[cm] houten alu of pisbakijzere kast?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 11:47

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Huidige situatie
helemaal niks :)

het idee
een 19" 2u kast maken wat ik al tijden van plan ben :)

hout
3,6 mm multiplex plaatje 122x61 EUR 4,52
om 6 platen uit te laten zagen kost 10 zaagsnedes a 50 cent per stuk

Het kost dus meer om te laten zagen dan het stukje hout? Zijn er bouwmarkten goedkoper dan 50 cent per snede of is dit normaal en dien ik dit maar te slikken?

metaal/alu
Ook vraag ik me af of ik er beter aan doe om misschien metaal te nemen
1mm alu 6 platen op maat gemaakt
7,40 alu + 9 euro aan snijkosten wat ietsje meer is dan hout.
bij "pisbak staal" zij de kosten ongeveer de helft van het materiaal (snij kosten hetzelfde)

mening
Ik heb hierbij niet de kosten voor eventuele hoekprofielen en overig materiaal niet mee gerekend, dus alleen de pure omhuizing. Meningen (van kastenbouwers) zijn zeer welkom :) hout alu of pisbakijzer ? wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-10 18:26

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Zeg dan niets

[ Voor 17% gewijzigd door AcouSE op 05-02-2003 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:35
morphje schreef op 04 februari 2003 @ 19:41:
Het kost dus meer om te laten zagen dan het stukje hout? Zijn er bouwmarkten goedkoper dan 50 cent per snede of is dit normaal en dien ik dit maar te slikken?
Ja, dat is tenminst waar ik werk, een Karwei ergens in Nederland, normaal. Anders word er misbruik van de service gemaakt. Kun je een compleet huis + inboedel voor de klant op maat gaan zagen, en dat is niet leuk.

Maaruh de echte tweaker zaagt een paar plaatjes triplex toch ff zelf.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 08:38
Hmm, 1mm alu is niet echt veel. Als het echt alleen voor de buiten kant is, dwz er komt geen mobo of voeding, of fan aan te hangen, dan kan het wel. Maar 1mm is eigenlijk echt te weinig.

Bovendien heb je bij hout iets meer demping van geluid uit je kast, omdat het meer massa heeft in deze dikte dan die plaatjes alu. Staal is iets sterker, maar niet veel...
Maar dat zal waarschijnlijk geen eis zijn :D

Ik zou voor hout gaan. Nog afgezien van het feit dat het makkelijker te bewerken is, heb je er dalijk met verven/spuiten ook baat bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Sybr_E-N schreef op 04 February 2003 @ 19:45:
niet als deze tweaker alleen maar een handzaag tot beschikking heeft en alleen skilled is met een toetsenbord ipv zaag (in andere woorden, het zal nooit zo recht worden :) )

maar ik vond 50 cent per zaagsnede best aan de hoge kant imo, voor 6 kleine plankies 5 euro. Maar je hebt gelijk wat betreft het aan elkaar zagen van je eigen huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Zoek een "fatsoenlijke" bouwmarkt uit, ik laat wel eens hout zagen voor speakers, ook die kleine priegelstukjes enzo, maar daar rekenen ze geen 50 ct. per zaagsnede :/

Misschien een keer een eurootje of 2.50 oid, maar daar doen ze nooit zo moeilijk over.
Waar woon je ? Ik heb het idee dat ze hier in Overijssel wat makkelijker doen met dat soort dingen dan in "de Randstad".
Misschien anders door je pa of familie of weet ik het wat laten regelen, als je het van hout doet iig, en kies voor een dikke MDF soort, da's echt toppie spul!!

edit: aanvulling; kies voor hout, metaal moet je toch popnagelen, in hout kan je op elke halve cm een schroef indraaien, en je kan het in vrijwel iedere gewenste vorm maken + dat het erg stevig is mits je voor goeie verbindingen zorgt.
Nadeeltje kan zijn dat het niet licht is, maar dat is een secundair punt denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 04-02-2003 19:52 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste: ik zou graag meedoen met je project, ik wil zelf 3 (!) 2 of 4U kasten hebben, maar ben niet echt creatief met ontwerpen enzo. Liefst 4U

Ten tweede: Mij maken kosten niet zo vreselijk veel uit. Het zagen is bij jou redelijk duur, dat kan goedkoper, iig bij hout. Ik zou het liefst voor alu/ijzer gaan omdat dit een stuk mooier is. Hierbij maakt alu of ijzer mij niet veel uit, ik denk dat ijzer makkelijker is.

Ten derde: Hoe wou je het bouwen van de kast gaan doen? De buitenkant is niet zo'n probleem, maar hoe ga je zijkanten en onderkant verbinden? Hoe wil je een frame voor HD's enzo maken? Hoe wil je PCI-kaarten bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 19:49:
Ten eerste: ik zou graag meedoen met je project, ik wil zelf 3 (!) 2 of 4U kasten hebben, maar ben niet echt creatief met ontwerpen enzo. Liefst 4U

Ten tweede: Mij maken kosten niet zo vreselijk veel uit. Het zagen is bij jou redelijk duur, dat kan goedkoper, iig bij hout. Ik zou het liefst voor alu/ijzer gaan omdat dit een stuk mooier is. Hierbij maakt alu of ijzer mij niet veel uit, ik denk dat ijzer makkelijker is.

Ten derde: Hoe wou je het bouwen van de kast gaan doen? De buitenkant is niet zo'n probleem, maar hoe ga je zijkanten en onderkant verbinden? Hoe wil je een frame voor HD's enzo maken? Hoe wil je PCI-kaarten bevestigen?
wat nog wel eens handig is is gewoon spul uit een oud systeempje rukken, gewoon een kastje ergens bij een zaak op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morphje schreef op 04 February 2003 @ 19:41:
metaal/alu
Ook vraag ik me af of ik er beter aan doe om misschien metaal te nemen
1mm alu 6 platen op maat gemaakt
7,40 alu + 9 euro aan snijkosten wat ietsje meer is dan hout.
bij "pisbak staal" zij de kosten ongeveer de helft van het materiaal (snij kosten hetzelfde)
weet je die prijs heel zeker? Ik heb zelf 3 platen van 1mm dik gekocht van +/- 1 meter bij een halve meter maar daar moest ik 20 euro per stuk voor betalen. Jou prijs lijkt me erg laag tenzij de plaat natuurlijk kleiner is. Ikzelf zou voor aluminium gaan (Duh anders koop ik het zelf niet 8)7 ). Ik vindt het mooier en je hebt niet het gezeur met de aarde. Bovendien hou je ook nog emi tegen. Het is denk ik niet voor niks dat ze kasten standaard van metaal maken.
Van de andere kant is hout veel makkelijker te bewerken en als je onhandig bent (je zei het zelf) is hout misschien slimmer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Sorry, stond geblaat, ik dacht dat het over hout ging ipv aluminuim.

[ Voor 91% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 04-02-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 09:17

DFS

Bij de praxis kost het zagen volgens mij nix,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik wou mijn eigen flight case gaan maken, om een Lian Li, een Recom Stealth Black en een Subje (Creative dt2200) te herbergen, en mij leek dat het makkelijkste van 1 cm dik mdf, maar na een berekening, had ik 3 m(2) nodig, en dat woog 25 kilo!
Nu heb ik dus aluminium profielen in gedachte, gepaard met bekleding van alumium, maar dat frame heb ik nog niet klaar.
Mijn punt: als gewicht niets uitmaakt, zou ik voor hout kiezen: emi zal wel meevallen (toch, beetje overdreven om daarover te zeuren: cases maken ze standaard staal/alu vanwege lage productie kosten).
En ik denk, als je nou een eigen kast maakt, wat maken die 10 snedes a 50 eurocent nou uit? 5 euro, dan neem je toch een keer 3 biertjes minder??

Ik persoonlijk vind alu uitvoering mooier voor jouw id, als je dat echt netjes doet, en je laat het bij een bedrijf snijden, zoals jij aangaf (dan vind ik 7 euro ook niet duur, ik ken alleen maar bedrijven die het voor 20 doen), met een goeddoordachte tekening, dan denk ik dat jouw plan erg geslaagd zal zijn, en een hoog kwijlgehalte zal hebben.
ik zou dan het ontwerp combineren met alu profieltjes, en zoals aangegeven oude onderdelen van een oude compukastje....

iig suc6!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seesar schreef op 04 February 2003 @ 20:12:
Ik wou mijn eigen flight case gaan maken, om een Lian Li, een Recom Stealth Black en een Subje (Creative dt2200) te herbergen, en mij leek dat het makkelijkste van 1 cm dik mdf, maar na een berekening, had ik 3 m(2) nodig, en dat woog 25 kilo!
Nu heb ik dus aluminium profielen in gedachte, gepaard met bekleding van alumium, maar dat frame heb ik nog niet klaar.
Mijn punt: als gewicht niets uitmaakt, zou ik voor hout kiezen: emi zal wel meevallen (toch, beetje overdreven om daarover te zeuren: cases maken ze standaard staal/alu vanwege lage productie kosten).
En ik denk, als je nou een eigen kast maakt, wat maken die 10 snedes a 50 eurocent nou uit? 5 euro, dan neem je toch een keer 3 biertjes minder??

Ik persoonlijk vind alu uitvoering mooier voor jouw id, als je dat echt netjes doet, en je laat het bij een bedrijf snijden, zoals jij aangaf (dan vind ik 7 euro ook niet duur, ik ken alleen maar bedrijven die het voor 20 doen), met een goeddoordachte tekening, dan denk ik dat jouw plan erg geslaagd zal zijn, en een hoog kwijlgehalte zal hebben.
ik zou dan het ontwerp combineren met alu profieltjes, en zoals aangegeven oude onderdelen van een oude compukastje....

iig suc6!
Hier ben ik het wel mee eens. Ik heb wel eerder met houten kasten gewerkt, en dit was niet altijd even mooi/fijn. Een goed ontworpen alu of ijzeren kast is toch mooier en vooral veel strakker. Misschien kunnen we samen een soort mini inkoop/bouw actie houden voor 4 of nog meer cases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 25-09 13:53

w00Dy

Make soap, not war

Pisbakijzer ook wel bekend als INOX of stainless steel

ga voor 10mm dik :D Weegt een ton ;)

Ik heb tijdens de vakantie in een INOX walserij gewerkt. Waar ze rollen van 20mm en meer walsen in allerlei diktes, het begin en einde (staarten) werd altijd afgeknipt. Ik heb toen ook met het idee gezeten daar een case van te maken. Tot ik zo'n plaat probeerde te verslepen. Zou niet gezond geweest zijn voor mijn corsaatje :)

[ Voor 66% gewijzigd door w00Dy op 04-02-2003 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 19:49:

1. is goed, kom maar langs, woon je in denhaag, heb je mazzel :)
3. heb nog een stuk of 3 oude kasten
edit: ps. ik wil er in totaal 3x 2u maken + nog een 3U maken voor me fileserver (misschien 4u), dus zo uitroeptekenachtig hoef je niet te zijn hoor :)
weet je die prijs heel zeker? Ik heb zelf 3 platen van 1mm dik gekocht van +/- 1 meter bij een halve meter maar daar moest ik 20 euro per stuk voor betalen. Jou prijs lijkt me erg laag tenzij de plaat natuurlijk kleiner is. Ikzelf zou voor aluminium gaan (Duh anders koop ik het zelf niet ).
yep heel zeker. Ik heb de prijzen op laten schrijven :) prijzen per 1m2 inclusief btw
1mm 20,94
1,5mm 35,32
2mm 41,89

ik ben zelf van de 1mm uit gegaan als ik kijk naar de dikte van een standaard kast. Uiteraard zitten daar ook diverse verstevigingen in (die ik uiteraard ook ga maken :) )
edit: aanvulling; kies voor hout, metaal moet je toch popnagelen, in hout kan je op elke halve cm een schroef indraaien, en je kan het in vrijwel iedere gewenste vorm maken + dat het erg stevig is mits je voor goeie verbindingen zorgt.
Nadeeltje kan zijn dat het niet licht is, maar dat is een secundair punt denk ik.
hout moet je lijmen/schroeven. metaal hoef je niet persee te popnagelen, aangezien ik zelf wil gaan klinken (jaja met bolkopklinknagels)
gewicht van hout is wel een nadeel idd ... hmmmmm

[ Voor 5% gewijzigd door morphje op 04-02-2003 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
w00Dy schreef op 04 februari 2003 @ 20:27:
Pisbakijzer ook wel bekend als INOX of stainless steel

ga voor 10mm dik :D Weegt een ton ;)

Ik heb tijdens de vakantie in een INOX walserij gewerkt. Waar ze rollen van 20mm en meer walsen in allerlei diktes, het begin en einde (staarten) werd altijd afgeknipt. Ik heb toen ook met het idee gezeten daar een case van te maken. Tot ik zo'n plaat probeerde te verslepen. Zou niet gezond geweest zijn voor mijn corsaatje :)
1 ding is zeker, ze zullen NOOIT je bak stelen op een lanparty :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 25-09 13:53

w00Dy

Make soap, not war

offtopic:
en hij is meteen beschermd tegen kogelinslagen (je weet nooit, sommige mensen kunnen niet tegen hun verlies ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een opmerking als je de case van aluminium gaat maken. Ik neem aan dat je de cases in een rackmount gaat hangen. Het gewicht van de case dan komt dan op de frontplate te staan in dat geval aangezien dit de bevestings punten van rackmount zijn. (Tenzij je sliders gebruikt natuurlijk).

Het is dan aan te raden om voor je frontplate een grotere dikte te nemen als de rest van de case, zeg maar 3mm (dat is een veel toegepaste maat).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu ook bezig met een eigen case. Het wordt een cube case. Als ik jou was zou ik hout gebruiken, makkelijk te bewerken en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:54

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
staal is zwaarr.... en wat lastiger te bewerken dan hout en aluminium

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

maar t hout is vak toch qua afwerking wat minder strak (nerfjes en kwasten) bij metaal heb je dat niet, en kun je op vele manieren bevestigen (hout ook wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

_ferry_ schreef op 04 February 2003 @ 23:25:
maar t hout is vak toch qua afwerking wat minder strak (nerfjes en kwasten) bij metaal heb je dat niet, en kun je op vele manieren bevestigen (hout ook wel)
Nerfen ? Gebruik jij hout van onder "het schuurtje" vandaan ofzo ?

Als je dik MDF gebruikt krijg je superstrak resultaat, je kan er een fineerlaag op aanbrengen, ook met echt alu erin, lijkt net alu op die manier, je kan het verfen, zeer strak. En met metaal zit je toch meer vast aan een open constructie, en dingen zijn iets moeilijker te bevestigen en realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mdf heeft dan weer geen nerfjes op kwasten, m'n vader heeft er een set (grote 1m50) boxen van gemaakt. Ik weet niet of het wel zo handig is in dunne plaatjes.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 23:40:
Mdf heeft dan weer geen nerfjes op kwasten, m'n vader heeft er een set (grote 1m50) boxen van gemaakt. Ik weet niet of het wel zo handig is in dunne plaatjes.
Idd, ik heb een stuk of wat speakers er van gemaakt en weet ik het wat nog meer, het is echt ideaal materiaal. Sterk, solide, relatief goedkoop en erg makkelijk te bewerken.
Als je zorgt dat de boel goed recht gezaagd is, netjes geschroef ed krijg je denk ik het mooiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 07:05
dat 'pisbakkenstaal' waar jij het over hebt, is gewoon blank staal. ik weet niet waar je die kast neer wilt zetten, maar blank staal roest behoorlijk snel :X , dat moet je dus nog weer inspuiten met blanke lak. ik zou voor aluminium kiezen, onderhoudsvriendelijk en licht. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sybr_E-N schreef op 04 February 2003 @ 19:45:
[...]

Ja, dat is tenminst waar ik werk, een Karwei ergens in Nederland, normaal. Anders word er misbruik van de service gemaakt. Kun je een compleet huis + inboedel voor de klant op maat gaan zagen, en dat is niet leuk.

idd daar ben ik momenteel ook mee besug 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had laatst met een vriend ook een 19' kast gemaakt.
we hadden het gemaakt van mdf van 8 mm.
en dat zagen was bij ons 1 euro voor alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Laatst online: 27-02 16:10
Je kunt wel je front van opgeruwd RVS maken, dat ziet er IMO mooier uit dan alu.

check dit maar eens:

Afbeeldingslocatie: http://casemodder.ngz-network.de/gallerie/images/147_detail1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 11:50

Kr3Kr

Melpomene

Thacow: heb je die zelf gemaakt? zo ja: ff wat meer info/link naar topic :)

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martien
  • Laatst online: 16-06 14:11
thacow schreef op 05 February 2003 @ 10:28:
Je kunt wel je front van opgeruwd RVS maken, dat ziet er IMO mooier uit dan alu.

check dit maar eens:

[afbeelding]
ziet er netjes uit! zoiets wil ik ook wel :)

@iMartien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
morphje schreef op 04 February 2003 @ 20:31:
[...]

yep heel zeker. Ik heb de prijzen op laten schrijven :) prijzen per 1m2 inclusief btw
1mm 20,94
1,5mm 35,32
2mm 41,89

ik ben zelf van de 1mm uit gegaan als ik kijk naar de dikte van een standaard kast. Uiteraard zitten daar ook diverse verstevigingen in (die ik uiteraard ook ga maken :) )
Waar haal jij je alu vandaan??

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

thacow schreef op 05 February 2003 @ 10:28:

check dit maar eens:

[afbeelding]
Dit is ook vrij makkelijk te maken, zorg voor een mdf "bak" en je plakt er zo'n front voor. Staat lekker strak, en je kan het ook afwerken met fineer wat er exact zoals dat rvs uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
PASware schreef op 05 February 2003 @ 17:11:
[...]

Waar haal jij je alu vandaan??
kokkelink denhaag.... prachtzaak :)
is metaalgroothandel

[ Voor 6% gewijzigd door morphje op 05-02-2003 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

ga naar een DHZ shop bij je lokaal in de buurt zo'n kleine die ook hout verkoopt, wedden dat ze je voor nix je stukkies op maat maken en die aan je verkopen...

Ik heb pas een kast gemaakt en die heb ik uit hout gemaakt (Multiplex) moest alleen nog alles in elkaar zetten en klaar was Zwahiel :)

Hele kast kostte me zo'n 15 euro aan hout en alles was op maat gemaakt dezelfde middag heb alleen hoeven te schroeven en lijmen :) :Y)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Laatst online: 27-02 16:10
Nee ik heb die case niet zelf gemaakt, deze komt uit het mooiste casemod's topic. Dat van dat fineer weet ik niet, maar ik kan met niet voorstellen dat er dat zo mooi uitziet als zo'n plaat van rvs.
Pagina: 1