[WinXP] met SP1 overall een stuk trager

Pagina: 1
Acties:

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Om te voorkomen dat er gelijk geroepen wordt naar zoeken, heb ik maar vast gezocht in de OmegaSearch naar 'WinXP SP1' en 'WinXP SP1 traag'. Ik vond genoeg topics, bij alle3 hits over de 10.000. Maar niet de vragen die ik heb. Vandaar deze topic.

Ik heb een slipstream van WinXP met SP1 gemaakt. Alles verliep volgens plan, nergens problemen mee gehad. En na installatie werkte alles ook gewoon.
Maar toch merk ik dat de overall performance met SP1 omlaag is gegaan op m'n PC.
Nu dacht ik dat dat misschien aan mij lag, ik ben wat veel-eisend. Maar nu hadden een paar vrienden van mij dat ook en hij kwam met precies hetzelfde argument waarom hij zijn pc klotûh vond lopen (zijn woorden) als ik. Hij had het over het opvragen van eigenschappen van iets (folder, drive etc). Hij zij dat hij sinds het toevoegen van SP1 z'n PC niet zo lekker meer vond lopen. Hij heeft nu een PIV 2,8 GHz (hij heeft er meer :D) en zelfs dan klaagt hij nog over het grote performance verschil tussen 'wel SP1' en 'niet SP1'.
Zijn er meer tweakers die daar last van hebben?
Want ik sta op het punt om WinXP zonder SP1 te installen en er JavaVM bij op te zetten, dat was toch het grootste probleem van 'geen SP1'.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Verwijderd

Dat idee had ik nou ook met m'n PC dat het een stuk trager van SP1 werd.
Dus een paar maanden geleden inderdaad Win XP zonder SP1 geinstalleerd en Java er later bij gezet en moet zeggen bevalt mij uitstekend zo. :Y)
En nu nog effe 10 jaar wachten voor de perfecte PC (Volgens Bill) :O

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Ja dat hebbik ook gelezen. Kben blij dat ik niet de enige ben die dat probleem heb :D

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sja,
een service pack bestaat uit 90% security updates en 10% "beter en meer".
Het feit dat al die buffers nu wèl in de gaten worden gehouden maakt je pc trager.

Das lógisch, maar wel zo prettig.

[ Voor 5% gewijzigd door FirmPete op 03-02-2003 23:26 ]

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

Windows XP updaten met Service Pack 1 gaat het beste wanneer je start met een "clean" systeem: dus eerst formatteren, XP installeren, dan SP1 installeren. Nu staat er op je PC dus enkel winXP zonder andere dingen zoals drivers en software.

Ga dan naar de windows update site en download & installeer de nodige security updates.

Vervolgens kan je volgende programma's installeren om je windows installatie te optimaliseren:
* Microsoft Baseline Security Analyser -> voor nog eventuele security updates te installeren...

Zoals je bij het rebooten nu wel merkt, is je PC enorm traag geworden.
Daar heeft Microsoft echter een kleine oplossing voor bedacht:
* BootVis: analyseert tijdens opstarten wat de bottlenecks in je systeem zijn en schakelt deze uit (als je BootVis uitvoert als je drivers al geïnstalleerd zijn, gaat hij deze uitschakelen -> dus niet aan te raden als je nog UT2003 of zo wilt spelen :p)

* VopTXP: voor je PC een grondig te defragmenteren

* als toetje kan je het afsluiten nog een tikkeltje (enkele seconden) sneller laten verlopen door de waarde van deze key op "0" te zetten:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control]
"WaitToKillServiceTimeout"="0"

Als je later je software installeert, helpt natuurlijk ook dat je bij het booten zo weinig mogelijk software laat mee opstarten zodat dit ook weer wat sneller verloopt:
Start > Run > "msconfig"

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 19:51 ]

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sja, Karelnijs da's een mooi verhaal, goeie tips hoor daar niet van alleen je bootvis verhaal klopt niet helemaal.

Bootvis doet dit: (en niks anders)
• Prefetching pages from disk to avoid page faults during boot. As device drivers are loaded, services started, and so on, then pages will be needed from the disk drive. Prefetching these pages means reading ahead before the pages are needed so that they are already in memory thereby eliminating disk I/O delays.
• Device initialization is overlapped where possible and overlapped with Disk I/Os. Windows overlaps the initialization of devices such as serial and network thereby shortening the overall device init time. It is crucially important that device drivers not spin writing/reading registers at 100% CPU since that will lengthen boot.
• De-serialization of the boot process, elimination of processes, deferment of services, footprint reduction.
• Windows XP has been scrutinized to remove any item from the boot path that does not need to be there. In some cases there were optional items not needed at all, in others services can be deferred to run later after boot.
• An example of De-serialization is Winlogon no longer waiting for network initialization to complete.
• Several services are now combined under common processes (Svchost) to reduce the overall number of processes. This reduces memory footprint by approximately 1.5 MB per process eliminated.
Bovendien blijft het een feit dat je pc zonder sp 1 sneller is dan met. (want zonder sp1 kan je ook bootvis enzo gebruiken.)

Firmpete on Aerie Peak

Pagina: 1