Toon posts:

[X11] MAS.....is het de toekomst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op http://www.mediaapplicationserver.net/ en ook op http://www.x.org/X11_technologies.html staat info over MAS. Het zou een soort van soundserver en/of framework voor X11 moeten zijn. Zit er toekomst in? hebben jullie het al draaiend gehad?

Verwijderd

MAS is de toekomst. Ik heb tijdens GUADEC (Sevilla) met die developers zitten praten, die weten echt wat van geluid af. Ze hebben een X11-achtig (netwerk-transparant, gebruikmakend van de mogelijkheden in X11) framework wat hier en daar iets wegheeft van GStreamer. Volledig gecomponentizeerd, en volledig doorzichtig. Erg mooi, en erg krachtig. Wat mij betreft de oplossing voor al die soundtroep. Who needs Jack/Esound/Artsd. >:).

Nee, ff serieus, MAS wordt ergens in de toekomst de nieuwe output van Gnome, en ik hoop (maar verwacht niet) dat KDE dit ook overneemt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 01:00:
Nee, ff serieus, MAS wordt ergens in de toekomst de nieuwe output van Gnome, en ik hoop (maar verwacht niet) dat KDE dit ook overneemt.
Waarom zou KDE het niet overnemen? :?
Ze gebruiken toch ook X?

Met al de nieuwe dingen om alles wat beter samen te laten werken onder Gnome en KDE (Open-HCI, freedesktop, etc) lijkt me dat toch een beetje vreemd..

/me kan niet wachten om MAS uit te proberen, eindelijk verlost van ESD :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik las het vandaag ook op /., het zag er interessant en veelbelovend uit.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 01:13:

/me kan niet wachten om MAS uit te proberen, eindelijk verlost van ESD :)
er is al een downloadlink te vinden....(oa. xmms plugin)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

NeverWinterNights Linux client wil naar ik heb begrepen primair hiervoor kiezen als sound output

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik had hier nog niet van gehoord (je kunt niet alles bijhouden ;) ), maar het klinkt zeer goed. Ik hoop echt dat zowel Gnome als KDE hiermee aan de slag gaan. Dat zou het gebruiken van bijv. een Gnome app in KDE en vice versa een stuk handiger maken.
* wzzrd moet nu af en toe in xmms de output plugin veranderen van esd in arts of terug :'(

• ArmEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

ArmEagle

Duzz.

Dit gaat dus ook Alsa vervangen?
Wel handig dat de Neverwinter Nights LC dit gaat gebruiken. Dat wil ik toch gaan spelen dus ga ik automatisch mee in de vooruitgang ;)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
ArmEagle schreef op 04 February 2003 @ 11:00:
Dit gaat dus ook Alsa vervangen?
Wel handig dat de Neverwinter Nights LC dit gaat gebruiken. Dat wil ik toch gaan spelen dus ga ik automatisch mee in de vooruitgang ;)
Zeker niet. arts, esound en blijkbaar nu ook MAS, zijn protocollen / servers die ervoor zorgen dat verschillende programma's tegelijk geluid kunnen afspelen. ALSA is een hardware driver. Dus:

Sound App --> ARTS / Esound / MAS --> ALSA

Ik vermoed dat over een jaar (met de nieuwe 2.6 kernel) iedereen ALSA gebruikt, omdat het de OSS light drivers in de kernel gaat vervangen.

Verwijderd

Jack profileert zich overigens ook als de ALSA sound server... erg irritant, je hebt dus nu Jack voor ALSA users, artsd voor KDE, esd voor Gnome, NAS (network audio server) voor netwerkfreaks en MAS voor de toekomst... Dit schiet niet op zo. :P.

Verwijderd

Soms is de keus uit verschillende oplossingen een voordeel (windowmanagers), maar in dit geval wordt het misschien toch wel eens tijd voor een standaard. Het wordt er voor applicatie programmeurs ook niet makkelijker op met al die verschillende sound daemons.

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Als ik het goed begrijp zou je zo dus met LTSP niet alleen makkelijk je beeld kunnen 'transporteren', maar ook je geluid? Dat zou inderdaad een zeer goede evolutie zijn.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Bart Coppens schreef op 04 February 2003 @ 16:32:
Als ik het goed begrijp zou je zo dus met LTSP niet alleen makkelijk je beeld kunnen 'transporteren', maar ook je geluid? Dat zou inderdaad een zeer goede evolutie zijn.
Misschien overdreven maar ik zie nu al uit naar een betaalbare gigabit switch... ook al gaat het op 100mbit redelijk (LTSP)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Bart Coppens schreef op 04 februari 2003 @ 16:32:
Dit kan nu al, met esd, werkt als een trein. Maar als dit een (optioneel?) onderdeel van X wordt kan ik dat alleen maar toejuichen :)

Verwijderd

Topicstarter
wat voor X nog wel lastig is (en wat b.v. citrix wel doet, toch?) is als er met een remote systeem wordt gewerk dan toch de lokale cdrom/floppy/zip/tape gebruiken....

[flauw]X-MAS met santaclaus en de rendieren? ho ho ho![/flauw]

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 20:30 ]

• deadinspace
  • Laatst online: 11:29

deadinspace

The what goes where now?

Mja, ik ben niet zo gecharmeerd van userspace soundservers. Voornamelijk vanwege de latency en/of de gevoeligheid voor haperingen.

Ik zou eigenlijk liever zien dat ALSA fatsoenlijk geluiden kan mixen, zodat je daarmee meer geluiden kan afspelen dan de geluidskaart aan hardware-channels heeft, en dat dan programma's gewoon via een device zoveel kunnen afspelen als ze willen.

Maar als het dan toch via een soundserver moet, dan liever een fatsoenlijke, en vooral een standaard, want dat gedoe met die berg soundservers van nu is niks (vooral omdat je ze vaak niet naast elkaar kunt gebruiken).
En als het in de X server wordt opgenomen (dat neem ik zo snel maar even aan), dan heb je iig een haperings-gevoeligheid-voordeel op esd en artsd omdat XFree86 in de meeste distributies standaard op nice -10 ofzo draait.
Kippenijzer schreef op 04 februari 2003 @ 10:21:
NeverWinterNights Linux client wil naar ik heb begrepen primair hiervoor kiezen als sound output
Waarom gebruiken ze niet gewoon SDL? Die kan vervolgens weer met OSS, esd, artsd en afaik nog meer praten. Als MAS ook maar een beetje aanslaat, dan krijgt SDL vast ook een MAS-driver.

[ Voor 11% gewijzigd door deadinspace op 04-02-2003 23:48 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 22:17
Huh :? Soundserver? Mijn geluidskaart ondersteunt gewoon hardwarematig meerdere kanalen :)

Nergens een sound server voor nodig :P

Verwijderd

deadinspace schreef op 04 February 2003 @ 23:46:
Mja, ik ben niet zo gecharmeerd van userspace soundservers. Voornamelijk vanwege de latency en/of de gevoeligheid voor haperingen.
MAS heeft dat niet. Prachtig concept met goede coders. 8).
Ik zou eigenlijk liever zien dat ALSA fatsoenlijk geluiden kan mixen, zodat je daarmee meer geluiden kan afspelen dan de geluidskaart aan hardware-channels heeft, en dat dan programma's gewoon via een device zoveel kunnen afspelen als ze willen.
Als de hardware het aankan, okee. Anders niet. Kernel drivers horen weg te blijven uit emulatie-regionen en libalsa is crap.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier doet Alsa gewoon de mixing voor mij, geen belang bij soundservers. Gnome apps hebben zowat allemaal ESD nodig, die start ik dan ook wel, maar tegelijk kan XMMS gewoon met de OSS output plugin sound afspelen tegelijk met arts of esd.

• deadinspace
  • Laatst online: 11:29

deadinspace

The what goes where now?

_JGC_ schreef op 05 February 2003 @ 09:19:
Hier doet Alsa gewoon de mixing voor mij, geen belang bij soundservers.
Nee, dat doet ALSA niet, dat doet je geluidskaart. Als je dus meer geluiden wil mixen dan je geluidskaart af kan spelen heb je pech.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 10:15:
[...]

er is al een downloadlink te vinden....(oa. xmms plugin)
Klopt, maar afaik zijn er nog niet echt programma's te vinden die het gebruiken en aangezien ik atm een beetje krap zit met ruimte op m'n HDDD...

Verwijderd

GStreamer heeft een output plugin voor MAS. Werkt nog niet 100%, maar is in CVS aanwezig. :Y).

Verwijderd

Topicstarter
ok zijn er naast gstreamer en xmms nog meer MAS capable progs?

Verwijderd

Voor zover ik weet niet... MAS is vrij nieuw, moet nog bekend worden bij het grote publiek...
Pagina: 1