SillyJW schreef op 04 February 2003 @ 17:35:
[...]
Ok. Als ik het even mag opnemen voor den drukker..
Alsof dat de fout van de drukker is...
Ik denk dat die drukker (ok dan ga ik wel van uit dat we het hier hebben over iemand die zn vak verstaat..) er ook wel iets moois van had willen maken. Maar ongetwijfeld heeft een schoolkrant daar het budget niet voor.... ofwel?
nee, dit is niet de fout van de drukker, maar van de mensen die altijd blaten van 'lever gewoon een worddocumentje aan!!11'. Een text-processor is gewoon niet voor offset-werk. sim-pel.
Ohja... licentietechnisch zit er volgens mij weinig verschil tussen een PDF (certified of niet) aanleveren met fontjes ge-embed of een zipfiletje met fontjes..
toch niet helemaal. Je kunt namelijk die ge-embedde fontjes dan alleen voor dat document toepassen; de fontjes kun je niet uit de PDF sleuren en voor eigen gebruik toepassen (sterker nog; als je teksten in die PDF met bijvoorbeeld Adobe Acrobat wilt aanpassen en daarmee letters toevoegen, moet je op het lokale systeem dat font beschikbaar hebben, ook al is die letter in dat font in die size al vaker in dit document toegepast). Als je een zipje met fontjes aanlevert is het IMO net zoiets als bij je photoshop-documentje meteen de illegale kopie van Photoshop 7 mee te leveren om 'm te kunnen openen en bewerken.
[edit]
het gaat me er dus om dat je niet iets designtechnisch over laat aan een drukker; dit is z'n vak niet. Lever een duidelijk document aan, wat goed is opgemaakt, en waar nodig doe je een duidelijke beschrijving er bij. Als je dus met bijvoorbeeld een word-documentje aankomt is er zó veel variabel en niet pers-klaar, dat je document veel te veel afwijkt van wat jij bij het 'ontwerpen' (voor zover je dat zo mag noemen met Word) op het scherm had.
[
Voor 15% gewijzigd door
HunterPro op 04-02-2003 17:42
]