Toon posts:

Radeon 9700 "crasht"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net mn 8500LE vervangen door een 9700 Pro, blijkt dat UT2K3 om de 5 a 6 seconden "casht". Eventjes HD activiteit, en schokkerig beeld. Niet meer speelbaar.

Ik heb al alle details op laag gezet, en de performance settings in mn ATI op "high Performance". Alle nieuwste drivers voor alle hardware geinstalleerd, mobo bios geflasht, etc.

8X AGP staat geactiveerd, mobo niet OC'ed, MSI MS-6712 met 512MB op 266. Niks bijzonders aan.

Iemand een idee welke setting ik moet veranderen?

Verwijderd

dx9 geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
dx9 = ja. Echt alles up-to-date qua software.

Met cashen bedoel ik dat het lijkt alsof er beeldmateriaal wordt "uitgewisseld" tussen harde schijf en videogeheugen. Het effect lijkt trouwens in d3d veel groter te zijn dat in openGL.

Verwijderd

Als ik op de site van MSI kijk zie ik dat je dus een Socket A mobo hebt dat geen AGP 8X ondersteunt.
MSI MS 6712
Wellicht zit het probleem hier?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had beter kt4vl kunnen zeggen :)
http://www.directron.com/kt4vl.html

Misschien dat dit relevant is: in 3DMark 2001 SE lijkt mn comp relatief ontzettend veel moeite te hebben met de high detail carchase. Hij presteert overal prima, behalve hier...

Als ik eens wat verder de topics induik zie ik vaak dat hardwareversnelling een streppje lager moet worden geprobeerd. Meteen effe doen als ik thuis ben. Wat is in godsnaam de impact van volledige hardwareversnelling t.o.v. een streepje lager?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 15:34 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 14:59

mvds

Totally awesome!

AGP8x even uitzetten, terug gaan naar AGP4x. Gewoon om te testen. En je hebt je temps goed in de gaten gehouden in je kast? Plus de extra voedingsconnector aangesloten op de kaart?

Verwijderd

Topicstarter
Temps = ok, voeding = ok (300 Watt, goed verbonden) AGP8X moet ik maar eventjes via die ATI software op 4x zetten dan. Kan altijd ff proberen.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 14:59

mvds

Totally awesome!

Als het goed is kan je dat in je bios ook op 4x zetten hoor.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:38

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Reageer dan niet ofzo :/

Terug zetten naar 4x agp zou het moeten doen zoals al gezegd, laat ff weten of het is gelukt :)

Verwijderd

obsidian schreef op 04 februari 2003 @ 15:35:
AGP8x even uitzetten, terug gaan naar AGP4x. Gewoon om te testen. En je hebt je temps goed in de gaten gehouden in je kast? Plus de extra voedingsconnector aangesloten op de kaart?
Als de voeding stekker er niet opzit dan werkt heel de videokaart niet gaat je pc loeien en zie je op je scherm staan dat je je voeding stekker op je 9700 aan moet sluiten. Ik heb dit namelijk zelf als eens geprobeerd wat hij doet zonder die stekker >:)

Verwijderd

Topicstarter
Bedenk me net dat ik 4X al geprobeerd had! Mobo gewisseld omdat ik dacht dat 8X t op zou lossen. Deed t dus niet :( Toch nog es proberen, en de hardwareversnellingeenstreepjeterugtruc toepassen dan maar

17:01 hoort u allen meer

(PS. er schijnen ook gewoon mensen te zijn met een R8500 te zijn met hetzelfde probleem. Misschien niet 9700 gerelateerd? Om t maar effe minder vaag te maken :))

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 09:00

Scighera

swim-bike-run

AGP Aparture Size op 32mb zetten bengt vaak de oplossing (in Duitsland).

BTW; heb je Mobo-Bios al geupdated en je HD gedrefragmenteerd

[ Voor 32% gewijzigd door Scighera op 04-02-2003 15:49 ]

www.triathlete.nl

Verwijderd

Topicstarter
Zeer verse Windows(98) install, en ook de mobo bios up-to-date
Aparture size heb ik al op alle mogelijke standen gehad van 16MB tot 256MB. 128MB schijnt t tussen 2 haakjes t beste te doen (met genoeg geheugen uiteraard)

Ik neem m trouwens wel even mee in het stappenplan :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 15:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 15:52:
Zeer verse Windows(98) install, en ook de mobo bios up-to-date
Aparture size heb ik al op alle mogelijke standen gehad van 16MB tot 256MB. 128MB schijnt t tussen 2 haakjes t beste te doen (met genoeg geheugen uiteraard)

Ik neem m trouwens wel even mee in het stappenplan :)
Hieruit begrijp ik dat je Windows 98 gebruikt als je het nog eens probeert maar dan met Windows 2000 of Windows XP ? Misschien licht het wel aan 98 dat hij het niet helemaal lekker vind :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
XP ook geprobeerd. Zelfde probleem :)

Ik weet t, ik ben lastig :)

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

32mb bleek bij de meesten beter in oa 3dmark2001se (grote verschillen in scores). hierbij maakt je werkgeheugen niets uit (als je maar een 128mb videokaart hebt)

Heb je de FSB overgeklokt?

www.triathlete.nl

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:38

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 15:57:
XP ook geprobeerd. Zelfde probleem :)

Ik weet t, ik ben lastig :)
Lastig niet, als problemen lastig waren was GoT er niet :)

Kaartje al in andere pc geprobeerd (sorry als je al ergens had vermeld, ik zie het nergens staan). Misschien is de kaart gewoon brak

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

lol, het meest voor de hand liggende nog vergeten

www.triathlete.nl

Verwijderd

Topicstarter
Kaart is niet brak! Dat mag niet!

Trouwens, hij is niet brak, want over het algemeen presteert ie heel normaal voor een 9700 in 3DMark 2001 SE
Alleen niet zo in de high detail car chase

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 19:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 17:26:
Kaart is niet brak! Dat mag niet!

Trouwens, hij is niet brak, want over het algemeen presteert ie heel normaal voor een 9700 in 3DMark 2001 SE
Alleen niet zo in de high detail car chase
Wat presteert hij dan bij 3DMark 2001 SE met wat voor computer want je had alleen maar de hoeveelheid geheugen opgeschreven ?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hmmm, kijk eens met een beschuldigende blik naar je voeding ?

Een Radeon 9700 Pro vreet al meer dan 40 watt. Als je dan ook nog een hongerige Athlon XP of een P4 hebt, dan is het feest. Die trekken 60-80 watt als je pech hebt.

En nee, dan is 300 wat niet gegarandeerd genoeg, want GPU en CPU trekken vooral van de 3,3 en de 5 volt rails. Dus, kijk eens of je een 350-400 watt A-merk voeding kan testen, misschien levert dat wel genoeg 'sap' aan je systeem om het bij zware belasting niet onderuit te halen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 09:07
Ben het met JumpStart eens..

heb pas een 9700pro met een 250 watt geinstalleerd. was no go
toen met 300 watt geprobeerd. Starte netjes op, maar nadat die 9700 aan de bak moest was het over en uit.
toen 450 watt aangesloten en alle probs waren voorbij.

Systeem was trouwens kaal, dus alleen hdd, floppy proc en mem

Verwijderd

Topicstarter
450 watt it is then. Trouwens, het laggen / cashen was opgelost nadat ik een hele kale versie van UT2K3 had geinstalleerd, met getweakte video settings.

Kan een betere voeding nu invloed hebben op de performance / FPS van je videokaart? Is t niet zo dat als ie draait, alles gewoon ok is?

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Talon

Booooom !

Als je systeem zwaar aan de bak gaat (spelletje of zo) dan stijgt de belasting op de voeding ook. Als ie draait wil dat dus ng niet zggen dat je voeding alle situaties aan kan.
Mijn ervaring is dat een goede voeding een randvoorwaarde is voor een stabiel systeem.
Heb je dan nog problemen : dan word het tijd om naar je andere hardware te kijken.
Ben blij dat veel fabrikanten ook al bij de specsheets aangeven dat een bepaald Amperage op de 5V en de 3.3V benodigd is.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 09:20:
450 watt it is then. Trouwens, het laggen / cashen was opgelost nadat ik een hele kale versie van UT2K3 had geinstalleerd, met getweakte video settings.

Kan een betere voeding nu invloed hebben op de performance / FPS van je videokaart? Is t niet zo dat als ie draait, alles gewoon ok is?
Als je alles op low detail zet en op lage(re) resolutie draait, dan wordt je systeem vanzelf CPU limited. Dat betekent dat de CPU niet meer polygonen/textures aan kan leveren en dan zit je videokaart een gedeelte van de tijd uit de spreekwoordelijke neus te vreten omdat je videokaart wel meer beelden per seconde zou kunnen renderen, als die informatie maar aangeleverd zou worden.

Zet FSAA en Anisotropisch filteren aan, en je videokaart moet ineens veel harder werken en dat zal je merken in het stroomgebruik. Dus ja, het is heel logisch dat de grafische instellingen van een spel invloed hebben op wel of niet crashen wanneer je voeding niet in alle gevallen krachtig genoeg is.

Mijn voeding, 350 Watt van AOpen, die levert:

26 ampere op 3,3 V
32 ampere op 5 V
16 ampere op 12 V

2 ampere op 5 V stand-by
0,3 ampere op -5 V
0,8 ampere op -12 V

( En dit zooitje voedt dus een P4 2,66 GHz, goed voor 60-70 watt, en een Radeon 9700, goed voor een dikke 40 watt. Ik heb nog nooit crashes gehad als gevolg van mijn voeding. )

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

probeer gewoon s de drivers opnieuw te downen, want wat je in weze zegt is dat ie bepaalde instructies nbiet goed verwerkt, voor t zelfde geld zit dat in je dx9 of in je drivers, ff opnieuw downen, en braaf volgens t boekje uninstallen en herinstallen.
met alle resets waar t om vraagt

• BuG2FiX
  • Laatst online: 07-07 13:27
mh, fast writes aan of uit?

Verwijderd

Het zal idd je voeding wel zijn die het niet trekt. Een 9700pro drinkt 53W. Onderklok je proc, mem, gpu en vidmem maar eens flink en je hebt grote kans dat ie het goed doet. Als dat zo is is het zeker je voeding.
Klok Gpu en mem niet onder de 200mhz want dan gaat ie raar doen.

Is dit het niet dan moet je je temperaturen eens nagaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook wat PC3200 geheugen aangeschaft. Zo eens proberen. Ik heb t idee dat daar ook wel wat winst mee te halen valt. Zal ik ook meteen de "before" en "after" 3Dmark results posten

Verwijderd

Is je bak nu stabiel? Want sneller geheugen zuipt vaak ook meer stroom.

Verwijderd

ff offtopic :

ben jij toevallig de/het broer(tje) van DruBBeL ;) Q3 freak? En je had een discussie in dat waardeloze barretje wat Tijgertje had geregeld @ de meeting, aantal jaar terug, over de verschillen tussen UT en Q3? ;)

Verwijderd

Zit er op de ti4600 ook zon voedingkabel?Zal dan best es checken of er nog iets aangesloten kan worden.Was namelijk van plan een nieuw kaartje aan te schaffen.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 12:25:
Zit er op de ti4600 ook zon voedingkabel?Zal dan best es checken of er nog iets aangesloten kan worden.Was namelijk van plan een nieuw kaartje aan te schaffen.
Dat maakt vrij weinig uit, die kaarten worden meestal netjes met een splitter geleverd. En anders zijn splitters wel los te koop. De kosten van zo'n splittertje, als je die al los zou moeten kopen, valt in het niet bij de kosten van je videokaart.

En nog meer off-topic: Wannabe33, ja dus :)

Verwijderd

@ JumpStart

* wannab33 is now known as van Puffele/Aquila d'or ;)

Dit wasset laatste modjes :)

Pagina: 1