Verwijderd

Topicstarter
Je hoort vaker dat sommige winkels hun camera's halen uit andere landen dan Nederland. Er schijnen dan soms problemen te zijn met je garantie als je camera uit Japan blijkt te komen...

Mijn vraag is of iemand weet of je aan de buitenkant van de doos kan herkennen uit welk land de camera geimporteerd is ? Hoe weet je zeker dat hij van de Nederlandse importeur komt?

Verwijderd

Kunnen ze nagaan aan de hand van de serie nummer. Bij veel modellen word bijgehouden welke naar welke importeur gaan. Dit ook om bij een mogelijke productie fout goed te kunnen reageren.

Het is dus niet aan de doos te zien.

En serie nummer zal je het ook niet direct aan zien, zou je al de gegevens moeten opvragen. De importeur kan het wel direct nakijken (meestal).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan niet in de winkel controleren of de doos die ik krijg van een nederlandse importeur afkomt :/

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:01

mr_petit

opperprutser

Waar je wel naar kan kijken is of de winkel bij de website van de impoteur/fabrikant officieel staat aangemeld. Er staat meestal wel een knopje 'where to buy' of distributers of zoiets.

Als je winkel daar dan bij staat kan je er eigenlijk wel vanuitgaan dat het goed zit.
'k weet natuurlijk niet of dit voor alle fabrikanten geldt.

"man is not truly one, but truly two,"

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Even naar de handleiding kijken. Zit er geen nederlandse handleiding bij (of een gekopieerde), dan is hij hoogstwaarschijnlijk niet voor de Nederlandse markt bedoeld...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

bovendien doe je zaken met de winkel waar je iets koopt - daar moet je dus in eerste instantie altijd je garantie claimen .. om maar wat aan de discussie toe te voegen ;-)

ping 127.212.23.124

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Even een andere vraag.

Stel dat je een bedrijf hebt. Dan kun je vaak bij importeurs/groothandel dingen kopen. Toch?!

Stel nou dat je weet welke dat zijn. Kun je dan tegen een voordeliger tarief dit doen? Of zitten hier restricties op. Of mag je het niet doen omdat je er in moet handelen misschien? Dan zou je toch een cam kunnen kopen voor goedkoop +btw??

Verwijderd

Topicstarter
pjottum schreef op 04 February 2003 @ 15:22:
bovendien doe je zaken met de winkel waar je iets koopt - daar moet je dus in eerste instantie altijd je garantie claimen .. om maar wat aan de discussie toe te voegen ;-)
Tja, in principe zou je dat wel denken, maar kijk maar eens bij de gemiddelde shop in de voorwaarden. Er staat meestal zoiets als garantie wordt door canon geleverd en dan kun je hem op eigen kosten opsturen. Als je dan geen product hebt van de nederlandse markt, dan gaan ze moeilijk doen bij canon.

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-03 09:11
En dergelijke voorwaarden zijn dus onwettig. Volgens de wet heb je gewoon een overeenkomst met de leverancier (de winkel) en moet hij het probleem oplossen, wat in zijn voorwaarden staat doet niet terzake.

Om welk merk camera gaat het eigenlijk, want bepaalde merken zijn nl. wel van buiten te herkennen als geleverd door de Nederlandse Importeur. (oa. Sony, Olympus, Nikon bij de meeste modellen).

Verwijderd

Bij m'n Minolta dimage was er een garantiekaartje bij en daarop staat een lijst met alle landen, en waarbij er een bolletje langs het land staat heb ik garantie (bijna allemaal van europa). Aan de buitenkant kon ik het niet zien.

Als ik me niet vergis heb je bij Sony wereldwijde garantie.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
pruiter schreef op 04 February 2003 @ 16:52:
Om welk merk camera gaat het eigenlijk, want bepaalde merken zijn nl. wel van buiten te herkennen als geleverd door de Nederlandse Importeur. (oa. Sony, Olympus, Nikon bij de meeste modellen).
Het ging om een canon powershot s45

en btw, is dat echt waar dat die voorwaarden dan onwettig zijn ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 09:09:
[...]

Het ging om een canon powershot s45

en btw, is dat echt waar dat die voorwaarden dan onwettig zijn ?
Ja, want dit is bepaald in onder andere het consumentenrecht. Wetten gaan altijd boven algemene voorwaarden, de winkel dient jou een goed product te leveren, dus bij hen moet je in eerste instantie zijn. Maakt niet uit of dit via "grijze import" is gebeurd.

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-03 09:11
Dat is waar..... er is echter wel 1 grote "maar" natuurlijk. Je kunt nog zo in je recht staan en je leverancier er op wijzen dat hij fout zit, maar als je leverancier weigert mee te werken zit jij met de ellende. Blijft hij weigeren voor een oplossing te zorgen dan kun je eigenlijk alleen nog via de juridische weg je gelijk halen.... maar dat is een grote stap die niet veel consumenten zetten; helaas weten leveranciers dat en dus hanteren ze nog steeds hun eigen voorwaarden.

Voor zover ik weet is een Canon niet van buiten te herkennen, want volgens mij plakt de Nederlandse importeur geen stickers op de doos. Maar nogmaals, zeker weet ik dat niet, kan ik wel morgen even nakijken.

Verwijderd

Moartn schreef op 04 February 2003 @ 12:15:
Even naar de handleiding kijken. Zit er geen nederlandse handleiding bij (of een gekopieerde), dan is hij hoogstwaarschijnlijk niet voor de Nederlandse markt bedoeld...
Dat is dus NIET waar, er zijn genoeg grote bedrijven die geen Nederlandse handleiding bijleveren, vooral bij de nieuwste modellen wil dit nog wel eens voorkomen omdat er dan gewoon nog geen Nederlandse handleiding is. Ik heb het zelf vaak genoeg meegemaakt dat er geen Nederlandse handleiding bij zat (bij digitaal vaker dan analoog). Canon wil soms wel eens een Nederlandse handleinding missen.

En bijna altijd zijn producten voor de Europese markt bedoelt, de Nederlandse markt alleen is te klein voor de bedrijven. Nederland is een van de grootste afnemers van sony producten daarom zit er bijna altijd een Nederlandse handleiding bij sony producten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 10:57:
[...]

Dat is dus NIET waar, er zijn genoeg grote bedrijven die geen Nederlandse handleiding bijleveren, vooral bij de nieuwste modellen wil dit nog wel eens voorkomen omdat er dan gewoon nog geen Nederlandse handleiding is.
inderdaad, ik heb ook al eens gehoord dat die handleidingen gebundeld worden in een 'internationale' versie, met engels, frans, duits, japans en zo bij elkaar. Vaak zit er dan geen nederlands bij.

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Wordt mijn vorige post nou gewoon genegeerd?

Verwijderd

Topicstarter
MauriX schreef op 05 February 2003 @ 11:35:
Wordt mijn vorige post nou gewoon genegeerd?
nee, hoor ;)

Ik denk dat niemand het antwoord weet. Maar ik denk zelf dat dat niet kan. Als je bijvoorbeeld bij de Makro (groothandel in van alles en nog wat) iets wil kopen, dan moet je een pasje laten zien waarop staat dat je de eigenaar van een bedrijf bent. Je kunt er als particulier dus niet kopen.
Pagina: 1