Vouwschema A5 boekje

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Ik ben een beetje aan het klooien met een vouwschema. Ik ben er niet zo handig mee, dus ik vraag het hier maar even.

Ik ben bezig voor een drukker een A5 boekje te maken van 20 pagina's. 8 pagina's (welke varianten zijn uberhaupt mogelijk?) moeten in kleur zijn. De cover en de achterkant moeten sowieso in kleur. Verder heb ik het liefst in het begin veel kleur en aan het einde.

Ik kom er nu dus niet uit welke pagina's precies kleur zijn.

Wie helpt?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
En wat is het probleem nu precies? :P

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55
Als ik het goed begrijp, wil hij dit weten:

Als je voorkant pagina 0 is en de achterkant pagina 19,
dan kun je duo's

i , 19-i in kleur maken, dezen vallen samen op een A4 formaat (standaar boekje vouwen)

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

• :murb:
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 15:21

:murb:

@murb.nl

Maak een klein schemaatje (tis een tijdje geleden, maar in mijn 'insideofmyhead' simulatie werkte 't ;) )

8 1
2 7
6 3
4 5

Je begint dus gewoon twee colommig tabelletje te maken... en begint rechts links steeds te tellen, totdat je halverwege bent... en dan ga je weer 'naar boven'...

Je hebt dan hoe de pagina's op een a4tje tegenover elkaar moeten liggen.

• havana
Ik begrijp er nog steeds niet veel van :o

DIT IS MIJN WEBSITE

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Is dit overigens niet een zelfde probleem als
[rml][ quark]pagina's rangschikken[/rml] ?

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Ik neem aan dat je 20 pagina's inclusief omslag zijn. Ik ga er ook vanuit dat je dubbelzijdig print/drukt.

Schema:
1-20
2-19
3-18
4-17
etc.
Telkens + of - 1 doen :-)

Verder heb je als je een A4 print of drukt dus steeds 2 A5 pagina's in kleur/ zwartwit. FF zoeken welke naast elkaar komen te liggen, en op hetzelfde vel liggen. Niet pagina 2 en 3, wel pagina 1 en 20. Snappie?

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Als je nou gewoon even een paar kleine lege blaadjes pakt en die samenvouwt tot een boekje, dan kun je daar mooi de paginanummers inschrijven en is het allemaal hopelijk gemakkelijk.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als je overigens er een paar oude Computer Totaals op naaslaat vindt je er diverse artikeltjes over....

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
of je maakt 'm op op a5-pagina's, 20 pagina's lang, en laat de drukker lekker het samenvoegen van de pages regelen :)

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 19:08
havana schreef op 04 februari 2003 @ 12:07:
Ik ben een beetje aan het klooien met een vouwschema. Ik ben er niet zo handig mee, dus ik vraag het hier maar even.

Ik ben bezig voor een drukker een A5 boekje te maken van 20 pagina's. 8 pagina's (welke varianten zijn uberhaupt mogelijk?) moeten in kleur zijn. De cover en de achterkant moeten sowieso in kleur. Verder heb ik het liefst in het begin veel kleur en aan het einde.

Ik kom er nu dus niet uit welke pagina's precies kleur zijn.

Wie helpt?
Clickbook helpt! Ik weet niet of het nog bestaat, maar dit programma voegt een printer toe, zet de pagina's in de juiste volgorde en stuurt het naar de printer.

Verwijderd

Wat misschien ook helpt is je 20 pagina's uit te printen met word. Als je afdrukken kiest uit het bestand menu dan kun je rechtsonder selecteren 2 A4 op 1 pagina en dan drukt ie automatisch 2 a4 pagina's als 2 a5'jes naast elkaar. Dan kun je misschien mooi nummeren

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 16:16:
Wat misschien ook helpt is je 20 pagina's uit te printen met word. Als je afdrukken kiest uit het bestand menu dan kun je rechtsonder selecteren 2 A4 op 1 pagina en dan drukt ie automatisch 2 a4 pagina's als 2 a5'jes naast elkaar. Dan kun je misschien mooi nummeren
als je dingen gaat zetten voor een drukproces werk je meestal niet met Word, sorry ;)

Verwijderd

Ik wil niet lullig doen, maar volgens mij kan je bij een drukker gewoon een word-doc aanleveren van pagina 1-20 en dan gaat zo'n drukker wel aan de slag met een dtp programma om dat netjes op papier te krijgen.
In de juiste volgorde etc etc etc

• jevn
  • Niet online
Wordperfect 8 en 9 kunnen dat zelf :) das ff wat anders als microsoft ey? Dat wil dus zeggen dat je in WP 8 zegt dat je wilt afdrukken als boekje, dan sorteert hij het zo dat het juist uit de printer komt rollen zodat kan vouwen.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 16:22:
Ik wil niet lullig doen, maar volgens mij kan je bij een drukker gewoon een word-doc aanleveren van pagina 1-20 en dan gaat zo'n drukker wel aan de slag met een dtp programma om dat netjes op papier te krijgen.
In de juiste volgorde etc etc etc
juist, je drukker gaat aan de slag met een DTP-programma. En hoe denk je dat dat er uit gaat zien? Zoals het ontwerp dat jij in gedachten had? Denk je dat je enigszins een garantie hebt op het feit dat het uit de persen rolt zoals jij dit wilt?

zo is hier dus 2 jaar de schoolkrant aangeleverd bij de drukker, zag er nooit uit. Heb dit jaar de layout hiervan overgenomen, lever dit nu aan als (certified) PDF file. Prachtige fullcolor prints, alle uitlijningen etc helemaal perfect. Dus nee, dat wil je écht niet, dat de drukker met jouw word-documentjes ( 'ja doe de windows fontjes maar in een zipje er bij!' is btw ook fout,die dingen kosten namelijk geld) aan de slag gaat.

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

HunterPro schreef op 04 February 2003 @ 16:37:
[...]
juist, je drukker gaat aan de slag met een DTP-programma. En hoe denk je dat dat er uit gaat zien? Zoals het ontwerp dat jij in gedachten had? Denk je dat je enigszins een garantie hebt op het feit dat het uit de persen rolt zoals jij dit wilt?

zo is hier dus 2 jaar de schoolkrant aangeleverd bij de drukker, zag er nooit uit. Heb dit jaar de layout hiervan overgenomen, lever dit nu aan als (certified) PDF file. Prachtige fullcolor prints, alle uitlijningen etc helemaal perfect. Dus nee, dat wil je écht niet, dat de drukker met jouw word-documentjes ( 'ja doe de windows fontjes maar in een zipje er bij!' is btw ook fout,die dingen kosten namelijk geld) aan de slag gaat.
Ok. Als ik het even mag opnemen voor den drukker.. :)

Alsof dat de fout van de drukker is...
Ik denk dat die drukker (ok dan ga ik wel van uit dat we het hier hebben over iemand die zn vak verstaat..) er ook wel iets moois van had willen maken. Maar ongetwijfeld heeft een schoolkrant daar het budget niet voor.... ofwel?

Ohja... licentietechnisch zit er volgens mij weinig verschil tussen een PDF (certified of niet) aanleveren met fontjes ge-embed of een zipfiletje met fontjes..

Ja, sorry hoor, maar het klinkt nu net alsof een drukker er per definitie rotzooi van maakt als je niet op pixelniveau aangeeft waar alles moet komen te staan..

[ Voor 12% gewijzigd door SillyJW op 04-02-2003 17:38 ]

• HunterPro
  • Niet online
SillyJW schreef op 04 February 2003 @ 17:35:
[...]

Ok. Als ik het even mag opnemen voor den drukker.. :)

Alsof dat de fout van de drukker is...
Ik denk dat die drukker (ok dan ga ik wel van uit dat we het hier hebben over iemand die zn vak verstaat..) er ook wel iets moois van had willen maken. Maar ongetwijfeld heeft een schoolkrant daar het budget niet voor.... ofwel?
nee, dit is niet de fout van de drukker, maar van de mensen die altijd blaten van 'lever gewoon een worddocumentje aan!!11'. Een text-processor is gewoon niet voor offset-werk. sim-pel.
Ohja... licentietechnisch zit er volgens mij weinig verschil tussen een PDF (certified of niet) aanleveren met fontjes ge-embed of een zipfiletje met fontjes..
toch niet helemaal. Je kunt namelijk die ge-embedde fontjes dan alleen voor dat document toepassen; de fontjes kun je niet uit de PDF sleuren en voor eigen gebruik toepassen (sterker nog; als je teksten in die PDF met bijvoorbeeld Adobe Acrobat wilt aanpassen en daarmee letters toevoegen, moet je op het lokale systeem dat font beschikbaar hebben, ook al is die letter in dat font in die size al vaker in dit document toegepast). Als je een zipje met fontjes aanlevert is het IMO net zoiets als bij je photoshop-documentje meteen de illegale kopie van Photoshop 7 mee te leveren om 'm te kunnen openen en bewerken.

[edit]
het gaat me er dus om dat je niet iets designtechnisch over laat aan een drukker; dit is z'n vak niet. Lever een duidelijk document aan, wat goed is opgemaakt, en waar nodig doe je een duidelijke beschrijving er bij. Als je dus met bijvoorbeeld een word-documentje aankomt is er zó veel variabel en niet pers-klaar, dat je document veel te veel afwijkt van wat jij bij het 'ontwerpen' (voor zover je dat zo mag noemen met Word) op het scherm had.

[ Voor 15% gewijzigd door HunterPro op 04-02-2003 17:42 ]

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

HunterPro schreef op 04 februari 2003 @ 17:40:
toch niet helemaal. Je kunt namelijk die ge-embedde fontjes dan alleen voor dat document toepassen; de fontjes kun je niet uit de PDF sleuren en voor eigen gebruik toepassen.
Ja, dat zou je denken, maar dat schijnt toch niet helemaal het geval te zijn.
Ik heb weinig zin om op dit moment weer in die licentietekst te gaan duiken...,
je denkwijze is volkomen logisch maar helaas gaat die vlieger niet op.

Om nog een btje on-topic te blijven.. voor de topicstarter:
(Als je nog wat durft aan te nemen van een drukker tenminste ;) )
De tip van Oogst is wel het meest behulpzame...
maak gewoon een modelletje, dan zie je exact wat er gebeurd!

• havana
Interessante discussie hier :)

Anyway, ik lever natuurlijk niet aan met Word maar gewoon met QuarkXPress... heb gister de drukker maar even gebeld: hij drukt het geheel gewoon op A4 dus het vouwschema is vrij eenvoudig te achterhalen.

Thx voor jullie hulp!

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1