Casema / Wanadoo eurodocsis met linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik kreeg vandaag ineens een ander modem van casema. Nu was het niet direct helemaal duidelijk hoe dit ding werkt, samen met linux. Na een te lange tijd geklooid te hebben, vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. En aangezien ik eerst op GoT had gezocht en er geen tips / discussie over kon vinden, zal ik hier posten wat je moet doen om het werkend te krijgen.

download l2tpd van http://www.l2tpd.org/download.html en dhcpcd http://www.phystech.com/download/ en maak ze.

maak dan een dir /etc/l2tp en creeer de volgende 3 files met de onderstaande inhoud (pas ze waar nodig aan):

*verwijderd*

zie onder voor de werkende config. Of klik op deze link djfisjtik in "Casema / Wanadoo eurodocsis met linux"

[ Voor 34% gewijzigd door djfisjtik op 14-03-2003 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zweren dat een MTU van 1462 nodig was om fragmentatie tegen te gaan (in ieder geval op deze Windows-bak)....

Je nieuwe modem is de Motorola SB4200E SurfBoard Cablemodem ?
Indien ja: heb je die direct op PC, of via een router aangesloten zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 05:07:
Ik zou zweren dat een MTU van 1462 nodig was om fragmentatie tegen te gaan (in ieder geval op deze Windows-bak)....

Je nieuwe modem is de Motorola SB4200E SurfBoard Cablemodem ?
Indien ja: heb je die direct op PC, of via een router aangesloten zitten ?
volgens mij luistert het niet zo nauw, een mtu van of 1462 of 1464. In de options file van casema stond 1464. Ik heb nog even getest tussen mtu 1464 en 1300, en ik kon eigenlijk geen verschil merken in download snelheid (gemiddeld 17kb/s). Ik had gister nog even gecounterstriked met mtu 1464, en dat ging goed met een ping onder de 30.

Ik heb inderdaad de Motorola sb4200, en hij zit aan de pc via de nic die casema er bij gaf. Ik had nog geprobeerd hem in mijn switch te zetten maar dan kreeg ik niet eens dhcp info van de modem. Het lag waarschijnlijk aan mijn experimentele naar cross geconverteerde patchkabel (met plakband). Ik wil het nog wel proberen om hem via de switch te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had je al een abbo..???
Of kwamen ze je modem omruilen.Ik heb een com21 met pppoe en een paar pctjes
Wil geen motorola...komen er bij mij niet in.. }) })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
Ja ik had inderdaad nog een Basic abo met demos. Eigenlijk gebruikte ik die niet meer. Nu heb ik dus adsl van xs4all en casema tegelijk op linux draaien. Dit is eigenlijk wel handig, omdat ik kpn / xs4all op aan het zeggen ben. Net een bevestiging van kpn gekregen dat ze per 1 maart de plug er uit trekken. YES!!

Ik wil namelijk overstappen naar Demon met 2048 / 512. Zoveel meer upload en download bandbreedte, voor maar een beetje meer euro's per maand. Ik heb uitgerekend dat het abo van demon (65euro's per maand) per kbit/s de helft goedkoper is dan xs4all basic (51euro's per maand). Kijk dan moet je wel overstappen, al was het alleen maar om een statement te maken naar xs4all. Voor de rest is xs4all gewoon een goeie ISP.

Nu kan ik als kpn de plug er uit getrokken heeft nog even verder met Casema tot dat Demon aangesloten is. Als demon een beetje fatsoenlijk werkt zal ik aan denken om misschien Casema ook maar is op te zeggen.

edit: iets te vroeg op enter gedrukt

[ Voor 70% gewijzigd door djfisjtik op 04-02-2003 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
Ik ben er achter gekomen dat /etc/l2tp/l2tp-secrets (met deze inhoud) niet werkt. Het password moet opgeslagen worden in /etc/ppp/pap-secrets met deze inhoud:
"username@wanadoo" * "password"
en doe chmod 600 /etc/ppp/pap-secrets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:09
Is er ook een manier om coyotelinux of zo'n ander progje wat op een floppy past met dit l2tp protocol te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Vet als dit werkt .. had al thread gemaakt .. ik bookmark hem en gaat het proberen onder debian ...

(maar eerst eten nu) ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:09
He bagger, net ff een floppy met coyotelinux aangemaakt, maar lijkt me volgens mij geen enkele mogelijkheid om daar L2TP mee te laten werken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 18:32
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 14:34:
Had je al een abbo..???
Of kwamen ze je modem omruilen.Ik heb een com21 met pppoe en een paar pctjes
Wil geen motorola...komen er bij mij niet in.. }) })
ja ze gaan ook echt de com21 modems omruilen voor moterola's :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kleine toevoeging, ik heb namelijk gister je instructies geprobeerd (bedankt!!) en kwam na een paar uur (!) tot de constatering dat l2tpd.conf een kleine uitbreiding nodig heeft.

Onder de regel met 'pppoptions' komt de volgende regel:
autodial = yes

Anders start l2tpd wel, maar doet niet zo veel (eigenlijk niets) :-)
Met deze kleine toevoeging werken je instructies perfect.

greets,
Roderick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
Hey! Ik moet toegeven dat ik wist dat het er nog bij moest staan. Ik had al een kleine config fout verbeterd. Ik had niet echt de indruk dat mensen het hier ook gebruikte.

/etc/l2tp/l2tpd.conf:
[lac eurodocsis]
lns = 10.255.253.1
pppoptfile = /etc/l2tp/options
redial = yes
redial timeout = 15
autodial = yes

/etc/l2tp/options:
user username@wanadoo
asyncmap 0
noauth
defaultroute
mru 1452
mtu 1452
debug

/etc/ppp/pap-secrets:
"username@wanadoo" * "password"

verander vervolgens de permissies van dit bestand naar alleen lezen voor eigenaar. (chmod 400 /etc/ppp/pap-secrets)

draai dan dhcpcd <nic> en daarna l2tpd

[ Voor 8% gewijzigd door djfisjtik op 14-03-2003 03:14 . Reden: mtu setting van ppp aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, die redial optie had ik ook gezien, heb precies dezelfde config nu. ben erg blij met je post, want voor zover ik weet (en ik heb echt _veel_ gezocht en _veel_ geprobeerd) is dit de enige bron met correcte informatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Yup ... alleen hier nog te vinden ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het opzetten van een verbinding lukt bij mij ook, alleen het internet opgaan lukt nog niet echt.

Doen jullie nog speciale dingen met de routing tabel ?

groeten
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
Verwijderd schreef op 21 april 2003 @ 15:04:
Het opzetten van een verbinding lukt bij mij ook, alleen het internet opgaan lukt nog niet echt.

Doen jullie nog speciale dingen met de routing tabel ?
Volgens mij wel. dhcpd zet een default route naar een intern adres volgens mij.

Je kan eerst alle default routes die er in staan weggooien door een paar keer
route del default
te doen.

Doe daarna route add default ppp0, misschien dat het dan wel werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik heb de config files overgenomen dan de dhcpcd eth0 gedraait en l2tpd gestart. Maar dat is toch niet alles ? Want ik heb zo nog geen verbinding:( Ik denk dat je toch nog pppd moet starten ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:29

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Dit staat er op de CD van casema. heeft iemand deze instellingen gebruikt? en zo ja, werkt het?
Installatie van de eurodocsis software voor linux:

Woord vooraf: Alles wat met een $ begint is een variabele en zal moeten worden vervangen door de eigen gegevens. Deze handleiding gaat er van uit dat uw ethernetkaart reeds automatisch een IP adres van de server heeft ontvangen en dat het modem is geactiveerd door gebruik van de activatie pagina. Dit is een indicatieve handleiding. Het is mogelijk dat u zelf nog het een en ander moet aanpassen het modem op uw specifieke systeem aan de praat te krijgen

Copyeer l2tpd-0.69.tar.gz naar de locatie waar u het geinstalleerd wilt hebben. Toets hierna de volgende commando's om het pakket uit te pakken en te compileren.

--------------------------------------------------------------------------------
tar xzvf l2tpd-0.69.tar.gz
cd l2tpd-0.69
make
make install
--------------------------------------------------------------------------------
We hebben nu de bestanden die een internet verbinding aan kunnen maken. Nu moeten we nog de instellingen goedzetten. Hier volgen de voorbeelden van bestanden. Bij RedHat komen deze in /etc/l2tp te staan. Bij andere distributies kunnen deze bestanden op een andere plaats staan. Afhankelijk van de instellingen van uw Linux is het mogelijk dat u zelf nog het een en ander moet aanpassen.
l2tp.conf:

# Global section (by default, we start in global mode)
global

# Load handlers
load-handler "sync-pppd.so"
load-handler "cmd.so"

# Bind address
listen-port 1701

# Configure the sync-pppd handler. You MUST have a "section sync-pppd" line
# even if you don't set any options.
section sync-pppd
lns-pppd-opts "require-pap 10.0.0.1:10.0.0.2 lcp-echo-interval 30 lcp-echo-failure 6"
lac-pppd-opts "user example name example noipdefault ipcp-accept-local ipcp-accept-remote lcp-echo-interval 30 lcp-echo-failure 6"

# Peer section
section peer
peer 10.255.253.1
secret $PASSWORD
port 1701
lac-handler sync-pppd
lns-handler sync-pppd
hide-avps yes

section peer
peer 192.168.2.9
# No secret - no authentication
port 1701
lac-handler sync-pppd
lns-handler sync-pppd
hide-avps no

# Configure the cmd handler. You MUST have a "section cmd" line
# even if you don't set any options.
section cmd

Hier volgt een voorbeeld van de ltpd.secrets

"$LOGIN@wanadoo" * "@PASWOORD"

kijk in route. De output zal er ongeveer als volgt uitzien. Noteer het gateway adres welke bij de default route staat. dit adres zal beginnen met een 10 en eindigen op 254 (dus 10.X.X.254). Dit getal zal verder $GATEWAY genoemd worden. Noteer tevens welke ethernet kaart gebruikt wordt. Deze kaart zal als $DEV
route add 10.255.253.1 gateway $GATEWAY $DEV
hierna kan met l2tpd de verbinding worden gestart. Controleer of de verbinding tot stand is gebracht door te kijken in ifconfig of het ppp0 apparaat is verschenen. Deze zou ook in route tevoorschijn moeten komen. mocht er nog geen default route naar dit apparaat zijn, dan kunt u deze aanmaken met het volgende commando:
route add default ppp0
Troubleshooting:
Mochten er zich problemen voordoen bij het starten van l2tpd dan kunt u het volgende doen:

L2TPD starten in debug mode:

Kill eerst het eventueel lopende l2tpd proces:

killall l2tpd l2tpd -D
Hier ziet u welke commandos er allemaal naar het modem gestuurd worden, en welke antwoorden terugkomen. Hier kunt u mogelijk de oorzaak van het probleem achterhalen.
ik heb ook nog een howto gevonden:
http://miquels.www.cistron.nl/wanadoo-eurodocsis/
veel plezier voor de mensen die er nog aan moeten beginnen! bij mij draaide het eindelijk gisteravond om half 12 nadat ik vanaf 9 uur bezig ben geweest

[ Voor 5% gewijzigd door Yukkie op 01-10-2003 11:29 ]

We've got that ring of confidence

Pagina: 1