Toon posts:

Blauwe schermen door Ati Radeon 8500 64 mb

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is als volgt:

Wanneer ik de in de titel genoemde kaart gebruik loopt mijn pc binnen 10 minuten vast, ongeacht wat ik doe, of ik nu een spel ga spelen, een programma open of een driver ga installeren, maakt niet uit. Om uit te vinden wat hier de oorzaak van was heb ik de volgende dingen geprobeerd:

- Nieuwe windows 2000 installatie. Ik gebruik normaal XP, maar die had ik even niet bij de hand dus heb ik een nieuwe installatie van 2000 gedaan op een andere schijf. De tweede keer dat windows 2000 opstartte liep kreeg ik al een vastloper(meerdere keren geprobeerd). Dit was dus niet de oorzaak

- PC opnieuw opgebouwd. Ik heb alle hardware lostgetrokken en alles nagelopen en opnieuw aangesloten.

- Onderdelen in ander systeem. Als laatste heb ik alle onderdelen individueel in een ander systeem geplaatst om te kijken of deze nog werkten. alle hardware werkte in het andere systeem zonder ook maar 1 keer een probleem te geven.

Hierna ben ik de hardware uit het andere systeem een voor een in mijn eigen systeem gaan plaatsen. Toen bleek dat het probleem in de videokaart zit. Wanneer ik in mijn systeem een andere videokaart plaats werkt de pc als een trein zonder problemen. Echter zodra ik hier weer de Radeon 8500 plaats loopt het systeem weer om de haverklap vast.

De Radeonkaart is echt goed, hij werkt hier in een ander systeem helemaal perfect. Naar mijn inzien is de overige hardware ook in orde omdat deze ook gewoon in een ander systeem werken. Je zou zeggen dat het om een software probleem gaat, maar ook een nieuwe installtie (welliswaar een ander OS) geeft herhaaldelijk dezelfde problemen.

Wanneer de Radeon 8500 is geplaatst krijg ik de kans niet om de drivers te verwijderen, of directx opnieuw te installeren voor de pc vastloopt en reboot. Ook opstarten in veilige modus biedt geen oplossing.

Naar mijn gevoel heb ik alles geprobeerd. Ik weet echt even niet meer wat ik nog kan proberen. Heeft iemand anders suggesties?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Riekt naar een mogelijk probleem met de voeding..... kun je die ook eens uitwisselen?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
binnen 5 minuten na mijn eerste post is ook de configuratie met de andere videokaart al 2 maal vastgelopen. Voeding is 2 weken geleden vervangen voor een enermax voeding. Ik zal hem eens vervangen, kijken wat er dan gebeurd. Het is zo dat ik een blauw scherm krijg waarna het systeem reboot. Ik ga even een andere voeding pakken.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Windows vertikt dus al normaal te werken zonder dat je enige drivers hebt geinstalleerd? Dan lijkt het mij idd. dat het niet ligt aan de drivers, aangezien Windows dan gewoon de standaard VGA drivers gebruikt.

Check eens de voltages na in de BIOS, deze mogen niet meer dan 5-10% afwijken. Haal ook eens alle andere hardware eruit, misschien zijn er wat problemen met je IRQ's.

Verwijderd

Topicstarter
drivers geinstalleerd die dus standaard door 2000 worden geinstalleerd. Verder niets gedaan, dus echt een kale installatie.

de voeding is het niet, die heb ik vervangen en liep al binnen 2 minuten vast..ik ga nu de overige pci kaarten eruit trekken. Ik heb slechts 3 kaarten ingestoken: netwerk, geluid en video(de laatste is dus AGP, de overigen PCI) Alle IDE apparatuur is al los, het enige wat wat dat betreft is aangesloten is mijn c schijf. Ik zal voor de grap mijn geluidskaart er uit trekken, dat is het enige wat ik kan missen. ben zo terug..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb nu mijn geluidskaart verwijderd en de pc is nog niet vastgelopen sinds 4 minuten...ik test het nog een half uur, en als ik dan geen problemen heb gehad plaats ik deze terug om te kijken of er zich dan weer WEL problemen voordoen. Dan weet ik dat het probleem in de geluidskaart zit en zal ik eens een andere proberen. Nog maar even niet al te hard juichen.

voltages zijn automatisch ingesteld in bios, daar heb ik niet aangezeten. Het enige wat ik in bios heb veranderd is de snelheid van cpu en geheugen omdat deze op resp. 1300 en 133 werken. OOk als ik dit terugzet naar 1000 en 100 of nog lager is het probleem overigens niet opgelost

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 20:06 ]

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Erm, misschien eens iets als memtest86 draaien, om te kijken of je ram wel helemaal tof is ?
Kan namelijk ook voor dit soort problemen zorgen

Verwijderd

Topicstarter
ram heb ik vervangen voor een gisteren aangeschafte 512 mb SDRAM module. Ook deze blijkt uitstekend in een ander systeem te werken. Heb ook het geheugen uit dat andere systeem in mijn systeem geplaatst. Het lijkt me sterk dat alle 4 geheugenmodules die ik hier heb, defect zijn, dus dat kan het ook niet zijn volgens mij.

even tussendoor. Mijn pc draaid nu zo'n 13 minuten zonder vast te lopen. Ik heb nu dus een andere videokaart geplaatst en de geluidskaart (de enige kaart die ik heb naast netwerkkaart) verwijderd. Ik ga nu proberen de Radeon terug te zetten en de geluidskaart eruit te laten. Kijken wat er gebeurd. ben zo terug...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu mijn originele configuratie weer, met uitzondering van mijn geluidskaart. Ik heb dus de radeon teruggezet en hij is nog niet vastgelopen. Ik begin het idee te krijgen dat het inderdaad een irq probleem is. Ik ga zo de geluidskaart weer terugzetten, kijken of dat stiekem gewoon werkt. Ook werkt mijn startmenu gruwelijk traag nu. Ik heb de drivers van Ati geinstalleerd voor de Radeon 8500 in combinatie met XP maar die helpen niet om dit op te lossen. Alles werkt snel behalve het startmenu, deze verschijnt normaal gesproken vanuit het niets, maar de opbouw, dus het steeds minder transparant worden van het menu tot het volledig word weergegeven(hoop dat iemand snapt wat ik bedoel) gaat zeer traag. Heb ook directx9 geinstalleerd van download.com, maar dit helpt ook niet echt.

/edit: alle contextmenu's worden langzaam opgebouwd. (bv menu van rechtermuisknop op desktop)

Ik ga eerst nu de geluidskaart terugplaatsen, kijken of ik dan weer problemen krijg of dat het dan toch werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 20:46 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als het een SB Live is kan daar inderdaad best een probleem zitten. Kreng heeft een voorkeur voor slot3 dacht ik

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
geluidskaart is een oud exemplaar dat ik ooit eens heb gekocht voor f45,= ofzo. Ik heb em aangesloten op mijn stereo installatie en het geluid doet niet onder voor een cd, dus waarom een nieuwe kopen?

ik heb inmiddels de geluidskaart teruggeplaatst en de pc een tijdje laten downloaden terwijl ik weg was. Het systeem lijkt nu stabiel te draaien, het is al vanaf 21:00 stabiel. Wat nu de verklaring hiervan is weet ik niet. Het komt er eigenlijk op neer dat ik de geluidskaart heb verwijderd, opgestart met de radeonkaart. afsluiten, geluidskaart terug en het is over. Ik vind het vreemd. Het zal wel iets met die irq's te maken hebben ofzo. Als iemand dit eventueel kan uitleggen zou dat een mooie afsluiter zijn voor dit topic. (ik ga er vanuit dat het blauwe scherm probleem over is. contextmenus' nog altijd traag, maar dat is een ander onderwerp)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 00:44 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hoe het werkt maakt niet uit, ALS het maar werkt. Miracles happens :)

ARME AOW’er

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien sharede je geluidskaart z'n IRQ met de Radeon, wat op een een of andere manier niet zo super ging. Wellicht heeft Windows nu de geluidskaart een ander IRQ aangewezen, zodat je geen problemen meer hebt. Het is iig. mooi om te horen dat het is opgelost. :)

En voor die contextmenutjes; Heb je al de nieuwste ATi drivers geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij wel...

www.ati.com --> built by ati, find a driver --> XP --> Radeon 8500 en dan kom je bij catalist 3.0 uit. volgens mij is dat de laatste. Volgens mij heeft het ook iets met directx te maken. Ik heb van download.com directx 9 redistributional drivers gedownload van 31 mb en dat zou t moeten zijn, maar er veranderd niet echt veel.

Verwijderd

wat voor moederbord heb je.

als je een via chipset op je moederbord heb zitten zou ik even de 4in1 drivers van via downloaden.

de nieuwste zijn de hyberion.

in de 4in1 drivers zitten ook agp drivers. dit kan je probleem misschien verhelpen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb een asus a7vkt133 moederbord, ik heb geen idee of t een via chipset is..zal zo eens kijken. heb geen ervaring met 4in1 drivers..heb er al vaker over gehoord, zal eens kijken wat dat is.

geloof wel via chipset..via kt133 staat er op de doos..zal eens zoeken...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 15:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het volgende gevonden:

http://www.asus.com/products/mb/overview_amd.htm

maar hier staat ie ook niet tussen

[ Voor 158% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 16:09 ]

Verwijderd

hehe, de officiele site van via is http://www.viatech.com/

klik daar op drivers en tadaa daar staat ie.

laat maar even weten of het werkt

Verwijderd

Topicstarter
heb em geinstalleerd, maar het helpt niet.. :(

Verwijderd

hmmmm,

ok ik heb dit probleem ook een keer gehad......

ok via drivers heb je nu geinstalleerd.

wat je nog zou kunnen proberen is

- directx 9 installeren
- ati catalyst 3 installeren

links:

http://download.microsoft...4725db85f/dx90_redist.exe

http://mirror.ati.com/sup...00/radeon8500drivers.html

doe het in deze volgorde.

ik hoop dat dit je wel helpt, anders zou ik het ff niet meer weten.

succes

Verwijderd

Topicstarter
vervelend..beiden staan al op mijn desktop en heb ik dus al veelvuldig geinstalleerd. Bedankt voor je hulp, ik ga hier een nieuw topic voor maken nadat ik een modje deze heb laten sluiten. Het oorspronkelijke probleem is verholpen door het verwijderen van de geluidskaart. De oorzaak was mogelijk te vinden in de irq's die de verschillende onderdelen gebruiken. Bedankt allemaal

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:04

LopeZ

Too much is never enough

Doe maar dit is niet de gang van zaken hoe het normaal moet. Je kunt normaal altijd gewoon verder gaan in je oude topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.