @ 20:11:
Uhm, ik ben geen ELer... kan je ff uitleggen wat een tor is en een optocoupler?

Afrotech ken ik ja, zal nog eens kijken. Alleen geeftie niet echt goede uitleg...
Een tor is kort voor 'transistor' oftewel stroomversterker. Die heb je iig nodig omdat de HD-led uitgang lang niet genoeg stroom kan leveren.

Een optocoupler gebruik je om twee circuits met elkaar te koppelen, en toch galvanisch te scheiden.

Maw zo hou je elektrisch gezien je moederbord en je schakeling om de HD aan te sturen 'uit elkaar'. Zodat wanneer 't aan de kant van de HD fout gaat (kortsluiting bv.) je moederbord niet ook de geest geeft.

Maar als je dit al niet wist, kan ik je eigenlijk aanraden om eens te gaan kijken op 't net naar een paar (laagdrempelige) elektronica tutorials. :)

Verwijderd

Girls can try even making music come out of their vibr... *cough*...
gevoel voor humor heeft die kerel iig wel van die luidsprek hdd :D

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 20:40:
[...]
Een tor is kort voor 'transistor' oftewel stroomversterker. Die heb je iig nodig omdat de HD-led uitgang lang niet genoeg stroom kan leveren.

Een optocoupler gebruik je om twee circuits met elkaar te koppelen, en toch galvanisch te scheiden.

Maw zo hou je elektrisch gezien je moederbord en je schakeling om de HD aan te sturen 'uit elkaar'. Zodat wanneer 't aan de kant van de HD fout gaat (kortsluiting bv.) je moederbord niet ook de geest geeft.

Maar als je dit al niet wist, kan ik je eigenlijk aanraden om eens te gaan kijken op 't net naar een paar (laagdrempelige) elektronica tutorials. :)
Okay, wat een transistor is weet ik. Dat zijn die kleine dingetjes in procs toch?
ff serieus, beeeeeeetje EL weet ik dan toch wel. 8 )

Dat scheiden van HDD LED en HDD HEAD ( :+ ) is een goede!

Thx alvast. Van mijn andere buurman heb ik nu nog een oude Seagate gekregen, ook gelijk opengesloopt. Leuk.

Waar moet ik naar zoeken (op bijv circuitsonline.net) als ik elk keer dat het LEDje een stroompje krijgt de heads van de hdd de andere kant op gaan? Anders blijven ze natuurlijk op een kant staan...

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Je moet een wisselspanning aanbieden aan de aansluitingen van de spoel op de kop.
Zo heb ik mijn HDD Speakers ook gemaakt, en ze werken 8)

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
insan1ty schreef op 04 februari 2003 @ 21:40:
Je moet een wisselspanning aanbieden aan de aansluitingen van de spoel op de kop.
Woah, kewl! Kan je daarvan een schakeling of wat meer info geven?

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

insan1ty schreef op 04 February 2003 @ 21:40:
Dus je hebt de luidspreker-uitgang verbonden aan de head-spoel (via een darlington ofzo natuurlijk :+ )? Grappig! :)

Codedivision | Freedom Internet

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
PC-Reactive schreef op 04 February 2003 @ 23:25:
[...]
Dus je hebt de luidspreker-uitgang verbonden aan de head-spoel (via een darlington ofzo natuurlijk :+ )? Grappig! :)
Dat is dus precies wat Afromod gedaan heeft. Check de link, staat in de eerste post van Happy_On_MDMA.

Wat ik eigelijk wil doen is de heads (en platters) laten bewegen als het HDD LEDje gaat knipperen.

Heb net op circuitsonline.net gekeken, maar daar vind ik geen "wisselschakeling". Het LED LEDje knippert, en ik wil graag de heads alternerend vaan boven naar beneden sturen.

Iemand een idee?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb ook wel eens zo'n 'HD speaker' gemaakt.. heb gewoon een signaalgenerator en later een versterker op die contactpunten aan het begin van de koppenarm aangesloten en toen kon ik ze laten bewegen; met die signaalgenerator in mooie sinusgolven of gewoon laten verspringen en op de versterker kon je er zelfs geluid mee produceren :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

YayVee: Hetgeen wat je moet hebben is een flipflop. Dat zijn dingen die je gewoon in IC-vorm kan krijgen. Om precies te zijn: je hebt een JK-flipflop met zowel de J als de K aan de + verbonden nodig. Ook kan je een D-flipflop met de D-ingang aan de geinverteerde Q geplakt gebruiken. Dit zegt je niets? Kan ik me voorstellen, het is ook slechts een hint, ik zou zeggen: Google. Als je dit hebt kan je iets simpels als een vermogenstor gebruiken om dan de HD-kop aan te sturen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Ik wil dit topic toch echt ophoog schoppen om dat het gewoon zonde is dat wij met onze knappe koppen nog steeds niet een fatsoenlijk schemaatje hier neer hebben gezet.

Bedoeling is dat de HDD-led signaal de HDD koppen heen en weer laat gaan over de platters. Hoe kunnen we dit zo simpel realiseren. Ik heb al wat skills met wat solderen enzo maar het progg van PIC of met IC werken of laat staan flipflops, nee niet echt :( :| . Dus Tweakers get united en laten we met ze alleen brainstormen. Wat als dit lukt is het gewoon een gave extra mod bij je PC die voor iedereen toeganglijk is :) !
Ik ga opzoek op het net, wie volgt?
Pagina: 1