Toon posts:

XP wil niet op RAID 0

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb twee nieuwe HDD gemonteerd op een RAID 0 Array. Probleem is dat XP na installatie niet meer wil opstarten de foutmelding is dan: "File WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM missing or corrupt" Een repair is niet mogelijk omdat de XP installatie niet wordt herkend aan begin blauwe schermen, later bij kiezen van HDD om XP te installen ziet 'ie wel dat er al een OS opstaat en vraagt ie om overschrijven. Al verschillende keren opnieuw geinstalleerd maar elke keer komt na herstarten (soms pas na twee of drie keer) de foutmelding over de SYSTEM file.

Heb eerder XP op oude 40Gb schijf gehad en geeft geen enkel probleem.. Er komt bij opstarten ook de keuze uit de beide XP installaties.. eentje werkt en de ander is niet aan de gang te krijgen..

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb je tijdens de setup je drivers voor je raid wel geladen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, nieuwste drivers van MSI, pakt ze keurig.

Verwijderd

Je hebt je computer niet toevallig overgeclocked?

De foutmelding die je beschrijft krijg je vaak na een te hoge FSB, waarbij de harde schijf over de zeik gaat.

Wat mij overigens niet duidelijk is, is de complete layout van je schijven.

Heb je nu een nieuw RAID0-array aangemaakt, en op een andere schijf aan de onboard IDE de XP-installatie? En boot je van ATA?

Of heb je XP opnieuw op de RAID0 geinstalleerd, en geeft hij die foutmelding na een restart?

Geef eens een duidelijk overzichtje.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb twee schijven bij gezet naast originele 40Gb. Vanaf deze schijf draai ik nu XP maar wil van RAID gaan draaien, want sneller. Heb niet overclocked FSB loopt op 133. Ik had als boot device IDE 2 en IDE 3 geselecteerd (waar de nieuwe schijven op zitten). Het Array werkt want Fasttrack geeft bij opstarten "functional" aan en heb al data op nieuwe partitie.. Kan proberen om FSB op 100 te zetten maar PC draait altijd op 1400Mhz..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 00:14:
ik heb twee schijven bij gezet naast originele 40Gb. Vanaf deze schijf draai ik nu XP maar wil van RAID gaan draaien, want sneller. Heb niet overclocked FSB loopt op 133. Ik had als boot device IDE 2 en IDE 3 geselecteerd (waar de nieuwe schijven op zitten). Het Array werkt want Fasttrack geeft bij opstarten "functional" aan en heb al data op nieuwe partitie.. Kan proberen om FSB op 100 te zetten maar PC draait altijd op 1400Mhz..
Ah, nu word ie wat duidelijker.

Je FSB is niet 't probleem, je instellingen wel. Je moet gewoon van ATA, oftewel IDE1 booten. Je IDE2, 3 en 4 zijn gewoon de master en slave aansluitingen van je gewone onboard IDE controller

Je Fasttrack (lite) wordt Je als 'SCSI' beschouwt in 't BIOS, dus met je huidige instellingen, zou hij überhaupt niet van de RAID kunnen booten.

Als je wilt dat hij XP van je RAID gaat draaien, moet je eerst ook XP (opnieuw) op de RAID-array gaan installeren.

Vergeet daarbij niet de drivers voor de Fasttrack te installeren (F6 tijdens setup - diskette met drivers gereed houden)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Dus eerst in BIOS 1st BOOT device op SCSI zetten en dan weer proberen XP te installeren. In andere posts had ik gelezen dat je, omdat het een onboard controller betreft, de BOOT device op IDE2 en IDE 3 moet zetten. Ik zal es proberen met boot als SCSI.

Is het dan ook verstandig om de HDD die ik nu gebruik ff los te koppellen?

Verwijderd

Dat kan zeker geen kwaad, dan weet je tenminste zeker dat de installatie die niet gebruikt.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:53
BalusC zei het volgende over de bootsequence:
RAID zit op IDE2 en IDE3, dan stel je dus IDE2 of IDE3 als bootdevice in, simpel toch?
SCSI is dus niet vanzelfsprekend.
Je moet dus gewoon even proberen, ik ben er met m'n HighPoint ook nog steeds niet uit. SCSI werkt niet, IDE1, IDE2,IDE3,IDE4 werken ook niet. En in de handleiding wordt er niet eens over gesproken.
Als jij het hebt opgelost , laat het even weten in dit topic svp, ik maak er even een bookmark van.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-03 21:19
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 22:49:
Heb twee nieuwe HDD gemonteerd op een RAID 0 Array. Probleem is dat XP na installatie niet meer wil opstarten de foutmelding is dan: "File WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM missing or corrupt" Een repair is niet mogelijk omdat de XP installatie niet wordt herkend aan begin blauwe schermen, later bij kiezen van HDD om XP te installen ziet 'ie wel dat er al een OS opstaat en vraagt ie om overschrijven. Al verschillende keren opnieuw geinstalleerd maar elke keer komt na herstarten (soms pas na twee of drie keer) de foutmelding over de SYSTEM file.

Heb eerder XP op oude 40Gb schijf gehad en geeft geen enkel probleem.. Er komt bij opstarten ook de keuze uit de beide XP installaties.. eentje werkt en de ander is niet aan de gang te krijgen..
heb je toevallig je pc ge oc't ? ik had dat namelijk ook met mijn Epox 8k9a2+ als ik boven de 200 mhz fsb kwam kreeg ik dat dus ook. Die Raid kaarten kunnen heel slecht tegen hoger Pci snelheden.
Buzzman schreef op 03 februari 2003 @ 22:52:
Heb je tijdens de setup je drivers voor je raid wel geladen?
Zonder die kom je niet eens voorbij het laden van de setup files want hij ziet dan gewoon geen schijven dus sluit i het setup af met een waarschuwing.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 04-02-2003 11:40 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Astennu, ik heb niet overclocked.. loopt gewoon op 133.. Vanavond weer een XP install sessie. Vatt, ik zal laten weten wat nu gebruikt moet worden. Ga eerst de werkende HDD maar es loshalen :(

Trouwens maar es Linux boeken gehaald, misschien dat dat systeem wat makkelijker met RAID omgaat.

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb een tijd problemen gehad WinXP aan de gang te krijgen op een PCI Promise FasttrakTX2000 controller. Bij het booten gaf Promise aan dat de Array prima in orde was, maar ik kon er geen XP op installeren (Er was geen bootable device vond 'ie).
Na veel kloten bleek dat de beide schijven op slave stonden (Maxtor zet mijns inziens de M/S/CS selector plaatjes dus verkeerdom neer :p ). Toen ik dat veranderd had was alles ok :)
Om een lang verhaal kort te maken: speel eens met de master/slave jumpers op je HD's (Zet ze bv. allebei eens op Cable Select). Misschien dat XP ze dan ineens wel ziet.

Ik zou inderdaad de oude HD even uit je PC halen, dan weet je zeker dat je er niets aan vern*#kt bij het prutsen :). Je kunt em er zonder problemen later weer bijprikken.

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. thanks Vaudtje want het is nog steeds niet gelukt. Als ik ze op cable select doe moeten ze allebei aan de eerste van de kabel (halverwege zeg maar)? Ik heb de jumpers bij inbouwen overigens op Master gezet (!). Waar staan bij jou de jumpers nu op? Moederbord info is ook erg karig.

Verwijderd

OK stappenplan.. :)

1. Zet beide HDs op CableSelect én plaats ieder op de laatste connector, op een eigen kabel, aan de IDE-poorten van de Promise. Haal die andere 40GB schijf er gewoon even af.

2. Zet in 't BIOS de volgende opties goed: (Indien aanwezig)

*Advanced BIOS Features

-'ATA & SCSI Boot order': ATA, SCSI

-'First Boot Device': CD-ROM

-'Second Boot Device': SCSI

-'Boot Other Device': Enabled

*Power Management Setup

-'ACPI Function': Enabled

*PnP/PCI Configuration Setup

-'PnP OS Installed': Yes

-'Resources Controlled By': Auto

3. Maak een RAID-Array aan in de Promise BIOS(Indien dat nog niet 't geval was - overnieuw doen kan ook geen kwaad)

4. Rebooten en Start de XP-installatie van de CD-ROM.

5. LET OP dat je op tijd F6 indrukt tijdens 't zoeken naar 'Mass storage controllers'. Zodra de installatie er om vraagt, moet je de diskette met de drivers van je Promise geven, en er de FastTrack-drivers selecteren.

6. Als 't goed is vindt de installatie nu wél je RAID-array, en kan je 'm formateren en partitioneren.

Ik kan je sterk aanraden bovenstaand stappenplan te volgen, en indien 't nog niet lukt, aan te geven bij welke punten 't foutloopt. Dat maakt 't wat makkelijker de 'fout' aan te wijzen.

Wij kijken immers niet over je schouder mee. :)

Verwijderd

Topicstarter
Alles netjes geprobeerd te volgen, helaas stopt de installatie telkens bij copying files... Heb in BIOS trouwens geen "ATA & SCSI boot order" en de functie "Resources Controlled By" staat er ook niet..

Verwijderd

tijdens de installatie moet je al gelijk op F6 drukken om een raid stuurprogramma tijdelijk te installeren.

heb je dat gedaan? tijdens de install op F6 gedrukt en dan een diskette erin van promise (d8 ik)

Verwijderd

Kies je wel voor de goede drivers die op de diskette staand, winXP setup laat er maar 3 zien, maar als je met pijltje omlaag gaat kun je er nog meer zien (als ze op diskette staan natuurlijk)

Verder moet je ook zorgen dat je de RAID-0 array aanmaakt voordat je winXP erop hebt.
heb je dat al gedaan?

• Vaudtje
  • Niet online
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar misschien kun je de RAID array testen als niet-bootende schijf. Ik kon in mijn geval op een aparte schijf wel gewoon XP installeren en vervolgens had ik toegang tot de RAID array (formatteren, lezen, schrijven, alles ging goed behalve installatie van het OS op de RAID :X )
Dan weet je iig heel zeker dat het niet aan je schijven ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaudtje op 07-02-2003 16:01 . Reden: tiepVaudtjes ]

Verwijderd

Topicstarter
ik kan de schijven wel gebruiken.. Het Array werkt alleen bij een laatste start van XP was de data weg en de partities onleesbaar. Ook gaf XP (op oude schijf) geen grootte aan. Maar alleen niet XP erop zetten. Heb nu 2000 draaien, wil blijkbaar wel. Bij XP kreef ik weer de melding:

Could not start because the following file is missing or corrupt

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Ik heb in 2000 installatie ook voor Fasttrack 100 driver gekozen (maar dan de WIN2000). Vreemd is dat XP niet vanuit 2000 wil installeren. Hij erkent de cd maar als ik "install XP" aanklik opent er een klein dos scherm en gebeurt er verder niks..

Zijn er eigenlijk mensen die een RAID 0 hebben draaien op een K7T266 Pro R.. wordt een beetje moedeloos.. dan toch maar de schijven gewoon gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Met WIN 2000 is het inmiddels ook weer afgelopen.. Na gisteravond in euforie te zijn kreeg ik vanochtend bij het opstarten de volgende melding:

WINDOWS 2000 COULD NOT START BECAUSE THE FOLLOWING FILE IS MISSING OR CORRUPT:

<WINDOWS 2000 ROOT>\SYSTEM32\NTOSKRNL.EXE

Mijn vraag: is er iemand de met een MSI K7T266 een RAID O heeft draaien op XP pro?? Ga opzoek naar andere drivers voor de laatste keer, anders maar gewoon aansluiten de HDD's.

• Vaudtje
  • Niet online
Volgens mij wordt het tijd om die HD's te gaan rma'en. Zijn die dingen niet gewoon zo rot als een mispel?
Je had nou toch Win2K op de RAID staan? Volgens mij is dat een aanwijzing dat alles wel goed geconfigureerd staat. Als dan na een dag je ineens "file missing or corrupt" boodschappen krijgt lijkt het mij dat je schijfjes er niet zo goed aan toe zijn, maar misschien dat ze daar in OM meer van weten...
Kun je wat hard-drive evaluaties draaien (bv. S.M.A.R.T) om te kijken of de hd's nog wel gezond zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Vaudtje op 12-02-2003 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor de info.. PC doet wel elke keer bij opstarten een Disk check.. Zal Powermax aan de gang zetten. Disks zijn wel nieuw...

• Point-blanK501
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 20:31
Ik heb ook een K7t 266 raid en daarop heb ik tijden de harddisk op de raid-ide gehad, maar dat was onder win 2000. Toen geen probleem. Maar XP krijg ik ook niet aan de gang. ongeveer hetzelfde als wat jij omschrijft. alles lijkt goed te gaan, netjes tijdens de install f6-en en zo en vervolgens niets meer.

Verwijderd

Topicstarter
Maar toen ik WIN2000 geinstalleerd had was het opstarten na een tijdje ook gebeurd. Het vreemde is dat het een tijdje loopt en daarna niet meer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 20:33:
Maar toen ik WIN2000 geinstalleerd had was het opstarten na een tijdje ook gebeurd. Het vreemde is dat het een tijdje loopt en daarna niet meer.
Nog even twee vraagjes: :)

Is de RAID/ATA100-chip op je mobo toevallig de pdc20256r?

Welke versie en build van de (Lite-)RAID-BIOS heb je?

Krijg namelijk steeds meer 't idee dat de aansturing niet helemaal lekker is (kan ook aan de IDE-kabels, of aan bv een enermax-fan(!) bij de IDE-kabels liggen).

Verwijderd

Topicstarter
Heb wel enermax fans... (UC8 FAB) hoe kan het daar aan liggen? Geeft in "System information" aan dat er geen MRAID35X type KERNEL DRIVER available is. Weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Het vreemde blijft gewoon dat de schijfen in een RAID 0 array werken, maar dat er geen OS op kan worden geinstalleerd.

Verwijderd

hoe zijn de schijven aangesloten op je raid controller? zitten ze allebei op 1 kabel of per schijf een aparte kabel? als ze allebei op 1 kabel zitten heb je de master/slave instellingen dan wel goed staan? dus master op einde van de kabel en slave ertussenin? en als je allebei de schijven apart op een kabel hebt allebei aan het einde van de kabel? heb je de driver versie gebruikt die overeen komt met de versie van je raid controller?(geeft soms ook problemen) voorderest weet ik het ook niet meer..... bij mij werkt het gewoon :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ze aan einde van elke kabel. Had eerst op master staan, nu beide op cable select. Vreemd is dat ik de schijven kan gebruiken maar bij opstarten altijd een diskcheck plaatsvind van de partities op het RAID array. Heb allerlei drivers geprobeerd, echter in handleiding wordt gesproken over "Promise FastTrack100-Lite Driver" terwijl als je naar de MSI werbsite gaat en naar drivers voor K7T266 Pro R de nieuwere drivers een andere naam hebben.

Heb nu de originele drivers van de MSI CD die bij MB zat geinstalleerd. Dit zijn WIN2000 drivers maar werken wel in XP. Als ik deze driver gebruik bij nieuwe install werkt het echter niet. :(

Verwijderd

ik zou zeggen zet beide sschijven op master ( J50 ) gooi eerst je oude array weg restart en maak een nieuwe aan, download de originele promise drivers je zal wel de hpt370/372 hebben, maak een diskette en probeer het nogeens als het nu nog niet werkt probeer dat ding eens te flashen met een nieuwe bios.
veel geluk

Verwijderd

Topicstarter
Ok. heb nieuwste Promise drivers gedownload, maar welke te kiezen bij Setup van XP.. er staan namelijk meerdere XP drivers. BIOS recentelijk geflasht met update van MSI site...

Verwijderd

Topicstarter
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. 062710, 1/31/2002 en PROMISE 20265R ON-BOARD

Verwijderd

er staat bij de mogelijkheden vast wel winxp oid bij als dat niet zo is probeer er 1
hij stopt dan toch als je de verkeerde hebt iets anders heb ik helaas niet toe te voegen :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 20:41:
[...]

Nog even twee vraagjes: :)

Is de RAID/ATA100-chip op je mobo toevallig de pdc20256r?

Welke versie en build van de (Lite-)RAID-BIOS heb je?

Krijg namelijk steeds meer 't idee dat de aansturing niet helemaal lekker is (kan ook aan de IDE-kabels, of aan bv een enermax-fan(!) bij de IDE-kabels liggen).
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. 062710, 1/31/2002
PROMISE 20265R ON-BOARD

Heb inmiddels alles wel geprobeerd. Ook de Enermax fans losgehaald, hoe kunnen die het beinvloeden?? Maar nix werkt. Heb nu de schijven maar gewoon aangesloten en gebruik ze dus los van elkaar, niet in een RAID Array. Namelijk de PC nodig voor afstuderen en moet dus ff stabiel zijn.

Bedankt voor alle tips.. _/-\o_

Ook nog ff de leverancier gevraagd maar die kwam niet verder dan DRIVERS.. heb alle drivers inmiddels wel een keer geprobeerd d8 ik.

Verwijderd

Topicstarter
Na een hoop zoeken in verschillende topics blijkt dat veel mensen hun Lite RAID met een gehackte BIOS naar een full RAID brengen....

Heb inmiddels laatste MSI BIOS (deze zou met grote schijven moeten kunnen werken) en nieuwste Promise drivers (Via MSI-LiveUpdate). Zou zo'n gehackte BIOS uitkomst kunnen bieden of biedt deze slechts meer opties.. Zijn er mensen met een configuratie als de mijne (k7T266 Pro-R en twee keer 80Gb) die wel goed werkt met XP PRo of WIN2000?

Is het misschien verstandiger om een losse RAID controller aan te schaffen, heb namelijk niet voor niets twee schijven gekocht. Zou graag wat meer performance willen... 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 16:49 ]

Pagina: 1