Toon posts:

RGB -> CMYK Zonder kleur verschil

Pagina: 1
Acties:
  • 692 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb visitekaartjes gemaakt in Photoshop. Nu zegt de drukker dat hij dit wilt hebben in CMYK formaat omdat de persen in 4 kleuren werken ipv 3. Als ik de afbeeldingen echter converteer dan krijg je een lichte kleur verschuiving. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de kleuren van het logo anders zijn, weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 00:57
De CMYK kleur uitzoeken die daar het dichtst bij in de buurt zit, of een Pantone waaier pakken. Het CMYK spectrum is namelijk beperter dan het RGB dus je hebt bijna altijd wel last van wat kleurverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het vervelende is dat je pas het kleur verschil ziet wanneer je het uitprint. Photoshop zelf laat gewoon de zelfde kleur zien, dus ik die ook niet of het veranderd is of niet. Is er een mogelijkheid om Photoshop zo in te stellen dat hij de werkelijke kleuren laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 00:57
Denk ook aan het calibreren van je monitor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De afbeelding bestaat uit 152 kleuren, lijkt me niet zinnig om 152 kleuren handmatig een andere palet kleur te geven en dat 16 visitekaartjes lang. RSI verzekerd. Is er niet een makkelijkere manier om dit te converteren? Ik ben toch niet de eerste die hiermee problemen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:25

BCC

Photoshop kiest automagisch de best bijpassende uit het CMYK palet, dus dat is de makkelijke manier.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:59
willem169 schreef op 04 februari 2003 @ 15:02:
De CMYK kleur uitzoeken die daar het dichtst bij in de buurt zit, of een Pantone waaier pakken. Het CMYK spectrum is namelijk beperter dan het RGB dus je hebt bijna altijd wel last van wat kleurverschillen.
CMYK is niet echt beperkter in de kleuren, want voor elke kleur (Cyaan, Magenta, Yellow & black) zijn wel 100 tinten mogelijk. (= totaal 100'000'000 mogelijkheden)
Voor RGB zijn dat er 256 per basiskleur. (=16'777'216 mogelijkheden)
Het is wel zo dat niet elke RGB-kleur perfect is om te zetten in een CMYK-kleur en omgekeerd.
Oftewel RGB=>CMYK=>RGB levert een ander RGB-plaatje op dan het oorspronkelijke.

Houd er ook rekening mee dat de soort inkt en papier ook heel veel uitmaken. Een andere inktsoort (bijv mat tov. glans) kan al heel veel verschillen in het resultaat.

Oftewel in de drukkerswereld is het al langer bekend, maar er bestaat dus geen goede "What You See Is What You Get".

Vraag anders eens of de drukker een proefprintje kan maken op een CMYK-printer om te zien in hoeverre jouw color-correctie-software de boel al verziekt.
Vaak geven verkeerd ingestelde printerdrivers al een vertekening in de weergave op het scherm.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:13
RGB Printers bestaan niet...
Dit probleem bestaat al vanaf het begin van het computertijdperk,
voortaan of in full color werken met gecaibreerde apparatuur of eerst even kleuren uitzoeken bijv. m.b.v. een waaier en die systematisch blijven gebruiken in CMYK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bv. ook weleens verhalen gehoort dat er voor de kleur "nivea blauw" een aparte rol word gebruikt bij de drukker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een lijstje met pantone kleuren die gebruikt moeten worden. Maar om te kunnen drukken moet er eerst een film gemaakt worden ofzo, en dat schijnt te mislukken als ik mijn visitekaartjes in RGB aanlever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

in corelphoto paint kun je vragen om de cmyk kleuren te kalibreren en eventueel gesimuleerd op je schermpje te krijgen, dan kom je al een heel eind in de richting. kijk eens of adobe dat ook heeft, kan me eigenlijk niet voorstellen van niet...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:13
Je kan ook met pantone kleuren werken in photoshop, maar ik vraag me eigenlijk af waarom geen illustrator voor visitekaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Extremiel schreef op 04 February 2003 @ 15:36:
Je kan ook met pantone kleuren werken in photoshop, maar ik vraag me eigenlijk af waarom geen illustrator voor visitekaartjes?
De visite kaartjes waren al voor een deel gemaakt in Photoshop. Ik heb ze alleen aangevult. Ik weet niet waarom er begonnen is in Photoshop. Wist trouwens helemaal niet dat de drukker ze in ander formaat moest hebben. Normaal houd ik me helemaal niet bezig met dit soort dingen (wijze les voor de toekomst dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:59
Extremiel schreef op 04 February 2003 @ 15:32:
RGB Printers bestaan niet...
Dit probleem bestaat al vanaf het begin van het computertijdperk,
voortaan of in full color werken met gecaibreerde apparatuur of eerst even kleuren uitzoeken bijv. m.b.v. een waaier en die systematisch blijven gebruiken in CMYK.
Klopt dat RGB-printers niet bestaan, maar er zijn wel printers met >4 basiskleuren en dat geeft dus weer een ander beeld.
Het idee was dat als de drukker een uitdraai maakt van zijn ontwerp, dat dan ook de drukker's kleuren-correctie wordt toegepast en je een redelijk idee krijgt wat de uiteindelijke output zal zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grrrr... ik wordt gek van al dat gekl##t met die tekenprogramma's. Ik kap ermee, morgen begin ik wel gewoon helemaal van scratch, alles opnieuw tekenen in Ilustrator. :X :'( boehoehoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 16:18:
Grrrr... ik wordt gek van al dat gekl##t met die tekenprogramma's. Ik kap ermee, morgen begin ik wel gewoon helemaal van scratch, alles opnieuw tekenen in Ilustrator. :X :'( boehoehoe
Als je nou slim bent maak je het in QuarkXpress of bv Indesign. Als je dan 1 logo bij werkt gaat de rest vanzelf mee. Ik neem aan dat er ook tekst op de kaartjes staat, if so, dan is het sowieso al achterlijk omdat vanuit een bitmap pakket te gaan drukken.

Kortom, maak je logo in PMS of CMYK in Illustrator. Importeer die in Quark en plemp daar de tekst bij. Een kind kan de was doen. Let er even op dat PMSen drukken duurder is.

En de moraal van het verhaal, goede voorbereiding is het halve werk.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1