[RH8.0] SMB mount niet als niet root beschrijfbaar

Pagina: 1
Acties:

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 15:47
Ik ben nu enkele dagen bezig te proberen om een NTFS partitie (op een NT4 server) dusdanig te mounten dat ik als gewone user (dus niet als root) vanuit linux deze te kunnen lezen én beschrijven. Het mounten lukt op zich goed en ik kan als niet-root user de mount (die ik doe in /mnt/windows) lezen. Echter het beschrijven van deze mount en het wissen van bestanden wil maar niet lukken. Als root wil dat wel.

in /etc/fstab heb ik het volgende neergezet (heb ik gevonden via de search alhier):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
LABEL=/                 /                       ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot             /boot                   ext3    defaults        1 2
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
none                    /proc                   proc    defaults        0 0
none                    /dev/shm                tmpfs   defaults        0 0
/dev/hda3               swap                    swap    defaults        0 0
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/fd0                /mnt/floppy             auto    noauto,owner,kudzu 0 0
//server/data           /mnt/windows            smbfs   user,username=gebruikersnaam,password=wachtwoord 0 0

met smbadduser heb ik diezelfde gebruiker met hetzelfde wachtwoord toegevoegd en teneinde raad heb ik die user ook maar lid gemaakt van de root groep. Niets mocht baten. Ook een chmod 0777 /mnt/windows helpt niet, omdat die rechten na het mounten weer weg zijn (staan weer op 0755) owner van /mnt/windows is root met de groep root.

Kan iemand van jullie mij misschien een bruikbare tip geven? It would really help me :)

Verwijderd

Een tip: man smbmount . Daar zie je een aantal opties voorbijkomen die er voor kunnen zorgen dat je je probleem oplost. Deze opties kun je ook meegeven in fstab.

• Eindbaas
de man pages voor mount en smbmount kan ik bijna wel dromen, maar als beginnende linux gebruiker weet je niet altijd waar je om moet zoeken ;) Een vriend van mij attendeerde mij net op www.linuxquestions.org en al snel vond ik daar de oplossing :)

de onderste regel van mijn fstab ziet er nu zo uit:
code:
1
//server/data           /mnt/windows            smbfs   uid=500,gid=100,rw,username=gebruikersnaam,password=wachtwoord 0 0

door de toevoeging uid=500,gid=100,rw wordt dus aangegeven dat de gebruiker en de daarbij behorende groep read en write rechten op de mount hebben. Verbeter mij maar als ik het niet goed omschrijf, maar ik probeer natuurlijk wel te begrijpen wat ik net gedaan heb :)

Verwijderd

Kijk maar eens wat de rechten en hoe de ownership verandert met deze toevoeging.
ls -al /mnt/windows laat je dat zien.
Waar je wel even op moet letten is dat uid=500 lang niet voor elke distro opgaat. Welke uid en gid je hebt kun je onder andere opvragen met id . Ook kun je in plaats van nummers namen gebruiken. Als dit nog niet voldoet (uid en gid) is er ook nog fmask en dmask.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:42

Robtimus

me Robtimus no like you

je weet dan NTFS schrijven nog altijd niet probleemvrij is? maw bij het schrijven kun je misschien je data verkloten

ik waarschuw maar even

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

IceManX schreef op 03 February 2003 @ 22:44:
je weet dan NTFS schrijven nog altijd niet probleemvrij is? maw bij het schrijven kun je misschien je data verkloten

ik waarschuw maar even

Dit is via SMB en niet door een locale schijf te mounten, dus gaat je verhaal niet op lijkt me.

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 22:43:
Kijk maar eens wat de rechten en hoe de ownership verandert met deze toevoeging.
ls -al /mnt/windows laat je dat zien.
Waar je wel even op moet letten is dat uid=500 lang niet voor elke distro opgaat. Welke uid en gid je hebt kun je onder andere opvragen met id . Ook kun je in plaats van nummers namen gebruiken. Als dit nog niet voldoet (uid en gid) is er ook nog fmask en dmask.
idd. user is nu niet root meer, maar de gebruiker als welke ik nu ingelogd ben en de group staat nu op users i.p.v root :)

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 22:46:

[...]

Dit is via SMB en niet door een locale schijf te mounten, dus gaat je verhaal niet op lijkt me.
dus als ik het goed begrijp is het gebruik van SMB niet bijzonder risicovol?

Verwijderd

wouter76 schreef op 03 februari 2003 @ 22:52:
[...]

dus als ik het goed begrijp is het gebruik van SMB niet bijzonder risicovol?

Nee, dat verhaal gaat alleen op als je een NTFS schijf in je systeem hebt zitten. Nu werk je via SMB netwerkprotocol en dan maakt het niet uit welk FS er onder zit zolang het maar wordt gesupport door de machine die shared.

• Eindbaas
O dan maak ik mij geen zorgen :)
Pagina: 1