Ik ben nu enkele dagen bezig te proberen om een NTFS partitie (op een NT4 server) dusdanig te mounten dat ik als gewone user (dus niet als root) vanuit linux deze te kunnen lezen én beschrijven. Het mounten lukt op zich goed en ik kan als niet-root user de mount (die ik doe in /mnt/windows) lezen. Echter het beschrijven van deze mount en het wissen van bestanden wil maar niet lukken. Als root wil dat wel.
in /etc/fstab heb ik het volgende neergezet (heb ik gevonden via de search alhier):
met smbadduser heb ik diezelfde gebruiker met hetzelfde wachtwoord toegevoegd en teneinde raad heb ik die user ook maar lid gemaakt van de root groep. Niets mocht baten. Ook een chmod 0777 /mnt/windows helpt niet, omdat die rechten na het mounten weer weg zijn (staan weer op 0755) owner van /mnt/windows is root met de groep root.
Kan iemand van jullie mij misschien een bruikbare tip geven? It would really help me
in /etc/fstab heb ik het volgende neergezet (heb ik gevonden via de search alhier):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| LABEL=/ / ext3 defaults 1 1 LABEL=/boot /boot ext3 defaults 1 2 none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0 none /proc proc defaults 0 0 none /dev/shm tmpfs defaults 0 0 /dev/hda3 swap swap defaults 0 0 /dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0 /dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner,kudzu 0 0 //server/data /mnt/windows smbfs user,username=gebruikersnaam,password=wachtwoord 0 0 |
met smbadduser heb ik diezelfde gebruiker met hetzelfde wachtwoord toegevoegd en teneinde raad heb ik die user ook maar lid gemaakt van de root groep. Niets mocht baten. Ook een chmod 0777 /mnt/windows helpt niet, omdat die rechten na het mounten weer weg zijn (staan weer op 0755) owner van /mnt/windows is root met de groep root.
Kan iemand van jullie mij misschien een bruikbare tip geven? It would really help me