Jånnis schreef op 06 February 2003 @ 21:28:
Constatering: Er vind in deze maatschappij een grootschalige discriminatie van lelijke mensen plaats.
[knip]
een boel tekst die inderdaad wat overdreven gesteld is maar waar (denk ik) zeker een kern van waarheid in zit. Alleen wil ik daar nu niet op ingaan.
[/knip]
Mensen die er goed uitzien en carriere gemaakt hebben zijn sympathiek en sociaal maar de valkuil is arrogantie.
Sympathhiek/sociaal en arrogantie gaan imho niet zo best tot helemaal niet samen... mgoed
Mensen die lelijk zijn en carriere gemaakt zijn bescheiden en wijs maar de valkuil is cynisme.
De stellingen zijn niet helemaal waterdicht maar ik hoop toch de constatering overtuigend te hebben gemaakt.
* WFvN denkt even hardop:
Op de basisschool kan ik nou niet echt zeggen dat ik gepest werd. Maar populair was ik zeker niet. Ik was het op één na kleinste kereltje in de klas en was (of werd) door m'n opmerkingen vaak het lulletje van de klas (of ik werd zo betiteld door de 'populaire' jongens uit de klas).
Veel opmerkingen die ik plaatste werden de grond in geboord met de mededeling 'flauw' e.d.
Van huis uit had (heb) ik gelukkig een flinke laag eelt op m'n ziel meegekregen. Ik nam dan ook een grote emmer mee naar school (figuurlijk) waar enorm veel druppels in pasten. Voor dat de laatste druppel erin ging, was er al enorm veel gebeurd. Het deerde me niet echt. Mogelijk ook dat daarom ik niet HET mikpunt van pesterijtjes was; ik was niet een 'gewillig' slachtoffer. Ik was ook absoluut NIET de persoon die zich bij de pesters aansloot. Kortom: ik stond gewoon wat meer aan de zijlijn. Ik kwam (als moraalridder) ook wel op voor de echte pispaal van de klas. Later is dat verminderd omdat diezelfde pispaal ook streken uithaalde waarmee zij zichzelf niet geliefd maakte ('eigen schuld dat ze gepest werd?').
Opvallend is dat de 'populaire' gast uit de klas van de basisschool een hogere citoscore had dan ik maar al wel eerder aan het werk was en een lagere middelbare school had gedaan; ik was nog aan het studeren (HBO) en had een bijbaantje toen ik hem op een gegeven moment door de groothandel zag wandelen (ik vermoed dus dat hij MBO heeft gedaan)
Nu weet ik dat je al je commentaar overdreven hebt gesteld en zeker niet als 'wet van meden en perzen'; en ik denk dat dit in zekere mate een voorbeeld van is.
Mgoed; ik dwaal een beetje af.
Het pestverhaal is een stuk lastiger dan vaak gedacht wordt.
Je hebt min-of-meer 4 partijen:
1) De pesters
2) De meelopers
3) De gepeste
4) De groep langs de zijlijn
Mijn opvatting is dat er eigenlijk dat de eerste 3 partijen vaak minder zeker zijn. De manier waarop dat geuit wordt, verschilt per persoon. Onzekere personen die hun onzekerheid uiten met behulp van een grote bek zullen vrij snel bij groep 1 behoren. Dit is overigens geen garantie want nu wil ik aansluiten bij de post waarop ik quote: (stiekum toch op het weggeknipte gedeelte) Stel dat je 2 blaters hebt in een groep, dan zal de 'goodlooking' eerder 'winnen' en dus degene zijn die de touwtjes in handen heeft (ik denk dat veel mensen wel iets herkennen in 'Hij is de baas van onze klas')
De andere grootbekken kunnen dan 2 dingen doen: 1) dimmen en proberen groep 2 te worden of blijven knokken maar dan meer kans maken om tot groep 3 te worden gebombardeerd.
De stillere onzekere personen zullen vrij snel proberen bij groep 2 te horen (en dus achter de pester gaan staan). Lukt dit niet; worden ook zij tot groep 3 gebombardeerd.
Groep 4 is een wat ander verhaal. Dat is de groep die het allemaal niet zo interesseert. Zijn ze geestelijk sterker? ik weet het niet.
Maar om het nog even wat ingewikkelder te maken: ook groepsprocessen kunnen voor andere situaties zorgen.
Ik ben docent en zie dus veel gebeuren. Ik zie interacties tussen leerlingen, docenten en tussen leerlingen en docenten.
Als ik nou eens kijk naar de laatste situatie.
Ook docenten kunnen gepest worden (ik denk dat iedereen wel een verhaal kent van 'weggepeste' docent)
Het vreemde is dat ook in de klas-docent-verhouding soms rare dingen voorkomen.
Ik vraag me wel eens af wat nou werkelijkheid is:
1) De docent dwingt gezag af
2) De docent krijgt gezag
Ik heb zelf namelijk het vermoeden dat in veel gevallen 2 de werkelijkheid is.
Als je als docent gezag wil afdwingen, kan dat grandioos verkeerd gaan als de klas daar helemaal geen trek in heeft. Als docent alleen zal je het (denk ik) in zo'n geval vrij slecht tot niet 'winnen' van een klas.
Ik denk dus dat je gezag moet krijgen van een klas.
Alleen WAAROM krijgt een docent gezag? Waarom slikt de klas de ene docent wel en de andere niet?
Waarom wordt de ene docent wel 'gepest' en de ander niet?
Damn... weer afgedwaald...
Terug naar m'n situatie op de basisschool... Goed ik was het lulletje, denk toch wel te kunnen zeggen dat ik iets bereikt heb (hoewel... als je niets kan wordt je leraar

). Ik heb een aardige vracht eelt op m'n ziel; ik kan veel hebben (hoewel ik soms door 1 opmerking in de gordijnen kan gaan; er zijn een paar (weinig) punten waarmee je bij mij de nekharen in 1x overeind krijgt).
Alleen of ik ook cinisch ben? Ik denk het niet. Ik kan cynisch zijn maar meestal pas ik onverschilligheid toe. Onverschillig ben ik zeker wel.
[
Voor 20% gewijzigd door
WFvN op 06-02-2003 23:58
]