[semi-home-cinema]pc 5.1 set op audio versterker en meer?

Pagina: 1
Acties:

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:33
Hoi,

ben een complete n00b mbt audio/video apparatuur. Ik kan het wel aansluiten, maar daar heb je het mee gehad ook, vandaar dat ik het ook maar even vraag voordat ik allerlei achterlijke kabels e.d. ga kopen :)

Ik val gelijk maar met de deur in huis:
Afbeeldingslocatie: http://teedee.dynu.com/got/geluiddingske.jpg

Heel simpel: Kan dit?
Dus een 5.1 setje voor de PC aansluiten op mijn technics versterker. Zoals in de tekening al staat heeft ie (uit mijn hoofd) alle benodigde aansluitingen. Aan de versterker komt dan ook een pc te hangen met een TV-out (middels SCART naar de breedbeeld TV). Het geluid wat uit de PC komt moet dan naar het 5.1 setje wat aan de versterker hangt.

De Technics versterker dient dus als "centraal" middelpunt om alle audio/video door te sturen, naar de verschillende devices.

Resumerend:
- ik doe in de PC bijvoorbeeld een DVD.
- het beeld moet afgespeeld worden op de Breedbeeld tv (middels de SCART?? denk ik)
- het geluid vanaf de PC moet over de versterker afgespeeld worden op het 5.1 setje.

Wat eventueel ook nog kan is dat ik een Playstation 2 aan de TV hang, maar dan zal ook het geluid wat daaruit komt weer over de versterker afgespeeld moeten worden.

Als iemand een iets gemakkelijkere config hierin ziet, hoor ik graag.

Dus: Is dit uberhaupt mogelijk? Of moet ik iets anders proberen?

/edit: en ja, het is allemaal redelijk budget, maar er zijn ook nog andere dingen in het leven. M.a.w.: voor een duppie op de eerste rang!

[ Voor 6% gewijzigd door TeeDee op 04-02-2003 17:09 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:13

JT

VETAK y0

Als jij een 5.1 pre-out hebt dan kan het, dan moet je je speakers daarop aansluiten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TeeDee
Uhm, op de versterker bedoel je?

/edit: en hoe ziet een pre-out eruit?

Ik heb namelijk alleen aansluitingen zitten voor:
left, right en center
subwoofer
tv/monitor out
tv-dvd in out
cd
phono
audio
tape
line in/out
digital optical
vcr in/out

[ Voor 79% gewijzigd door TeeDee op 04-02-2003 18:32 ]

• JT

JT

VETAK y0

Zoek zelf ff AUB of je een 5.1 pre out hebt. Als ik het zo lees hierboven heb je het niet en het staat bovendien in je manual.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• TeeDee
- op internet is er niks te vinden over dit type
- mijn manual ben ik kwijt, tis namelijk een vrij oud apparaat.

Ok, ik heb die aansluiting niet. Moet ik dan een complete 5.1 set kopen of kan ik die PC 5.1 set aansluiten op de PC en dan toch nog alles daar overheen laten lopen?

• JT

JT

VETAK y0

Kijk is achter op je amp en kijk is of daar 6 tulpplug aansluitingen zitten met iets in de trant van 'pre-out' ofzo, iig iets met 'out' en dan moet je minimaal surround out hebben. Fronts kan je evt op je koptelefoonuitgang aansluiten en center kan je simuleren.

Ecodan warmtepomp

• TeeDee
- 6 tulppluggen gevonden
- out ook gelokaliseerd

Ik ga gewoon ff verder rommelen en bekijken.

• JT

JT

VETAK y0

Kan je geen piccie maken of vinden van de achterkant van je amp ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

TeeDee schreef op 04 February 2003 @ 22:18:
- 6 tulppluggen gevonden
- out ook gelokaliseerd

Ik ga gewoon ff verder rommelen en bekijken.
Dat is dus gewoon je Tape-out.

Ik gok dat je hoogstens een DPL receiver hebt, die dus geen 5.1 ondersteund.

Maar geef idd eens wat meer info, zo kunnen we er niks mee ;)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:53

Opa

Nu Multifocaal!

Met de juiste specs van die versterker weten we iig wat meer of het allemaal mogelijk is...

Wat betreft de TV die je nog niet hebt: Let er op dat er voldoende uitgangen op zitten: Minimaal 2 maar liefst 3 SCARTs waarvan 2 volledig bekabeld met RGB en S-video signaal, 1 of 2 S-video bussen (van die ronde Hosiden bussen) en stereo out tulpjes voor naar de versterker. Bespaart een hoop ellende als je idd een DVD, video en pc wilt aansluiten op je TV.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• TeeDee
Het gaat om een technics sa-ex310 receiver. Er is vrij weinig info over te vinden, en ik wou dat ik de manual nog had. Dan had ik hier waarschijnlijk ook deze vraag niet gesteld.

Zoals ik al zei, ben een n00b dus wat ik nu zeg is misschien lachwekkend. Maar ik kan dolby surround aan zetten. :)

Ik denk niet dat ik even gauw een pic van die achterkant kan maken, maar ik zal kijken of ik een digicam mee kan nemen van mijn werk.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
als jij een 5.1 input hebt, dat wordt meestal 6ch input genoemd, 6 tulpaansluitingen, front/center/rear/sub. daar kun je de sblive op aansluiten (analoog dus).
Je speakers sluit je dan weer aan op de 5.1 output ook te herkennen aan de front/rear/center/sub cinch aansluitingen.
als je dit zo aansluit dan schakeld je receiver alleen, verder doet ie nix, het kan dus handig zijn als je scart aansluitingen te kort komt en zo ook video doorschakelt.
anders is het best wel een beetje een overbodige schakeling.

• TeeDee
duncanvdlinden: dat zocht ik dus, die aansluiting van de 5.1 output waar jij het over hebt heb ik :)
Een 5.1 input waarschijnlijk niet dus.

Anders zal ik dus alles over de pc moeten laten lopen. Misschien is dat in dit geval ook wel handig. Dus dat ik mij TV aan de TV-out van mijn PC hang. En het 5.1 setje ook aan de PC. En zoals jij al zegt, wordt het dan een overbodige schakeling en heb ik mijn receiver niet meer nodig?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
receiver heb je dan niet meer nodig nee.
een receiver heeft alleen nut als je m' ook gebruikt als processor, dd/dts/plI/II surround geluid. en dan is het ook mooi als je de versterkers van de receiver gebruikt, dus er speakers appart op aan sluit.
anders zou ik het gewoon gescheiden houden.

• JT

JT

VETAK y0

Het lijkt mij ook idd een goed idee om de hele handel aan je pc te hangen :)

Ecodan warmtepomp

• TeeDee
Klein kickje: :)

Afgelopen weekend is mijn PS 2 gejat :( Kan gebeuren natuurlijk. Maar mijn budget is nu uiteraard drastisch omlaag gedonderd. Ik heb namelijk een gameconsole nodig. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn broertje (manneke was helemaal kapot toen de ps2 weg was)

Nu zat ik aan het volgende te denken:
- Als ik nu een Xbox koop (+/- 280 €)
- en iets meer investeer in een 5.1 setje (dacht aan een Logitech Z-680 (+/- 390 €), of iets van Creative) welke ik aansluit op de Xbox!
- en mijn pc doorlus op een normale breedbeeld TV (met de nodige scart aansluitingen)

zou zoiets acceptabel zijn? En zou dat uberhaupt gaan werken?

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 13:28
Opzich kan je de Logitech Z680 aansluiten op de ps2, maar dan moet de ps2 wel een gewone 5.1 uitput hebben (dat heeft de ps2 dacht ik niet), of de Z680 moet zelf een digitale ingang hebben, en de ps2 via de digitale uitgang aansluiten op de Z680.

En je kan de pc gewoon aansluiten via de tv-out op je breedbeeld tv, daarbij zou je geen problemen moeten ondervinden. Kijk anders eens in de grote tv-out faq, daar staat precies uitgelegd hoe dit werkt.
Pagina: 1